Paul-Staffanstorp
J Jansson69 skrev:
Oj oj kom ned ifrån dina höga hästar min vän!
Att du gissar hej vilt visar bara hur oseriös du är!
Det handlar inte om att sitta på höga hästar utan är en gissning baserat på dina senaste inlägg lite här och där eftersom de flesta inlägg bara tyder på trolleri och barnsligt tjafs.
Hade du haft minsta erfarenhet av det jag skrev så hade du inte kommit med påståendet att det var ett galet utförande.

Du vet inte vem jag är så kalla inte mig för saker som du inte har belägg för !!! 👎

J
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Det handlar inte om att sitta på höga hästar utan är en gissning baserat på dina senaste inlägg lite här och där eftersom de flesta inlägg bara tyder på trolleri och barnsligt tjafs.
Hade du haft minsta erfarenhet av det jag skrev så hade du inte kommit med påståendet att det var ett galet utförande.

Du vet inte vem jag är så kalla inte mig för saker som du inte har belägg för !!! 👎
Det var DU som började att nedvärdera mina kunskaper är du frisk och läskunnig så kan du gå tillbaka och läsa det!

Paul-Staffanstorp
J Jansson69 skrev:
Det var DU som började att nedvärdera mina kunskaper är du frisk och läskunnig så kan du gå tillbaka och läsa det!
Sorry men hade missat frågetecknet för det var menat som en fråga då du ingenstans ger sken av att vara i branschen med faktiska kunskaper, så knappast en nedvärdering.

Ditt inlägg däremot var ett påstående om att jag är oseriös och slutade med ett (!)... så lägg bara ner nu med dina tjafsiga jäkla inlägg !!

J
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Sorry men hade missat frågetecknet för det var menat som en fråga då du ingenstans ger sken av att vara i branschen med faktiska kunskaper, så knappast en nedvärdering.

Ditt inlägg däremot var ett påstående om att jag är oseriös och slutade med ett (!)... så lägg bara ner nu med dina tjafsiga jäkla inlägg !!
Återigen börja inte kasta skit o kalla mig för oseriös och sedan när du får svar på tal så är jag tjafsig undrar lite hur du är funtad faktiskt!

Så typiskt hantverkare som är vana att köra över kunder inte konstigt att man reagerar!

• Haha
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Ni kan sluta med pajkastningen, de som byggde mitt hus (de vi köpte av) gjorde den roligaste lösningen för badrummet på ovanvåningen. Där är det rörkoppling i väggen vid duschen med inspektionslucka i hallen utanför. Skvallerröret går dock ut i hallen just över golvlisten (parkettgolv). Det är heller inte något tätskikt i utrymmet innanför inspektionslucka och skvalleröret sitter genom en regel och kommer ut ca 5cm över botten i utrymmet... ska vara en väldigt bra läcka om det ska hinna fylla upp till skvallerröret snabbare än det rinner ner mellan kortlingen under och gipsväggen. Som tur är så har i alla fall den som skruvade ihop rörkopplingarna gjort ett bra jobb för än så har det inte droppat något på snart 20 år.

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
J Jayei skrev:
Tack för svar.

Mina lekmannaefterforskningar hade gett mig intrycket att man skulle kunna regla ut väggen så att rören hamnar utanför tätskiktet, upp i ett fördelarskåp och vidare i väggen ut till väggdosor och att detta skulle vara godkänt enligt säker vatten.

Men detta är alltså fel?
Helfel!

Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Helfel!
Kan du utveckla?

Det problem som du har är att det är prisolrör där höljet kapats bort under golvnivå.

Höljet är tänkt som ett skydd runt röret så att om en läcka uppstår så skall vattnet följa höljet och rinna ut synligt.

I ditt fall så är höljet bortkapat och den lägsta punkten där vattnet kommer rinna ut är under golvnivå.

Höljet MÅSTE dras in i fördelarskåpet för att det skall bli "enligt protokollet".

Om du bygger in dessa rör som de är i en vägg riskerar du alltså att vatten läcker ut INUTI väggen under ditt fördelarskåp.

10 meter är ingen sträcka att höja på ögonbrynen för att dra nya tex rir.

Om du tänker behålla gamla rören så är det bättre att lämna det som det är än att bygga in dom.

J Jayei skrev:
Har precis börjat en badrumsrenovering med totalentreprenad mot fastpris. Nu hävdar firman jag anlitat att de inte kan lösa mina inkommande tappvattenrör utan avvikelse/notering mot säker vatten-reglerna.

Se bild för hur rören kommer upp ur betongplattan. Ca 5cm ut från bakre väggen. Ca 14 respektive 10cm upp från golvet.

Mer specifikt vad som sagts:
Vid uppstartsmötet nämnde han muntligt i förbifarten att inkommande vatten ”blir en avvikelse”.
När jag senare frågade honom om detta skriftligt: ”Du nämnde att det kommer bli en avvikelse gällande inkommande vattnet? Stämmer det verkligen? Min förståelse är att om man bygger i rören i ett fördelarskåp eller motsvarande så är det godkänt enligt säkert vatten.”

Hans svar: ”Vi kommer bygga in de men i säkervatten protokoll måste vi ändå notera att inkommande vatten ledningar kommer från golvet ! ”

Är det någon som kan bidra med sin kunskap och berätta om (och gärna isåfall hur) detta kan lösas och samtidigt följa branschreglerna och eventuell relevans mellan begreppen avvikelse och notering?

Tack!
Ja det blir en avvikelse när rören kommer
upp från golvet, det är enligt.reglerna

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
Jarlingar Jarlingar skrev:
Det problem som du har är att det är prisolrör där höljet kapats bort under golvnivå.

Höljet är tänkt som ett skydd runt röret så att om en läcka uppstår så skall vattnet följa höljet och rinna ut synligt.

I ditt fall så är höljet bortkapat och den lägsta punkten där vattnet kommer rinna ut är under golvnivå.

Höljet MÅSTE dras in i fördelarskåpet för att det skall bli "enligt protokollet".

Om du bygger in dessa rör som de är i en vägg riskerar du alltså att vatten läcker ut INUTI väggen under ditt fördelarskåp.

10 meter är ingen sträcka att höja på ögonbrynen för att dra nya tex rir.

Om du tänker behålla gamla rören så är det bättre att lämna det som det är än att bygga in dom.
Tack. Ska prata med rörmokarn om det blir tillräckligt långa MED hölje om man bilar upp golvet och drar in dem till fördelarskåp i andra väggen som syns till vänster i bilden.

Detta kommer bli en ÄTA med tilläggskostnader för dig.

Kolla om det ändå inte är billigast att dra nya RiR.

Att börja bila upp plattan är en osäkerhet utan given utgång..

OM ditt hus är byggt med plattan direkt på grus utan underliggande isolering, så hade jag bara bilat upp minsta möjliga och hårdlött på en bit ny prisolrör..

Eller för all del bara trä på nytt skyddshölje om det är grus under.

Allt detta är avarter i min värld och jag hade i möjligaste mån dragit nya rör..

Jarlingar Jarlingar skrev:
Eller för all del bara trä på nytt skyddshölje om det är grus under.

Allt detta är avarter i min värld och jag hade i möjligaste mån dragit nya rör..
Tack. Jag ska prata med honom om båda alternativen så får vi se var det landar.

Krilleman
J Jansson69 skrev:
Jag gissar att Krilleman och Paul är företagare som tjänar grova pengar på att allt görs med hängslen och livrem i renoveringar, och det kanske inte är fel om kunden har ekonomi samt vill lägga en massa pengar på att göra allt efter konsten alla regler..
Väldigt konstigt argument.

Det är ju just detta som avrådan & avvikelserapporten är till för.
Som jag redan nämnt.

Kunden blir införstådd i att man kan göra arbetet, med garantierna blir inte fullgoda med dagens regelverk.

• Älska
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
J
Krilleman Krilleman skrev:
Väldigt konstigt argument.

Det är ju just detta som avrådan & avvikelserapporten är till för.
Som jag redan nämnt.

Kunden blir införstådd i att man kan göra arbetet, med garantierna blir inte fullgoda med dagens regelverk.
Har du vänt nu? Jag har hela tiden hävdat att man kan göra en klack så att golvet blir tätt..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.