6 695 läst ·
48 svar
7k läst
48 svar
Stabilisera växelspänningsfrekvens?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
På en väckarklocka/klockradio är det motiverat med batteribackning men inte på en microugn. Batterier och kristaller kostar och tillverkarna jagar garanterat 50-öringar på konsumentprodukter.
Fruns klockradio av hyfsat modern årgång har INTE batteri, troligen bara en supercap som klarar kortare avbrott.
TS grundproblem är troligen komponentfel/för snål konstruktion i micron, något i filtreringen av 50 Hz som inte lyckas sila bort störningar.
Protte
Fruns klockradio av hyfsat modern årgång har INTE batteri, troligen bara en supercap som klarar kortare avbrott.
TS grundproblem är troligen komponentfel/för snål konstruktion i micron, något i filtreringen av 50 Hz som inte lyckas sila bort störningar.
Protte
Men detta bevisar ingenting eftersom olika apparater är olika känsliga för störningar och problem troligen beror på micron i sig själv eller störningar i nätet.BR125 skrev:
Medlem
· Blekinge
· 12 337 inlägg
Nätfrekvensen är helt identisk i hela Sverige och mycket stabil. Annars skulle det uppstår fasförskjutningar i transmissionsledningar och till sist nätfel. Den anförda google-tråden kommer från USA där elkvaliten är mycket sämre.
Däremot kan elkvaliten skiftar och det kan förekommer störningar på elnätet som av vissa frekvensstyrda klockor kan tolkas som extrasvängningar och så fortar sig klockan.
Finns industrier i närheten som kan tänkas sig generera nätstörningar?
Kanske du kan få låna ett enkelt oscilloskop och testar hur sinusvågen ser ut.
Däremot kan elkvaliten skiftar och det kan förekommer störningar på elnätet som av vissa frekvensstyrda klockor kan tolkas som extrasvängningar och så fortar sig klockan.
Finns industrier i närheten som kan tänkas sig generera nätstörningar?
Kanske du kan få låna ett enkelt oscilloskop och testar hur sinusvågen ser ut.
Och backuposcillator ja, annars startar ju klockan där den stannade, det var så jag tänktetommib skrev:
Personligen tycker jag det vore bättre om de hade struntat helt i klockan eller åtminstone fixat en funktion så att det går att stänga av den. Jag hatar att har 3-4 klockor i ett rum som gärna går lite olika och som alla måste pillras med varje gång det är vinter/sommartidsomslag.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Vår micro lämnar displayen blank när det varit avbrott.
Ugnen står på 12:00 till dess man gör något åt det.
protte
Ugnen står på 12:00 till dess man gör något åt det.
protte
Likadant på vissa ugnar har jag erfarit. Diskuterades i någon tråd här tidigare. Tydligen är tanken att den inte skall gå igång oplanerat och orsaka någon olycka när strömmen kommer tillbaka efter ett strömavbrott. Man kan ju tycka att det borde räcka att slå av den och sätta på den igen eller någon annan enklare kvittens än att behöva ställa klockan.
Så himla stabil tror jag inte att nätfrekvensen är. Frekvensen används för att balansera produktionen mot förbrukningen, och en viss avvikelse tolereras. Här nämns att de normala gränsvärdena för vad som ses som acceptabelt ligger på 49,85 och 50,15 Hz.Thomas_Blekinge skrev:
https://www.kth.se/aktuellt/nyheter/kth-forskare-elnatet-ar-valdigt-sarbart-1.359153
Alltså inte helt optimalt som tidsbas för en klocka..
Men 50 Hz är ju bara det nominella värdet, vilket så klart kan avvika en del från det faktiska medelvärdet. Om frekvensen legat på t. ex. 49,9 Hz under en minut så kommer ju inte systemet automatiskt att reglera upp till 50,1 Hz under en minut för att kompensera.
I skrivande stund så har åtminstone medelvärdet legat närmare 50,05-50,10 Hz under de senaste 20 minuterna:
http://www.statnett.no/en/Market-and-operations/Data-from-the-power-system/Nordic-power-balance/
I skrivande stund så har åtminstone medelvärdet legat närmare 50,05-50,10 Hz under de senaste 20 minuterna:
http://www.statnett.no/en/Market-and-operations/Data-from-the-power-system/Nordic-power-balance/
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Jodå, har frekvensen legat under 50 Hz (vilket händer på dagen) så kör man ikapp när belastningen är lägre (vilket ofta är på natten).
CDL har en synkron och en kvartsklocka så de ser hur de ligger till.
Protte
CDL har en synkron och en kvartsklocka så de ser hur de ligger till.
Protte
Medlem
· Blekinge
· 12 337 inlägg
Jamen, även om frekvensen ligger på 50,1 Hz så är det endast 0,2 procent för hög. Det lär knappast märkas i en frekvensstyrd klocka på det sättet som TS beskriver.
Medlem
· Södermanland
· 614 inlägg
Jag kan av egen erfarenhet bekräfta att vissa klockradioapparater använder nätfrekvensen för att hålla tiden.
Jag gjorde militärtjänstgörning i flottan. På vår båt så hade vi landström 400 Volt/50 Hz som var y-kopplat till 230 volt för allmänbelysning, men när vi var ute till sjöss så var det istället fartygets egen 440 Volt/60 Hz som var nedtransformerat till 230 Volt i vägguttagen. Det spelade ingen roll för glödlampor eller lysrör om de matades med 50 eller 60 Hz men en kille som hade med sig en egen klockradio märkte att den tappade tiden helt om den matades med 60 Hz. Avancerad civil elektronik som datorer och kopieringsmaskiner matades genom lokala roterande omformare från 60 till 50 Hz när vi var ute till sjöss, så flottan var väl medveten om problemet.
Men i mitt fall så handlar det om skillnaden mellan 50 och 60 Hz, och inte om en liten frekvensglidning på delar av en Hertz.
Jag gjorde militärtjänstgörning i flottan. På vår båt så hade vi landström 400 Volt/50 Hz som var y-kopplat till 230 volt för allmänbelysning, men när vi var ute till sjöss så var det istället fartygets egen 440 Volt/60 Hz som var nedtransformerat till 230 Volt i vägguttagen. Det spelade ingen roll för glödlampor eller lysrör om de matades med 50 eller 60 Hz men en kille som hade med sig en egen klockradio märkte att den tappade tiden helt om den matades med 60 Hz. Avancerad civil elektronik som datorer och kopieringsmaskiner matades genom lokala roterande omformare från 60 till 50 Hz när vi var ute till sjöss, så flottan var väl medveten om problemet.
Men i mitt fall så handlar det om skillnaden mellan 50 och 60 Hz, och inte om en liten frekvensglidning på delar av en Hertz.
Japp. Hittade följande dokument där man kan läsa en del om detta:prototypen skrev:
http://www.svk.se/siteassets/jobba-har/dokument/exjobb2007_frekvensreglering.pdf
Tydligen skall avvikelsen ligga i intervallet +/- 30s.