Brukar vara ett eller två motstånd så den kostnaden är ganska minimal, hade de kostat på sig en liten konding också hade problemet i stort varit ur världen. Funderar på om de typer som direkt vid korta avbrott kräver klockinställning sannolikt är av denna typen med nätsynk. Electroluxaren eller andra som jobbar mycket med vitvaror kanske vet hur det ser ut idag?

lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, OK. Det finns en pryl på marknaden som kör klockan på nätfrekvensen... ;) Men jag ger mig då sjutton på att det är en gammal konstruktion. Larmcentral låter som om den konstruerades på sjuttio/åttiotalet och sedan bara hängt med. (Det är ett eftersatt område). OK, det var kanske lite elakt, men när man jämför hur det är att programmera ett larm idag, 2015, men hur det kunde vara, så undrar man ändå...
Jag har också ett DSC-larm som kan ställas in att ta klockfrekvensen från elnätet. Det är valbart att köra på den interna kvartsklockan eller nätfrekvensen. Om man har den på nätfrekvensen hoppar den automatiskt över till intern klocka ifall strömmen bryts (så länge batteriet räcker förstås).

Fördelen med att köra med nätfrekvensen är att man i princip aldrig behöver ställa om klockan. Med precisionen hos frekvensen i det svenska elnätet går det flera år/decennier innan den drar sig märkbart. Nätfrekvensen bra mycket noggrannare än en kvartsklocka.

GK100 skrev:
Brukar vara ett eller två motstånd så den kostnaden är ganska minimal, hade de kostat på sig en liten konding också hade problemet i stort varit ur världen. Funderar på om de typer som direkt vid korta avbrott kräver klockinställning sannolikt är av denna typen med nätsynk. Electroluxaren eller andra som jobbar mycket med vitvaror kanske vet hur det ser ut idag?
Ja, fast om man skall vara riktigt billig så har man ingen RTC som sådan i sin mikrokontroller, utan man räknar bara timeravbrott. I en mikro så måste man ju ändå hålla reda på tiden relativt sett, på något sätt, så att lägga till en "hur många millisekunder har det gått sedan påslag och vad sade kunden att klockan var då" är ju inte en dyr extrafunktion. (Detta ger en ganska dålig klocka, men det är ju just vad många sådana här grejjor har).

Om man har RTC så kostar batteriback en krona extra, så det är ju lätt att stryka den funktionen också. PIC som jag refererade till förut, har exv. RTC, men ingen separat spänningsmatning för den, utan den går bara om hela PIC:en går. Det är ju inget man kör på batteri om man kan undvika det, så även fast man har RTC med en sådan så går den bara när prylen har spänning.

(Sedan så har man ju andra problem med batterier, de läcker, de åldras, de tappar laddning; särskilt när prylen åker från Kina eller ligger på lager. Jmf problemen man får med BIOS/RTC batteri i datorer. Så kan man undvika ett batteri i sin konstruktion så är det ett plus)

Och som jag sade tidigare: Det blir lite enklare utveckling. Man slipper ytterligare ett interface mot omvärlden, både i hårdvara, men framförallt i utvecklingsorganisationen, i det här fallet de otäcka killarna som konstruerar nätaggregat... ;)

• Gilla
GK100
  • Laddar…
f91jsw skrev:
Fördelen med att köra med nätfrekvensen är att man i princip aldrig behöver ställa om klockan. Med precisionen hos frekvensen i det svenska elnätet går det flera år/decennier innan den drar sig märkbart. Nätfrekvensen bra mycket noggrannare än en kvartsklocka.
Njae, det är sant i praktiken, men det är av ekonomiska och inte tekniska skäl. En kvartskristall är väl så noggrann i relativa termer, men den har inte rätt absoluta noggrannhet från fabrik. De har alldeles för hög spridning. Vilket gör att din klocka går iofs för snabbt eller för långsamt, men den går väldigt noggrant för snabbt eller för långsamt. ;)

(Det är tom så att den lilla skillnad i en icke temeraturkontrollerad kristall, i storleksordningen någon ppm per grad är tillräckligt för att över nätverket identifiera individuella datorer som är lastade/olastade, vilket kan användas för att identifiera ToR-noder. PMa eller posta om någon vill ha referensen till forskningsartikeln)

Så med kalibrering så ligger en vanlig kvartskristall väl så nära den absoluta tiden, men det finns tyvärr sällan möjlighet att kalibrera själv. (I datorsystem, eller om du bygger själv, så går det dock bra, och är värdefullt).

Varför just larmsystem har klocka från nätet? Om jag får gissa så är det en grej som hängt med sedan tiden den begav sig. Larm är ett gammaldags, traditionellt område som inte är utsatt för så mycket utvecklingstryck. Så det har antagligen bara hängt med pga något gammal krav eller tradition från tiden då kvartsklockor var dyra, alltså sjuttiotalet... (Var jag larmtillverkare så skulle jag fö vara extremt rädd för att någon skulle göra en "Apple" eller "Google"-motsvarighet till mobiltelefonerna och göra de gamla tillverkarna obsoleta. Det kan i stort sett bara vara en tidsfråga...)

tommib
Ang larmet håller jag med. Jag tror bara att det är en tidsfråga innan någon bygger något bättre. Om bara mitt dygn hade 48 timmar skulle jag redan ha gjort det..... Men det är sannolikt en fråga om certifieringar och liknande som kostar massa pengar troligen. Man ändrar inte saker i onödan.

Ett flertal företag har försökt göra en Apple på larmsidan. Ett exempel är Garda, som kör en androidplatta som MAP (möjligen också centralapparat). Jag har inte provat det själv men tyvärr tror jag att det är dömt att misslyckas om man försöker göra sitt larm helt mjukvarubaserat på en så hög nivå. För min egen del tror jag på mikrokontrollers av enklare typ, t.ex. Atmega-serien. Ett larm är helt enkelt inte så komplicerat på den fysiska nivån. Programmeringsgränssnittet kan vara lite besvärligare.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
MultiMan
tuktuk skrev:
Efter trettio år som elektriker och elingenjör hävdar Jag att din sannolikhetsanalays är felaktig. Enligt min analys är det 90% sannolikhet att det uppståt en felfunktion i microvågsungnen under transporten.(Vibrationer, fukthaltsförändring, kondens eller annat) 9,95% sannolikhet på att du har störningar eller fel i din lokala anläggning (har du mycket reaktiva laster på samma fas så kan microvågsugnens nätsynkning ha problem att detektera nollgenomgången) och 0,05% på att felet kan härledas till elnätet.
Om ditt nya hus ligger på ett litet osynkat nät (typ en ö utan vettig fastlandsförbindelse) ökar sannolikheten drastiskt att felet kommer från elnätet.

Att korrigera nätfrekvensen är inget som en normal konsument gör. Kräver stora investeringar. Men en roterande omformare i källaren skulle lösa problemet, och skapa nya :(
En del online UPSer har väl denna funktion? Iom att de alltid kör från batterierna så är de fria att skapa vilken frekvens de vill. Min största på 3000VA (kostar runt 20') klarar av att omvandla fritt mellan 50 och 60Hz och borde även fungera stabiliserande eftersom växelspänningen på utgången skapas från likström, på nytt så att säga.

C
Om man kollar på schemat på en random Samsung-micro, t.ex.:
http://www.manualslib.com/manual/396847/Samsung-Mw1150wa.html?page=21#manual
Så ser det onekligen ut som att de matar pinne 29 på ASIC:en (INT) med en 50Hz puls som genereras från nätspänningen. Är väl inte helt otänkbart att denna driver klockan. Och de har faktiskt kostat på sig både en dedikerad likriktardiod, två motstånd, en zenerdiod och en kondensator :p

P.s. och för att spekulera i varför TS klocka går för fort så gissar jag att inte det beror på nätfrekvensen i sig, utan att det beror på att det kommer spikar på matningen som genererar extra pulser till klockan.

Redigerat:
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
MultiManOriginal skrev:
En del online UPSer har väl denna funktion? Iom att de alltid kör från batterierna så är de fria att skapa vilken frekvens de vill. Min största på 3000VA (kostar runt 20') klarar av att omvandla fritt mellan 50 och 60Hz och borde även fungera stabiliserande eftersom växelspänningen på utgången skapas från likström, på nytt så att säga.
Jag hävdar nog att 20kSEK är en orimligt stor kostnad för att få en klocka att hålla tiden.

Och jag tror inte att UPS en för 20 kSEK kan leverera en speciellt nogrann 50Hz heller, möjligen fri från falska nollgenomgångar, men knappast mer nogrannhet på frekvensen än vad kristalloscilatorn till den inbyggda processorn ger. Dvs. ungefär samma som ett vanligt batteridirvet kvartsverk.

hempularen skrev:
Och jag tror inte att UPS en för 20 kSEK kan leverera en speciellt nogrann 50Hz heller, möjligen fri från falska nollgenomgångar, men knappast mer nogrannhet på frekvensen än vad kristalloscilatorn till den inbyggda processorn ger. Dvs. ungefär samma som ett vanligt batteridirvet kvartsverk.
Precis. Även om det då tydligen eventuellt är så att mikrovågsugnar får sin frekvensnormal från nätet (observationer av verkligheten slår teoretiska resonemang, inte tu tal om det) så är jag helt säker på att datorer, som ju är den stora UPS-avnämaren, inte får någon frekvensnormal från elnätet. När datorer skall hålla koll på tiden så använder de internet (NTP) eller GPS som normal och lokal oscillator för själva tidshållningen.

Jag har aldrig sett en UPS med exv. GPS-mottagare för att kunna hålla rätt frekvens, men om någon har sett ett sådant djur så är jag idel öra! :)

C
Skulle vara intressant om TS kunde testa att flytta micron till ett uttag på en annan grupp och se om klockan rättar sig i ledet.

O
Själv tror jag att det är så enkelt att den inte gillade att flytta... Den saknar sitt gamla ställe... och försöker skynda på tiden för att snabbare komma fram.

lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, fast om man skall vara riktigt billig så har man ingen RTC som sådan i sin mikrokontroller, utan man räknar bara timeravbrott.

......

PIC som jag refererade till förut, har exv. RTC, men ingen separat spänningsmatning för den, utan den går bara om hela PIC:en går.
Det finns gott om PICar där RTCn kan drivas av Vbat, oberoende av Vdd, t. ex. den här:
http://www.microchip.com/wwwproducts/Devices.aspx?product=PIC24FJ64GA306

Dess RTC är dessutom konfigurerbar till att drivas av intern oscillator, extern kristall eller nätspänning, 50 eller 60 Hz. Så det är nog inte så omodernt att ta klockan från nätspänningen ändå.

Om det är så i TS fall ska man ju dock låta vara osagt.

C
Om klockan "klockas" av nätfrekvensen så är det dock rätt meningslöst med en batteribackup.

tommib
Inte alls. Klockan får visserligen sin tidbas från nätet men den behöver också veta vad den startar på. Dvs den håller talten utan problem men den vet inte om tiden är ett på dagen eller fem på natten... Därav batteribackup (och backuposcillator).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.