7 463 läst ·
66 svar
7k läst
66 svar
Sprickor i gipsskarvar?
Pappremsan innehåller trådar av glasfiber 😉M Mjolnir skrev:Försöker nu att snygga till en skarv. Glasfiberremsa på sprickan, bygger upp spackel på den. När det torkar jämnar jag ut från sidorna mot väggen och slipar. Får se hur väl det håller.
Kan man inte armera gipsskarvar med både glasfiber och pappremsa från början? Lägga glasfiberremsa, spackla ett lager, trycka in pappremsan, nästa lager ovanpå.
Nu är det bara så här. Det handlar enbart om papper, eller glasfiber. Inte järn, eller stål. Det enda som fogar samman gipsskivorna, är spacklets vidhäftning.MathiasS skrev:
Det innebär, att OM gipsskivorna rör sig i olika riktning kommer det att spricka. Oavsett pappremsa eller glasfiberremsa.
Orsaken till att man användet armeringsremsor i spackel, är för det spricker när det torkar. Det kallas sprickarmering, och används även i betong.
Eftersom det är rekommenderat att limma pappersremsa (direkt på gipset) så visar det att pappremsan inte handlar om sprickarmering.A AG A skrev:Nu är det bara så här. Det handlar enbart om papper, eller glasfiber. Inte järn, eller stål. Det enda som fogar samman gipsskivorna, är spacklets vidhäftning.
Det innebär, att OM gipsskivorna rör sig i olika riktning kommer det att spricka. Oavsett pappremsa eller glasfiberremsa.
Orsaken till att man användet armeringsremsor i spackel, är för det spricker när det torkar. Det kallas sprickarmering, och används även i betong.
Man kan skarvspackla utan remsa också om man blandar i glasfiber i pulverpackel. Pulverspackel sjunker minimalt. Sen något lager finskackel på det. Jag gjorde så när jag lagade sprickor som hade bildats ovanför dörrarna. Se mer här (tapeless drywall)
Hur blev resultatet nu en tid efter?M Mjolnir skrev:Försöker nu att snygga till en skarv. Glasfiberremsa på sprickan, bygger upp spackel på den. När det torkar jämnar jag ut från sidorna mot väggen och slipar. Får se hur väl det håller.
Kan man inte armera gipsskarvar med både glasfiber och pappremsa från början? Lägga glasfiberremsa, spackla ett lager, trycka in pappremsan, nästa lager ovanpå.
Hade det inte varit bättre att ta en kniv och skära ett snitt över sprickan och sedan fylla det med gipsputs först, och därefter gå på med glasfiberremsa och spackel.
Sen skrev du också att det varit fuktigt, detta kan också vara en bov när man får utbuktande skarvar.
Den skarv jag åtgärdade har hållt sig och ser fin ut. De andra fixar jag nästa gång jag målar om. Ser ut som tapetskarvar så de inte hela världenE Erik9005 skrev:Hur blev resultatet nu en tid efter?
Hade det inte varit bättre att ta en kniv och skära ett snitt över sprickan och sedan fylla det med gipsputs först, och därefter gå på med glasfiberremsa och spackel.
Sen skrev du också att det varit fuktigt, detta kan också vara en bov när man får utbuktande skarvar.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden