7 464 läst ·
66 svar
7k läst
66 svar
Sprickor i gipsskarvar?
...det är ju den vanliga diskussionen - poängen med att limma för oss vanliga amatörer är ju att det är iprincip omöjligt att misslyckas med skarven, men det tar längre tid. För den som kan spackla in remsan och använder rätt spackel (det verkar behövas olika sorter nuförtiden) så kan det ju gå avsevärt fortare än att limma.H hapazard skrev:
Ska man vara petig så är pappremsan stark i alla riktningar i två dimensioner, säg x och y. i riktning z är den ju knappast stark längre. Detsamma gäller dock gipsskivorna. De är oerhört starka i x och y-led men trycker man på en kant knäcks den. Glasfiberremsa är enbart stark i två riktninga i x och y-led. (dock är väl de flesta krafter man tänker sig i just de riktningarna, up/ner eller åt sidorna)H hapazard skrev:Pappersmassa är formstabil i alla riktningar eftersom fibrerna är slumpmässigt orienterade.
Men @MathiasS har ju ett pedagogiskt problem då han samtidigt påstår att det är likvärdigt att limma remsan som att lägga den i vått spackel, när referensen han sen citerar säger att den skall läggas i spackel.
Meningen med pappremsan är ju då alltså densamma som pappremsan på gipsskivan, att förse väggen med draghållfasthet i x och yled. Tryckhållfasthet står själva gipsen för, eller spacklet som tryckts in mellan skivorna.
Idealt skulle man haft en pappremsa på baksidan av gipsskivorna, spackel mellan och en pappremsa på framsidan. Pappremsorna skulle idealt sitta fast i gipsskivan papp så starkt som möjligt, det är dessa den ska binda samman. Spacklet ska hållas på plats innanför.
Näst bäst är ju då att bara ha pappremsa på framsidan, fäst i skivorna med en tillräckligt bra metod. Lim eller spackel verkar ju enligt branschen vara okej.
Skulle tro att man bör använda det sätt som ger så stark vidhäftning mellan remsa och gipsskiva som möjligt. Men att remsa i blöt spackel är tillräckligt starkt.MathiasS skrev:
...det är ju den vanliga diskussionen - poängen med att limma för oss vanliga amatörer är ju att det är iprincip omöjligt att misslyckas med skarven, men det tar längre tid. För den som kan spackla in remsan och använder rätt spackel (det verkar behövas olika sorter nuförtiden) så kan det ju gå avsevärt fortare än att limma.
Kan det inte vara så att min rörelsefog till osb skivorna kanske är för liten nånstans och att utrymme saknas för att svälla, så de kanske trycks ut och pressar mot gipsskivorna som rör sig och spricker i skarvarna? Om vi nu antar att gipsskarvarna är gjorda rätt och godkänt.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 795 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 795 inlägg
Hur mycket mellanrum hade du mellan osb-skivorna mot varandra? Inte bara uppe och nere
Det kan vara massor av delar som kan påverka, hur duktiga va reglarna i väggen, va de nya eller en gammal vägg du klätt om? Osv. finns flera saker som kan orsaka detta egentligen.
För att lösa TS problem hyfsat snabbt och lätt hade jag bara fyllt i springa med målarfog, torkat slätt med fuktigt finger och rollat ett lager igen. Men kanske vänta ett tag till så det fått röra sig färdigt.
Det kan vara massor av delar som kan påverka, hur duktiga va reglarna i väggen, va de nya eller en gammal vägg du klätt om? Osv. finns flera saker som kan orsaka detta egentligen.
För att lösa TS problem hyfsat snabbt och lätt hade jag bara fyllt i springa med målarfog, torkat slätt med fuktigt finger och rollat ett lager igen. Men kanske vänta ett tag till så det fått röra sig färdigt.
Det är 1 spånskruvs mellanrum där osb skivorna möts vid varje regel.U Utsliten och utdömd skrev:Hur mycket mellanrum hade du mellan osb-skivorna mot varandra? Inte bara uppe och nere
Tack för tips! Kan ju prova på nån skarv och se hur väl det håller.
Ska prova foga, lägga glasfiberremsa ovanpå, spackla, slipa och måla bara skarven. Kaka på kaka.U Utsliten och utdömd skrev:Hur mycket mellanrum hade du mellan osb-skivorna mot varandra? Inte bara uppe och nere
Jag vill påstå att det inte är ev avstånd mellan OSB-skivorna som är ditt problem. Du har tillräckligt avstånd. Jag har monterat skivorna dikt varandra i hela huset och har noll sprickor.....M Mjolnir skrev:
Det kommer inte bli bra om du bara fogar. Fogen kommer synas. Jag har provat detta. Enda som funkade var att ta bort den gamla remsan och fylla med pulverspackel mellan gipsskuvorna. Låt härda. Sen sätter man remsa med vanligt färdigspackel. Detta har hållit i flera år hittills.
Hur stark är remsan i riktning minus x, samt minus y?Tomtom79 skrev:
Ska man vara petig så är pappremsan stark i alla riktningar i två dimensioner, säg x och y. i riktning z är den ju knappast stark längre. Detsamma gäller dock gipsskivorna. De är oerhört starka i x och y-led men trycker man på en kant knäcks den. Glasfiberremsa är enbart stark i två riktninga i x och y-led. (dock är väl de flesta krafter man tänker sig i just de riktningarna, up/ner eller åt sidorna)
Meningen med pappremsan är ju då alltså densamma som pappremsan på gipsskivan, att förse väggen med draghållfasthet i x och yled. Tryckhållfasthet står själva gipsen för, eller spacklet som tryckts in mellan skivorna.
Idealt skulle man haft en pappremsa på baksidan av gipsskivorna, spackel mellan och en pappremsa på framsidan. Pappremsorna skulle idealt sitta fast i gipsskivan papp så starkt som möjligt, det är dessa den ska binda samman. Spacklet ska hållas på plats innanför.
Näst bäst är ju då att bara ha pappremsa på framsidan, fäst i skivorna med en tillräckligt bra metod. Lim eller spackel verkar ju enligt branschen vara okej.
Försöker nu att snygga till en skarv. Glasfiberremsa på sprickan, bygger upp spackel på den. När det torkar jämnar jag ut från sidorna mot väggen och slipar. Får se hur väl det håller.
Kan man inte armera gipsskarvar med både glasfiber och pappremsa från början? Lägga glasfiberremsa, spackla ett lager, trycka in pappremsan, nästa lager ovanpå.
Kan man inte armera gipsskarvar med både glasfiber och pappremsa från början? Lägga glasfiberremsa, spackla ett lager, trycka in pappremsan, nästa lager ovanpå.