Hej,
I ett rum jag renoverade förra året har det spruckit i flera av gipsskarvarna. Se bild.
Jag la ny OSB med rörelsefog på cirka 1-2 centimeter. I skarvarna mellan varje OSB är det en gipsskruv avstånd. Gips ovanpå det, som lagts tajt mot golv och tak och fogats mot tak. I skarvarna spacklade jag med skarvremsor som ska fånga rörelser bättre än glasfiberremsa.
Det har vart otroligt fuktigt dessa veckor och hela vårt trähus knakar och knäpper.
Vad har jag gjort för fel och hur åtgärdar jag det så det inte uppstår igen? 😓
I ett rum jag renoverade förra året har det spruckit i flera av gipsskarvarna. Se bild.
Jag la ny OSB med rörelsefog på cirka 1-2 centimeter. I skarvarna mellan varje OSB är det en gipsskruv avstånd. Gips ovanpå det, som lagts tajt mot golv och tak och fogats mot tak. I skarvarna spacklade jag med skarvremsor som ska fånga rörelser bättre än glasfiberremsa.
Det har vart otroligt fuktigt dessa veckor och hela vårt trähus knakar och knäpper.
Produkter som diskuteras: "gipsskruv"
Gips- & skivskruv
Skivskruvar är specialdesignade för att säkert fästa skivor av olika material utan att skada dem. Dessa skruvar har ofta en platt undersida eller en försänkt huvudkonstruktion som hjälper till att fördela trycket jämnt över skivan, vilket
Läs mer
Du beskriver ju själv rätt väl vad som har hänt. Du har lagt underlaget med en rörelsefog på 10-20mm, just för att det rör sig. På det har du sedan fäst gips, som är stumt. Du har en fog som förvisso är flexibel och klarar några mm rörelse utan att det syns allt för mycket.
Men den har ingen chans att klara 10mm rörelse i underlaget.
Om du ska ha en yta som inte får någon påverkan av fuktighet eller temperatur behöver du i så fall också ha ett underlag som är stabilt för de förhållandena.
Om du ska ha en yta som inte får någon påverkan av fuktighet eller temperatur behöver du i så fall också ha ett underlag som är stabilt för de förhållandena.
Jag har inte läst om att man skulle haft nån fog på gipsskivorna. Menar du att osb skivorna skulle haft ännu mer rörelsefog? Läst att man ska ha cirka 2-3 mm fog per meter osb.Dowser4711 skrev:
Du beskriver ju själv rätt väl vad som har hänt. Du har lagt underlaget med en rörelsefog på 10-20mm, just för att det rör sig. På det har du sedan fäst gips, som är stumt. Du har en fog som förvisso är flexibel och klarar några mm rörelse utan att det syns allt för mycket.
Gipset har knappt nåt mellanrum.
Knappt? Antingen har du mellanrum eller också har du inte lagt i tillräckligt med spackel i skarvarna, eller både och. Gör om gör rätt, snåla aldrig med spackel.M Mjolnir skrev:
Alla målare jag pratat med har poängterat vikten med gips i skarvarna. Det är något som tyvärr sällan framkommer när man pratar att limma dit skarvarna.
Får man i gips i skarvarna. Eller ännu bättre Ardex 828. Så blir det svårare för skarvarna att trycka ihop sig när virket rör på sig.
Får man i gips i skarvarna. Eller ännu bättre Ardex 828. Så blir det svårare för skarvarna att trycka ihop sig när virket rör på sig.
Jag har tryckt ihop gipsskivorna så tajt man kan så jag skulle säga nej det är inget mellanrum. De ligger dikt an.Jonatan79 skrev:
Jag har spacklat så det blir jämt med gipsskivorna. Ska jag bygga på mer menar du? Hade det inte spruckit ändå?
Ska jag alltså spackla med ardex 828 först, och se till att få in det i gipsskarvarna så långt det går. Därefter limma skarvremsan på det, och spackla över med vanligt finspackel när det torkat?A atomlab skrev:
Det du ser är din limmade remsa som buktar utåt. Man limmar inte remsor, papp eller glasfiber. Dem ska sättas i spackel( precis som armering läggs i betong och inte under).M Mjolnir skrev:Hej,
Menar du att den buktar ut på grund av att den limmats? I stället för att lägga ett lager spackel, sen remsan, sen ett andra lager direkt på remsan?N Nickesågen skrev: