7 463 läst ·
66 svar
7k läst
66 svar
Sprickor i gipsskarvar?
Egentligen tror jag det säkraste är att försöka få bort pappersremsorna och spackla i skarven mellan gipsskivorna. Det borde vara det säkraste så att skivorna inte rör sig mot varann. Eftersom du säger att du skruvat ordentligt så kommer jag inte på något bättre.M Mjolnir skrev:
Kanske någon i tråden har en annan idé?
Får göra det när det blir dags att måla om i så fall. Har svårt att se att detta hade hänt med glasfiberremsa, eller har jag fel?Nissens skrev:
Egentligen tror jag det säkraste är att försöka få bort pappersremsorna och spackla i skarven mellan gipsskivorna. Det borde vara det säkraste så att skivorna inte rör sig mot varann. Eftersom du säger att du skruvat ordentligt så kommer jag inte på något bättre.
Kanske någon i tråden har en annan idé?
Lite fler bilder. Vissa sprickor går inte längs hela skarven utan bara en del, t ex en halv meter. För mig ser det ut som att spacklet spruckit. Se närbild.
Vilket jävla mysterium 😅
Vilket jävla mysterium 😅
Ja, där ser det ut som att det gått isär istället för tryckts ihop…. Märkligt… oavsett så borde spackel i skarvarna mellan gipsskivorna få dem att inte röra sig.M Mjolnir skrev:
När jag sätter träskivor bakom gips brukar jag sätta dem liggande och sedan gipsskivorna stående. Du satte alla stående om jag fattade rätt. Kan det ha med det att göra tro?
Redigerat:
Pappersremsa är definitivt bättre än glasfiberemsa. När jag spacklar lägger jag först spackel i skarven mellan gipsskivorna, lägger sedan pappersremsan i spacklet, pressar in pappersremsan i spacklet och lägger spackel på remsan, så pappersremsan hamnar inne i spacklet. Det har alltid funkat för mig. Har aldrig haft problem liknande de du har…M Mjolnir skrev:
De har lagts stående ja. Gipsens skarvar är däremot förskjutna så det borde inte vara det.Nissens skrev:
Ja, där ser det ut som att det gått isär istället för tryckts ihop…. Märkligt… oavsett så borde spackel i skarvarna mellan gipsskivorna få dem att inte röra sig.
När jag sätter träskivor bakom gips brukar jag sätta dem liggande och sedan gipsskivorna stående. Du satte alla stående om jag fattade rätt. Kan det ha med det att göra tro?
Jag får helt enkelt jobba in pappremsan i det färska spacklet nästa gång i stället för att limma dit den på första lagret spackel. Ska även trycka in spackel i springan i gipsskarven innan det, för att få det så stumt som möjligt. Limmet kanske försämrar remsans rörelseförmåga (?).
Jag vet att man på vissa skarvar nästan kunde ana remsan genom spacklet, där har det nog slipats ner för mycket eller så har remsan vart för nära ytan. Men kanske som tidigare nämnt, för lite spackel som en del av orsaken.
Jag har drivit egen firma och byggt, och målat, i 15år. Har nästan uteslutande använt glasfiberremsa. Har aldrig behövt göra om det. Så att pappremsa är bättre är inte sant. Det är en smaksak, vilket man föredrar.
Nu har vi förstått att du tyvärr inte låtit pappremsam torka in i spacklet. Men jag tror inte att det är hela sanningen. Dels har du lagt osb, med glipor. Du säger att du lagt gipsen med förskjutna skarvar, så det borde inte ha någon betydelse. Det ser mest ut som om du inte haft förskjutna skarvar. Eller att du inte lagt gipsskivorna dikt mot varandra.
Nu har vi förstått att du tyvärr inte låtit pappremsam torka in i spacklet. Men jag tror inte att det är hela sanningen. Dels har du lagt osb, med glipor. Du säger att du lagt gipsen med förskjutna skarvar, så det borde inte ha någon betydelse. Det ser mest ut som om du inte haft förskjutna skarvar. Eller att du inte lagt gipsskivorna dikt mot varandra.
Detta påstående är fel.A AG A skrev:
Att limma remsan är likvärdigt med att spackla in den, men det tar längre tid. Det är inte som att lägga armeringen i botten, men det är att jämföra med hur pappret på resten av skivan är limmat mot gipskärnan.
Det är inte en smaksak. Alla leverantörer av gipsskivor förespråkar pappremsa. YBG föreskriver pappremsa. I YBG citerar man AMA Hus och där står det också att pappremsa ska användas (dock har jag inte orkat läsa senaste HusAMA själv men det skulle förvåna om det ändrats igen)A AG A skrev:
Så här skriver tex Norgips:
Spackelremsa av papper är stark och formstabil i alla riktningar. Den kanske inte verkar vara speciellt stark då den rivs av, men den är mer än tillräckligt stark tillsammans med gipsskivor och spackelmassa.
Spackelremsa av papper ger fullt fäste över hela sin yta, bl.a. för att pappersfibrerna reser sig vid påföringen av spackelmassan. Detta medför att det skapas en stark kontakt mellan gipsskivans kartong och remsans fibrer. Med rätt typ av spackelremsa och spackelmassa blir kopplingen så stark dem emellan att det är materialet runt skarven som släpper om man försöker dra loss spackelremsan efter torkning och härdning.
Norgips rekommenderar spackelremsa av papper till alla skarvarbeten.
Glasfiberremsa har ingen formstabilitet även om den är mycket stark då den ligger parallellt med fibrerna. Remsan häftar bara till gipsskivekartongen på de punkter där fibrerna ligger i kontakt med underlaget. Därför finns det ingen styrka i de stora områden där förankringen mellan spackelmassa och kartong bara sker i spackelmassan. Norgips rekommenderar inte skarvspackling av gipsskivor med glasfiberremsa.
Organisationen YBG ger ut en skrift om hur man uppnår bästa resultat vid ytbehandling av gipsskivor. Skriften är framtagen av gipsskive-, spackel- och färgtillverkare och kan rekvireras av Norgips.
Vi behöver inte diskutera det, för du förstår uppenbarligen inte varför det fungerar så eller varför Norgips, gyproc mfl skriver precis som det jag citerade. Jag är helt ointresserad av att försöka övertyga dig om hur det egentligen fungerar, gjorde inlägget bara för att inte andra ska lyssna på dåliga råd och istället läsa på lite från tillverkarna av gipsskivorna samt branschreglerna.A AG A skrev:
Skarvarna är förskjuta, jag skruvade fast OSB skivorna hela (120 breda), första gipsskivan knäckte jag i mitten så den första blev 60 bred, för att få förskjutningen. Angående pappremsan har du rätt.A AG A skrev:Jag har drivit egen firma och byggt, och målat, i 15år. Har nästan uteslutande använt glasfiberremsa. Har aldrig behövt göra om det. Så att pappremsa är bättre är inte sant. Det är en smaksak, vilket man föredrar.
Pappersmassa är formstabil i alla riktningar eftersom fibrerna är slumpmässigt orienterade.MathiasS skrev:
Vi behöver inte diskutera det, för du förstår uppenbarligen inte varför det fungerar så eller varför Norgips, gyproc mfl skriver precis som det jag citerade. Jag är helt ointresserad av att försöka övertyga dig om hur det egentligen fungerar, gjorde inlägget bara för att inte andra ska lyssna på dåliga råd och istället läsa på lite från tillverkarna av gipsskivorna samt branschreglerna.
Men @MathiasS har ju ett pedagogiskt problem då han samtidigt påstår att det är likvärdigt att limma remsan som att lägga den i vått spackel, när referensen han sen citerar säger att den skall läggas i spackel.
Bra poäng. Men, YBG skriver också att man kan limma om man istället föredrar det. I tidigare utgåvor av YBG var det tillochmed ett krav att limma utsatta skarvar, men det har ändrat senare. 6.3.2 får du läsa.H hapazard skrev:Pappersmassa är formstabil i alla riktningar eftersom fibrerna är slumpmässigt orienterade.
Men @MathiasS har ju ett pedagogiskt problem då han samtidigt påstår att det är likvärdigt att limma remsan som att lägga den i vått spackel, när alla referensser han sen citerar säger att den skall läggas i spackel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och med skuren kant förstår jag poängen med att limma remsan. Kan nog vara risk att man klämmer ut för mycket spackel annars med dålig vidhäftning dom följd.MathiasS skrev: