Vi kollar på att köpa ett mexitegelhus från 60-talet med sadeltak.

Bakgrund
Huset har en utgrävd källare. Jag vet inte exakt hur arbetet utfördes eller när det gjordes, men källaren är förhållandevis stor. Takhöjden är dock bara omkring 1,80 meter. Från källaren kan man se rakt in i en angränsande krypgrund.

Tidigare ägare har dessutom tagit bort en del av en innervägg i mitten av huset. Det fanns någon form av limträbalk i öppningen.

Ovanför öppningen har konstruktionen enligt uppgift hängt ner något.

På båda ytterväggarna, i anslutning till samma del av huset, finns tydliga trappstegssprickor i murverket.

Sprickorna uppskattas till cirka 5–10 mm på sina ställen.

Det syns också att tidigare ägare lagat sprickorna, men att de senare öppnat sig igen.

Mina funderingar:
  • Kan den tidigare ändringen av innerväggen ha orsakat problemen?
  • Är det mer sannolikt att den utgrävda källaren ligger bakom sättningarna?
  • Kan båda faktorerna ha bidragit?
  • Hur orolig bör man vara för trappstegssprickor på 5–10 mm som tidigare lagats men återkommit?
  • Vad hade ni gjort i samma situation: följt upp med mätningar, anlitat konstruktör eller bara hållit uppsikt över utvecklingen?

BirgitS
SpikOchSkruv SpikOchSkruv skrev:
Kan den tidigare ändringen av innerväggen ha orsakat problemen?
Ja, du skriver ju att det har påverkat bjälklagret, dvs. det har fått huset att röra sig.
Finns det en bygganmälan för den ändringen?

• Gilla
SpikOchSkruv
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, du skriver ju att det har påverkat bjälklagret, dvs. det har fått huset att röra sig.
Finns det en bygganmälan för den ändringen?
Finn ingen bygganmälan. Kan säkert ha varit så ganska länge.

BirgitS
Det har nog varit lagkrav på bygganmälan vid ingrepp i bärande konstruktion ganska länge.

Då vet man alltså inte hur den där limträbalken med dess pelare dimensionerades, om det var någon som gissade sig fram eller om en byggkonstruktör med korrekta beräkningar var inblandade. Det kan vara lämpligt att antingen ta in en byggkonstruktör nu för en bedömning eller räkna med att man får stabilisera upp huset med hjälp av en byggkonstruktör efter köpet.

Jag tror också att det är olämpligt med öppet mellan en använd källare och en krypgrund. Kanske mindre olämpligt om krypgrunden är tätad runt om och fungerar som en varmgrund.

Har det utförts någon besiktning och vad har den då sagt om källaren/grunden resp. avväxling, fasadsprickor etc.?

• Gilla
SpikOchSkruv
  • Laddar…
MultiMan
Det hjälper ju inte att sätta rätt dimensionerade limträbalkar på våning 1/2 om man plockar bort bärigheten i källaren, där balkarna ska leda ner krafterna.

Jag hade tagit in en konstruktör för ett utlåtande om vad som eventuellt behöver göras.

• Gilla
SpikOchSkruv
  • Laddar…
Jag skulle vänt ryggen till och tittat på ett annat hus.

• Gilla
SpikOchSkruv och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.