7 463 läst ·
66 svar
7k läst
66 svar
Sprickor i gipsskarvar?
Pappremsor ska fungera som armering i spacklet. Om du limmar pappremsan blir det som att lägga armeringen på marken och gjuta uppepå. Det är helt meningslöst, då armeringen måste ligga mitt inne i materialet.M Mjolnir skrev:
Om man spacklar en gång, låter det torka, limmar dit remsan och spacklar en gång till så hamnar väl remsan i spacklet?A AG A skrev:
Remsan ligger mellan alla lager av spackel.N Nickesågen skrev:
Spacklade ett lager i gipsskarven, lät det torka. Limmade på remsan därefter. Låt det torka in. Spacklade över remsa med nästa lager. Så remsan ligger mittemellan.
Den ska torka in med spacklet. Gör ingen nytta om den ligger ”löst” mellan spackelskiften. Tänk dig armering i betongen. Gjuta underdelen först, efter torkning lägga dit armering och gjuta en kaka uppepå.M Mjolnir skrev:
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 793 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 793 inlägg
Lägg ner, känner personer som jobbat som målare i över 40år som limmar pappremsan. Det är ett vedertaget sätt att göra det på. Det finns inte bara ett sätt, ditt…N Nickesågen skrev:
https://alcro.se/tips-rad/mala-inomhus/spackla-vaggar
https://www.anza.se/artiklar/spackla/spackla-gipsvagg-steg-steg/
Tips till TS, använd vävlim för våtrum, det löses inte upp när du lägger på andra lagret med spackel. Hur glest/tätt skruvade du gipsen? Annars låter det som du gjort det mesta rätt.
Jag förstår nu vad ni menar.N Nickesågen skrev:
Hur åtgärdar jag detta enklast, dra bort remsorna och spackla om? Eller spackla över och lägga renoveringstapet ovanpå?
Det får oavsett bli nästa gång vi målar om rummet... Får se ut som en dålig tapetskarv tillsvidare 😩
Använde cascos non woven lim för tunga tapeter, svartlila burken. Skarvarna såg väldigt fina ut när allt arbete var klart.U Utsliten och utdömd skrev:Lägg ner, känner personer som jobbat som målare i över 40år som limmar pappremsan. Det är ett vedertaget sätt att göra det på. Det finns inte bara ett sätt, ditt…
[länk]
[länk]
Tips till TS, använd vävlim för våtrum, det löses inte upp när du lägger på andra lagret med spackel. Hur glest/tätt skruvade du gipsen? Annars låter det som du gjort det mesta rätt.
Gipset ligger jämte varandra. Pressade ihop skarvarna och skruvade sen.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 793 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 793 inlägg
Man behöver inte ha gips i skarvarna, det fungerar utmärkt med spackel.A atomlab skrev:
Det ser ut som att gipsskivorna rört sig mot varandra tycker jag. Det kan ju inte hända om gipsskivorna ligger dikt an mot varann eller om det är spackel som fyller upp eventuella glipor mellan gipsskivorna.M Mjolnir skrev:Hej,
I ett rum jag renoverade förra året har det spruckit i flera av gipsskarvarna. Se bild.
Jag la ny OSB med rörelsefog på cirka 1-2 centimeter. I skarvarna mellan varje OSB är det en gipsskruv avstånd. Gips ovanpå det, som lagts tajt mot golv och tak och fogats mot tak. I skarvarna spacklade jag med skarvremsor som ska fånga rörelser bättre än glasfiberremsa.
Det har vart otroligt fuktigt dessa veckor och hela vårt trähus knakar och knäpper.
Vad har jag gjort för fel och hur åtgärdar jag det så det inte uppstår igen? 😓
Hur bör jag åtgärda detta när det blir dags? Jag tänker om man spacklar över sprickorna och kastar på renoveringstapet därefterNissens skrev: