M Mjolnir skrev:
Menar du att den buktar ut på grund av att den limmats? I stället för att lägga ett lager spackel, sen remsan, sen ett andra lager direkt på remsan?
Pappremsor ska fungera som armering i spacklet. Om du limmar pappremsan blir det som att lägga armeringen på marken och gjuta uppepå. Det är helt meningslöst, då armeringen måste ligga mitt inne i materialet.

A AG A skrev:
Pappremsor ska fungera som armering i spacklet. Om du limmar pappremsan blir det som att lägga armeringen på marken och gjuta uppepå. Det är helt meningslöst, då armeringen måste ligga mitt inne i materialet.
Om man spacklar en gång, låter det torka, limmar dit remsan och spacklar en gång till så hamnar väl remsan i spacklet?

• Gilla
mexitegel och 2 till
  • Laddar…
M Mjolnir skrev:
Menar du att den buktar ut på grund av att den limmats? I stället för att lägga ett lager spackel, sen remsan, sen ett andra lager direkt på remsan?
Ja den hänger ju fritt mellan skivorna och gör ingen större nytta utan spackel under och över.

useless useless skrev:
Om man spacklar en gång, låter det torka, limmar dit remsan och spacklar en gång till så hamnar väl remsan i spacklet?
Varför tjatar folk om att limma dit remsan? Gör som man ska istället så blir det inte som TS skivor.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
N Nickesågen skrev:
Ja den hänger ju fritt mellan skivorna och gör ingen större nytta utan spackel under och över.
Remsan ligger mellan alla lager av spackel.

Spacklade ett lager i gipsskarven, lät det torka. Limmade på remsan därefter. Låt det torka in. Spacklade över remsa med nästa lager. Så remsan ligger mittemellan.

M Mjolnir skrev:
Remsan ligger mellan alla lager av spackel.

Spacklade ett lager i gipsskarven, lät det torka. Limmade på remsan därefter. Låt det torka in. Spacklade över remsa med nästa lager. Så remsan ligger mittemellan.
Den ska torka in med spacklet. Gör ingen nytta om den ligger ”löst” mellan spackelskiften. Tänk dig armering i betongen. Gjuta underdelen först, efter torkning lägga dit armering och gjuta en kaka uppepå.

• Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
U
N Nickesågen skrev:
Varför tjatar folk om att limma dit remsan? Gör som man ska istället så blir det inte som TS skivor.
Lägg ner, känner personer som jobbat som målare i över 40år som limmar pappremsan. Det är ett vedertaget sätt att göra det på. Det finns inte bara ett sätt, ditt…

https://alcro.se/tips-rad/mala-inomhus/spackla-vaggar
https://www.anza.se/artiklar/spackla/spackla-gipsvagg-steg-steg/

Tips till TS, använd vävlim för våtrum, det löses inte upp när du lägger på andra lagret med spackel. Hur glest/tätt skruvade du gipsen? Annars låter det som du gjort det mesta rätt.

• Gilla
mexitegel och 5 till
  • Laddar…
N Nickesågen skrev:
Den ska torka in med spacklet. Gör ingen nytta om den ligger ”löst” mellan spackelskiften. Tänk dig armering i betongen. Gjuta underdelen först, efter torkning lägga dit armering och gjuta en kaka uppepå.
Jag förstår nu vad ni menar.

Hur åtgärdar jag detta enklast, dra bort remsorna och spackla om? Eller spackla över och lägga renoveringstapet ovanpå?

Det får oavsett bli nästa gång vi målar om rummet... Får se ut som en dålig tapetskarv tillsvidare 😩

U Utsliten och utdömd skrev:
Lägg ner, känner personer som jobbat som målare i över 40år som limmar pappremsan. Det är ett vedertaget sätt att göra det på. Det finns inte bara ett sätt, ditt…

[länk]
[länk]

Tips till TS, använd vävlim för våtrum, det löses inte upp när du lägger på andra lagret med spackel. Hur glest/tätt skruvade du gipsen? Annars låter det som du gjort det mesta rätt.
Använde cascos non woven lim för tunga tapeter, svartlila burken. Skarvarna såg väldigt fina ut när allt arbete var klart.

Gipset ligger jämte varandra. Pressade ihop skarvarna och skruvade sen.

U
M Mjolnir skrev:
Använde cascos non woven lim för tunga tapeter, svartlila burken. Skarvarna såg väldigt fina ut när allt arbete var klart.

Gipset ligger jämte varandra. Pressade ihop skarvarna och skruvade sen.
Tänkte mer på avståndet mellan skruven?

U Utsliten och utdömd skrev:
Tänkte mer på avståndet mellan skruven?
Använde något fler skruv än rekommendationen så det är mycket skruv på både gips och osb.

• Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
Nissens
A atomlab skrev:
Alla målare jag pratat med har poängterat vikten med gips i skarvarna. Det är något som tyvärr sällan framkommer när man pratar att limma dit skarvarna.

Får man i gips i skarvarna. Eller ännu bättre Ardex 828. Så blir det svårare för skarvarna att trycka ihop sig när virket rör på sig.
Man behöver inte ha gips i skarvarna, det fungerar utmärkt med spackel.

• Gilla
atomlab och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Man behöver inte ha gips i skarvarna, det fungerar utmärkt med spackel.
Självklart. Jag som hade Ardex i huvudet.

• Gilla
Mjolnir och 1 till
  • Laddar…
Nissens
M Mjolnir skrev:
Hej,

I ett rum jag renoverade förra året har det spruckit i flera av gipsskarvarna. Se bild.

Jag la ny OSB med rörelsefog på cirka 1-2 centimeter. I skarvarna mellan varje OSB är det en gipsskruv avstånd. Gips ovanpå det, som lagts tajt mot golv och tak och fogats mot tak. I skarvarna spacklade jag med skarvremsor som ska fånga rörelser bättre än glasfiberremsa.

Det har vart otroligt fuktigt dessa veckor och hela vårt trähus knakar och knäpper.

Vad har jag gjort för fel och hur åtgärdar jag det så det inte uppstår igen? 😓
Det ser ut som att gipsskivorna rört sig mot varandra tycker jag. Det kan ju inte hända om gipsskivorna ligger dikt an mot varann eller om det är spackel som fyller upp eventuella glipor mellan gipsskivorna.

• Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det ser ut som att gipsskivorna rört sig mot varandra tycker jag. Det kan ju inte hända om gipsskivorna ligger dikt an mot varann eller om det är spackel som fyller upp eventuella glipor mellan gipsskivorna.
Hur bör jag åtgärda detta när det blir dags? Jag tänker om man spacklar över sprickorna och kastar på renoveringstapet därefter

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.