23 941 läst ·
77 svar
24k läst
77 svar
Spränga/spräcka bort berg på tomten.
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
Ja något fel gör du.
Enda gången jag hade problem var när jag använde fel typ snigel men annars har det fungera bra.
Enda problemet har vart borrandet som har varit drygt.
Men det är löst nu med riktig maskin.
När det gått så lätt att borra så har jag till och med dratt dit ett par extra hål när man har under minuten per hål.
Det är ca 35-40 kubik som jag tar ut hemma nu med snigel och där har allt spruckit inom en dag eller 2
Enda gången jag hade problem var när jag använde fel typ snigel men annars har det fungera bra.
Enda problemet har vart borrandet som har varit drygt.
Men det är löst nu med riktig maskin.
När det gått så lätt att borra så har jag till och med dratt dit ett par extra hål när man har under minuten per hål.
Det är ca 35-40 kubik som jag tar ut hemma nu med snigel och där har allt spruckit inom en dag eller 2
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
Säkert använt snart 1000 kg snigel totalt hemma på olika prosjekt.H Hallerudsbo skrev:Ja något fel gör du.
Enda gången jag hade problem var när jag använde fel typ snigel men annars har det fungera bra.
Enda problemet har vart borrandet som har varit drygt.
Men det är löst nu med riktig maskin.
När det gått så lätt att borra så har jag till och med dratt dit ett par extra hål när man har under minuten per hål.
Det är ca 35-40 kubik som jag tar ut hemma nu med snigel och där har allt spruckit inom en dag eller 2
Tur priset är lägre i norge än i sverige
Om du borrar åt alla möjliga håll så gör du definitivt fel. Du vill ha hålen i ett plan så att spräckplanen samverkar. Tänk dig att du ska skiva en limpa.
Du är tyvärr ovillig att ta till dig tips och råd så jag säger då att kör hårt med kilar och elektrisk maskin om du vill. Det kommer ta löjligt lång tid och vara extremt frustrerande.
Du är tyvärr ovillig att ta till dig tips och råd så jag säger då att kör hårt med kilar och elektrisk maskin om du vill. Det kommer ta löjligt lång tid och vara extremt frustrerande.
Jag menar narturligtvis att den intruktionen som följer med med både sisax mönster eller borra i berg så jag vet inte något annat sätt som intruktionerna visar och hittils har jag fått ut 3 gånger så mycket med spräckilar än med snigeldynamiten.Hade en sprängare här idag och han trodde inte så mycket på snigeldynamiten i mitt fall för han menade att det blir jobbigt när det blir mer än 1m djup.Han ville panga men inte jag för grannarna.
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
1 m djupt är väl inga problem?
Snigel vet jag folk har använt ända ned på 6 m djup, men om det är försvarligt att anända pris mässigt vet jag inte.
Den jag köper snigel av i norge han borrar 1,8 m hål och trycker ut med snigel då det är nära hus osv.
Borrar han 38 eller 40 mm hål för att få effekt.
Djupaste jag tatt är 90 cm.
Jag har haft 28 mm hål tidigare men kör idag 32 eller 34 mm.
Men om du ska ned 1 m och kan bara borra 50 cm så får du ju ta i omgångar då.
Bäst är väl då att ha 60 cm borr och ta i 2 gånger för att komma 1 m ned.
Snigel vet jag folk har använt ända ned på 6 m djup, men om det är försvarligt att anända pris mässigt vet jag inte.
Den jag köper snigel av i norge han borrar 1,8 m hål och trycker ut med snigel då det är nära hus osv.
Borrar han 38 eller 40 mm hål för att få effekt.
Djupaste jag tatt är 90 cm.
Jag har haft 28 mm hål tidigare men kör idag 32 eller 34 mm.
Men om du ska ned 1 m och kan bara borra 50 cm så får du ju ta i omgångar då.
Bäst är väl då att ha 60 cm borr och ta i 2 gånger för att komma 1 m ned.
En meter är inga som helst problem med snigeldynamit, jag har gjort det på flera ställen. Det är en av poängerna med att borra med riktig bergborr, du kommer enkelt ner till det djupet.
Du ska inte borra i något sicksackmönster, du ska borra en linje. Att det ser ut som sicksackmönster beror på att man förskjuter linjerna mot varandra men det viktigaste är att du får de första hålen på linje så du får en rejäl kant att spräcka mot.
Berget du har ser ut att vara av det lite mer besvärliga slaget men det är absolut inte omöjligt. Jag skulle säga att det är värre med kilar för du får bara loss lite sjok ovanpå och i processen så förstör du din kant som du vill jobba mot och rundar av berget. Det gör efterföljande spräckningar svårare.
När jag tittar på din sista bild så skulle jag säga att du ska börja från ena kanten och jobba dig mot den andra. Förslagsvis börjar du på vänster sida. Där borrar du diagonala hål ner vid kanten där du tänker dig att du ska sluta spräcka. Sen borrar du en parallell lodrät linje ca 40 cm från den diagonala linjen så att du får som en kil av berg mellan dina två linjer. Det är den du ska spräcka bort för att skapa pallen/kanten. Du måste spräcka hela bredden samtidigt (eller det blir åtminstone mycket mer effektivt om du gör det). Håll inte på och smådutta med 2-5 kg snigeldynamit, det leder ingen vart. Ladda ordentligt med 40 kg (eller så mycket som nu behövs för att ta hela bredden) på en gång så att du spräcker en stor bit samtidigt.
Du ska inte borra i något sicksackmönster, du ska borra en linje. Att det ser ut som sicksackmönster beror på att man förskjuter linjerna mot varandra men det viktigaste är att du får de första hålen på linje så du får en rejäl kant att spräcka mot.
Berget du har ser ut att vara av det lite mer besvärliga slaget men det är absolut inte omöjligt. Jag skulle säga att det är värre med kilar för du får bara loss lite sjok ovanpå och i processen så förstör du din kant som du vill jobba mot och rundar av berget. Det gör efterföljande spräckningar svårare.
När jag tittar på din sista bild så skulle jag säga att du ska börja från ena kanten och jobba dig mot den andra. Förslagsvis börjar du på vänster sida. Där borrar du diagonala hål ner vid kanten där du tänker dig att du ska sluta spräcka. Sen borrar du en parallell lodrät linje ca 40 cm från den diagonala linjen så att du får som en kil av berg mellan dina två linjer. Det är den du ska spräcka bort för att skapa pallen/kanten. Du måste spräcka hela bredden samtidigt (eller det blir åtminstone mycket mer effektivt om du gör det). Håll inte på och smådutta med 2-5 kg snigeldynamit, det leder ingen vart. Ladda ordentligt med 40 kg (eller så mycket som nu behövs för att ta hela bredden) på en gång så att du spräcker en stor bit samtidigt.
ja men jag ska ner över 2 m och det var det han menade att om jag som jag kör nu med trappa trodde han skulle gå snabbare.Det är andra sprängaren som inte är så förtjust av att använda annat en sprängning.Kanske är som dom säger att det blir väldigt dyrt.H Hallerudsbo skrev:1 m djupt är väl inga problem?
Snigel vet jag folk har använt ända ned på 6 m djup, men om det är försvarligt att anända pris mässigt vet jag inte.
Den jag köper snigel av i norge han borrar 1,8 m hål och trycker ut med snigel då det är nära hus osv.
Borrar han 38 eller 40 mm hål för att få effekt.
Djupaste jag tatt är 90 cm.
Jag har haft 28 mm hål tidigare men kör idag 32 eller 34 mm.
Men om du ska ned 1 m och kan bara borra 50 cm så får du ju ta i omgångar då.
Bäst är väl då att ha 60 cm borr och ta i 2 gånger för att komma 1 m ned.
Okej men vill avvakta för att se vad som händer med bendoff testet och som sprängaren trodde måste jag ner mer än 2m och då kan det bli tufft trodde han .Detta är den andra sprängaren som inte var jätteförtjust när dom inte fick spränga.tommib skrev:
En meter är inga som helst problem med snigeldynamit, jag har gjort det på flera ställen. Det är en av poängerna med att borra med riktig bergborr, du kommer enkelt ner till det djupet.
Du ska inte borra i något sicksackmönster, du ska borra en linje. Att det ser ut som sicksackmönster beror på att man förskjuter linjerna mot varandra men det viktigaste är att du får de första hålen på linje så du får en rejäl kant att spräcka mot.
Berget du har ser ut att vara av det lite mer besvärliga slaget men det är absolut inte omöjligt. Jag skulle säga att det är värre med kilar för du får bara loss lite sjok ovanpå och i processen så förstör du din kant som du vill jobba mot och rundar av berget. Det gör efterföljande spräckningar svårare.
När jag tittar på din sista bild så skulle jag säga att du ska börja från ena kanten och jobba dig mot den andra. Förslagsvis börjar du på vänster sida. Där borrar du diagonala hål ner vid kanten där du tänker dig att du ska sluta spräcka. Sen borrar du en parallell lodrät linje ca 40 cm från den diagonala linjen så att du får som en kil av berg mellan dina två linjer. Det är den du ska spräcka bort för att skapa pallen/kanten. Du måste spräcka hela bredden samtidigt (eller det blir åtminstone mycket mer effektivt om du gör det). Håll inte på och smådutta med 2-5 kg snigeldynamit, det leder ingen vart. Ladda ordentligt med 40 kg (eller så mycket som nu behövs för att ta hela bredden) på en gång så att du spräcker en stor bit samtidigt.
Jag har sprängt runt 10m3 granit med snigeldynamit. Det var flackt berg precis sådär.V växelventil skrev:
Några tankar om din bild:
1) För små hål!
2) Du måste borra diagonalt in i berget från sidan ner till samma djup som lodräta hålen
3) du måste borra i räta linjer. Berg spricker längs borrlinjerna.
4) När du väl fått en bra trappa/kant räcker det att borra rakt ner eftersom berget då kan spricka mot den kanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Exempel:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har kört snigeldynimit på 5m pall. Allt handlar om hur det är borrat. Du måste som de andra skrivit få en rak pall. Börja med att borra en solfjäder med en riktig maskin. Snåla inte med hålen. Kör du med 29-30 mm borr, så ha 30cmx30cm mellan hålen.
Vill du inte köra med kilar så kolla med någon firma om du kan hyra en darda eller liknande. Fungerar också ypperligt. Men använd även här en riktig handhållen maskin.
Går berget mot huset så borra ner och gjut in ett gäng 25mm armeringsjärn
Vill du inte köra med kilar så kolla med någon firma om du kan hyra en darda eller liknande. Fungerar också ypperligt. Men använd även här en riktig handhållen maskin.
Går berget mot huset så borra ner och gjut in ett gäng 25mm armeringsjärn
V växelventil skrev:Jag menar narturligtvis att den intruktionen som följer med med både sisax mönster eller borra i berg så jag vet inte något annat sätt som intruktionerna visar och hittils har jag fått ut 3 gånger så mycket med spräckilar än med snigeldynamiten.Hade en sprängare här idag och han trodde inte så mycket på snigeldynamiten i mitt fall för han menade att det blir jobbigt när det blir mer än 1m djup.Han ville panga men inte jag för grannarna.
EddieHansson skrev:
Jag har sprängt runt 10m3 granit med snigeldynamit. Det var flackt berg precis sådär.
Några tankar om din bild:
1) För små hål!
2) Du måste borra diagonalt in i berget från sidan ner till samma djup som lodräta hålen
3) du måste borra i räta linjer. Berg spricker längs borrlinjerna.
4) När du väl fått en bra trappa/kant räcker det att borra rakt ner eftersom berget då kan spricka mot den kanten.
Ser intressant ut men hur menar du för små hål?Dom hålen som är på bild är 24mm(spräckil)30mm Spräckil.Vallgraven har jag redan provat.
[bild]
Exempel:
[bild]
[bild]
Redigerat:
Ja mest tungt är borrningen och visst snigeldynamiten fungerar säkert jättebra men i mitt fall vill det sig helt enkelt inte och stå och borra i vinkel är inte att leka med för ryggen med 35mm borr som ska borras 35-40mm djupt.Får se om det spricker upp bättre med bendoff.Borra med kilar tycker jag fungerar skapligt om man jämför hittils resultatet från snigeldynamiten,Använder 24mm spräckilar(tamox) och 30mm (hme)och ett bra tips är att köpa 24mm borrar (sds max) från biltema som gått som tåget att borra med.Borrar lätt 210mm under 2minuter.Hade jag vetat det här med bitter erfarenhet skulle jag säckert varit klar med att bara spräcka mitt berg och det har blivit en dyr affär.Skulle jag börjat om skulle jag köpt Julas borrhammare med 9jule som kostar 1599 och KÖPT 2st istället för min bosch proffesional 5-40 på 8.8Jule pris 7700(nedsatt pris)samt minst 4 borrar 24mm från biltema 179kr st.Ett tips är att köpa biltemas säckärra om du ska frackta sten för den har varit kanon.BigR skrev:
Har även en borrhammare större model HME på 18 jule som väger 12.9 kilo och den borrar jag 30-35mm hålen.
Ja Biltemas SDS Max borrar har funkat bra. Kör även med en gammal 10j borrhammare från Biltema, outslitlig så länge man fyller fett verkar det som. Bra tips m kärran, blir ju inget lyft. Jag har kört många ton med Julas billigaste skottkärra, men aj ryggen för lyften…
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


