tommib
Du kan inte tänka på samma sätt med snigeldynamit och spräckkilar. Du måste borra ock ladda rejäla sjok med snigel, annars har det ingenstans att expandera och du kommer inte få någon effekt. Du måste också borra mycket djupare.

När jag tittar på din bild i inlägg 24 ser det ut som att du försöker spräcka lite här och där. Börja istället på ena kanten och jobba dig inåt. Spräcka rejält djupt och brett så kommer det fungera bra. Sikta på att göra hålen minst 20 cm djupare än din tänkta botten. Hyr en riktig bergborr, skillnaden är milsvid. Jag skulle köra på pneumatisk borr före Cobra, mest för att slippa avgaserna där jag borrar.
 
  • Gilla
AXS
  • Laddar…
H
Jag såg en skillnad på utfall när jag borrade djupare
 
tommib tommib skrev:
Du kan inte tänka på samma sätt med snigeldynamit och spräckkilar. Du måste borra ock ladda rejäla sjok med snigel, annars har det ingenstans att expandera och du kommer inte få någon effekt. Du måste också borra mycket djupare.

När jag tittar på din bild i inlägg 24 ser det ut som att du försöker spräcka lite här och där. Börja istället på ena kanten och jobba dig inåt. Spräcka rejält djupt och brett så kommer det fungera bra. Sikta på att göra hålen minst 20 cm djupare än din tänkta botten. Hyr en riktig bergborr, skillnaden är milsvid. Jag skulle köra på pneumatisk borr före Cobra, mest för att slippa avgaserna där jag borrar.
Kan se ut som jag borrat lite här och där men det beror på att jag kört snigeldynamit på ena sidan för att sedan gå över på andra sidan för att köra spräckilar(vill ju inte gå och vänta några dagar)Problemet är att när jag borrade djupare blev det sämre resultat och inte bättre och det är därför jag tvekar till att hyra en bergborrmaskin.
 
tommib
Om det blev sämre resultat när du borrade djupt beror det på att du gjorde något fel. Det är många i den här tråden som har spräckt mycket berg och alla är överens om behovet av djupare hål. Du kan också titta på alla exempelbilder på företagen som gör detta professionellt, det är djupa hål.

En riktig bergborrmaskin gör inget magiskt, den är bara extremt mycket mer effektiv än en vanlig eldriven borrhammare. Det gör det enkelt att göra just djupare hål.
 
  • Gilla
EddieHansson
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Om det blev sämre resultat när du borrade djupt beror det på att du gjorde något fel. Det är många i den här tråden som har spräckt mycket berg och alla är överens om behovet av djupare hål. Du kan också titta på alla exempelbilder på företagen som gör detta professionellt, det är djupa hål.

En riktig bergborrmaskin gör inget magiskt, den är bara extremt mycket mer effektiv än en vanlig eldriven borrhammare. Det gör det enkelt att göra just djupare hål.
Hmm gjort något fel vet jag inte hur du menar.Ända skillnaden är ju att hålet blev djupare som dom flesta råd man får så blev det tvärtom.Kan det inte vara så enkelt att berget är riktigt hårt så det inte orkar expandera eller om berg-split är sämre än andra snigeldynamit.
 
Hur länge har du låtit snigeldynamiten verka?
 
tommib
och har du blandat noga enligt anvisningen? Har du blåst rent hålen och sett till att det är torrt i dem innan du häller i snigeldynamiten?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
H
Det är skillnad på snigeldynamiten då jag testat olika.
Borrar du rätt för att få utslag.
Borrar djupt och blåser rent.
Då ska det fungera.
Vilket temp område är det du använder för?

splitstar som jag använder är lätt att blanda.
1,5 liter vatten och blanda.
Tror jag använde snigamit den var känslig på vattenmängden och brann fort.
Nästan så man inte fick ur hinken.

jag har haft bäst resultat med splitstar.
Ibland ser man sprickor efter ett par timmar med den.
Lite dyrare men fungerar.
 
R Robert-san01 skrev:
Hur länge har du låtit snigeldynamiten verka?
Allt från 3 dygn till 1-vecka
 
tommib tommib skrev:
och har du blandat noga enligt anvisningen? Har du blåst rent hålen och sett till att det är torrt i dem innan du häller i snigeldynamiten?
jodå hålen är rena och urblåsta och följt anvisningarna.
 
Har borrat för att testa bendof för att se om det blir någon skillnad.
 
tommib
Hur djupt har du borrat då? Hur tätt? Hur nära kanten?
 
tommib tommib skrev:
Hur djupt har du borrat då? Hur tätt? Hur nära kanten?
Hålen blev 400mm djup med 35mm borren(går inte borra djupare med borren) och det är ett test så massan räckte bara till 3st hål.
 
  • Bild på en byggarbetsplats med tre djupa hål borrad i stenig terräng och notering om borrningens djup och verktygets kapacitet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
H Hallerudsbo skrev:
Det är skillnad på snigeldynamiten då jag testat olika.
Borrar du rätt för att få utslag.
Borrar djupt och blåser rent.
Då ska det fungera.
Vilket temp område är det du använder för?

splitstar som jag använder är lätt att blanda.
1,5 liter vatten och blanda.
Tror jag använde snigamit den var känslig på vattenmängden och brann fort.
Nästan så man inte fick ur hinken.

jag har haft bäst resultat med splitstar.
Ibland ser man sprickor efter ett par timmar med den.
Lite dyrare men fungerar.
Jo märkte det när jag blandade massan att det skiljer och hålen är urblåsta.Tempen är runt 15-20 grader.
 
V växelventil skrev:
Hålen blev 400mm djup med 35mm borren(går inte borra djupare med borren) och det är ett test så massan räckte bara till 3st hål.
Men 3 hål mitt på berget kommer inte att funka. Du måste ha en tanke och ett system bakom placeringen av hålen.
 
  • Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.