EddieHansson
tommib tommib skrev:
Du jobbar mot en alldeles för liten pall. Där skulle jag ha borrat minst 50 cm djupt och kompletterat med hål framifrån på skrå.
Jag håller med. Man måste ha större djup än man tror för att det ska vara effektivt.
 
Som många redan skrivit. Läs och följ instruktionerna så funkar det även på berg.

Jag tog bort ca 2m3 och det blev typ 200 hål med 30-35cm mellan och 30-50cm djupt.

Jag borrade allt på en helg med kompressor och bergborrmaskin. Hade aldrig gått med en elmaskin.

Viktigt att eftervattna med varmvatten och det kan ta någon vecka innan det spricker.
 
R Robert-san01 skrev:
Som många redan skrivit. Läs och följ instruktionerna så funkar det även på berg.

Jag tog bort ca 2m3 och det blev typ 200 hål med 30-35cm mellan och 30-50cm djupt.

Jag borrade allt på en helg med kompressor och bergborrmaskin. Hade aldrig gått med en elmaskin.

Viktigt att eftervattna med varmvatten och det kan ta någon vecka innan det spricker.
Har nog fullt instruktionerna och provat olika varianter när det gäller borrning och nu pratar vi om 10 m3 och stå med en cobra på lutande berg är ingen hit att borra snett.
 
V växelventil skrev:
Har nog fullt instruktionerna och provat olika varianter när det gäller borrning och nu pratar vi om 10 m3 och stå med en cobra på lutande berg är ingen hit att borra snett.
Jag skulle inte rekommendera att köra med Cobra. Ta en riktigt bergborr och kompressor.

Att borra på lite lutning är inga problem. Borra ett hål i en bräda som du kan trampa fast och sätt bergborret i hålet. Efter 2cm kan du ta bort brädan och fortsätta borra.

Jag hade ca 30gr lutning och tog stöd mot skyddsskorna med borret.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
H
Tatt ut 7*8 m och 60 cm djupt.
Borrat massa hål men använt luft maskin.
satte luft maskinen på en balk till grävmaskinen.
32 mm hål och tar 45-60 sekunder per hål.
De röda hålen ladda jag igår.
Ser tydliga sprickor idag.
 
  • Beton med oranga markerade borrhal for sprangning, omgivande byggutrustning synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uppsprucket berg och stenblock med borrade hål nära en byggarbetsplats, med regelbundna röda markeringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sprängningsarbete i berggrund med synliga borrade hål och oranga markörer mot bakgrund av byggarbetsplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
EddieHansson EddieHansson skrev:
En sån här körde vi med [länk]

Kompressorn var en dirselvariant typ [länk]
Låter intressant men är lite tveksam för som dom flesta säger att borra större hål och djupare har varit sämre så visste jag att det skulle fungera skulle jag inte tveka 1 sekund.Gick från 30mm borr och borrade 30cm djup upp till 35mm och 35cm djup med ännu mindre sprickor och då pratar vi milimetersprickor.Känns som berget är hårt men ska testa en annan sort snigeldynamit.
 
H
Jag tycker 35 cm är i grundaste laget.
När jag borrade med hilti maskin sist så borra jag 50 cm hål och 30 eller 28 mm i diameter.
Då bröt det ut 30 cm.
Det orkar ju aldrig bryta fullt ut.
Vilken typ av snigel använder du?
En del snigel kan ta lång tid på sig med.
Jag har kört med splitstar med väldigt bra resultat.
Vet inte vart du bor om det är nära Karlstad.
För jag har nog någon låda stående, de kostar 650 kr, dock är jag inte hemma förrän torsdag eftermiddag
 
  • Gilla
MickeN292
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
Jag tycker 35 cm är i grundaste laget.
När jag borrade med hilti maskin sist så borra jag 50 cm hål och 30 eller 28 mm i diameter.
Då bröt det ut 30 cm.
Det orkar ju aldrig bryta fullt ut.
Vilken typ av snigel använder du?
En del snigel kan ta lång tid på sig med.
Jag har kört med splitstar med väldigt bra resultat.
Vet inte vart du bor om det är nära Karlstad.
För jag har nog någon låda stående, de kostar 650 kr, dock är jag inte hemma förrän torsdag eftermiddag
Jag använder berg-spilt(brutus produkter) Håller med verkar som det inte orkar bryta fullt ut men kan beropå att jag har stor massa nära 2m högt berg.Det som är oroande är om jag skulle hyra en tryckluftsdriven borr och borrar massa hål så spricker det bara upp några milimeter så känns det som bortkastade pengar.Har spräckt stora stenbummlingar tidigare med spräckilar och är plättlätt men försöker på berg nu och är betydligt svårare plus man måste spräcka som en trappa.
 
  • Bergyta med hål efter borrning och sprickbildning, närbild på sprängningsförsök i berg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H
Det spricker ju inte lättare för att du kör med luft maskin.
Utan den är ju för att underlätta för dig då den borrar med bättre borrsynk.
Ser dårligt men tycker det ser konstigt ut hur du borrat.
Sen menar jag att 35 cm är för grunda hål.
Jag borrade för första gången nu 70 cm hål och det avverkade väldigt bra.

vilken temperatur är snigeldynamiten för?
Finns 4 typer.
Sommar brukar ta lång tid på sig då den är för varmare klimat.
Jag kör bara året runt.

1 brukar va för 25-40 grader. Denna är sommar och är seg.
2 brukar va för 10-25 grader. Denna kör jag. Året runt.
3 brukar va för -5-10 grader. Vinter kommer fort vid varmt väder men kan också ge utblåsning.
4 brukar va för 40-50 grader. Säljs oftast inte här.

sen är kvaliten på snigel väldigt olika, den jag kör med nu fungerar väldigt bra, men är lite dyrare.
Ger som sagt 650 kr för 20 kilo.
Film på utblåsning skickar jag med.
 
Redigerat:
Man kan inte räkna med att det blir en trave skärvor när snigeldynamiten verkat och det är berghäll. När den inte har något stumt att svälla mot eller den svällt klart händer inget mer. Efter det blivit sprickor fick jag fick hjälpa till med både spett och kofot.

Nu har jag bara kört med Dynachem för åretrunt så det kanske händer mer och mer omfattande med annan.
 
H Hallerudsbo skrev:
Det spricker ju inte lättare för att du kör med luft maskin.
Utan den är ju för att underlätta för dig då den borrar med bättre borrsynk.
Ser dårligt men tycker det ser konstigt ut hur du borrat.
Sen menar jag att 35 cm är för grunda hål.
Jag borrade för första gången nu 70 cm hål och det avverkade väldigt bra.

vilken temperatur är snigeldynamiten för?
Finns 4 typer.
Sommar brukar ta lång tid på sig då den är för varmare klimat.
Jag kör bara året runt.

1 brukar va för 25-40 grader. Denna är sommar och är seg.
2 brukar va för 10-25 grader. Denna kör jag. Året runt.
3 brukar va för -5-10 grader. Vinter kommer fort vid varmt väder men kan också ge utblåsning.
4 brukar va för 40-50 grader. Säljs oftast inte här.

sen är kvaliten på snigel väldigt olika, den jag kör med nu fungerar väldigt bra, men är lite dyrare.
Ger som sagt 650 kr för 20 kilo.
Film på utblåsning skickar jag med.
Nja anledningen varför det ser konstigt berorpå att jagg borrat för spräckilar sedan är det som jag skrev att är inte jättesugen på att borra djupare eftersom det blev sämre än tidigare och det sprack knappt något.
 
Här kommer en bild på med spräckilar och med snigeldynamit är jag inte i närheten att fått ut liknande storlek på sten.
 
  • Stor sten delvis kluven i en byggarbetsplats med snigeldynamit och spräckjärn i lerig miljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R Robert-san01 skrev:
Man kan inte räkna med att det blir en trave skärvor när snigeldynamiten verkat och det är berghäll. När den inte har något stumt att svälla mot eller den svällt klart händer inget mer. Efter det blivit sprickor fick jag fick hjälpa till med både spett och kofot.

Nu har jag bara kört med Dynachem för åretrunt så det kanske händer mer och mer omfattande med annan.
Nä verkar som så är det i mitt fall och visst kan hända att jag provar ett annat märke och jag får med ut med kofot och spett men inte mycket mer.Tror att det handlar mycket om förusättningar med att det funkar klockrent med snigeldynamit i exempel ditt fall men inte hemma hos mig.
 
EddieHansson
V växelventil skrev:
Gick från 30mm borr och borrade 30cm djup upp till 35mm och 35cm djup med ännu mindre sprickor och då pratar vi milimetersprickor.Känns som berget är hårt men ska testa en annan sort snigeldynamit.
Det är för grunt. Du måste ner 50cm eller så.
 
  • Gilla
Hallerudsbo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.