H Hallerudsbo skrev:
Om man kör snigel som är för sommar och det är för kallt ute.
Så börjar den spricka när det blir varmare väder ute.

jag köpte 200 kg snigel nu i Norge, 3000 kr.
Tog bort en del berg hemma nu.
Tack vare att jag har hammaren på grävaren så klarar man borra mycket mer på en dag.
Så borra cirka 250 hål på en dryg dag.
Lbc kommer imorgon med grus åt mig då lastar jag på berget åt dom då de tar det gratis för de kan göra nytt grus av det.
Var hittar man snigeldynamit i Norge?

V växelventil skrev:
Vad har du för snigedynamit?Körde först med begsplit (Fungerade väldigt dåligt)Bytte till bendoff som fungerade bättre men inte för 2 veckor redan
jag har använt finsk snigeldynamit via ett svenskt bolag.

H
  • Gilla
craftsboy
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
jag har kört kilar lite kontra snigel.
Med det priset jag ett för snigel så finns inte kilar i mina tankar längre
För att kilarna är mindre effektiva? Frågar för jag inte använt något av det men har lite berg jag ska spräcka framöver.

H
D DerPontus skrev:
För att kilarna är mindre effektiva? Frågar för jag inte använt något av det men har lite berg jag ska spräcka framöver.
borrning måste göras, det är slitgörat.
Med kilar kan man borra lite mindre.
Jag har min hammare på grävmaskin så jag märker inte av borrandet.

sen är det en del jobb med kilar.
Man ska slå på dom osv.

då anser jag det är lätt att bara blanda snigel och tömma i.
Luta sig bak och vänta.
Sen kan man inte köpa vilken snigel som helst.
Det finns vinter sommar och helår.
De kommer olika fort osv.
Någon är väldigt känslig på blandningen.

jag är väldigt nöjd med den jag kört för 1,5 liter vatten.
Härdar inte för fort så man kan gott blanda 2 påsar innan man tömmer i.

nackdel med snigel är att det tar ett par dagar innan det spricker.

med kilar så spricker det direkt men är en del jobb med dom

• Gilla
craftsboy
  • Laddar…
Kolla på att hyra en Darda, den stora modellen.

Jag har spräckt en hel del berg själv med 20mm spräckkilar och borrhammare.
Men nu var det dags för dränering och för det behövde vi spräcka berg och firman vill ju det ska gå snabbt.

Så de hade en kompressor och Altas-Copco borr, 40mm. Fy i hela helvetet vad snabbt det gick att borra. Visst det var kämpigt men det funkar solo.
Sedan den stora Dardan. Den är sjukt effektiv, är man två så kan en borra och en köra dardan så byter man. En Fördel med dardan är att man kan spräcka åt ett håll, sedan vrida den 90 grader och köra vinkelrätt i samma hål. På så sätt så får man nästan dubbel spräckverkan jmt. med kilar. De killarna som var hos mig körde bort stora bitar sten, ett par hundra kilo åt gången.

Jag vet itne vad en privatperson kan hyra en darda för med det stod 1200kr/dygn på min faktura. Så ska man lika väl köpa snigel för 6k med tveksam verkan så kan ju Darda vara värt att prova.

Givet är iallafall en riktig borr, borrandet tar tid.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
D DerPontus skrev:
Är tid en faktor, alltså att man vill bli av med allt snabbt, kanske har grävmaskin som är bokad etc. så är snigel att föredra. Ska man ta det på om på så kan man lika gärna använda kilar p.g.a. ekonomin

H
Ja håller med att borrandet tar tid.

Darda är ju ett bra alternativ med.
Inte känslig för vatten i hålen.
Kan man borra en dag och hyra Darda nästa dag.

är väl darda c12 som är bäst.
Den stora dardan c20 är för grävmaskin
C4 är bara för små plutt jobb

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
D DerPontus skrev:
Har själv spräckt mycket merg med kilar och min erfarenhet är om du ska köpa en berborrmaskin så satsa på en rejäl borrmaskin typ bosch
GBH 12-52 DV så du
kan borra större hål utan problem typ 35mm.Bästa är väl om du hyr en borrhammare typ cramo en helg för att testa men borrningen är jobbig efter ett tag men du slipper vänta.https://sten-spräckning.se/

Vi spräckte en relativt stor knalle med snigel dynamit för ett antal år sen för att lägga en infiltration. Där fick vi inte spränga med dynamit. Håll på att ta livet av oss. Fruktansvärt drygt att stå att borra i sten, fyllla vänta spräcka. Pappa gjorde merparten, Jag åkte upp ett par lördagar och borrade, när han knappt kände armarna längre. Vi köpte en begagnad Cobra borr. Finns säkert effektivare borrvagnar att hyra, som underlättar. men det drar ju också kostnad, särskilt om man skall dra ut det över tid. Tänk på att även spräckta stenar skall flyttas omg, för att köra vidare, då man spräcker lite i taget. Hade det gått att spränga, så hade det varit värt extremt mycket även om man fått betala betydligt mer.

• Gilla
Fjallbjork
  • Laddar…
É
Viktor.J Viktor.J skrev:
Kolla på att hyra en Darda, den stora modellen.

Jag har spräckt en hel del berg själv med 20mm spräckkilar och borrhammare.
Men nu var det dags för dränering och för det behövde vi spräcka berg och firman vill ju det ska gå snabbt.

Så de hade en kompressor och Altas-Copco borr, 40mm. Fy i hela helvetet vad snabbt det gick att borra. Visst det var kämpigt men det funkar solo.
Sedan den stora Dardan. Den är sjukt effektiv, är man två så kan en borra och en köra dardan så byter man. En Fördel med dardan är att man kan spräcka åt ett håll, sedan vrida den 90 grader och köra vinkelrätt i samma hål. På så sätt så får man nästan dubbel spräckverkan jmt. med kilar. De killarna som var hos mig körde bort stora bitar sten, ett par hundra kilo åt gången.

Jag vet itne vad en privatperson kan hyra en darda för med det stod 1200kr/dygn på min faktura. Så ska man lika väl köpa snigel för 6k med tveksam verkan så kan ju Darda vara värt att prova.

Givet är iallafall en riktig borr, borrandet tar tid.
Hur snabbt upplevde du att den jobbade? Om man som i ett räkneexempel tidigare har gjort 400 hål för snigeldynamit. Hur lång tid behöver du för att spräcka dessa med darda istället? (Kanske behöver grövre hål då men ändå) Jag har visserligen sett film på youtube men tänkte mer praktiskt över en hyrdag.

H
M mojjen skrev:
Vi spräckte en relativt stor knalle med snigel dynamit för ett antal år sen för att lägga en infiltration. Där fick vi inte spränga med dynamit. Håll på att ta livet av oss. Fruktansvärt drygt att stå att borra i sten, fyllla vänta spräcka. Pappa gjorde merparten, Jag åkte upp ett par lördagar och borrade, när han knappt kände armarna längre. Vi köpte en begagnad Cobra borr. Finns säkert effektivare borrvagnar att hyra, som underlättar. men det drar ju också kostnad, särskilt om man skall dra ut det över tid. Tänk på att även spräckta stenar skall flyttas omg, för att köra vidare, då man spräcker lite i taget. Hade det gått att spränga, så hade det varit värt extremt mycket även om man fått betala betydligt mer.
körde med luft maskin handhållen, normalt om man borrar längre så kör man med vikter och håller inte i maskinen.

kompisen har som mest igång 3 st borrmaskiner samtidigt när han borrar.
Går mellan och byter borrstänger.
Problemet som man gör är att man står och hänger på maskin.
Behövs inte man har ju vikter till det.

H Hallerudsbo skrev:
körde med luft maskin handhållen, normalt om man borrar längre så kör man med vikter och håller inte i maskinen.

kompisen har som mest igång 3 st borrmaskiner samtidigt när han borrar.
Går mellan och byter borrstänger.
Problemet som man gör är att man står och hänger på maskin.
Behövs inte man har ju vikter till det.
Blir så när vi glada amatörer, som typ hade erfarenhet av att borra ett 13mm hål i betong innan:)
Sen var vi glada att vi hade 1 maskin. Hyrde i början. men insåg snabbt att det var ett långtidsprojekt. Köpte då en riktigt fin Cobra bensindriven på Försvarets överskott.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
É ÉlPon skrev:
Hur snabbt upplevde du att den jobbade? Om man som i ett räkneexempel tidigare har gjort 400 hål för snigeldynamit. Hur lång tid behöver du för att spräcka dessa med darda istället? (Kanske behöver grövre hål då men ändå) Jag har visserligen sett film på youtube men tänkte mer praktiskt över en hyrdag.
Svårt att jämföra då typ av sten, borrdjup och borrdimension så klart spelar in. Men för de 40mm hål som var ca 50-60 cm djupa i granit så tog ett hål kanske 1-2 minuter. så säg 5 min per hål eller 12 hål/h. Då skulle 400 hål ta 33h eller typ 2 riktigt tunga dagar, men det tempot orkar man inte hålla så jävla länge om det är handhållna grejer. Så är det 400 hål som ska dit så får man nog ha en sådan borrigg så man inte behöver hänga på själv. Men en fördel med dardan som jag som amatör ser är att man behöver inte ha så täta hål som med snigeln. När vi körde så var det kanske 20-40 cm mellan hålen beroende på hur stenen ser ut. Stenen ska ju bara spräckas och bort. Visserligen hade vi en 9 ton grävskopa på plats som kunde flyta stenar och dra lite i berget.

É
Jag tänker att borrhålen ska ju ändå göras, så det var tiden ned darda jag tänkte på. Men du kanske pratade borrtid ändå för att man måste göra större hål jämfört med snigel vilket är jobbigare?
20000kr för snigeldynanit jämfört med tre dagars darda. Nackdelen att man kanske inte kan ta allt med darda i ett svep.

Men ska man hyra borr för 15-20000kr och sen snigeldynamit/darda för 20000kr så är man alltså uppe i 40000kr plus förlorad arbetsinkomst då man inte bara hyr en kväll/helg. Kanske inte är värt det mot det dubbla pris att nån annan gör det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.