56 159 läst ·
270 svar
56k läst
270 svar
Spräcka berg med snigeldynamit
Japp hoppas inte jag behöver ta bort mycket berg för hoppas det räcker för att L-stöden får plats.Bergsplitten är lite skumt för står att rekommenderad storlek på hål är 30-60mm?H Hallerudsbo skrev:
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
Gjorde mig helt klar med sista berg spräckningen nu hemma.
Körde bort sista stenen idag.
Är sino crack som jag använde nu och det fungera.
Fick ett par lådor över så är du förbi k-d ska jag sälja dom
Körde bort sista stenen idag.
Är sino crack som jag använde nu och det fungera.
Fick ett par lådor över så är du förbi k-d ska jag sälja dom
Går hyfsat.
Det verkar som om alla anser att borrningen är det moment som är både tidskrävande och fysiskt jobbig.
När jag borrat 35 mm med luftdriven borr så hinner jag med cirka 20 löpmeter eller 40 borrhål a 50 cm. Är det en siffra ni andra känner igen?
När jag borrat 35 mm med luftdriven borr så hinner jag med cirka 20 löpmeter eller 40 borrhål a 50 cm. Är det en siffra ni andra känner igen?
Vi köpte från Dynacem i Polen med hemleverans via postnord. Först tog vi sommar-varianten men den var för långsam. Berget var helt enkelt för kallt. Efter samråd så bytte vi till vintervarianten och då blev det bra. Totalt sprängde vi ca 5x4x0,8 meter berg som var slätt.
Luftborr är ett måste och det gäller att borra tillräckligt många hål i bra linjemönster så att krafterna samverkar.
https://www.dynacem.pl/se/snigel-dynamit-dynacem-online-butik.html
Luftborr är ett måste och det gäller att borra tillräckligt många hål i bra linjemönster så att krafterna samverkar.
https://www.dynacem.pl/se/snigel-dynamit-dynacem-online-butik.html
Vad menar du att du hinner med? På en dag/x antal timmar?craftsboy skrev:
Första gången borrade jag 35 hål 30mm och 30cm djup med en el- borrmaskin och det gick fast tog 8 timmar med lite vila emmelan. Aldrig mer kände jag dagen efter.Men faktum är som jag skrivit tidigare om Biltemas 24mm borr om jag visste det från början tror jag om dom hade haft storlek 30mm tror jag inte det hade varit några problem för tog tid på Biltemas 24mn när jag borrade så blev tiden för ett 24mmx400mm djup 3minuter.Jag började med tamox 24mm borr men går inte jämföra med Biltemas 24mm borr.vete tusan vad dom har för skär i Biltemas borrar med dom går som tåget.craftsboy skrev:
Jag tänkte hyra kompressor och borr i en dag för att få en uppfattning om hur lång tid och hur jobbigt det är innan jag lejer bort det.
Jag kommer borra (luft) 45mm hål 70-80cm djupt och sen ta med darda C12 70 cm.
Har ni tips på hur jag ska lägga upp borrandet? Börja längst ner eller ta övre lagret först? Köra samma lutning på hålen som bergets skikt/vinkel som ni ju ser på bild lutar lite olika.
Tittar man på bilden nu så gissar jag man börjar nerifrån… i verkligheten är det dock en lite egen topp bakåt i bild.
Har ni tips på hur jag ska lägga upp borrandet? Börja längst ner eller ta övre lagret först? Köra samma lutning på hålen som bergets skikt/vinkel som ni ju ser på bild lutar lite olika.
Tittar man på bilden nu så gissar jag man börjar nerifrån… i verkligheten är det dock en lite egen topp bakåt i bild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns en bra guide hur man planerar hålen på https://www.dynacem.pl/se/sprangmedel-dynacem-stensprackning-hal.html

Är det inte väldigt mycket sprickor i berget?Tänkte om du skulle testa mejsla bort det.É ÉlPon skrev:Jag tänkte hyra kompressor och borr i en dag för att få en uppfattning om hur lång tid och hur jobbigt det är innan jag lejer bort det.
[bild]
Jo känns som mycket sprickor. Tänkte att det är lättspräckt men kanske är tvärtom… Fast inte sprickor precis överallt.
Vad menar du med mejsla bort? Bilningsmaskin med sån där som ser ut som stor platt mejsel? Eller slå?
Vad menar du med mejsla bort? Bilningsmaskin med sån där som ser ut som stor platt mejsel? Eller slå?
kraftig bilmaskin hade jag med testat först. Är det my ner sprickor så är det svårt att borra + att kraften från dardan bara kommer till nästa spricka. men det är svårt att veta. Jag har haft berg som jag bilar bort med hilti 1000avr och delar som såg spruckna ut utan att gå att rubba med ens tryckluftsdriven bilhammareÉ ÉlPon skrev: