Letar efter ny fristående induktionsspis för att ersätta min gamla 400 V 3~ E-lux glaskeramik. Förutsättningar: Perilex-uttag med L1-L3, N och PE, allt kontrollmätt. Avsäkrat 3 x 16 A. Har tittat på Bosch spisar eftersom jag har en del andra maskiner från dem. Har också läst andra trådar här, där det verkar som om alla Bosch induktionsspisar är tvåfasspisar, dvs. egentligen 2 X enfasspisar (fas - N: 230 V till häll, fas - N: 230 V till ugn). På deras kopplingsscheman finns angivet ett kopplingsmöjlighet med alla tre faserna (plus N och PE förstås) men det verkar som om den fas som inte används (tycker mig ha sett en bild om det här tidigare) parkeras på en blindskruv på kopplingsplinten. I manualerna anges genomgående att om man har 16 A avsäkring så måste hällens effekt begränsas till 3500 W i spisens inställningar, och det stämmer ganska bra med vad man kan ungefär få ut av en fas (230 x 16). Vid förfrågan uppger Bosch kundtjänst faktiskt:"Tyvärr alla spisar med induktions häll som vi har idag, kan kopplas till 2 fas, En fas går för häll och den andra är för ugn". Lite konstig svenska, men det tolkar jag som att min förmodan är riktig - induktionshällen kan inte matas med mer än en fas på Bosch spisar, även om man har trefas framdraget. Är detta någon praktisk begränsning vid användningen? Helst skulle jag förstås vilja ha en spis där hällen matas med två faser, då får ju varje halva av hällen tillgång till samma effekt som hela hällen annars måste dela på. Är Bosch ett blindspår, kanske borde jag titta på Electrolux?
Mysteriet tätnar. Frågade Bosch kundservice om just denna spis: HLT79Y320U
https://www.bosch-home.se/produktli...istaende-spisar-med-induktionshall/HLT79Y320U
Ingår i deras serie 6, ska väl vara någon slags premium lineup. Fick följande svar från Bosch:
"Denna spis har en induktionshäll med Multiplexteknologi. Det innebär att hällen har endast en induktionsmodul. Den har en maxeffekt på 4650Watt. Hällen kan drivas av en eller två faser beroende på installation. Om den kopplas på två faser går det bra att avsäkra med 2x16 A. Men man får då inte ut mer än max 4650 Watt. Kopplas hällen 1-fas så måste hällen efter installation effektbegränsas om säkringen är 1x16A. Själva ugnen drivs med en fas också. Så lämpligast kopplas denna spis in med 3x16A + Nolla och Jord."
Hällen har alltså bara en induktionsmodul. Det tolkar jag som att hällen inte är uppdelad i två delar, som kan drivas med var sin fas, även om ex.vis signaturen Leif i Skåne brukar hävda att
"Alla induktionshällar består av separata delar vänster respektive höger som är på 230 Volt. Varje del kopplas normal mot en egen FAS och NOLLAN = 230 V. Ugnen i en hel spis får den 3:e fasen fortfarande på 230 V"
https://www.byggahus.se/forum/threa...tion-ugn-och-trefas-400v.400219/#post-3998510
Det är något som inte stämmer här. Om hällen på denna spis bara har en induktionsmodul så kan den knappast matas med två faser, för då blir spänningen fel - mellan två faser är det 400 V. Eller kan man bara koppla ihop två faser och köra dem mot nollan och ändå få ut 230 V däremellan? Låter elektriskt osunt!
https://www.bosch-home.se/produktli...istaende-spisar-med-induktionshall/HLT79Y320U
Ingår i deras serie 6, ska väl vara någon slags premium lineup. Fick följande svar från Bosch:
"Denna spis har en induktionshäll med Multiplexteknologi. Det innebär att hällen har endast en induktionsmodul. Den har en maxeffekt på 4650Watt. Hällen kan drivas av en eller två faser beroende på installation. Om den kopplas på två faser går det bra att avsäkra med 2x16 A. Men man får då inte ut mer än max 4650 Watt. Kopplas hällen 1-fas så måste hällen efter installation effektbegränsas om säkringen är 1x16A. Själva ugnen drivs med en fas också. Så lämpligast kopplas denna spis in med 3x16A + Nolla och Jord."
Hällen har alltså bara en induktionsmodul. Det tolkar jag som att hällen inte är uppdelad i två delar, som kan drivas med var sin fas, även om ex.vis signaturen Leif i Skåne brukar hävda att
"Alla induktionshällar består av separata delar vänster respektive höger som är på 230 Volt. Varje del kopplas normal mot en egen FAS och NOLLAN = 230 V. Ugnen i en hel spis får den 3:e fasen fortfarande på 230 V"
https://www.byggahus.se/forum/threa...tion-ugn-och-trefas-400v.400219/#post-3998510
Det är något som inte stämmer här. Om hällen på denna spis bara har en induktionsmodul så kan den knappast matas med två faser, för då blir spänningen fel - mellan två faser är det 400 V. Eller kan man bara koppla ihop två faser och köra dem mot nollan och ändå få ut 230 V däremellan? Låter elektriskt osunt!
Vi har en Bosch induktionsspis på landet och jag är inte helt näjd med den, framför allt är responsen när man trycker på knapparna irriterande långsam. Upplever den som tre gånger långsammare än Electroluxhällen hemma.
"Knappljudet" är onödigt högt men det går att stänga av.
"Knappljudet" är onödigt högt men det går att stänga av.
Men hur farao fungerar detta? Signaturen Eromlin visar i detta inlägg:
https://www.byggahus.se/forum/threads/bosch-spis-inkoppling.400518/page-8#post-4320042
hur kopplingsplinten på hans Bosch HLS79W350U ser ut
https://www.byggahus.se/forum/data/attachments/515/515073-87dd3dc9fb01b5ca449a854655ce3d56.jpg
Här är ju alla tre faserna kopplade till var sin skruv på kopplingsplinten - och det leder kablar från dessa in i spisen. Jag kan inte fatta annat än att det måste finnas två induktionsmoduler i hällen på denna spis, annars skulle det inte fungera rent elektriskt. Eller har jag fattat helt fel?
Verkar vara rätt mycket grisen i säcken här.
https://www.byggahus.se/forum/threads/bosch-spis-inkoppling.400518/page-8#post-4320042
hur kopplingsplinten på hans Bosch HLS79W350U ser ut
https://www.byggahus.se/forum/data/attachments/515/515073-87dd3dc9fb01b5ca449a854655ce3d56.jpg
Här är ju alla tre faserna kopplade till var sin skruv på kopplingsplinten - och det leder kablar från dessa in i spisen. Jag kan inte fatta annat än att det måste finnas två induktionsmoduler i hällen på denna spis, annars skulle det inte fungera rent elektriskt. Eller har jag fattat helt fel?
Verkar vara rätt mycket grisen i säcken här.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
En sak är för mig väldigt tydlig - Bosch vill inte sälja spisar i Sverige. Välj ett annat fabrikat. Frågan är bara om det finns något annat... Du kan ju försöka slå näven i bordet och kräva mer exakta svar från Bosch för specifika spisar och hällar, men förvirringen kvarstår kring deras kompletta sortiment.
En sak som ofta framgår är totaleffekten. En normal fullstor spis har en märkeffekt på runt 11 kW, och en normal häll på runt 7 kW. Uppger de lägre effekt, t.ex runt 4 kW för hällen, så fuskar de på något sätt. Om det är ett problem i praktiken låter jag vara osagt, det verkar finnas lite olika åsikter som sannolikt bottnar i just deras användning, dvs om man endast kokar ägg på hällen eller använder alla kokzoner samtidigt. Jag tror inte på att Bosch gör så effektiva hällar att de inte kräver lika hög effekt.
Jag har ännu inte sett(?) en fullstor spis på 11 kW som inte kan kopplas till tre faser.
En sak som ofta framgår är totaleffekten. En normal fullstor spis har en märkeffekt på runt 11 kW, och en normal häll på runt 7 kW. Uppger de lägre effekt, t.ex runt 4 kW för hällen, så fuskar de på något sätt. Om det är ett problem i praktiken låter jag vara osagt, det verkar finnas lite olika åsikter som sannolikt bottnar i just deras användning, dvs om man endast kokar ägg på hällen eller använder alla kokzoner samtidigt. Jag tror inte på att Bosch gör så effektiva hällar att de inte kräver lika hög effekt.
Jag har ännu inte sett(?) en fullstor spis på 11 kW som inte kan kopplas till tre faser.
Tack för kommentaren, Bo - du är förmodligen den som vet mest om elspisar här. Det här är det fullständiga svaret jag fick från Bosch kundtjänst, specifikt rörande spis HLT79Y320U:Bo.Siltberg skrev:
En sak är för mig väldigt tydlig - Bosch vill inte sälja spisar i Sverige. Välj ett annat fabrikat. Frågan är bara om det finns något annat... Du kan ju försöka slå näven i bordet och kräva mer exakta svar från Bosch för specifika spisar och hällar, men förvirringen kvarstår kring deras kompletta sortiment.
"Denna spis har en induktionshäll med Multiplexteknologi. Det innebär att hällen har endast en induktionsmodul. Den har en maxeffekt på 4650Watt. Hällen kan drivas av en eller två faser beroende på installation. Om den kopplas på två faser går det bra att avsäkra med 2x16 A. Men man får då inte ut mer än max 4650 Watt. Kopplas hällen 1-fas så måste hällen efter installation effektbegränsas om säkringen är 1x16A.Själva ugnen drivs med en fas också. Så lämpligast kopplas denna spis in med 3x16A + Nolla och Jord. Multiplextekniken innebär att effekten flyttas runt mellan zonerna om mer än 2 plattor används. Så fort en tredje eller fler aktiveras så kan man höra ett klickande när effekten flyttas runt. Endast en Zon med booster kan aktiveras åt gången. Hällen fungerar utmärkt ändå men har en lägre effekt än vad man normalt kan finna på en integrerad häll som då vanligtvis är på 7400 Watt. Det kan vara bra att känna till innan köp så det är bra att kunden frågar. Vill kunden ha en spis med en induktionshäll med högre totaleffekt än 4650 Watt så har vi tyvärr inga spisar med induktionshällar som har högre effekt. Då rekommenderar jag en integrerad häll och en inbyggnadsugn i så fall. Anslutningseffekten nedan gäller ugn och häll totalt. Vill man koppla hällen 1-fas så måste den avsäkras 20A.".
Jag tror inte på det här, hur skulle en häll med bara en induktionsmodul kunna matas med två faser - spänningen blir ju fel i så fall?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Det där är åtminstone så tydligt att det bekräftar vad de säger till dig, men det stämmer inte helt överens med informationen på deras hemsida där 20 A anges för 3N~-fallet. Och det gäller just denna modell. Andra modeller som varit uppe på forumet har bevisligen en häll som endast matas med en 1 fas och 20 A.
Och hur som helst, den har en begränsad effekt. Den är inte dålig, det går att laga väldigt mycket mat med 4.6 kW, men somliga verkar ogilla uppförandet där den växlar effektmatningen mellan kokzonerna.
Om det är sant som de säger kan den alltså matas med 2 x 230 V, L1 - N plus L2 -N, inte L1 - L2 400 V. Med kraftelektronik går det att tillgodogöra sig effekten från två faser trots att de är lite förskjutna i tid,
Och hur som helst, den har en begränsad effekt. Den är inte dålig, det går att laga väldigt mycket mat med 4.6 kW, men somliga verkar ogilla uppförandet där den växlar effektmatningen mellan kokzonerna.
Om det är sant som de säger kan den alltså matas med 2 x 230 V, L1 - N plus L2 -N, inte L1 - L2 400 V. Med kraftelektronik går det att tillgodogöra sig effekten från två faser trots att de är lite förskjutna i tid,
Jo, så kan det förstås vara. Precis som de säger så är det väl förutsättningen för att man ska kunna få ut 4,6 kW i hällen, med endast en fas blir de ju drygt 1 kW mindre och då måste man (som de också säger) gå in i grundinställningarna och begränsa hällens effektuttag. Jag vill förstås inte hamna i läge som sign. Thokar, som får hem en spis, och så visar det sig att det är en tvåfas där fas nr. 3 hamnar på en blindskruv:Bo.Siltberg skrev:
Det där är åtminstone så tydligt att det bekräftar vad de säger till dig, men det stämmer inte helt överens med informationen på deras hemsida där 20 A anges för 3N~-fallet. Och det gäller just denna modell. Andra modeller som varit uppe på forumet har bevisligen en häll som endast matas med en 1 fas och 20 A.
https://www.byggahus.se/forum/threads/bosch-spis-inkoppling.400518/
Dessutom litar jag inte på att Bosch kundtjänst vet vad de pratar om. Det är ju själva den, ska man behöva be återförsäljaren att ta bort bakstycket så att man får se kopplingsplinten, och hur kablarna är dragna därifrån och in i spisen. Tveksam till om det finns någon vitvaruhandlare som går med på detta.
Ju mer jag tänker på saken desto mer framstår nollalternativet (haha) som det bästa, dvs. att köra vidare med min gamla E-luxspis med glaskeramikhäll 400 V 3~. Åtminstone ett tag till, eftersom den är fullt fungerande, om än lite gammalmodig.
Ja, Bosse, idag fick jag detta svar från Bosch:Bo.Siltberg skrev:
"Det stämmer bra att det kan mätas upp 400V mellan två faser. Men det går inte att driva våra induktionshällar på 400V. Det vi gjort är att vi använder oss av två faser och Nolla till varje fas, man kan säga att elektroniken består av två delar och vi matar den med 1-fas 230V på varje sida kan man säga. Då får man en jämn och fin belastning och kan koppla spishällen med 2x16A och sedan förbrukar ugnen en fas.
Dvs det kommer aldrig att bli 400V i hällen. Denna elektronikmodul är just designad för att man ska kunna koppla in hällen med 2 faser med 230 Volts elementspänning. Fördelen med detta är att man kan få ut maxeffekt på 4650 Watt på 2x16A säkring. Det är inte så vanligt att man har 20A i huset så det är mer praktiskt. Hela spisen kopplas då lämpligast in 3-fas + Nolla och jord."
Det stämmer väl överens med dina förmodanden? Själv är jag inte så framkörd på kraftelektronik och visste inte om att denna möjlighet fanns. Vi har ju sett att andra typer av Bosch induktionsspisar, som du skriver, bevisligen är av tvåfas-typ.
Jämförelsen var naturligtvis inte mot 7,3 kW som 2 x 16 A maximalt kan ge, utan mot de 3,6 kW man kan få ut om man driver hällen med endast en fas (och inte heller har möjlighet att koppla in en andra fas) och 16 A. Se vidare denna tråd:useless skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/bosch-spis-inkoppling.400518/
Det här är uppenbarligen en konstruktionsbegränsning i (vissa av) de induktionshällar som sitter i Bosch fristående spisar, jämfört med t.ex. Bosch separata hällar, vilket de heller inte gör någon hemlighet av
"Vill kunden ha en spis med en induktionshäll med högre totaleffekt än 4650 Watt så har vi tyvärr inga spisar med induktionshällar som har högre effekt. Då rekommenderar jag en integrerad häll och en inbyggnadsugn i så fall."
(se deras svar ovan). Gillar man inte denna begränsning så ska man som Bosse S. också antyder ovan, välja ett annat märke.
Redigerat:
Det är nog inte så invecklat. Spisen är avsedd för 3x20A 400V med Nolla för att ge maximal effekt. Drar man enr något av detta så minskar det totala effektuttaget. Det kan minska antingen genom att man säkrar ner exempelvis från 20 A till 16A. Elelr från 3 faser till 2 faser. Det som dock känns oklart är i Manualen för Effektberäkningen. Där tar man inte hänsyn om man går ner från 2 till 3 faser. Här delar ju fas 2 och fas 3 på samma ledning, vilket totalt är 3,6KW. Jag gissar att FAS 1 driver ugnen. FAS 2-3 Hällen. Någonstans bör man ju även här behöva ta hänsyn till detta vid Effekt begränsningen, Så till vida inte effektuttaget egentligen är beräknat på 2 fas. men 3 fas är tillgängligt för jämnare last etc. . i TS fall så har det mindre betydelse, Han har ju 3 faser, så här är egentligen begräsningen att han går ner till 16A. Och måste därav effekt begränsa effekten enligt nivå 3 i manualen för effektbegränsning till 3500W. PS Anslutningskabeln ser inte ut att vara 2,5mm2. Lätta att lura sig på bilden dock. men är det 1,5mm2 så får den nog inte avsäkras mer än 10A. Du bör kontrollera detta. Är det abra anslutningskabeln, så är det lätt att byta...
EDIT: Ser att jag Har fel ang 1,5m2. Får visst vara det på den korta anslutningskabeln......
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
EDIT: Ser att jag Har fel ang 1,5m2. Får visst vara det på den korta anslutningskabeln......
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Jag tror bestämt du vinner priset 2021 för flest antal faktafel i ditt inlägg 
Ja, det var bland det värsta svammel jag har läst!M mojjen skrev:Det är nog inte så invecklat. Spisen är avsedd för 3x20A 400V med Nolla för att ge maximal effekt. Drar man enr något av detta så minskar det totala effektuttaget. Det kan minska antingen genom att man säkrar ner exempelvis från 20 A till 16A. Elelr från 3 faser till 2 faser. Det som dock känns oklart är i Manualen för Effektberäkningen. Där tar man inte hänsyn om man går ner från 2 till 3 faser. Här delar ju fas 2 och fas 3 på samma ledning, vilket totalt är 3,6KW. Jag gissar att FAS 1 driver ugnen. FAS 2-3 Hällen. Någonstans bör man ju även här behöva ta hänsyn till detta vid Effekt begränsningen, Så till vida inte effektuttaget egentligen är beräknat på 2 fas. men 3 fas är tillgängligt för jämnare last etc. . i TS fall så har det mindre betydelse, Han har ju 3 faser, så här är egentligen begräsningen att han går ner till 16A. Och måste därav effekt begränsa effekten enligt nivå 3 i manualen för effektbegränsning till 3500W. PS Anslutningskabeln ser inte ut att vara 2,5mm2. Lätta att lura sig på bilden dock. men är det 1,5mm2 så får den nog inte avsäkras mer än 10A. Du bör kontrollera detta. Är det abra anslutningskabeln, så är det lätt att byta...
[bild]
Förklara vad som är svammel i detta. Mer än möjligen att Bosch dokumentation och dess kundtjänst inte är riktigt fullt synkade.C cassandranojdh skrev:
El skylten som jag laddade upp är hämtad för den modellen från bosch . I manualen framgår att effekten skall begränsas om man säkrar ner. Du har enligt inlägg 16A. Då skall du ställa effektbegränsningen i läge 3 enligt manualen, mao begränsning 3500W.
Skall du ha full Effekt enlig denna manual så skall den av säkras 20A, men det har du redan insett.. Kundtjänst meddelar ju dock motstridig info om att hällen bara kör 1 FAS, vilket i sig skulle innebära att det inte är någon skillnad i max effektuttag i praktiken om den ansluts 2 fas eller 3 fas. Detta då Hällen bara kan tillgodogöra sig effekt från en fas, 3,6Kw vid 16A eller fullt vid 20A. Jag utgår som jag skrev att FAS 1 avser ugnen. Frågan är egentligen varför man skall koppla 2 resp 3 fas, om man ändå inte kan få ut någon högre maxeffekt. Här var min teori att man vid 3 fas jämnar ut lasten i sitt eget elnät. Någon vettig förklaring i övrigt mellan denna koppling och effektuttag ahr jag inte hitta. Har även försökt lista ut vad boch menar med Multiplexteknologi vilket skall vara skälet till uppbygganden.