4 277 läst ·
42 svar
4k läst
42 svar
Spisbibeln 2025: Koppla in spis, häll eller ugn
En sak har i alla fall spisar med dåliga inkopplingsanvisninar och moderna bilar med allt touch gemensamt, båda är livsfarliga!K karlmb skrev:
Administrator
· Skåne
· 6 692 inlägg
@Demmpa @Marlen Eskilsson @Bo.Siltberg @Luc Reiner @ivp @Anders_Nilsson @karlmb @Henningelvis @useless @Mikael_L @datpsu @jonte0 @Josth @Festlund @Dilato @tergo @Nalleman64 @TRJBerg @Roger Fundin @Purre @Mats-S @debbo @Dan_Johansson @GK100 @TheImprovisor @Götesjö @cnils @fatsuG7 @Ludvig Eskilsson @hempularen @HasseTeknik
Nu har vi lagt in alla bilder, uppdaterat alla länkar samt fixat så att Spisbibeln dyker upp först när man söker på spisbibeln. https://www.byggahus.se/el/koppla-in-spis-hall-eller-ugn
Säg till om något inte stämmer så uppdaterar vi.
Nu har vi lagt in alla bilder, uppdaterat alla länkar samt fixat så att Spisbibeln dyker upp först när man söker på spisbibeln. https://www.byggahus.se/el/koppla-in-spis-hall-eller-ugn
Säg till om något inte stämmer så uppdaterar vi.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 131 inlägg
Tack Per. Jag såg dig igår
Råkade bläddra förbi sidan igår när jag såg bilder dyka upp undan för undan.
Det ser jättebra ut nu, speciellt justeringen av font/fontstorlek som gör den mer lättläst.
En sak bara, sök efter "vätljas". Nån gremling har smugit in ett t där, och det är inte jag
Det ser jättebra ut nu, speciellt justeringen av font/fontstorlek som gör den mer lättläst.
En sak bara, sök efter "vätljas". Nån gremling har smugit in ett t där, och det är inte jag
Administrator
· Skåne
· 6 692 inlägg
Jag har fixat ”vätljas”.
Angående fonten så fick jag inte använda sans-serif av Marlen eftersom hon tyckte det avvek från andra artiklar på sajten så jag ändrade tillbaka till serif.
Serif är ”snyggare” men mer svårläst. Jag hävdade att sans-serif passar in just i detta fall eftersom Spisbibeln ofta fungerar som ett utbildningsmaterial, men @Marlen Eskilsson ändrar man inte på så lättvindigt.
Angående fonten så fick jag inte använda sans-serif av Marlen eftersom hon tyckte det avvek från andra artiklar på sajten så jag ändrade tillbaka till serif.
Serif är ”snyggare” men mer svårläst. Jag hävdade att sans-serif passar in just i detta fall eftersom Spisbibeln ofta fungerar som ett utbildningsmaterial, men @Marlen Eskilsson ändrar man inte på så lättvindigt.
Nu har jag haft integrerad häll och ugn i snart 12 år i vårt hus och jag kan säga, inte igen.
Nästa gång köket ska göras om så vill jag ha en klassisk spis med ugn istället. Så sjukt trött på allt pipande och avsaknad av fysiska vred. Ok ugnen har inte varit problematiskt, den har fysiska vred. Det är hällen jag stör mig på. Men det blir nog att byta båda den gången det blir aktuellt.
Jag tycker dessutom en klassisk spis är snyggare, åtminstone har min smak utvecklat sig i den riktningen sen vi byggde huset. Det måste vara ett vrede för varje platta, jag ser då jag googlar runt att många spisar verkar ha display och två vreden och det går jag inte med på heller. Inga displayer, inga menyer.
Nästa gång köket ska göras om så vill jag ha en klassisk spis med ugn istället. Så sjukt trött på allt pipande och avsaknad av fysiska vred. Ok ugnen har inte varit problematiskt, den har fysiska vred. Det är hällen jag stör mig på. Men det blir nog att byta båda den gången det blir aktuellt.
Jag tycker dessutom en klassisk spis är snyggare, åtminstone har min smak utvecklat sig i den riktningen sen vi byggde huset. Det måste vara ett vrede för varje platta, jag ser då jag googlar runt att många spisar verkar ha display och två vreden och det går jag inte med på heller. Inga displayer, inga menyer.
Är det inte touch för hällen på en klassisk spis också idag?DennisCA skrev:
Nu har jag haft integrerad häll och ugn i snart 12 år i vårt hus och jag kan säga, inte igen.
Typ som om Tesla ritat skiten.
Finns säkert modeller med bara touch men jag har på min vred för "plattorna".K karlmb skrev:
P funktionen är dock som touch på hällen
Det här med integrerade saker ser jag som en utseende före funktion fluga.
Vet många som ångrar att man inte tog en spis istället för integrerad ugn och häll.
Jo, som någon tror det snyggare utan några knappar o spakar.T TheGame skrev:
Iphone-folk.
Medlem
· Halland
· 4 433 inlägg
Igår kopplade jag in en ny IKEA-häll, och så trodde jag att jag nu skulle kunna ge Bo lite mer och ny input, för denna saknade jord-anslutning.
Men så kollade jag spisbibeln 2025 och såg att Bo redan hade nämnt det.
Men jag kan i alla fall kasta upp lite bilder, kanske kan infogas i spisbibeln 2029 eller nåt ...
Det började med att jag blev fundersam över den medföljande anslutningssladden (ingen medföljande stickpropp såklart).
Ingen jordledare, vad nu! Inte kan den väl vara dubbelisolerad?
Jodå, här fanns ju dubbelfyrkanten, symbolen för dubbelisolerad
En bild över inkopplingsschemat
Och så här anordnas kabelns dragavlastning, så glöm helt att komma och ansluta med någon 5g2,5 kabel här.
Men så kollade jag spisbibeln 2025 och såg att Bo redan hade nämnt det.
Men jag kan i alla fall kasta upp lite bilder, kanske kan infogas i spisbibeln 2029 eller nåt ...
Det började med att jag blev fundersam över den medföljande anslutningssladden (ingen medföljande stickpropp såklart).
Ingen jordledare, vad nu! Inte kan den väl vara dubbelisolerad?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jodå, här fanns ju dubbelfyrkanten, symbolen för dubbelisolerad
Logga in
Skapa konto
En bild över inkopplingsschemat
Logga in
Skapa konto
Och så här anordnas kabelns dragavlastning, så glöm helt att komma och ansluta med någon 5g2,5 kabel här.
Logga in
Skapa konto
Klicka här för att svara