K karlmb skrev:
Ja, fysiska vred, det verkar vara lyx nuförtiden.
Nästan värre utveckling än i bilarna.
Skulle gärna vilja behålla mina vred nu när jag uppdaterar från glaskeramik till induktion...
En sak har i alla fall spisar med dåliga inkopplingsanvisninar och moderna bilar med allt touch gemensamt, båda är livsfarliga!

• Arg
karlmb
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Ja, fysiska vred, det verkar vara lyx nuförtiden.
Nästan värre utveckling än i bilarna.
Skulle gärna vilja behålla mina vred nu när jag uppdaterar från glaskeramik till induktion..
Elektrolux har induktionsspisar med vred.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Elektrolux har induktionsspisar med vred.
Kanske mitt gamla Husquarna passar då..

• Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Tack Per. Jag såg dig igår ;) Råkade bläddra förbi sidan igår när jag såg bilder dyka upp undan för undan.

Det ser jättebra ut nu, speciellt justeringen av font/fontstorlek som gör den mer lättläst.

En sak bara, sök efter "vätljas". Nån gremling har smugit in ett t där, och det är inte jag ;)

• Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Jag har fixat ”vätljas”.

Angående fonten så fick jag inte använda sans-serif av Marlen eftersom hon tyckte det avvek från andra artiklar på sajten så jag ändrade tillbaka till serif.

Serif är ”snyggare” men mer svårläst. Jag hävdade att sans-serif passar in just i detta fall eftersom Spisbibeln ofta fungerar som ett utbildningsmaterial, men @Marlen Eskilsson ändrar man inte på så lättvindigt.

• Haha
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Nu har jag haft integrerad häll och ugn i snart 12 år i vårt hus och jag kan säga, inte igen.

Nästa gång köket ska göras om så vill jag ha en klassisk spis med ugn istället. Så sjukt trött på allt pipande och avsaknad av fysiska vred. Ok ugnen har inte varit problematiskt, den har fysiska vred. Det är hällen jag stör mig på. Men det blir nog att byta båda den gången det blir aktuellt.

Jag tycker dessutom en klassisk spis är snyggare, åtminstone har min smak utvecklat sig i den riktningen sen vi byggde huset. Det måste vara ett vrede för varje platta, jag ser då jag googlar runt att många spisar verkar ha display och två vreden och det går jag inte med på heller. Inga displayer, inga menyer.

• Gilla
Alfredo och 3 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Nu har jag haft integrerad häll och ugn i snart 12 år i vårt hus och jag kan säga, inte igen.

Nästa gång köket ska göras om så vill jag ha en klassisk spis med ugn istället. Så sjukt trött på allt pipande och avsaknad av fysiska vred. Ok ugnen har inte varit problematiskt, den har fysiska vred. Det är hällen jag stör mig på. Men det blir nog att byta båda den gången det blir aktuellt.

Jag tycker dessutom en klassisk spis är snyggare, åtminstone har min smak utvecklat sig i den riktningen sen vi byggde huset. Det måste vara ett vrede för varje platta, jag ser då jag googlar runt att många spisar verkar ha display och två vreden och det går jag inte med på heller. Inga displayer, inga menyer.
Är det inte touch för hällen på en klassisk spis också idag?
Typ som om Tesla ritat skiten.

K karlmb skrev:
Är det inte touch för hällen på en klassisk spis också idag?
Typ som om Tesla ritat skiten.
Finns säkert modeller med bara touch men jag har på min vred för "plattorna".
P funktionen är dock som touch på hällen

Det här med integrerade saker ser jag som en utseende före funktion fluga.
Vet många som ångrar att man inte tog en spis istället för integrerad ugn och häll.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Finns säkert modeller med bara touch men jag har på min vred för "plattorna".
P funktionen är dock som touch på hällen

Det här med integrerade saker ser jag som en utseende före funktion fluga.
Vet många som ångrar att man inte tog en spis istället för integrerad ugn och häll.
Jo, som någon tror det snyggare utan några knappar o spakar.
Iphone-folk.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Iphone-folk.
Visst kan förstå att det är trevligt att slippa utstickande vred. Men spisen jag har kan man tycka in vreden så man får en slät yta... fast endå inte, ungsluckans handtag sticker fortfarande ut 😅

K karlmb skrev:
Iphone-folk.
Ja och troligen lagar de aldrig mat på spisen heller, det är med en symbol för ett kök. Jag misstänker att de står och diskuterar spisens tekniska lösningar medans de käkar takeoutmat.

• Arg
karlmb
  • Laddar…
Mikael_L
Igår kopplade jag in en ny IKEA-häll, och så trodde jag att jag nu skulle kunna ge Bo lite mer och ny input, för denna saknade jord-anslutning.

Men så kollade jag spisbibeln 2025 och såg att Bo redan hade nämnt det.

Men jag kan i alla fall kasta upp lite bilder, kanske kan infogas i spisbibeln 2029 eller nåt ...

Det började med att jag blev fundersam över den medföljande anslutningssladden (ingen medföljande stickpropp såklart).
Ingen jordledare, vad nu! Inte kan den väl vara dubbelisolerad?

Kablar med exponerade ändar och diverse trådfärger, inklusive brun, blå och svart, ligger på ett vitt underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jodå, här fanns ju dubbelfyrkanten, symbolen för dubbelisolerad
Etikett med specifikationer för en IKEA-häll av modellen VILSTA, inklusive produktionsdetaljer och säkerhetscertifieringar.
Skapa konto

En bild över inkopplingsschemat
Inkopplingsschemat och säkerhetsinstruktioner för anslutning av en IKEA-häll med detaljer om spänning och färgkodade kablar.
Skapa konto

Och så här anordnas kabelns dragavlastning, så glöm helt att komma och ansluta med någon 5g2,5 kabel här.
Anslutningsschema för ny IKEA-häll visas med kablar, kopplingspunkter och dragavlastning, som saknar jordledare och är dubbelisolerad.
Skapa konto

• Gilla
  • Wow
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.