Köpte en ny/begagnad spis som jag trodde bara skulle gå att koppla in på mitt 400v uttag. Men så verkar det ju inte vara, så går det att koppla om så att det fungerar? (Bilden med röda texten är den gamla och den med svart är den nya jag köpt.

• Diagram av 400V elanslutning för en spis, med kontakter märkta L1, L2, L3 och jord. Visar kopplingsschema i röda bokstäver.
  • Instruktionsetikett för spisinsättning, visar olika elanslutningar på 230V och 400V med texten "Endast av behörig elinstallatör" på svenska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Spisen i nedre bilden kräver att det finns en nolla i uttaget. Finns inte det kommer den att brinna upp...

Har du konstaterat att det bara finns 400 Volt i uttaget?

M Matsis skrev:
Men så verkar det ju inte vara,
Betyder det att du har provat, och det fungerar inte?

I så fall är det väldigt stor risk att den nya spisen blev förstörd när du provade.

Den vill ha 230V till sina element. Det får man genom att koppla in sig mellan en av fasledarna och nollan. Din gamla spis arbetade med 400V, det får den gernom att koppla in sig mellan de 3 faserna.

Om nu nollan saknas i ditt perilex uttag (relativt vanligt fel), så kommer ex. en platta/kokzon att kopplas in mellan fas L1 och nollan, nollan är oinkopplad i väggen. Men sedan kanske elektroniken i spisen är inkopplad via fasen L2 och nollan. Då får du 400V (L1 - L2) över plattan serikopplad med elektroniken. Spänningen kommer då att fördela sig så att det blir ca 0V över plattan, och 400V över elekktroniken, som vill ha 230V. Den brinner då upp genast.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
useless useless skrev:
Spisen i nedre bilden kräver att det finns en nolla i uttaget. Finns inte det kommer den att brinna upp...

Har du konstaterat att det bara finns 400 Volt i uttaget?
Nä. Tänkte ta hit en elektriker, men om det inte fungerar så är det ingen mening.

M Matsis skrev:
Nä. Tänkte ta hit en elektriker, men om det inte fungerar så är det ingen mening.
Om du har ett bra mätinstrument och lite vana så kan du göra en första verifiering själv. Öppna uttaget och se om nollan är ansluten, sen mäter du mellan nollan och respektive fas och ser om du har 230 Volt där.

H hempularen skrev:
Betyder det att du har provat, och det fungerar inte?

I så fall är det väldigt stor risk att den nya spisen blev förstörd när du provade.

Den vill ha 230V till sina element. Det får man genom att koppla in sig mellan en av fasledarna och nollan. Din gamla spis arbetade med 400V, det får den gernom att koppla in sig mellan de 3 faserna.

Om nu nollan saknas i ditt perilex uttag (relativt vanligt fel), så kommer ex. en platta/kokzon att kopplas in mellan fas L1 och nollan, nollan är oinkopplad i väggen. Men sedan kanske elektroniken i spisen är inkopplad via fasen L2 och nollan. Då får du 400V (L1 - L2) över plattan serikopplad med elektroniken. Spänningen kommer då att fördela sig så att det blir ca 0V över plattan, och 400V över elekktroniken, som vill ha 230V. Den brinner då upp genast.
Nä har inte provat, tror inte att det finns någon nolla i uttaget, men jag är inte elektriker så jag är osäker.

Det är enkelt att mäta med en spänningsprovare.

• Diagram av en trefas elkontakt med markeringar för L1, L2, L3, N, och PE, samt strömstyrkor på 16 A och 25 A.
  • Spänningsprovare med display och två testprober, en röd och en svart, visas mot en vit bakgrund.
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Om du har ett bra mätinstrument och lite vana så kan du göra en första verifiering själv. Öppna uttaget och se om nollan är ansluten, sen mäter du mellan nollan och respektive fas och ser om du har 230 Volt där.
Har mätinstrument men är för osäker när det gäller 400v och tror inte att det finns någon nolla.

• Elektrisk kopplingsplint med kablar i olika färger, inklusive blå, svart, brun och gul/grön, monterad på en metallyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M Matsis skrev:
Har mätinstrument men är för osäker när det gäller 400v och tror inte att det finns någon nolla.
Att nuvarande spis inte använder nollan säger ingenting om vad som finns i uttaget.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Jag tackar för svaren, men får nog kosta på mig en elektriker som kan komma hit och titta på det.

useless useless skrev:
Att nuvarande spis inte använder nollan säger ingenting om vad som finns i uttaget.
Nå så kan det kanske var, men jag får nog ta hit en elektriker som kollar det. Tack för svaren.

useless useless skrev:
Delvis sant, men det är ofta så att det enda som är framdraget är det som behövdes när spisen installerades. Ju fler gånger spisen har bytts sedan huset senast renoverades, desto större chans att mer finns i uttaget...

M Matsis skrev:
Köpte en ny/begagnad spis som jag trodde bara skulle gå att koppla in på mitt 400v uttag. Men så verkar det ju inte vara, så går det att koppla om så att det fungerar? (Bilden med röda texten är den gamla och den med svart är den nya jag köpt.
NEJ
den nya har 230v elementspänning och den gamla 400V
men däremot om du har en nolledare framdragen så går det

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.