Köpte en ny/begagnad spis som jag trodde bara skulle gå att koppla in på mitt 400v uttag. Men så verkar det ju inte vara, så går det att koppla om så att det fungerar? (Bilden med röda texten är den gamla och den med svart är den nya jag köpt.
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Betyder det att du har provat, och det fungerar inte?M Matsis skrev:
I så fall är det väldigt stor risk att den nya spisen blev förstörd när du provade.
Den vill ha 230V till sina element. Det får man genom att koppla in sig mellan en av fasledarna och nollan. Din gamla spis arbetade med 400V, det får den gernom att koppla in sig mellan de 3 faserna.
Om nu nollan saknas i ditt perilex uttag (relativt vanligt fel), så kommer ex. en platta/kokzon att kopplas in mellan fas L1 och nollan, nollan är oinkopplad i väggen. Men sedan kanske elektroniken i spisen är inkopplad via fasen L2 och nollan. Då får du 400V (L1 - L2) över plattan serikopplad med elektroniken. Spänningen kommer då att fördela sig så att det blir ca 0V över plattan, och 400V över elekktroniken, som vill ha 230V. Den brinner då upp genast.
Om du har ett bra mätinstrument och lite vana så kan du göra en första verifiering själv. Öppna uttaget och se om nollan är ansluten, sen mäter du mellan nollan och respektive fas och ser om du har 230 Volt där.M Matsis skrev:
Nä har inte provat, tror inte att det finns någon nolla i uttaget, men jag är inte elektriker så jag är osäker.H hempularen skrev:Betyder det att du har provat, och det fungerar inte?
I så fall är det väldigt stor risk att den nya spisen blev förstörd när du provade.
Den vill ha 230V till sina element. Det får man genom att koppla in sig mellan en av fasledarna och nollan. Din gamla spis arbetade med 400V, det får den gernom att koppla in sig mellan de 3 faserna.
Om nu nollan saknas i ditt perilex uttag (relativt vanligt fel), så kommer ex. en platta/kokzon att kopplas in mellan fas L1 och nollan, nollan är oinkopplad i väggen. Men sedan kanske elektroniken i spisen är inkopplad via fasen L2 och nollan. Då får du 400V (L1 - L2) över plattan serikopplad med elektroniken. Spänningen kommer då att fördela sig så att det blir ca 0V över plattan, och 400V över elekktroniken, som vill ha 230V. Den brinner då upp genast.
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Har mätinstrument men är för osäker när det gäller 400v och tror inte att det finns någon nolla.useless skrev:
Delvis sant, men det är ofta så att det enda som är framdraget är det som behövdes när spisen installerades. Ju fler gånger spisen har bytts sedan huset senast renoverades, desto större chans att mer finns i uttaget...useless skrev:
NEJM Matsis skrev:
den nya har 230v elementspänning och den gamla 400V
men däremot om du har en nolledare framdragen så går det
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden