L Linda_71 skrev:
Tycker det är riktigt tråkigt att läsa att så många tycker att sotarnas liv inte är värt en säker uppgång.
Var läser du alla dessa inlägg?

Problemet branschen har är att tolkningen av regelverket för taksäkerhet är oerhört godtycklig. Så fort det kommer en ny sotare så är det något som inte är rätt, trots att regelverket inte ändrats. Det är ett branschproblem och handlar inte om att fastighetsägaren inte vill att taket ska vara säkert.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 3 till
  • Laddar…
L Linda_71 skrev:
Film hur stavsotning går till.
[media]
Tycker det är riktigt tråkigt att läsa att så många tycker att sotarnas liv inte är värt en säker uppgång.
Att klaga över priset som den kommunala sotaren tar och hävda att egensotning/egensotning med annan entreprenör är billigare.
Ja kanske för dom i många fall saknar det som kommunerna kräver i sina upphandlingar ex
Telefontid 8 timmar
Avgift till kommunen
Krav på certifiering
Krav på försäkring
Krav på utbildning/kompetens
Krav på kollektivavtal
Krav på miljötänk ( kanske därför teslan)
Krav på statistik och uppföljning
Krav på medlemsskap i branchförbund

Listan kan göras lång.
Att gnälla på att man får hem en hantverkare till sig för 500kr som faktiskt utför ett jobb, tar ansvar för det den gjort och ser till så du kan känna dig trygg. Jag ringde en elektriker han tog 500kr i framkörning.

Ni som sotar själva brukar inte vara några problem MEN ni som valt en annan entreprenör ska verkligen ha med er att händer det något så har ni hela ansvaret själva. Firman ni anlitat har inget ansvar om inte ni skrivit kontrakt med dom vilket jag inte sett någon ha gjort. Ofta är dessa aktörer helt utan många av punkterna jag radade upp.
Vad gäller brandskyddskontroll så är det ju en lagstiftning från 2004 som man faktiskt måste följa, lika väl som man måste besiktiga bilen oavsett om man kör eller inte. Vill man ha den registrerad och kunna använda den så måste det göras Besiktning lika dant med eldstaden. Ingen gnäller när bilprovningen tar 650kr och då måste du köra dit själv.
Ja allt det där låter ju bra. Men när man säger till sotaren att " av mina 4:a kanaler har jag använt 1 st för eldning kanske 5 gånger sedan förra sotning, så det behöver inte sotas. Ja men har du eldat i den måste jag nog sota den. Okey fine men under protest. Sedan kommer en räkning på 4:a kanaler. Jag blev riktigt ilsk ringde upp och förklarade. "Okey vi skall titta på det". EFTER ETT ÅR KOMMER PÅMINNELSE ATT BETALA. Skurkar är va det är. Efter det blev jag självsotare.
 
K kentauren skrev:
Ja allt det där låter ju bra. Men när man säger till sotaren att " av mina 4:a kanaler har jag använt 1 st för eldning kanske 5 gånger sedan förra sotning, så det behöver inte sotas. Ja men har du eldat i den måste jag nog sota den. Okey fine men under protest. Sedan kommer en räkning på 4:a kanaler. Jag blev riktigt ilsk ringde upp och förklarade. "Okey vi skall titta på det". EFTER ETT ÅR KOMMER PÅMINNELSE ATT BETALA. Skurkar är va det är. Efter det blev jag självsotare.
Tyvärr är det ju så att de måste kolla själva. De kan inte och får inte lita på vad folk säger. Jag sotar min pelletspanna själv men de kommer alltid öppna och titta efter.
 
L Linda_71 skrev:
Film hur stavsotning går till.
[media]
Tycker det är riktigt tråkigt att läsa att så många tycker att sotarnas liv inte är värt en säker uppgång.
Att klaga över priset som den kommunala sotaren tar och hävda att egensotning/egensotning med annan entreprenör är billigare.
Ja kanske för dom i många fall saknar det som kommunerna kräver i sina upphandlingar ex
Telefontid 8 timmar
Avgift till kommunen
Krav på certifiering
Krav på försäkring
Krav på utbildning/kompetens
Krav på kollektivavtal
Krav på miljötänk ( kanske därför teslan)
Krav på statistik och uppföljning
Krav på medlemsskap i branchförbund

Listan kan göras lång.
Att gnälla på att man får hem en hantverkare till sig för 500kr som faktiskt utför ett jobb, tar ansvar för det den gjort och ser till så du kan känna dig trygg. Jag ringde en elektriker han tog 500kr i framkörning.

Ni som sotar själva brukar inte vara några problem MEN ni som valt en annan entreprenör ska verkligen ha med er att händer det något så har ni hela ansvaret själva. Firman ni anlitat har inget ansvar om inte ni skrivit kontrakt med dom vilket jag inte sett någon ha gjort. Ofta är dessa aktörer helt utan många av punkterna jag radade upp.
Vad gäller brandskyddskontroll så är det ju en lagstiftning från 2004 som man faktiskt måste följa, lika väl som man måste besiktiga bilen oavsett om man kör eller inte. Vill man ha den registrerad och kunna använda den så måste det göras Besiktning lika dant med eldstaden. Ingen gnäller när bilprovningen tar 650kr och då måste du köra dit själv.
min sotare tog långt över 500 kr för ett 20 minuters jobb och sen har tid att stå och bråka om det inte finns takbrygga när man själv har komit hem från jobb på ett kyrk tak som inte har nåt av det han kräver för att jobba bara några meter över marken :mad:
 
Ledsen att säga det, men du har tokfel. Lagen är glasklar angående sotning i privatfastighet och delar upp i två periodiciteter: eldning som huvudsaklig värmekälla respektive myseld då och då.
Myseldandet ska sotas vart femte år, och anläggningen måste genomgå godkänd brandskyddskontroll vart fjärde år. Det senare är kommunens ansvar, de har lagstöd att gå in med handräckning om så krävs. Du bötfälls i så fall och riskerar även åtal.
De omständigheter du beskriver ang din eldstad innebär att du har eldningsförbud. Skulle du drabbas av olycka/brand i anslutning till den kommer du med hög sannolikhet att råka illa ut även försäkringsmässigt.

johnsilver johnsilver skrev:
Du kan sota själv lagen om sotning kom bort på 1990 talet jag sotar min skorsten själv och det är inte många gångernpå en period sen 1985 som jag installerade min kamin
 
OlssonX OlssonX skrev:
Ledsen att säga det, men du har tokfel. Lagen är glasklar angående sotning i privatfastighet och delar upp i två periodiciteter: eldning som huvudsaklig värmekälla respektive myseld då och då.
Myseldandet ska sotas vart femte år, och anläggningen måste genomgå godkänd brandskyddskontroll vart fjärde år. Det senare är kommunens ansvar, de har lagstöd att gå in med handräckning om så krävs. Du bötfälls i så fall och riskerar även åtal.
De omständigheter du beskriver ang din eldstad innebär att du har eldningsförbud. Skulle du drabbas av olycka/brand i anslutning till den kommer du med hög sannolikhet att råka illa ut även försäkringsmässigt.
Det verkar isf vara olika mellan kommunerna.. för dina år stämmer iaf inte med mina :) så antingen har du fel, eller så har min sotare/kommun fel.

Jag talar för min myseldning.. dvs mindre än 1 kubik per år (har annan primär värmekälla)
Vi sotar tydligen var 3 år och har brandskyddskontroll var 6:e år (y)

Bifogar oxå denna screenprint från sotaren (där kan man se vad som gäller för de som eldar på annat vis..)

Textdokument om regler och intervaller för sotning och brandskyddskontroll av olika värmesystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Linda_71
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Var läser du alla dessa inlägg?

Problemet branschen har är att tolkningen av regelverket för taksäkerhet är oerhört godtycklig. Så fort det kommer en ny sotare så är det något som inte är rätt, trots att regelverket inte ändrats. Det är ett branschproblem och handlar inte om att fastighetsägaren inte vill att taket ska vara säkert.
www.taksakerhet.se finns det mesta att läsa.
När man får samtal frå
OlssonX OlssonX skrev:
Ledsen att säga det, men du har tokfel. Lagen är glasklar angående sotning i privatfastighet och delar upp i två periodiciteter: eldning som huvudsaklig värmekälla respektive myseld då och då.
Myseldandet ska sotas vart femte år, och anläggningen måste genomgå godkänd brandskyddskontroll vart fjärde år. Det senare är kommunens ansvar, de har lagstöd att gå in med handräckning om så krävs. Du bötfälls i så fall och riskerar även åtal.
De omständigheter du beskriver ang din eldstad innebär att du har eldningsförbud. Skulle du drabbas av olycka/brand i anslutning till den kommer du med hög sannolikhet att råka illa ut även försäkringsmässigt.
FEL
Myseldning sotning var 3e år BSK var 6e år
Primär uppvärmning sotning 1g/år BSK var 3e
 
M maria01 skrev:
min sotare tog långt över 500 kr för ett 20 minuters jobb och sen har tid att stå och bråka om det inte finns takbrygga när man själv har komit hem från jobb på ett kyrk tak som inte har nåt av det han kräver för att jobba bara några meter över marken :mad:
Är du säker på att det var sotning om det var mycket dyrare?
Det kan inte vara så att det var en brandskyddskontroll??
Det är 2 helt olika förrättningar, det tycker jag är viktigt att man som fastighetsägare har koll på.
Bara för att du väljer att gå på ett kyrktak kan ju inte sotarna/brandskyddskontrollantena bryta lagen ( arbetsmiljölagen) . Det är ju bara korkat att resonera så.
 
  • Gilla
  • Arg
plåtrickard och 1 till
  • Laddar…
L Linda_71 skrev:
På www.taksakerhet.se finns det mesta att läsa.
När man får samtal frå
Jag vet, den använder jag själv för att få exempel på hur reglerna ska tolkas. Det är därmed inte att reglerna är svåra att förstå som är problemet, det är att ni sotare inte tillämpar reglerna på samma sätt. Dvs, branschen behöver se till att alla gör likadant. Annars tappar ni i trovärdighet om det är något nytt som ska fixas varje gång det kommer en ny sotare.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Jag vet, den använder jag själv för att få exempel på hur reglerna ska tolkas. Det är därmed inte att reglerna är svåra att förstå som är problemet, det är att ni sotare inte tillämpar reglerna på samma sätt. Dvs, branschen behöver se till att alla gör likadant. Annars tappar ni i trovärdighet om det är något nytt som ska fixas varje gång det kommer en ny sotare.
De fall jag har råkat ut för är ofta gamla sotarmästare med gammal kompetens och gärna sina barn anställda som inte har någon utbildning (som inte omfattas av arbetslagen på samma vis).
När det sen blir upphandlad ny entreprenör så är det sotarmästare med högre kompetens samt ett annat personalansvar, samt att vissa byggnadsnämnder inte har koll på kompetensbristen.
Den uppfattningen jag har är att dom som har en riktig ingenjör/mästarutbildning är det inga konstigheter med. Tyvärr förstår dock inte alla kommuner detta.
Tycker dock att om du har frågetecken så ska du ta det först med din kommunala sotare sen om du tycker det inte fungerar så är det ju kommunens byggnadsnämnd som har sista ordet. Dom ska ju ha den kunskapen/kompetensen.
 
L Linda_71 skrev:
De fall jag har råkat ut för är ofta gamla sotarmästare med gammal kompetens och gärna sina barn anställda som inte har någon utbildning (som inte omfattas av arbetslagen på samma vis).
När det sen blir upphandlad ny entreprenör så är det sotarmästare med högre kompetens samt ett annat personalansvar, samt att vissa byggnadsnämnder inte har koll på kompetensbristen.
Den uppfattningen jag har är att dom som har en riktig ingenjör/mästarutbildning är det inga konstigheter med. Tyvärr förstår dock inte alla kommuner detta.
Tycker dock att om du har frågetecken så ska du ta det först med din kommunala sotare sen om du tycker det inte fungerar så är det ju kommunens byggnadsnämnd som har sista ordet. Dom ska ju ha den kunskapen/kompetensen.
Så är det säkert. Jag har bara förklarat varför dina kunder har synpunkter på taksäkerheten.

För egen del har jag inga frågor, jag sotar själv och har byggt enligt reglerna.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
L Linda_71 skrev:
Är du säker på att det var sotning om det var mycket dyrare?
Det kan inte vara så att det var en brandskyddskontroll??
Det är 2 helt olika förrättningar, det tycker jag är viktigt att man som fastighetsägare har koll på.
Bara för att du väljer att gå på ett kyrktak kan ju inte sotarna/brandskyddskontrollantena bryta lagen ( arbetsmiljölagen) . Det är ju bara korkat att resonera så.
'så varför har inte alla historiska hus takbryggor ?
 
C
M maria01 skrev:
'så varför har inte alla historiska hus takbryggor ?
Man kanske inte brukar ha någon aktiv eldstad i kyrkor?
Annars gäller mig veterligen de grundläggande reglerna för sotarens taksäkerhet sedan länge tillbaka även retroaktivt för äldre byggnader.
 
M maria01 skrev:
'så varför har inte alla historiska hus takbryggor ?
Lärde mig nå nytt (y) visste inte vad takbrygga var (hade inte hört ordet ens, även om jag anade vad det var rent ”praktiskt” ).. jag fick googla och kolla hur de såg ut :cool:

Vi sotar 4 skorstenar och har den där brandskyddschecken på dem också.. förra gången (hm förra året? :thinking: eller om det rent av, var året innan).. det var bland de dyraste vi gjort i skorstens/eldningsvärlden.. nu hade de skärpt reglerna tydligen och trots att det är samma sotare, som tipsat och godkänt grejerna sist.. - så fick de komma på återbesök för att vi inte hade ”krokar” som satt i taket (satt halvt i hängrännan)…

Det var två fakturor.. den ena på 5000 kr - plus att vi också fick åtgärda ”felen” (kostade ytterligare nån tusenlapp..)

Men de var iaf här länge och jobbade…
 
C cpalm skrev:
Man kanske inte brukar ha någon aktiv eldstad i kyrkor?
Annars gäller mig veterligen de grundläggande reglerna för sotarens taksäkerhet sedan länge tillbaka även retroaktivt för äldre byggnader.
vad spelar det för roll om det finns eldstad eller inte samma höjd för alla yrken som jobbar på tak
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.