MathiasS MathiasS skrev:
i Stockholm intygar man att man kan och sedan är det fritt fram förevigt.
Exakt likadant i min kommun som för övrigt var väldigt tidiga med egensotning, möjligen beroende på att snart sagt alla brandmän, av vilka jag var bekanta med flera av dem, inklusive dåvarande brandchefen hade vedeldning och ville ha möjligheten till egensotning i kommunen så fort tillfälle gavs från högre ort.
Deras kurser blev fulltecknade varje gång och det är väl 20 år sedan nu.

En av de som höll i kursen var en deltidsbrandman som jobbade själv som sotare när inte utryckning krävdes, och han var själv väldigt positiv till egensotning.

Man har dessutom efter en tragisk brand för 15-16 år sedan där en ung kille blev innebränd fokuserat hårt på information i bystugor och utskick samt poängterat på vikten av brandvarnare, släckutrustning och hållit utbildning i att använda dessa.
Resultatet är lysande.

Nu bor jag i en mindre kommun där "alla känner alla" och där det sunda förnuftet fortfarande dominerar över byråkratiska spetsfundigheter och revirpinkningar, åtminstone i de flesta fall, undantag finns.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
S slugger75 skrev:
Jag är inte riktigt med på rubriksättningen här, eller är det click-bait? ;)

Är det bättre om sotaren åker Renault eller Porsche som arbetsbil?
Bästa bilen är Caddy. Ingen som klagar på. Fast miljö bov och att diesel kostar +22 kr.
Tesla skapar mer problem, miljövänlig och för liten för sotarens enormt skrymmande verktyg och utrustning.... Fast det skulle vara bra med ett företagsnamn på bilen. Om man ska vara lite seriös. Så finns det många lyckosökare. Som jag också stött på hemma. Efter som jag kan lite om vent, så är det flera som försöker pracka på rengöring av ventilationen. När det inte behövs.
 
  • Gilla
Allan J
  • Laddar…
Mats-S
F Finndjävel skrev:
Jag är glad att man tagit bort allt trams när det gäller sotning här i Finland så att konsumenten själv får välja sotare och när det ska sotas.
Det får man i Sverige också, men det är inte så många som vet om det.
MathiasS MathiasS skrev:
i Stockholm intygar man att man kan och sedan är det fritt fram förevigt
Inte bara i Stockholms län (sotar min villa i Sollentuna själv), har även sommarställe utanför Karlstad och även där sotar jag själv. Däremot är en regelbunden brandinspektion obligatorisk, vet inte exakta intervallet men det är ett flertal år.:thinking:
 
Redigerat:
Eftersom du numera kan välja sotare själv: byt.
Då noteras du visserligen för egensotning och behöver ha god koll själv på perioderna eftersom du kan ombes redogöra för när sotning skett, men kan å andra sidan hitta en sotare du gillar bättre.
Om bil med firmalogga är viktigt för dig.
Brandskyddskontrollen kan inte göras av någon annan än kommunens kontrakterade sotarföretag (den kollen har kommunen ansvar för, du kan inte neka) men annars är det fritt fram att ta in vilken godkänd sotare som helst.
Personligen skulle jag prioritera utförandet på jobbet. Om sotaren vill lorta ner sin privata personbil tycker jag att det är hens bekymmer.


Allan J Allan J skrev:
Hade sotaren på besök idag. Förra gången han kom var det en kille i omärkt vanlig familjekombi. Baksätet nedfällt och sotarprylarna inkastade.
Denna gång var det en kille i Tesla enligt farsgubben som fick vara husvakt idag och släppa in sotaren.

För var det alltid tydligt uppmärkta bilar och jag brukade lägga nyckeln ute då sotaren kunde komma och gå.
Vad är det som händer? Är sotarkillarna f- skattade numera och åker runt och tar jobb?

Räkningen kommer från en firma 20 mil bort.

Det kändes lite bättre förr då jag viste vilket företag som sotade.

Någon som vet vad som händer i denna bransch?
 
Mats-S
S slugger75 skrev:
Är det bättre om sotaren åker Renault eller Porsche som arbetsbil?
Eftersom Tesla har en erkänt dålig byggkvalitet skulle jag om jag vore sotare välja en Porsche, eftersom den byggs av en riktig bilbyggare :thinking: ;)
 
  • Haha
Allan J och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Inget ovanligt i dag med att det är något företag går in och gör avtal med kommunerna och sen upphamdlar andra som utför jobbet. Lika här med sotningen, en kommer och fakturan kommer 25 mil ifrån ett annat företag.du kan sota själv det har jag gjort på alla mina år med kamin sen 1990 talet
Verkar som att det är det administrativa som inte gillas av en del. Det måste till ett lite större IT för att hålla reda på alla, utskick om att nu ska vi sota och det är enligt lag. När jag får en anvisning om sotning så är det en 1/4 sida bara med att du är tvungen och inget annat, så håll till godo. Det är liksom lite monopol på det. Om man går en sotningskurs, tror det är brandförsvaret som har det. Så kan man sota själv.
 
Du kan sota själv lagen om sotning kom bort på 1990 talet jag sotar min skorsten själv och det är inte många gångernpå en period sen 1985 som jag installerade min kamin
 
N Niq skrev:
Där jag växte upp så var bös alltid det där lite grövre skräpet som inte dammade omkring. Men betydelsen kan säkert variera beroende på var i landet man är.


Svenska Akademiens ordlista
publicerad: 2015
bös [ibl. öppet ö som i göra] substantiv ~et • ⟨vard.⟩ smuts, damm, ludd
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Allan J Allan J skrev:
Hur funkar sotning nedifrån egentligen?
Tror ju inte det är något som fungerar överallt utan bara om det är rätt nytt med rakt rör upp. Jag har en gammal skorsten som var en enda stor rökgång och sedan sattes det i 2 slangar, en till köksspisen och en till braskaminen i vardagsrummet så det skulle nog inte fungera här. Naturligtvis ska man ha en riktig takstege i metall som är riktigt fastsatt i nock så sotaren kan gå upp utan risk för livet men en del här verkar inte tycka det är så noga så inte underligt att de sotar nerifrån om det går
 
J jonaserik skrev:
Inget ovanligt i dag med att det är något företag går in och gör avtal med kommunerna och sen upphamdlar andra som utför jobbet. Lika här med sotningen, en kommer och fakturan kommer 25 mil ifrån ett annat företag.
Verkar som att det är det administrativa som inte gillas av en del. Det måste till ett lite större IT för att hålla reda på alla, utskick om att nu ska vi sota och det är enligt lag. När jag får en anvisning om sotning så är det en 1/4 sida bara med att du är tvungen och inget annat, så håll till godo. Det är liksom lite monopol på det. Om man går en sotningskurs, tror det är brandförsvaret som har det. Så kan man sota själv.
Fick nog av sotarskojarna för 12 år sedan. Gick en kurs hos räddningstjänsten en kväll på 4 timmar, kostnad 800 kr. Så nu är jag hemmasotare. Betalade sig redan första gången. 800:- istället för 1500:-.
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Att ha en försäkring är fritt val.
Jo, om Du inte har en krona i lån på huset!
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Allan J Allan J skrev:
Hade sotaren på besök idag. Förra gången han kom var det en kille i omärkt vanlig familjekombi. Baksätet nedfällt och sotarprylarna inkastade.
Denna gång var det en kille i Tesla enligt farsgubben som fick vara husvakt idag och släppa in sotaren.
För var det alltid tydligt uppmärkta bilar och jag brukade lägga nyckeln ute då sotaren kunde komma och gå.
Vad är det som händer? Är sotarkillarna f- skattade numera och åker runt och tar jobb?

Räkningen kommer från en firma 20 mil bort.

Det kändes lite bättre förr då jag viste vilket företag som sotade.

Någon som vet vad som händer i denna bransch?
Ja dessa bilar, att det kan ha en sån central roll i yrkeslivet! Och på människor, jag bryr mig inte vad dom åker i bara jobbet är bra utfört, med alla lånemöjligheter till ockerräntor är det inget märkvärdigt alls att ha tesla som yrkesbil, men 600:- för 15 min som när min sotare kom och gjorde ren kaminen, han behöver ju inte gå upp på taket längre han sotar nerefrån
 
  • Gilla
Styrtekniker
  • Laddar…
Skandiamannen Skandiamannen skrev:
Jodå, sotaren i båda min stuga och villa vill alltid upp på taket. Varje år är det ngt som är fel på taksteg eller annat vi måste åtgärda för flera tusen kr
De påtala de sist här med att stegen osv osv inte va fastsatt (har eternittak) så är inte så sugen på att borra / förankra stegen i detta.
Så mena jag på att om de nu är en sån osäker arbetsmiljö borde sotaren bära fallskydd unde arbetet.
Det blev helt tyst och inte hört något mer sen dess om stegen ‍♂️
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Fast ifall man släppte sotarmonopolet så borde ju reglerna ändras så att fler kan få sota.
På Gotland så får man sota sin egen skorsten(ar) om man gått Regionens sotarskurs. Man får inte sota för någon annan dock.
 
Allan J Allan J skrev:
Hade sotaren på besök idag. Förra gången han kom var det en kille i omärkt vanlig familjekombi. Baksätet nedfällt och sotarprylarna inkastade.
Denna gång var det en kille i Tesla enligt farsgubben som fick vara husvakt idag och släppa in sotaren.

För var det alltid tydligt uppmärkta bilar och jag brukade lägga nyckeln ute då sotaren kunde komma och gå.
Vad är det som händer? Är sotarkillarna f- skattade numera och åker runt och tar jobb?

Räkningen kommer från en firma 20 mil bort.

Det kändes lite bättre förr då jag viste vilket företag som sotade.

Någon som vet vad som händer i denna bransch?
Jag kan hålla med om att sotningsyrket verkar vara kalas vad gäller villkor. Jag blev så less på det här. Jag lär vara hemma när det ska skötas, här sötad det alltid i januari, så jag måste skotta en gång runt huset och sedan skotta taket. Bara för att sotaren ska komma upp, dra sin viska en! Enda gång ner och upp, klättra ner och fakturera, sist var det bara typ 400, gången innan typ 600. Så jag går sotarkursen i sommar. Visst, det lönar sig inte ekonomiskt kanske, men jag kommer slippa skotta...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.