C
M maria01 skrev:
vad spelar det för roll om det finns eldstad eller inte
Om det inte finns någon eldstad behöver man väl inte sota?
 
C cpalm skrev:
Om det inte finns någon eldstad behöver man väl inte sota?
du får ta och läsa från början vad jag skrev
 
C
M maria01 skrev:
du får ta och läsa från början vad jag skrev
Jag svarade på frågan om varför de kyrktak du jobbar på inte har takbryggor.
Om inte sotaren har något där att göra behövs inte någon takbrygga om det inte finns något annat icke tillfälligt arbetsställe på taket.
 
C cpalm skrev:
Jag svarade på frågan om varför de kyrktak du jobbar på inte har takbryggor.
Om inte sotaren har något där att göra behövs inte någon takbrygga om det inte finns något annat icke tillfälligt arbetsställe på taket.
och jag mena varför ska dom var så speciela mott andra som jobbar på riktigt hög höjd när mit tak hemma var max 3 meter från marken och dom ska klaga
 
E Eld skrev:
Tyvärr är det ju så att de måste kolla själva. De kan inte och får inte lita på vad folk säger. Jag sotar min pelletspanna själv men de kommer alltid öppna och titta efter.
Om du har intyg för självsotning är det ingen annan än de från brandskyddskontrollen som tittar i din anläggning
 
F Finndjävel skrev:
Jag är glad att man tagit bort allt trams när det gäller sotning här i Finland så att konsumenten själv får välja sotare och när det ska sotas. En osotad skorsten som förorsakar brand är främst nått som rör husägaren och försäkringsbolaget. Staten ska inte gå in med nappflaskan där.
Det nya systemet suger tycker jag, var mkt bättre förr. Som oftast.
 
L Linda_71 skrev:
Bifogar länk med hänvisning till lagen. Om du/din arbetsgivare inte följer de lagar och fegler som finns är det ju ett lagbrott.
[länk]
så varför har inte alla kyrtak i sverige stegar takbryggor och så vidare
 
C
M maria01 skrev:
och jag mena varför ska dom var så speciela mott andra som jobbar på riktigt hög höjd när mit tak hemma var max 3 meter från marken och dom ska klaga
Det är "slappare" regler för sotaren än för övriga. Sotarna omfattas inte av AFS.

Och som du vet (eller åtminstone borde veta) om du jobbar yrkesmässigt på tak så kräver AFS fallskydd där fallhöjden är 2 meter eller mer. Spelar sen ingen roll om det är 3 eller 50 meter.
Och som du också vet gör också AFS skillnad på tillfälliga arbeten där man kan använda tillfällig eller personlig skyddsutrustning och regelbundna arbeten där det krävs fast monterad skyddsutrustning.
 
  • Gilla
Linda_71 och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det är "slappare" regler för sotaren än för övriga. Sotarna omfattas inte av AFS.

Och som du vet (eller åtminstone borde veta) om du jobbar yrkesmässigt på tak så kräver AFS fallskydd där fallhöjden är 2 meter eller mer. Spelar sen ingen roll om det är 3 eller 50 meter.
Och som du också vet gör också AFS skillnad på tillfälliga arbeten där man kan använda tillfällig eller personlig skyddsutrustning och regelbundna arbeten där det krävs fast monterad skyddsutrustning.
Reglerna stramas åt mer och mer för sotarna och det är i samband med det som många kunder uppfattar att det är hittepå.
Om alla följde det lagen kräver och inte tar massa genvägar m.m. så skulle det bli rätt från början.
Maria01 hävdar ju att dom inte omfattas av något dom jobbar på kyrktak helt utan skyddsutrustning och taksäkerhet vilket jag ställer mig frågande till om något skulle hända. Hoppas verkligen hon inte är på riktigt.
 
  • Gilla
plåtrickard och 1 till
  • Laddar…
Inte i min kommun så det skiljer tydligen.

L Linda_71 skrev:
FEL
Myseldning sotning var 3e år BSK var 6e år
Primär uppvärmning sotning 1g/år BSK var 3e
 
Det verkar skilja mellan kommuner.
Eldningsförbud gäller i vilket fall i den situation som beskrevs och den detaljen är mer relevant.

Snigla Snigla skrev:
Det verkar isf vara olika mellan kommunerna.. för dina år stämmer iaf inte med mina :) så antingen har du fel, eller så har min sotare/kommun fel.

Jag talar för min myseldning.. dvs mindre än 1 kubik per år (har annan primär värmekälla)
Vi sotar tydligen var 3 år och har brandskyddskontroll var 6:e år (y)

Bifogar oxå denna screenprint från sotaren (där kan man se vad som gäller för de som eldar på annat vis..)

[bild]
 
OlssonX OlssonX skrev:
Det verkar skilja mellan kommuner.
Eldningsförbud gäller i vilket fall i den situation som beskrevs och den detaljen är mer relevant.
Nej det ska inte skilja det är lag. Vilken kommun bor du i?
Finns ingen frisk för BSK som är 4 år, fanns för länge sedan men inte längre nu är det var 3e eller var 6e år som gäller.
Det FÅR INTE skilja. Din kommuns sotare gör tokfel.
 
Nu gällde saken om huruvida man kan elda i några decennier utan det du kallar BSK, det vi andra kallar brandskyddskontroll - eller om eldningsförbud inträder.
Svaret är att det är eldningsförbud.
Jag ska hälsa den aktuella kommunen (som jag inte bor i) att en anonym avatar på nätet säger att deras sotare gör fel.


L Linda_71 skrev:
Nej det ska inte skilja det är lag. Vilken kommun bor du i?
Finns ingen frisk för BSK som är 4 år, fanns för länge sedan men inte längre nu är det var 3e eller var 6e år som gäller.
Det FÅR INTE skilja. Din kommuns sotare gör tokfel.
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
snart kommer väll sotarna kräva att man ska betala för en skylift med varje gång dom ska upp på taket
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.