74 459 läst ·
265 svar
74k läst
265 svar
Sotaren åker Tesla som arbetsbil
och jag mena varför ska dom var så speciela mott andra som jobbar på riktigt hög höjd när mit tak hemma var max 3 meter från marken och dom ska klagaC cpalm skrev:
Bifogar länk med hänvisning till lagen. Om du/din arbetsgivare inte följer de lagar och fegler som finns är det ju ett lagbrott.M maria01 skrev:
https://www.av.se/produktion-indust...ds--och-anlaggningsarbete/arbete-pa-hog-hojd/
Det nya systemet suger tycker jag, var mkt bättre förr. Som oftast.F Finndjävel skrev:
Det är "slappare" regler för sotaren än för övriga. Sotarna omfattas inte av AFS.M maria01 skrev:
Och som du vet (eller åtminstone borde veta) om du jobbar yrkesmässigt på tak så kräver AFS fallskydd där fallhöjden är 2 meter eller mer. Spelar sen ingen roll om det är 3 eller 50 meter.
Och som du också vet gör också AFS skillnad på tillfälliga arbeten där man kan använda tillfällig eller personlig skyddsutrustning och regelbundna arbeten där det krävs fast monterad skyddsutrustning.
Reglerna stramas åt mer och mer för sotarna och det är i samband med det som många kunder uppfattar att det är hittepå.C cpalm skrev:Det är "slappare" regler för sotaren än för övriga. Sotarna omfattas inte av AFS.
Och som du vet (eller åtminstone borde veta) om du jobbar yrkesmässigt på tak så kräver AFS fallskydd där fallhöjden är 2 meter eller mer. Spelar sen ingen roll om det är 3 eller 50 meter.
Och som du också vet gör också AFS skillnad på tillfälliga arbeten där man kan använda tillfällig eller personlig skyddsutrustning och regelbundna arbeten där det krävs fast monterad skyddsutrustning.
Om alla följde det lagen kräver och inte tar massa genvägar m.m. så skulle det bli rätt från början.
Maria01 hävdar ju att dom inte omfattas av något dom jobbar på kyrktak helt utan skyddsutrustning och taksäkerhet vilket jag ställer mig frågande till om något skulle hända. Hoppas verkligen hon inte är på riktigt.
Det verkar skilja mellan kommuner.
Eldningsförbud gäller i vilket fall i den situation som beskrevs och den detaljen är mer relevant.
Eldningsförbud gäller i vilket fall i den situation som beskrevs och den detaljen är mer relevant.
Snigla skrev:
Det verkar isf vara olika mellan kommunerna.. för dina år stämmer iaf inte med minaså antingen har du fel, eller så har min sotare/kommun fel.
Jag talar för min myseldning.. dvs mindre än 1 kubik per år (har annan primär värmekälla)
Vi sotar tydligen var 3 år och har brandskyddskontroll var 6:e år
Bifogar oxå denna screenprint från sotaren (där kan man se vad som gäller för de som eldar på annat vis..)
[bild]
Nej det ska inte skilja det är lag. Vilken kommun bor du i?OlssonX skrev:
Finns ingen frisk för BSK som är 4 år, fanns för länge sedan men inte längre nu är det var 3e eller var 6e år som gäller.
Det FÅR INTE skilja. Din kommuns sotare gör tokfel.
Nu gällde saken om huruvida man kan elda i några decennier utan det du kallar BSK, det vi andra kallar brandskyddskontroll - eller om eldningsförbud inträder.
Svaret är att det är eldningsförbud.
Jag ska hälsa den aktuella kommunen (som jag inte bor i) att en anonym avatar på nätet säger att deras sotare gör fel.
Svaret är att det är eldningsförbud.
Jag ska hälsa den aktuella kommunen (som jag inte bor i) att en anonym avatar på nätet säger att deras sotare gör fel.
L Linda_71 skrev:
