74 456 läst ·
265 svar
74k läst
265 svar
Sotaren åker Tesla som arbetsbil
Det lönar sig i längdenD Djurmo skrev:Jag kan hålla med om att sotningsyrket verkar vara kalas vad gäller villkor. Jag blev så less på det här. Jag lär vara hemma när det ska skötas, här sötad det alltid i januari, så jag måste skotta en gång runt huset och sedan skotta taket. Bara för att sotaren ska komma upp, dra sin viska en! Enda gång ner och upp, klättra ner och fakturera, sist var det bara typ 400, gången innan typ 600. Så jag går sotarkursen i sommar. Visst, det lönar sig inte ekonomiskt kanske, men jag kommer slippa skotta...
Ni har åtagande bägge. Säker uppgång och sele. Sen var selen ska fästas...Adam2211 skrev:
De påtala de sist här med att stegen osv osv inte va fastsatt (har eternittak) så är inte så sugen på att borra / förankra stegen i detta.
Så mena jag på att om de nu är en sån osäker arbetsmiljö borde sotaren bära fallskydd unde arbetet.
Det blev helt tyst och inte hört något mer sen dess om stegen ♂️
Sist sotaren var hos mig så orkade han inte gå upp på taket, han sotade nedifrån. Jag är lite tveksam hur bra det blir. Jag skiter i vad han kör för bil, bara sotningen blir bra. Kanske ska man helt enkelt sota så sällan det bara går och köpa sig grejor för att göra det själv varje år istället...
Medlem
· Stockholms län
· 639 inlägg
Problemet är tyvärr lånet på 400.000+ som kostar 5000+ i månaden, var sugen på Tesla förut men kör max 2000 mil per år och bank/bolån är inte så billigt längre.Niklasloow skrev:
Fast kollar du på hur mycket sotare kör per dag så tror jag du kommer fram till att en Teslan är likvärdig i kostnad eller billigare än en fossil-familjekombi. Både underhåll och bränslekostnader sjunker anmärkningsvärt med en elbil. Har du 3000kr i bensinkostnader på en månad så är det cirka 300kr i elkostnader.
Jag hade nog reagerat om sotaren kommit i en vanlig personbil. Anledningen är att sotare normalt brukar ha med sig diverse utrustning som kan behövas hos de olika kunderna. Svårt att få plats med det i en ordinär personbil.Andreas_Hansson skrev:
Vad behöver sotaren för utrustning som inte går in i en personbil?L lbgu skrev:
Dammsugare är väl det största de har med sig.
Känns sossigt att haka upp sig på det där.
De sotare jag har haft har haft skåpbilar fulla med grejer, men det var kanske för skojs skull de körde omkring med den barlasten, vad vet jag?Andreas_Hansson skrev:
Med tanke på att det finns lite olika dimensioner på skorstenar så kan det ju behövas lite olika utrustning. För att inte tala om olika dimensioner och längder för viskor till pannor.
Sen om det är något mer allvarligt udda stopp i skorstenen så kanske det behövs grejer för det.
Men visst om alla kunder har samma typ av utrustning som ska sotas och inget oväntat dyker upp så räcker det säkert med en mindre bil.
Medlem
· södermanland
· 4 inlägg
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Jag sotar själv och behöver bara vara hemma vid branskyddskontrollen vart 6'e år
Rekomenderar självklart egensotning då det klaras av dom flesta utan handikapp. Min farsa är 80+ och gör det själv.
Rekomenderar självklart egensotning då det klaras av dom flesta utan handikapp. Min farsa är 80+ och gör det själv.
Film hur stavsotning går till.Allan J skrev:
Tycker det är riktigt tråkigt att läsa att så många tycker att sotarnas liv inte är värt en säker uppgång.
Att klaga över priset som den kommunala sotaren tar och hävda att egensotning/egensotning med annan entreprenör är billigare.
Ja kanske för dom i många fall saknar det som kommunerna kräver i sina upphandlingar ex
Telefontid 8 timmar
Avgift till kommunen
Krav på certifiering
Krav på försäkring
Krav på utbildning/kompetens
Krav på kollektivavtal
Krav på miljötänk ( kanske därför teslan)
Krav på statistik och uppföljning
Krav på medlemsskap i branchförbund
Listan kan göras lång.
Att gnälla på att man får hem en hantverkare till sig för 500kr som faktiskt utför ett jobb, tar ansvar för det den gjort och ser till så du kan känna dig trygg. Jag ringde en elektriker han tog 500kr i framkörning.
Ni som sotar själva brukar inte vara några problem MEN ni som valt en annan entreprenör ska verkligen ha med er att händer det något så har ni hela ansvaret själva. Firman ni anlitat har inget ansvar om inte ni skrivit kontrakt med dom vilket jag inte sett någon ha gjort. Ofta är dessa aktörer helt utan många av punkterna jag radade upp.
Vad gäller brandskyddskontroll så är det ju en lagstiftning från 2004 som man faktiskt måste följa, lika väl som man måste besiktiga bilen oavsett om man kör eller inte. Vill man ha den registrerad och kunna använda den så måste det göras Besiktning lika dant med eldstaden. Ingen gnäller när bilprovningen tar 650kr och då måste du köra dit själv.