OlssonX OlssonX skrev:
Nu gällde saken om huruvida man kan elda i några decennier utan det du kallar BSK, det vi andra kallar brandskyddskontroll - eller om eldningsförbud inträder.
Svaret är att det är eldningsförbud.
Jag ska hälsa den aktuella kommunen (som jag inte bor i) att en anonym avatar på nätet säger att deras sotare gör fel.
Som jag förstår bor du i Västerport? Fluetec med Petri Tuomela som sotarmästare har definitivt koll på läget. En av Sveriges få kommuner som enbart sotar med stavteknik.
Vad gäller nyttjandeförbudet är det väl ganska självklart, lika väl som man inte besiktigar bilen och får körförbud så blir det nyttjandeförbud på eldstaden om den inte brandskyddskontrolleras förkortas BSK.
 
  • Gilla
Jamtstårsa
  • Laddar…
M maria01 skrev:
snart kommer väll sotarna kräva att man ska betala för en skylift med varje gång dom ska upp på taket
Det tror jag inte, däremot har arbetsmiljöverket gjort massa kontroller det senaste och kräver skärpta regler för sotarnas arbete på tak.
Vart det landar vet vi inte ännu, en del säger fallutrustning, en del säger stavsotning.
MEN förändringar är på gång så mycket vet jag.
 
L Linda_71 skrev:
Det tror jag inte, däremot har arbetsmiljöverket gjort massa kontroller det senaste och kräver skärpta regler för sotarnas arbete på tak.
Vart det landar vet vi inte ännu, en del säger fallutrustning, en del säger stavsotning.
MEN förändringar är på gång så mycket vet jag.
som Sveriges skorstensfejare har tat fram med arbetsmiljöverket
https://www.foretagarna.se/medlemsk...sveriges-skorstensfejaremastares-riksforbund/
som kunden får betala för så klart :mad:
 
C
L Linda_71 skrev:
Vart det landar vet vi inte ännu, en del säger fallutrustning, en del säger stavsotning.
MEN förändringar är på gång så mycket vet jag.
Ja, när jag pratade med CW Lundberg (tillverkare av taksäkerhetsutrustning) var de också inne på detta, och de trodde Gotland(?) tillämpar AML för sotning redan idag.

Bra för fastighetsägarna på det sättet att det då blir konkret exakt vad som gäller. Dåligt för många då det kommer att ställas mycket större krav på taksäkerheten. Personlig fallskyddsutrustning i sig räcker inte, det måste finnas möjlighet att vara kopplad hela vägen och kraven på fasta stegar, gångbryggor, ståplattor, räcken m.m. blir mycket högre.

Om man bygger nytt eller uppdaterar taksäkerheten är det nog en god idé att ta höjd för detta.
 
M maria01 skrev:
som Sveriges skorstensfejare har tat fram med arbetsmiljöverket
som kunden får betala för så klart :mad:
Alltså du är ju bara för mycket. Du tycker på fullaste allvar att det är ok att riskera andra människors liv...
Jag har vänner, kollegor och familj som utsätter sig för detta varje dag så att du och andra kan bo i ett säkert hem. Sluta elda och begär nyttjandeförbud på din eldstad om du inte vill att sotaren håller ditt hem brandsäkert.
Detta är något som arbetsmiljöverket har gjort helt själva.
 
  • Gilla
Jamtstårsa
  • Laddar…
L Linda_71 skrev:
Detta är något som arbetsmiljöverket har gjort helt själva.
Samma verk som hittat på sådana fantastiska regler som förbjuder slamtömmarna att backa så folk tvingas bygga vändplatser. Konstigt att det ansetts säkert att sota innan dessa regler kom till. Curlingmentalitet som tar sig in i hela samhället.
 
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Samma verk som hittat på sådana fantastiska regler som förbjuder slamtömmarna att backa så folk tvingas bygga vändplatser. Konstigt att det ansetts säkert att sota innan dessa regler kom till. Curlingmentalitet som tar sig in i hela samhället.
När det gäller vår bransch är det för det uppmärksammats mer fallolyckor. Är faktiskt lite curling åt båda håll, förr såg man till att ha riktiga stegar och säkra uppstigningar för sotaren. Idag struntar man i det och säger "hur skulle jag kunna veta att han skulle upp på taket?"
Många gånger finns det inte ens en stege framställd utan sotaren får gå och ta fram själv hos yngre. Men tant Olga på 92 år har kasat fram den och ber om ursäkt för hon inte orkat resa upp den.
Man brydde sig mer om varandra och att underlätta för varandra förr. Idag skiter man i vilket och tänker bara på sig själv.
 
  • Gilla
Jamtstårsa
  • Laddar…
L Linda_71 skrev:
När det gäller vår bransch är det för det uppmärksammats mer fallolyckor. Är faktiskt lite curling åt båda håll, förr såg man till att ha riktiga stegar och säkra uppstigningar för sotaren. Idag struntar man i det och säger "hur skulle jag kunna veta att han skulle upp på taket?"
Många gånger finns det inte ens en stege framställd utan sotaren får gå och ta fram själv hos yngre. Men tant Olga på 92 år har kasat fram den och ber om ursäkt för hon inte orkat resa upp den.
Man brydde sig mer om varandra och att underlätta för varandra förr. Idag skiter man i vilket och tänker bara på sig själv.
Att inte ens ha en stege framme är ju en sån sak där jag tycker det skulle vara rätt att sotarn bara vänder och debiterar en straffavgift och kunden får en ny tid. Då skulle även de yngre kunderna lära sig.
 
  • Gilla
Jamtstårsa
  • Laddar…
Claes Sörmland
L lbgu skrev:
Att inte ens ha en stege framme är ju en sån sak där jag tycker det skulle vara rätt att sotarn bara vänder och debiterar en straffavgift och kunden får en ny tid. Då skulle även de yngre kunderna lära sig.
Hos oss meddelar sotarna att de då använder egen stege mot en avgift. En pragmatisk lösning.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
C
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Hos oss meddelar sotarna att de då använder egen stege mot en avgift. En pragmatisk lösning.
Ännu mer pragmatiskt kanske är att bara använda sin egen stege från början?
Om man ändå har med sig en...
 
  • Gilla
  • Haha
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Ännu mer pragmatiskt kanske är att bara använda sin egen stege från början?
Om man ändå har med sig en...
Eftersom alla hus är olika höga så funkar det inte, samt att det skall vara fast monterad stege om det är mer än en viss höjd upp till takfoten ( vet inte om det är 3 eller 5 meter).
Att sen lyfta ner en stege från biltaket ( får ju inte plats inne i bilarna ) 16-18ggr/dag är nog inte bra för sotarens arbetsmiljö heller. Sliter nog på kroppen/axlar.
 
C cpalm skrev:
Ännu mer pragmatiskt kanske är att bara använda sin egen stege från början?
Om man ändå har med sig en...
.. och tar betalt för det såklart Det gör ju fönsterputsarna.. och ju högre stege.. desto högre kostnad för kunden.

Men det är iof helt rätt om man inte tillhandahåller utrustning, ställd på plats.
 
M maria01 skrev:
snart kommer väll sotarna kräva att man ska betala för en skylift med varje gång dom ska upp på taket
Haha nu är du allt lite negativ :cool:
 
C
L Linda_71 skrev:
Eftersom alla hus är olika höga så funkar det inte.
Nu var min kommentar lite skämtsam, men om de meddelar att de kommer att använda sin medhavda stege om det inte finns någon på plats har de väl i så fall rimligtvis med sig en stege som funkar? Med en utskjutsstege klarar man lätt det spann av höjder som är aktuella. Dock så klart inte de fall där fast stege är ett krav, de kan ju inte gärna ha med sig en fast stege.

Arbetsmiljö är viktigt så klart, men det blir samtidigt absurda konsekvenser när "kunden" måste göra delar av jobbet för att det inte är tillåtet att göra det yrkesmässigt av arbetsmiljöskäl. I synnerhet när du är förelagd av myndigheterna att låta genomföra jobbet och myndigheterna dessutom tagit sig ensamrätt till att bestämma vem som skall genomföra det, när det skall genomföras och hur det skall gå till.

Nästa steg blir ju då att "kunden" får bära upp den tunga utrustningen på taket också. Kanske även dra den upp och ner i skorstenen...
 
  • Gilla
Linda_71 och 1 till
  • Laddar…
L Linda_71 skrev:
Alltså du är ju bara för mycket. Du tycker på fullaste allvar att det är ok att riskera andra människors liv...
Jag har vänner, kollegor och familj som utsätter sig för detta varje dag så att du och andra kan bo i ett säkert hem. Sluta elda och begär nyttjandeförbud på din eldstad om du inte vill att sotaren håller ditt hem brandsäkert.
Detta är något som arbetsmiljöverket har gjort helt själva.
sotar själv och går upp själv svårare en så är det inte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.