Byggahus.se

Sotaren åker Tesla som arbetsbil

1. Allan J
    Husägare · Mariefred · 129 inlägg

Allan J

Husägare
    Hade sotaren på besök idag. Förra gången han kom var det en kille i omärkt vanlig familjekombi. Baksätet nedfällt och sotarprylarna inkastade.
    Denna gång var det en kille i Tesla enligt farsgubben som fick vara husvakt idag och släppa in sotaren.

För var det alltid tydligt uppmärkta bilar och jag brukade lägga nyckeln ute då sotaren kunde komma och gå.
    Vad är det som händer? Är sotarkillarna f- skattade numera och åker runt och tar jobb?

Räkningen kommer från en firma 20 mil bort.

Det kändes lite bättre förr då jag viste vilket företag som sotade.

Någon som vet vad som händer i denna bransch?

2. J
    Medlem · 11 445 inlägg
    Inget ovanligt i dag med att det är något företag går in och gör avtal med kommunerna och sen upphamdlar andra som utför jobbet. Lika här med sotningen, en kommer och fakturan kommer 25 mil ifrån ett annat företag.
    Verkar som att det är det administrativa som inte gillas av en del. Det måste till ett lite större IT för att hålla reda på alla, utskick om att nu ska vi sota och det är enligt lag. När jag får en anvisning om sotning så är det en 1/4 sida bara med att du är tvungen och inget annat, så håll till godo. Det är liksom lite monopol på det. Om man går en sotningskurs, tror det är brandförsvaret som har det. Så kan man sota själv.

• Laddar…
  3. Allan J
    Husägare · Mariefred · 129 inlägg

Allan J

Husägare
    Ha ha! Samma här… massor av text om allt som ska förberedas. Däremot är det mycket bättre nuförtiden med sms avisering någon dag innan och möjlighet via hemsidan att boka om den föreslagna tiden. Däremot ser jag inte att sotaren tar mina grannar i samma veva… så totalt är det säkert fler resmil för killarna att åka kors och tvärs…

• Laddar…
  4. S
    Medlem · Uppsala · 67 inlägg

slugger75

Medlem
    Jag är inte riktigt med på rubriksättningen här, eller är det click-bait? ;)

Är det bättre om sotaren åker Renault eller Porsche som arbetsbil?

5. Niklasloow
    Renoverare · Skåne · 653 inlägg

Niklasloow

Renoverare
    Fast kollar du på hur mycket sotare kör per dag så tror jag du kommer fram till att en Teslan är likvärdig i kostnad eller billigare än en fossil-familjekombi. Både underhåll och bränslekostnader sjunker anmärkningsvärt med en elbil. Har du 3000kr i bensinkostnader på en månad så är det cirka 300kr i elkostnader.

• Laddar…
  6. tensiden
    Husägare · Sydöstra · 2 188 inlägg

tensiden

Husägare
    Att sotaren kör Tesla är väl inte något jag skulle reagera nämnvärt på även om man kanske är mer van vid att det är en skitig kombi eller mindre skåpbil av något slag.

Däremot är hela konceptet något jag kan tycka både det ena och det andra om eftersom sotarna ställer alla möjliga och omöjliga krav och det ofta är upp till personligt tyckande vad som genererar totalt nedslag eller glider mellan fingrarna. Skulle inte förvåna mig om nästa steg blir att man skall handikappanpassa uppgången till skorstenen...

7. E
    Medlem · Stockholm · 2 597 inlägg

Eld

Medlem
    Det har de redan gjort här genom att de sotar underifrån sedan ett par år tillbaka. Sotarn går aldrig upp på taket.

8. L
    Medlem · 2 508 inlägg

lbgu

Medlem
    Så då blev alla blåsta som för några år sen tvingades bygga ställningar kring skorstenen.

9. S
    Husägare · 395 inlägg
    Jodå, sotaren i båda min stuga och villa vill alltid upp på taket. Varje år är det ngt som är fel på taksteg eller annat vi måste åtgärda för flera tusen kr

10. E

Eld

Medlem
    Sotarn har slutat klaga på min takstege eftersom den inte längre används. Jag bytte takstegen bara ett par år innan de slutade använda den. Av någon underlig anledning gillade han inte att hela stegen bara satt fast med en enda fransk skruv i nockplankan.

11. F
    Medlem · Etelä Pohjanmaa · 2 348 inlägg

Finndjävel

Medlem
    Om sotaren är rädd för att gå upp på taket så är han nog i fel bransch. Jag hade en sån fjant till sotare tidigare, nu har jag en riktig en istället.

Jag är glad att man tagit bort allt trams när det gäller sotning här i Finland så att konsumenten själv får välja sotare och när det ska sotas. En osotad skorsten som förorsakar brand är främst nått som rör husägaren och försäkringsbolaget. Staten ska inte gå in med nappflaskan där.

12. E

Eld

Medlem
    Om det blir ett problem så kommer försäkringsbolagen börja ställa krav i stället. (Som med säker vatten.) Då kommer ni snart vara tillbaka där ni började.

13. Claes Sörmland
    Medlem · Sörmland och stan · 15 067 inlägg

Claes SörmlandPremiumikon: Träd

Medlem
    Vänta tills de kommer med drönare för sotningen från taket. Ligger det 5 år bort? Vissa har ju redan börjat med kamera vid brandskyddsinspektionen.

Annars är det ju så att vi har väldigt höga skatter på lön i Sverige. Det innebär att allt som kan köpas med oskattade pengar och inte används till lön blir väldigt billigt, t ex firmabilar.

14. Workingclasshero
    Medlem · Stockholm · 3 131 inlägg
    Att ha en försäkring är fritt val.

15. E

Eld

Medlem
    Ja om man inte behöver några lån.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.