F Firemansam skrev:
Går man en sotarkurs för sig själv så får man bara sota sin egen skorsten, inte gannens. Fortfarande är det inspektion var femte år som gäller.
Det är guld värt att sota sin egen skorsten, man lär sig snart hur ofta det behövs.
Inspektion beror på lokala föreskrifter, här är det 3 år eller 8 år beroende på om det är primär värmekälla eller myseldning.
 
J jonaserik skrev:
Inget ovanligt i dag med att det är något företag går in och gör avtal med kommunerna och sen upphamdlar andra som utför jobbet. Lika här med sotningen, en kommer och fakturan kommer 25 mil ifrån ett annat företag.
Verkar som att det är det administrativa som inte gillas av en del. Det måste till ett lite större IT för att hålla reda på alla, utskick om att nu ska vi sota och det är enligt lag. När jag får en anvisning om sotning så är det en 1/4 sida bara med att du är tvungen och inget annat, så håll till godo. Det är liksom lite monopol på det. Om man går en sotningskurs, tror det är brandförsvaret som har det. Så kan man sota själv.
Problemet med dessa kurser, i alla fall i min kommun, är att de löjligt dyra, 1000-1500kr, och måste göras om vartannat år. Så dödar man effektivt husägarens önskan/vilja att kunna få sköta detta själv! Det blir sålunda ett nollsummespel om man kan/vill göra det själv eller låta, monopol-ägarna, göra jobbet.
 
  • Wow
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
AHA det med återkommande förkovring viste jag inget om, då blir det som du säger en nolla på det . Då är det bättre att sotaren får skita ner sig och ha en damsugare som bara kan användas för sot.
 
L lbgu skrev:
Nu var det ett tag sen jag hade sotaren på besök, men mellan 500 och 600 har jag för mig. För kanske 10 minuters jobb.
här kostar det 505kr när jag använder den som fått tilldelning i distriktet. Brandskyddskontroll kostar 771kr.

om jag istället tar en annan firma som inte har tilldelning i distriktet, kamingruppen tex så kostar det 1795kr…… det var tyvärr den enda jag hittade med priser angivna på hemsidan så jag vill inte säga att det bevisar min tes.
 
H HanoGoran skrev:
Problemet med dessa kurser, i alla fall i min kommun, är att de löjligt dyra, 1000-1500kr, och måste göras om vartannat år. Så dödar man effektivt husägarens önskan/vilja att kunna få sköta detta själv! Det blir sålunda ett nollsummespel om man kan/vill göra det själv eller låta, monopol-ägarna, göra jobbet.
i Stockholm intygar man att man kan och sedan är det fritt fram förevigt.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Allan J Allan J skrev:
Hade sotaren på besök idag. Förra gången han kom var det en kille i omärkt vanlig familjekombi. Baksätet nedfällt och sotarprylarna inkastade.
Denna gång var det en kille i Tesla enligt farsgubben som fick vara husvakt idag och släppa in sotaren.

För var det alltid tydligt uppmärkta bilar och jag brukade lägga nyckeln ute då sotaren kunde komma och gå.
Vad är det som händer? Är sotarkillarna f- skattade numera och åker runt och tar jobb?

Räkningen kommer från en firma 20 mil bort.

Det kändes lite bättre förr då jag viste vilket företag som sotade.

Någon som vet vad som händer i denna bransch?
Det upphandlas så billigt som möjligt. Förr var det vår kommun i vårt län nu är det en firma i annat län som skickar sotare. Vi har en pensionerad sotare som kommer istället. Bara en lapp i lådan om när han kommer och vad som ska sotas på några rader. Hur bra som helst. (y):)
 
  • Gilla
Allan J och 1 till
  • Laddar…
H HanoGoran skrev:
Problemet med dessa kurser, i alla fall i min kommun, är att de löjligt dyra, 1000-1500kr, och måste göras om vartannat år. Så dödar man effektivt husägarens önskan/vilja att kunna få sköta detta själv! Det blir sålunda ett nollsummespel om man kan/vill göra det själv eller låta, monopol-ägarna, göra jobbet.
Låter som dina kommunbyråkrater tagit mutor från sotarbolaget för att stoppa folk att sota själva. Finns väl ingen vettig anledning varför man skulle behöva gå kursen flera gånger.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Låter som dina kommunbyråkrater tagit mutor från sotarbolaget för att stoppa folk att sota själva. Finns väl ingen vettig anledning varför man skulle behöva gå kursen flera gånger.
Förklaringen löd:säkerhet! regler förändras vilket då kräver att man uppdateras regelbundet. Skitsnack! Men sotarna har väl lyckats skrämma kommungubbarna till ”lydnad”
 
H HanoGoran skrev:
Förklaringen löd:säkerhet! regler förändras vilket då kräver att man uppdateras regelbundet. Skitsnack! Men sotarna har väl lyckats skrämma kommungubbarna till ”lydnad”
Jag har en öppen spis som inte används men jag låter dem sota den iaf för att fortfarande ha den godkänd. Kan inte låta bli att fråga om det var något sot. Samma svar varje gång, ja det var en del. Hur är det möjligt undrar jag för mig själv. Myseldning i kamin ska understiga 2 kubikmeter ved/ år annars är det en primär värmekälla och ska sotas ofta blev jag upplyst om.. Har bergvärme som primär värmekälla.
 
  • Haha
  • Wow
hydrolift och 4 till
  • Laddar…
T twistandshout skrev:
Jag har en öppen spis som inte används men jag låter dem sota den iaf för att fortfarande ha den godkänd. Kan inte låta bli att fråga om det var något sot. Samma svar varje gång, ja det var en del. Hur är det möjligt undrar jag för mig själv. Myseldning i kamin ska understiga 2 kubikmeter ved/ år annars är det en primär värmekälla och ska sotas ofta blev jag upplyst om.. Har bergvärme som primär värmekälla.
du betalar alltså cirka 500kr var tredje år då. Det låter inte så farligt.
 
L lbgu skrev:
Så då blev alla blåsta som för några år sen tvingades bygga ställningar kring skorstenen.
Aha, var det bara en jobbskapande åtgärd då det tillkom någon lag om att man måste sätta stegar på taket.
Kanske bara var om man har eldstäder, minns inte. Bara att det var stor skillnad på offerterna.

Används de inte nu? (Har inget hus ftf)

Teslan kostar väl ca 10.000:- mån att leasa, så det låter som en bra jobbarbil. Förutsatt att det finns laddare och att programvaran inte strular.
Tappa ratten hände visst Tesla också, haha
 
L lbgu skrev:
Varför det? Ifall sotarföretagen inte hade monopol inom sina områden så skulle det bli svårare att upprätthålla de höga priserna. Tänk om man kunde anlita vem som helst som gått sotarkursen, då hade det kunnat bli priskonkurrens.
Finns det någon av reglering som har blivit billigare?
Jag kommer inte på någon.
 
  • Gilla
Tinte
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Vi skriver ett tillbud och håller en tyst minut för fjärren.
hahaha man måste bara älska tillbud. Oftast ett uddlöst signalvärde i statistiken. -Jag är skyddsombud
 
  • Haha
Unikt namn
  • Laddar…
M maria01 skrev:
det hade triggat lika mycket om det var nån annn lyxbil en tesla med
en vänn an ordning undrar ju om det varit med ok med säg en Volvo? Sen att Volvon kostar med än teslan om han körde säg en model 3….

så länge han inte hade en ny model x eller ny model s. Så är ju tyvärr inte tesla så mycket dyrare än en idag vettig fosilbil. Sen att bilarna kostar multum idag är en annan femma.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
TRJBerg
Väntar på att en Bugatti dyker upp.
 
  • Haha
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.