N Nilsson i Boda skrev:
Bara jag slipper subventionera köpare av denna "vettig bil med sin målgrupp ".
Det är väl just det, räknar man lite riktigt på en bils livslängd och kostnader under den tiden en hantverkare "förbrukar" den, säg en 3-5 år så är en tesla inte alls ett dåligt val om den rymmer de grejer man behöver. Men räknar kan var svårt.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Dessa centrala upphandlingar av sotningstjänsten är inte heller jag någon större supporter för, men jag är rätt säker på att det skulle bli dyrare att få jobbet gjort om marknaden var oreglerad.
Varför det? Ifall sotarföretagen inte hade monopol inom sina områden så skulle det bli svårare att upprätthålla de höga priserna. Tänk om man kunde anlita vem som helst som gått sotarkursen, då hade det kunnat bli priskonkurrens.
 
  • Gilla
Mr Wiktig och 2 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Varför det? Ifall sotarföretagen inte hade monopol inom sina områden så skulle det bli svårare att upprätthålla de höga priserna. Tänk om man kunde anlita vem som helst som gått sotarkursen, då hade det kunnat bli priskonkurrens.
För att det är dyrare att åka till ett hus i taget än till ett helt kvarter i ett svep. Konstigare än så tror jag inte det är.

De har ju inte traditionell monopolsits, eller hur? De har fått lämna offert på tjänsten och där vinner den som lägger det lägsta budet. Dvs, tjänsten är konkurrensutsatt innan du köper den.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Får nog erkänna att detta inte riktigt blev min bästa trådstart med tanke på hur det utvecklade sig med det heta ordet Tesla vilket oftast triggar diskussion

Min något dåligt adresserade problemställning var mer angående att jag känner en olustighet runt att det känns som sedan kommunen upphandlat sotningen senaste gången har vi en firma som verkar hyra in ”gubbar och tjejer ” från lite var stans… Svårt att känna mig helt bekväm med att släppa in dessa människor som jag inte känner igen och åker i omärkta bilar att få fri tillgång till mitt hem.
Självklart är det ju upp till mig att välja om jag ska vara hemma under sotning.

Angående att ta kursen och sota själv så är jag ganska nöjd med att någon annan håller koll på frekvensen och får det gjort. Skulle jag ta det ansvaret skulle det nog lätt vara något som jag riskerar att skjuta lite på när vardagshamsterhjulet snurra på som det tenderar att göra
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Bättre lycka med nästa tråd! :cool:
 
  • Gilla
MrsBlaise och 1 till
  • Laddar…
Allan J Allan J skrev:
Får nog erkänna att detta inte riktigt blev min bästa trådstart med tanke på hur det utvecklade sig med det heta ordet Tesla vilket oftast triggar diskussion

Min något dåligt adresserade problemställning var mer angående att jag känner en olustighet runt att det känns som sedan kommunen upphandlat sotningen senaste gången har vi en firma som verkar hyra in ”gubbar och tjejer ” från lite var stans… Svårt att känna mig helt bekväm med att släppa in dessa människor som jag inte känner igen och åker i omärkta bilar att få fri tillgång till mitt hem.
Självklart är det ju upp till mig att välja om jag ska vara hemma under sotning.

Angående att ta kursen och sota själv så är jag ganska nöjd med att någon annan håller koll på frekvensen och får det gjort. Skulle jag ta det ansvaret skulle det nog lätt vara något som jag riskerar att skjuta lite på när vardagshamsterhjulet snurra på som det tenderar att göra
det hade triggat lika mycket om det var nån annn lyxbil en tesla med
 
Gå en kurs och bli egensotare - sparar mycket pengar, blir bättre gjort och framförallt oftare. Kostnaden för en sotning är det samma som alla grejer du behöver.
 
  • Gilla
Kallebo och 3 till
  • Laddar…
Allan J Allan J skrev:
Får nog erkänna att detta inte riktigt blev min bästa trådstart med tanke på hur det utvecklade sig med det heta ordet Tesla vilket oftast triggar diskussion

Min något dåligt adresserade problemställning var mer angående att jag känner en olustighet runt att det känns som sedan kommunen upphandlat sotningen senaste gången har vi en firma som verkar hyra in ”gubbar och tjejer ” från lite var stans… Svårt att känna mig helt bekväm med att släppa in dessa människor som jag inte känner igen och åker i omärkta bilar att få fri tillgång till mitt hem.
Självklart är det ju upp till mig att välja om jag ska vara hemma under sotning.

Angående att ta kursen och sota själv så är jag ganska nöjd med att någon annan håller koll på frekvensen och får det gjort. Skulle jag ta det ansvaret skulle det nog lätt vara något som jag riskerar att skjuta lite på när vardagshamsterhjulet snurra på som det tenderar att göra
Asså känna inte så :) , kolla vilket engagemang och intresse du drog igång, mer underhållande än mycket ann:cool:ant.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
För att det är dyrare att åka till ett hus i taget än till ett helt kvarter i ett svep. Konstigare än så tror jag inte det är.

De har ju inte traditionell monopolsits, eller hur? De har fått lämna offert på tjänsten och där vinner den som lägger det lägsta budet. Dvs, tjänsten är konkurrensutsatt innan du köper den.
Där jag bor så finns det bara ett sotarföretag i kommunen och det bolaget vinner av någon anledning alltid upphandlingen. Jag har en känsla att de är de enda som lämnat anbud. Svårt för någon annan att starta ett sotarföretag på en ort dör det redan finns ett sotarbolag som har monopol. Så på många mindre orter finns nog ingen konkurrens vid anbud.

Ifall det räckte med sotarkurs för att få sota så är jag övertygad att många skulle gå kursen och sen kunna sota åt folk i närområdet för lägre taxa än vad det kostar nu. Typ ta bilen max 5 minuter sota i ca. 10 minuter, ta bilen 5 minuter hem. Perfekt extraknäck. Annonsera att man utför sotning för XX kronor på lokala facebooksidan skulle nog ge en del kunder som är trötta på monopolsotarna.
 
L lbgu skrev:
Där jag bor så finns det bara ett sotarföretag i kommunen och det bolaget vinner av någon anledning alltid upphandlingen. Jag har en känsla att de är de enda som lämnat anbud. Svårt för någon annan att starta ett sotarföretag på en ort dör det redan finns ett sotarbolag som har monopol. Så på många mindre orter finns nog ingen konkurrens vid anbud.
Ok, en rimlig invändning. Vad kostar sotning hos dig?

Det går ju faktiskt också att låta någon annan sota. Antingen gör man det själv eller så ringer man en annan, om det finns någon....

https://www.storstockholm.brand.se/...isningar-och-information_ansokan_20210224.pdf
 
Redigerat:
L lbgu skrev:
Där jag bor så finns det bara ett sotarföretag i kommunen och det bolaget vinner av någon anledning alltid upphandlingen. Jag har en känsla att de är de enda som lämnat anbud. Svårt för någon annan att starta ett sotarföretag på en ort dör det redan finns ett sotarbolag som har monopol. Så på många mindre orter finns nog ingen konkurrens vid anbud.

Ifall det räckte med sotarkurs för att få sota så är jag övertygad att många skulle gå kursen och sen kunna sota åt folk i närområdet för lägre taxa än vad det kostar nu. Typ ta bilen max 5 minuter sota i ca. 10 minuter, ta bilen 5 minuter hem. Perfekt extraknäck. Annonsera att man utför sotning för XX kronor på lokala facebooksidan skulle nog ge en del kunder som är trötta på monopolsotarna.
Går man en sotarkurs för sig själv så får man bara sota sin egen skorsten, inte gannens. Fortfarande är det inspektion var femte år som gäller.
 
  • Gilla
Sotarsyster och 2 till
  • Laddar…
M Marko9911 skrev:
Det kan inte stämma med bara 10%
Snittförbrukning för en Tesla är 1,3kWh, S04 hade förra året ett snittpris på 161 öre. Laddar du slumpmässiga tidpunkter utan hänsyn till elpris så hamnar du på cirka 209 öre per mil. Tibber erbjuder garanti på att du betalar 50% för ladda din elbil mot övriga elen du förbrukar. Då är du nere på 104 öre för ladda elbilen. (Cirka däromkring mina föräldrar hamnade, och en bit under för en vän som aktivt laddar när det är som billigast)

Så jo, cirka 10% av bränslekostnaden. Dessutom lägre servicekostnad per körd mil. (Just tesla har ingen service på fasta intervaller men rekommendation att se över bromsvätska och luftfilter varannat år)

Tycker inte om tesla, men dom gör det allt svårare att inte tycka om dom.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Ere bråttom till uppdraget är det viktigt att kunna göra 0-100 på 3,4s - det vet alla.

//
 
MathiasS MathiasS skrev:
Ok, en rimlig invändning. Vad kostar sotning hos dig?
Nu var det ett tag sen jag hade sotaren på besök, men mellan 500 och 600 har jag för mig. För kanske 10 minuters jobb.
 
F Firemansam skrev:
Går man en sotarkurs för sig själv så får man bara sota sin egen skorsten, inte gannens. Fortfarande är det inspektion var femte år som gäller.
Fast ifall man släppte sotarmonopolet så borde ju reglerna ändras så att fler kan få sota.
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.