74 459 läst ·
265 svar
74k läst
265 svar
Sotaren åker Tesla som arbetsbil
Det är väl just det, räknar man lite riktigt på en bils livslängd och kostnader under den tiden en hantverkare "förbrukar" den, säg en 3-5 år så är en tesla inte alls ett dåligt val om den rymmer de grejer man behöver. Men räknar kan var svårt.N Nilsson i Boda skrev:
Varför det? Ifall sotarföretagen inte hade monopol inom sina områden så skulle det bli svårare att upprätthålla de höga priserna. Tänk om man kunde anlita vem som helst som gått sotarkursen, då hade det kunnat bli priskonkurrens.MathiasS skrev:
För att det är dyrare att åka till ett hus i taget än till ett helt kvarter i ett svep. Konstigare än så tror jag inte det är.L lbgu skrev:
De har ju inte traditionell monopolsits, eller hur? De har fått lämna offert på tjänsten och där vinner den som lägger det lägsta budet. Dvs, tjänsten är konkurrensutsatt innan du köper den.
Får nog erkänna att detta inte riktigt blev min bästa trådstart med tanke på hur det utvecklade sig med det heta ordet Tesla vilket oftast triggar diskussion
Min något dåligt adresserade problemställning var mer angående att jag känner en olustighet runt att det känns som sedan kommunen upphandlat sotningen senaste gången har vi en firma som verkar hyra in ”gubbar och tjejer ” från lite var stans… Svårt att känna mig helt bekväm med att släppa in dessa människor som jag inte känner igen och åker i omärkta bilar att få fri tillgång till mitt hem.
Självklart är det ju upp till mig att välja om jag ska vara hemma under sotning.
Angående att ta kursen och sota själv så är jag ganska nöjd med att någon annan håller koll på frekvensen och får det gjort. Skulle jag ta det ansvaret skulle det nog lätt vara något som jag riskerar att skjuta lite på när vardagshamsterhjulet snurra på som det tenderar att göra
Min något dåligt adresserade problemställning var mer angående att jag känner en olustighet runt att det känns som sedan kommunen upphandlat sotningen senaste gången har vi en firma som verkar hyra in ”gubbar och tjejer ” från lite var stans… Svårt att känna mig helt bekväm med att släppa in dessa människor som jag inte känner igen och åker i omärkta bilar att få fri tillgång till mitt hem.
Självklart är det ju upp till mig att välja om jag ska vara hemma under sotning.
Angående att ta kursen och sota själv så är jag ganska nöjd med att någon annan håller koll på frekvensen och får det gjort. Skulle jag ta det ansvaret skulle det nog lätt vara något som jag riskerar att skjuta lite på när vardagshamsterhjulet snurra på som det tenderar att göra
det hade triggat lika mycket om det var nån annn lyxbil en tesla medAllan J skrev:
Får nog erkänna att detta inte riktigt blev min bästa trådstart med tanke på hur det utvecklade sig med det heta ordet Tesla vilket oftast triggar diskussion
Min något dåligt adresserade problemställning var mer angående att jag känner en olustighet runt att det känns som sedan kommunen upphandlat sotningen senaste gången har vi en firma som verkar hyra in ”gubbar och tjejer ” från lite var stans… Svårt att känna mig helt bekväm med att släppa in dessa människor som jag inte känner igen och åker i omärkta bilar att få fri tillgång till mitt hem.
Självklart är det ju upp till mig att välja om jag ska vara hemma under sotning.
Angående att ta kursen och sota själv så är jag ganska nöjd med att någon annan håller koll på frekvensen och får det gjort. Skulle jag ta det ansvaret skulle det nog lätt vara något som jag riskerar att skjuta lite på när vardagshamsterhjulet snurra på som det tenderar att göra
Gå en kurs och bli egensotare - sparar mycket pengar, blir bättre gjort och framförallt oftare. Kostnaden för en sotning är det samma som alla grejer du behöver.
Asså känna inte såAllan J skrev:
Får nog erkänna att detta inte riktigt blev min bästa trådstart med tanke på hur det utvecklade sig med det heta ordet Tesla vilket oftast triggar diskussion
Min något dåligt adresserade problemställning var mer angående att jag känner en olustighet runt att det känns som sedan kommunen upphandlat sotningen senaste gången har vi en firma som verkar hyra in ”gubbar och tjejer ” från lite var stans… Svårt att känna mig helt bekväm med att släppa in dessa människor som jag inte känner igen och åker i omärkta bilar att få fri tillgång till mitt hem.
Självklart är det ju upp till mig att välja om jag ska vara hemma under sotning.
Angående att ta kursen och sota själv så är jag ganska nöjd med att någon annan håller koll på frekvensen och får det gjort. Skulle jag ta det ansvaret skulle det nog lätt vara något som jag riskerar att skjuta lite på när vardagshamsterhjulet snurra på som det tenderar att göra
Där jag bor så finns det bara ett sotarföretag i kommunen och det bolaget vinner av någon anledning alltid upphandlingen. Jag har en känsla att de är de enda som lämnat anbud. Svårt för någon annan att starta ett sotarföretag på en ort dör det redan finns ett sotarbolag som har monopol. Så på många mindre orter finns nog ingen konkurrens vid anbud.MathiasS skrev:
För att det är dyrare att åka till ett hus i taget än till ett helt kvarter i ett svep. Konstigare än så tror jag inte det är.
De har ju inte traditionell monopolsits, eller hur? De har fått lämna offert på tjänsten och där vinner den som lägger det lägsta budet. Dvs, tjänsten är konkurrensutsatt innan du köper den.
Ifall det räckte med sotarkurs för att få sota så är jag övertygad att många skulle gå kursen och sen kunna sota åt folk i närområdet för lägre taxa än vad det kostar nu. Typ ta bilen max 5 minuter sota i ca. 10 minuter, ta bilen 5 minuter hem. Perfekt extraknäck. Annonsera att man utför sotning för XX kronor på lokala facebooksidan skulle nog ge en del kunder som är trötta på monopolsotarna.
Ok, en rimlig invändning. Vad kostar sotning hos dig?L lbgu skrev:Där jag bor så finns det bara ett sotarföretag i kommunen och det bolaget vinner av någon anledning alltid upphandlingen. Jag har en känsla att de är de enda som lämnat anbud. Svårt för någon annan att starta ett sotarföretag på en ort dör det redan finns ett sotarbolag som har monopol. Så på många mindre orter finns nog ingen konkurrens vid anbud.
Det går ju faktiskt också att låta någon annan sota. Antingen gör man det själv eller så ringer man en annan, om det finns någon....
https://www.storstockholm.brand.se/...isningar-och-information_ansokan_20210224.pdf
Redigerat:
Går man en sotarkurs för sig själv så får man bara sota sin egen skorsten, inte gannens. Fortfarande är det inspektion var femte år som gäller.L lbgu skrev:Där jag bor så finns det bara ett sotarföretag i kommunen och det bolaget vinner av någon anledning alltid upphandlingen. Jag har en känsla att de är de enda som lämnat anbud. Svårt för någon annan att starta ett sotarföretag på en ort dör det redan finns ett sotarbolag som har monopol. Så på många mindre orter finns nog ingen konkurrens vid anbud.
Ifall det räckte med sotarkurs för att få sota så är jag övertygad att många skulle gå kursen och sen kunna sota åt folk i närområdet för lägre taxa än vad det kostar nu. Typ ta bilen max 5 minuter sota i ca. 10 minuter, ta bilen 5 minuter hem. Perfekt extraknäck. Annonsera att man utför sotning för XX kronor på lokala facebooksidan skulle nog ge en del kunder som är trötta på monopolsotarna.
Snittförbrukning för en Tesla är 1,3kWh, S04 hade förra året ett snittpris på 161 öre. Laddar du slumpmässiga tidpunkter utan hänsyn till elpris så hamnar du på cirka 209 öre per mil. Tibber erbjuder garanti på att du betalar 50% för ladda din elbil mot övriga elen du förbrukar. Då är du nere på 104 öre för ladda elbilen. (Cirka däromkring mina föräldrar hamnade, och en bit under för en vän som aktivt laddar när det är som billigast)M Marko9911 skrev:
Så jo, cirka 10% av bränslekostnaden. Dessutom lägre servicekostnad per körd mil. (Just tesla har ingen service på fasta intervaller men rekommendation att se över bromsvätska och luftfilter varannat år)
Tycker inte om tesla, men dom gör det allt svårare att inte tycka om dom.