N
Hep Hep skrev:
Jag visste inte att böset faktiskt betydde något specifikt, utan mer ”all typ av skit”.
Där jag växte upp så var bös alltid det där lite grövre skräpet som inte dammade omkring. Men betydelsen kan säkert variera beroende på var i landet man är.

• Gilla
Hep
  • Laddar…
Jag sotar själv sedan minst 15 år och är betydligt noggrannare än sotaren.
Efter att jag började med sjävsotning kom förstås kravet på "brandskyddskontroll" som blev jätteviktigt och där de kollade saker som de inte alls hade kollat när de sotade...

Nåväl, installerade bergvärme 2013 och meddelade att det inte eldades regelbundet längre.
Sedan blev det tyst fram till förra våren då de ville göra en brandskyddskontroll igen, och då jag ändå var hemma den föreslagna dagen tänkte jag att det kan de ju få göra då jag eldar ibland i pannan samt några gånger i vedspisen varje vinter.

Efter att han kollat runt lite, filmat skorsten och kikat i pannrummet avslutade vi i köket där han ansåg att det saknades värmeskydd mellan vedspis och skåpet där hällen är infälld.
Där hade innan jag renoverade köket 2021 stått en rad med tegel mellan vedspis och den dåvarande elspisen, om man eldat några timmar var det teglet duktigt varmt liksom elspisen.
När jag renoverade satte jag istället dit en rostfri plåt mellan vedspis och skåp, nu blir det bara ljummet mot skåpet oavsett hur mycket jag eldar.

Kökshörn, gammal spis, träluckor, kakel, mikrovågsugn, vattenkokare, handduk, traditionell, hemtrevlig, modern och gammal kombination.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Till en början vägrade han acceptera detta och hade åsikter tills jag frågade om han visste vad termodynamik var för något och om han tittat under en bil hur det ser ut vid katalysatorn.
Han gav upp till slut och godkände, men oavsett hade jag förstås fortsatt elda som vanligt.

När alltfler gått över till värmepumpar så blir sotarens existen hotad och då måste man hitta på en massa annat som tvingas på villaägarna.
Kanske blir kontroll av elspisen för se till att det alltid obefintliga tippskyddet finns, eller koll att alla stearin- och värmeljus sitter i godkänt kärl eller stake, utegrillkontroll också kanske.

Allt administreras av den nya myndigheten:
"Myndigheten Inom Förenade Föredettingars "O"organiserade Nyordning", förkortat Miffon,
där Generaldirektörerna Märta Stenevi och Per Bolund residerar med 1200 andra överblivna politiker under sig.;)

• Gilla
  • Haha
Mikael Karlsson4999 och 31 till
  • Laddar…
Allan J Allan J skrev:
Hade sotaren på besök idag. Förra gången han kom var det en kille i omärkt vanlig familjekombi. Baksätet nedfällt och sotarprylarna inkastade.
Denna gång var det en kille i Tesla enligt farsgubben som fick vara husvakt idag och släppa in sotaren.

För var det alltid tydligt uppmärkta bilar och jag brukade lägga nyckeln ute då sotaren kunde komma och gå.
Vad är det som händer? Är sotarkillarna f- skattade numera och åker runt och tar jobb?

Räkningen kommer från en firma 20 mil bort.

Det kändes lite bättre förr då jag viste vilket företag som sotade.

Någon som vet vad som händer i denna bransch?
Har för mig att de kom i vanlig kombibil sist, men den var märkt på fönstret bak :) Det har inte bara gällt sotare. många företagare verkar ha gått över till mer "privata" bilar (eller så har de privata bilarna blivit företagsbilar..)

Förut tyckte jag alla kom i tydligt uppmärkta (reklamdekorerade) företagsbilar.

Men mig spelar det ju ingen roll, så länge de har grejerna med som de ska ha.. och de tar betalt skäligt för bilen (jag är helt allergisk mot "servicebil-kostnaden", även om jag såklart förstår och accepterar den.. till viss del)

Såg en elektriker köra en fiat

• Gilla
MrsBlaise och 1 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Förut tyckte jag alla kom i tydligt uppmärkta (reklamdekorerade) företagsbilar.
en del kör med omärkta bilar på grund av alla inbrott i firmabilar med reklam på

• Gilla
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
T tergo skrev:
en del kör med omärkta bilar på grund av alla inbrott i firmabilar med reklam på
Förstår dem, även om vissa bilar står tomma så tror vissa de är fulla av dyra grejer som de kan sno :(

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
E Eld skrev:
Det har de redan gjort här genom att de sotar underifrån sedan ett par år tillbaka. Sotarn går aldrig upp på taket.
Hur sotar man underifrån utan att sota ner hela huset?

Mahognymarkus Mahognymarkus skrev:
Hur sotar man underifrån utan att sota ner hela huset?
Redan besvarat i inlägg #31.

mikethebik mikethebik skrev:
Jag sotar själv sedan minst 15 år och är betydligt noggrannare än sotaren.
Efter att jag började med sjävsotning kom förstås kravet på "brandskyddskontroll" som blev jätteviktigt och där de kollade saker som de inte alls hade kollat när de sotade...

Nåväl, installerade bergvärme 2013 och meddelade att det inte eldades regelbundet längre.
Sedan blev det tyst fram till förra våren då de ville göra en brandskyddskontroll igen, och då jag ändå var hemma den föreslagna dagen tänkte jag att det kan de ju få göra då jag eldar ibland i pannan samt några gånger i vedspisen varje vinter.

Efter att han kollat runt lite, filmat skorsten och kikat i pannrummet avslutade vi i köket där han ansåg att det saknades värmeskydd mellan vedspis och skåpet där hällen är infälld.
Där hade innan jag renoverade köket 2021 stått en rad med tegel mellan vedspis och den dåvarande elspisen, om man eldat några timmar var det teglet duktigt varmt liksom elspisen.
När jag renoverade satte jag istället dit en rostfri plåt mellan vedspis och skåp, nu blir det bara ljummet mot skåpet oavsett hur mycket jag eldar.

[bild]

Till en början vägrade han acceptera detta och hade åsikter tills jag frågade om han visste vad termodynamik var för något och om han tittat under en bil hur det ser ut vid katalysatorn.
Han gav upp till slut och godkände, men oavsett hade jag förstås fortsatt elda som vanligt.

När alltfler gått över till värmepumpar så blir sotarens existen hotad och då måste man hitta på en massa annat som tvingas på villaägarna.
Kanske blir kontroll av elspisen för se till att det alltid obefintliga tippskyddet finns, eller koll att alla stearin- och värmeljus sitter i godkänt kärl eller stake, utegrillkontroll också kanske.

Allt administreras av den nya myndigheten:
"Myndigheten Inom Förenade Föredettingars "O"organiserade Nyordning", förkortat Miffon,
där Generaldirektörerna Märta Stenevi och Per Bolund residerar med 1200 andra överblivna politiker under sig.;)
Mest raljerande här tror jag.....

Kravet om brandskyddskontroll är inte nytt. Så var det även innan du fick sota själv men du förstod kanske inte att det ena gången var en sotning du fick och andra gången en brandskyddskontroll.

Situationen har därmed förbättrats ur ett inlåsningsperspektiv.

Dessa centrala upphandlingar av sotningstjänsten är inte heller jag någon större supporter för, men jag är rätt säker på att det skulle bli dyrare att få jobbet gjort om marknaden var oreglerad.

• Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Att sotaren kör Tesla är väl inte något jag skulle reagera nämnvärt på även om man kanske är mer van vid att det är en skitig kombi eller mindre skåpbil av något slag.

Däremot är hela konceptet något jag kan tycka både det ena och det andra om eftersom sotarna ställer alla möjliga och omöjliga krav och det ofta är upp till personligt tyckande vad som genererar totalt nedslag eller glider mellan fingrarna. Skulle inte förvåna mig om nästa steg blir att man skall handikappanpassa uppgången till skorstenen...
Det är nog så att han laddar hos dig när han kommer fram...

H
Allan J Allan J skrev:
Hade sotaren på besök idag. Förra gången han kom var det en kille i omärkt vanlig familjekombi. Baksätet nedfällt och sotarprylarna inkastade.
Denna gång var det en kille i Tesla enligt farsgubben som fick vara husvakt idag och släppa in sotaren.

För var det alltid tydligt uppmärkta bilar och jag brukade lägga nyckeln ute då sotaren kunde komma och gå.
Vad är det som händer? Är sotarkillarna f- skattade numera och åker runt och tar jobb?

Räkningen kommer från en firma 20 mil bort.

Det kändes lite bättre förr då jag viste vilket företag som sotade.

Någon som vet vad som händer i denna bransch?
Tesla om den leasingbil kostar lika mycket som en medelstor bil om du kör 3000 mil om året. Så var det för några år sedan vet inte om det är samma nu.

En gång i tiden arbetade jag på reklambyrå. Vi fick bara ha SAAB 900 som tjänstebilar så det inte stack i ögona på kunderna. Hade vi kommit i en Porsche eller motsvarande BMW så hade det inte setts bra.

• Gilla
antett och 1 till
  • Laddar…
Niklasloow Niklasloow skrev:
Fast kollar du på hur mycket sotare kör per dag så tror jag du kommer fram till att en Teslan är likvärdig i kostnad eller billigare än en fossil-familjekombi. Både underhåll och bränslekostnader sjunker anmärkningsvärt med en elbil. Har du 3000kr i bensinkostnader på en månad så är det cirka 300kr i elkostnader.
Det kan inte stämma med bara 10%

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Alla branscher förändras, det är jättejobbigt att inte allt bara kan vara som "förr" :) Och man kan tjäna pengar på att göra det de flesta personer numera inte vill göra längre, behov <-> efterfrågan. Ja sotare eller cobol-utvecklare eller "avfallstekniker" kan tjäna bra, speciellt när kronan faller och utländsk arbetskraft väljer andra Euro-länder. Att man kan sota utan att gå upp på taket är väl superbra, mindre skador och risk. Tesla kommer om ett par år inte vara en statusbil längre, bara en vettig bil med sin målgrupp, de löste ju det lite själva med att sänka priset och därmed säga att de inte var premium längre. Lite som apple, men det tar ett tag....

T twallsten skrev:
Alla branscher förändras, det är jättejobbigt att inte allt bara kan vara som "förr" :) Och man kan tjäna pengar på att göra det de flesta personer numera inte vill göra längre, behov <-> efterfrågan. Ja sotare eller cobol-utvecklare eller "avfallstekniker" kan tjäna bra, speciellt när kronan faller och utländsk arbetskraft väljer andra Euro-länder. Att man kan sota utan att gå upp på taket är väl superbra, mindre skador och risk. Tesla kommer om ett par år inte vara en statusbil längre, bara en vettig bil med sin målgrupp, de löste ju det lite själva med att sänka priset och därmed säga att de inte var premium längre. Lite som apple, men det tar ett tag....
Bara jag slipper subventionera köpare av denna "vettig bil med sin målgrupp ".

• Gilla
Byggaren Bengt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.