N Niq skrev:
Hur gör dom med allt sotet då? Här sätter dom alltid en fläkt ovanpå skorstenen som suger upp och blåser iväg alla fina sotpartiklar som kommer loss när dom sotar. Jag trodde det var krav nuförtiden.
De ansluter en dammsugare till sotluckan. Dessutom tror jag att de kör viskan med borrmaskin
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Polarens elfirma har två Teslor, de killarna kör de mindre servicejobben. Rent ekonomisk klart mer fördelaktigt, bättre för miljön och bagaget stort nog för det som behövs. Ser inget konstigt med det.
 
  • Gilla
Tombrittberg och 8 till
  • Laddar…
P Per-Elofsson skrev:
Polarens elfirma har två Teslor, de killarna kör de mindre servicejobben. Rent ekonomisk klart mer fördelaktigt, bättre för miljön och bagaget stort nog för det som behövs. Ser inget konstigt med det.
Absolut inget fel med Tesla… jag är nog bara ovan att sotare kör annat än volkswagen caddy Sen känns det ju så konstigt när det kommer något som ser ut som en privat bil med en asksug i baksätet.
 
  • Gilla
ripan7
  • Laddar…
E Eld skrev:
De ansluter en dammsugare till sotluckan. Dessutom tror jag att de kör viskan med borrmaskin
Just så det går till. På många sätt mycket bättre. Framförallt mycket trevligare än det som beskrevs att sprida i väg böset med vinden. Det låter iofs inte som något man gör på 2000-talet.
 
Att sotaren kör Ferrari är väl inget jag skulle anmärkt på
 
  • Haha
Kallebo och 1 till
  • Laddar…
Min sotare åker Transit Custom -22, likadan bil som jag själv åker i.
Den kostar drygt 600" och har en årsskatt på 23.500:- och drar 0,8 liter diesel per mil.
Så en Tesla 3 el Y är nog betydligt billigare att åka.
 
  • Gilla
  • Wow
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
N
Hep Hep skrev:
Just så det går till. På många sätt mycket bättre. Framförallt mycket trevligare än det som beskrevs att sprida i väg böset med vinden. Det låter iofs inte som något man gör på 2000-talet.
Inte böset det ramlar ner men det fina sotdammet.
 
N Niq skrev:
Inte böset det ramlar ner men det fina sotdammet.
Jag visste inte att böset faktiskt betydde något specifikt, utan mer ”all typ av skit”.
 
E Erik9005 skrev:
Att sotaren kör Ferrari är väl inget jag skulle anmärkt på
Jag hade nog blivit förvånad. De sotare jag haft kontakt med har haft typ hantverkarbilar fylda med olika utrustningar de kan tänkas behöva. T.ex. massor med olika viskor för olika typer av pannor. Olika sotargrejer för olika typer av skorstenar. Det är ju ändå ett jobb där det kan uppstå lite oväntade situationer som behöver lösas så en del bra att ha utrustning behövs.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Unikt namn
E Erik9005 skrev:
Att sotaren kör Ferrari är väl inget jag skulle anmärkt på
Då vet man att det finns prutmån på avgiften. :p
 
wildeside
Unikt namn Unikt namn skrev:
Då vet man att det finns prutmån på avgiften. :p
Kanske tvärt om, man vet att avgiften är högre...:D
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
P Per-Elofsson skrev:
Polarens elfirma har två Teslor, de killarna kör de mindre servicejobben. Rent ekonomisk klart mer fördelaktigt, bättre för miljön och bagaget stort nog för det som behövs. Ser inget konstigt med det.
när jag jobba med plåt kalla vi sotaren för takets elektriker för dom bara glassa runt på taken och fakturerade dyrt som elektrikerna :rofl:
 
förvånar mig inte det minsta att sotaren kör tesla så bra som dom tar betalt

jag vett inte hur många gånger jag har bråkat med sotare om Takbrygga och steg krav bortskämda jävlar som inte förstår att det ser förjävligt ut på ett äldre hus med Takbrygga
 
  • Gilla
MrsBlaise
  • Laddar…
wildeside
Klagades på alla entreprenörer som gled runt på 80-90 talet i Cheva van.
Så inget nytt på jorden, det ska alltid klagas och ifrågasättas.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
N
Jag tog en sotarkurs och meddelade sotaren att i fortsättningen kommer jag att sota själv. Knappt ett år efter kom ett brev att min rökkanal behövde "inspekteras" för läckage, tror det var vart fjärde år. Ingen jävel hade brytt sig om något "läckage" innan. Så jag skickade tillbaks en bild med ett långfinger. Jag visste ju att hämnden skulle komma och som ett brev på posten dök det upp efter ett tag, eldningsförbud. Så jag skickade tillbaks samma bild med långfingret. Till saken hör att jag äger min bostad rakt av, och jag fortsätter gladeligen att elda och sota min egen spis.
 
  • Gilla
  • Haha
Donn och 19 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.