Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vänta tills de kommer med drönare för sotningen från taket. Ligger det 5 år bort? Vissa har ju redan börjat med kamera vid brandskyddsinspektionen.
Varför ska de använda drönare när de redan kan sota innifrån huset? Verkar dyrt pch krångligt. Det är ingen liten enkel drönare som kan manövrera ett sotarlod.

• Gilla
Timmersaxen
  • Laddar…
Unikt namn
E Eld skrev:
Varför ska de använda drönare när de redan kan sota innifrån huset? Verkar dyrt pch krångligt. Det är ingen liten enkel drönare som kan manövrera ett sotarlod.
Sotarn sitter hemma vid poolen med en paraplydrink, teslan är på laddning medan drönarslaven åker ut på sotaruppdrag ensam.

• Gilla
  • Haha
Snailman och 14 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Sotarn sitter hemma vid poolen med en paraplydrink, teslan är på laddning medan drönarslaven åker ut på sotaruppdrag ensam.
Sotaren tappar fjärrkontrollen i poolen dröbaren krashar och sotaren får betala skadestånd och böter.

• Gilla
  • Haha
peterv8 och 6 till
  • Laddar…
Unikt namn
E Eld skrev:
Sotaren tappar fjärrkontrollen i poolen dröbaren krashar och sotaren får betala skadestånd och böter.
Vi skriver ett tillbud och håller en tyst minut för fjärren.

• Gilla
  • Haha
Enolf och 11 till
  • Laddar…
Här sotar de nerifrån som på många andra ställen, men det påverkar inte kravet på tillgänglighet och säkerhet uppifrån då inspektionen som ska ske var x'te år är både uppifrån och nerifrån.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Däremot är hela konceptet något jag kan tycka både det ena och det andra om eftersom sotarna ställer alla möjliga och omöjliga krav och det ofta är upp till personligt tyckande vad som genererar totalt nedslag eller glider mellan fingrarna. Skulle inte förvåna mig om nästa steg blir att man skall handikappanpassa uppgången till skorstenen...
Krav om möjlighet att snabbladda servicebilen medan sotaren arbetar?

• Haha
  • Gilla
big mike och 3 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Här sotar de nerifrån som på många andra ställen, men det påverkar inte kravet på tillgänglighet och säkerhet uppifrån då inspektionen som ska ske var x'te år är både uppifrån och nerifrån.
Hej, jag tror du har fel, givet att det inte är nya regler.
När jag hade brandbesiktning så räckte det med att filma enbart nedifrån.

Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hej, jag tror du har fel, givet att det inte är nya regler.
När jag hade brandbesiktning så räckte det med att filma enbart nedifrån.
Mycket möjligt att jag har fel, då jag fått informationen från det företag som brukar skarva rätt rejält i vad man får och inte får. Det var de som efter den senaste besiktningen skickade ett brev och skrev att jag måste fixa bättre och säkrare tillgång till nästa tillfälle. Jag ringde och sa att sotaren (annan firma som har uppdraget här) inte behövde, men de menade att de kommer fortsätta klättar och titta uppifrån. Med tanke på hur den firman agerar rent allmänt, så tror jag inte att de fattat att det finns moderna hjälpmedel.

Oavsett vilket så tror jag min taktik även nästa gång de kommer blir att spela snäll, förvånad och lite dum.

Hep Hep skrev:
Mycket möjligt att jag har fel, då jag fått informationen från det företag som brukar skarva rätt rejält i vad man får och inte får. Det var de som efter den senaste besiktningen skickade ett brev och skrev att jag måste fixa bättre och säkrare tillgång till nästa tillfälle. Jag ringde och sa att sotaren (annan firma som har uppdraget här) inte behövde, men de menade att de kommer fortsätta klättar och titta uppifrån. Med tanke på hur den firman agerar rent allmänt, så tror jag inte att de fattat att det finns moderna hjälpmedel.

Oavsett vilket så tror jag min taktik även nästa gång de kommer blir att spela snäll, förvånad och lite dum.
Du måste nog jobba proaktivt, jag var TVUNGEN att fixa stege upp till taket.
65219-ab018fad9af39a34f3f47178f60114e6.jpg
Du ser skorstenen till höger, där skulle det upp en fast stege............ första gången gick det bra med byggnadsställning i 3 våningar, men sex år senare var det stopp enligt kontakten hos sotaren. Men jag pratade med en annan på sotarfirman, och plötsligt gick det att sota underifrån.
Detta var den korta positiva varianten ;-)

/W

• Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
Z ZipLock skrev:
Krav om möjlighet att snabbladda servicebilen medan sotaren arbetar?
Självklart, 2 platser så att sotning och brandskyddsinspektion kan ske samtidigt;)

• Gilla
  • Haha
Mrmaxim och 2 till
  • Laddar…
S slugger75 skrev:
Jag är inte riktigt med på rubriksättningen här, eller är det click-bait? ;)

Är det bättre om sotaren åker Renault eller Porsche som arbetsbil?
Funkat ju bra som click-bait även om det inte var syftet denna gång.
Jag var nog bara lite förvånad över det bilvalet i detta sammanhang.
Syftet med min frågeställning kanske var lite otydlig.
Men handlade mer om mitt förtroende för den firma som jag tidigare brukade låta gå in själva medan jag är på jobbet.
Nu känns det som lite vem som helst kan komma och ska in i mitt hus. Hade föredragit en mer långsiktig relation så jag känner mig trygg. Men kanske är något man glömma i dessa tider.

• Gilla
Donn och 3 till
  • Laddar…
E Eld skrev:
Det har de redan gjort här genom att de sotar underifrån sedan ett par år tillbaka. Sotarn går aldrig upp på taket.
Hur funkar sotning nedifrån egentligen?

• Gilla
solgläntan
  • Laddar…
Allan J Allan J skrev:
Hur funkar sotning nedifrån egentligen?
Ungefär som uppifrån, men med halvstyva pinnar istället för stålwire och att man får sotet i ansiktet.

• Gilla
  • Haha
Tombrittberg och 6 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Ungefär som uppifrån, men med halvstyva pinnar istället för stålwire och att man får sotet i ansiktet.
Låter besvärligt… men säkert säkrare jämfört med att springa på tak….

• Gilla
BlackDragon och 1 till
  • Laddar…
N
Hur gör dom med allt sotet då? Här sätter dom alltid en fläkt ovanpå skorstenen som suger upp och blåser iväg alla fina sotpartiklar som kommer loss när dom sotar. Jag trodde det var krav nuförtiden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.