17 417 läst ·
77 svar
17k läst
77 svar
Soptipp o Bergkross nära villaområde?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Soptipp...? Kommunen tecknade ett arrendeavtal 1992. Sortering/deponi schaktmassor. Stubbar, jord å sprängsten.
Soptipp...? Vilken miljönisse kläckte den felsägningen..?
Bergtäkt/bergkross....? Krossning sprängsten handlar det om. Utförs idag med stenhammare lokalt i Alsike....
Olunda bergtäkt täcker gott och väl behovet vad gäller bergtäkt....
Soptipp...? Vilken miljönisse kläckte den felsägningen..?
Bergtäkt/bergkross....? Krossning sprängsten handlar det om. Utförs idag med stenhammare lokalt i Alsike....
Olunda bergtäkt täcker gott och väl behovet vad gäller bergtäkt....
Medlem
· Uppsala Län
· 389 inlägg
Ärrendeavtalet har sedan länge löpt ut. Det var dessutom med en annan kommun än den som råder idag. Nuvarande översiktsplan säger att området ska vara resursområde för natur- och friluftsliv samt produktionsmark för jord- och skogsbruk. Fastigheten där man vill starta den störande verksamheten ligger några hundra meter från både skola och dagis och angränsar till mark där kommunen håller på att förbereda för villabebyggelse (kommunen förefaller vara starkt emot planerna på deponi).
Omfattningen av verksamheten planeras vara i en helt annan dimension än den tidigare verksamheten som rådde i området under 90-talet. Då fanns heller inte det angrändande samhället, inte skolan, och inte dagiset.
Att i det sammanhanget jämföra anläggningen med en soptipp är inte att gå för hårt fram tycker jag. Deponi låter för mig som att man har för avsikt att lämna något för överskådlig framtid som man inte vill ha någon annanstans. Icke önskvärt material ser jag som sopor även om det inte är hushållsavfall vi pratar om.
Dessutom läcker Ullna tippen, som drivs av samma företag som nu söker tillstånd i Alsike, miljögifter enligt en miljökonsekvensbeskrivning från Täby Kommun rörande "för fördjupning av översiktsplan Arninge/Ullnaområdet". Likväl väljer ABT Transport att betrakta tippen som Innert :
"Man har även analyserat halterna i lever i abborre och sediment. Resultaten av mätningarna visar att deponin läcker. Verksamhetsutövaren bedömer ändå i sitt förslag till avslutningsplan, att den kan klassificeras som en deponi för inert
avfall eftersom det huvudsakligen har drivits och kommer att drivas på detta sätt till dess att den avslutas (2008-2010)."
ABT säger även att tippen i Alsike ska röra innert avfall, men med tanke på vad som händer i Ullna ger jag inte mycket för den "försäkran".
Mina barn har placering på dagiset strax intill. Några hundra meter därifrån uppskattar ABT transport att korsa cykelvägen med 90 tunga lastbilar per dygn. Utifrån de uppskattningar som några närboende har gjort utifrån den "kälkbacke" som ABT menar att de skall bistå Alsike med när deponin är färdig kommer det att bli betydligt större trafik än så. Därtill kommer massor att transporteras bort från anläggningen.
Med det föraktfulla bemötandet som narboende ha fått från ABT och fastighetsägaren via media så förtjänar inte anläggningen att kallas annat än soptipp egentligen. Men låt gå då, vi kallar den Sorterings- och deponianläggning för schaktmassor.
ABT's VD säger så här i UNT:
Om du varit i de boendes kläder och du nådde av beskedet att de kanske ska bli granne med en deponi, hur hade du reagerat?
- Jag hade funnit mig i vad länsstyrelsen kommer fram till och inte sprungit runt med plakat, säger R**** K*****.
(till saken hör att ABT i det närmaste försökt mörka ansökan till länsstyrelsen för närboende)
I knvistabyggden skriver markägaren:
Markägaren T*** H*****, som vill arrendera ut till ABT transport tycker att de boende är vansinniga som protesterar mot upplägget.
- De får ju en kälkbacke till ungarna.
Vi betackar oss för detta, Det finns redan utmärkt kuperad teräng åt andra hållet med Boängsåsen.
Richard
Omfattningen av verksamheten planeras vara i en helt annan dimension än den tidigare verksamheten som rådde i området under 90-talet. Då fanns heller inte det angrändande samhället, inte skolan, och inte dagiset.
Att i det sammanhanget jämföra anläggningen med en soptipp är inte att gå för hårt fram tycker jag. Deponi låter för mig som att man har för avsikt att lämna något för överskådlig framtid som man inte vill ha någon annanstans. Icke önskvärt material ser jag som sopor även om det inte är hushållsavfall vi pratar om.
Dessutom läcker Ullna tippen, som drivs av samma företag som nu söker tillstånd i Alsike, miljögifter enligt en miljökonsekvensbeskrivning från Täby Kommun rörande "för fördjupning av översiktsplan Arninge/Ullnaområdet". Likväl väljer ABT Transport att betrakta tippen som Innert :
"Man har även analyserat halterna i lever i abborre och sediment. Resultaten av mätningarna visar att deponin läcker. Verksamhetsutövaren bedömer ändå i sitt förslag till avslutningsplan, att den kan klassificeras som en deponi för inert
avfall eftersom det huvudsakligen har drivits och kommer att drivas på detta sätt till dess att den avslutas (2008-2010)."
ABT säger även att tippen i Alsike ska röra innert avfall, men med tanke på vad som händer i Ullna ger jag inte mycket för den "försäkran".
Mina barn har placering på dagiset strax intill. Några hundra meter därifrån uppskattar ABT transport att korsa cykelvägen med 90 tunga lastbilar per dygn. Utifrån de uppskattningar som några närboende har gjort utifrån den "kälkbacke" som ABT menar att de skall bistå Alsike med när deponin är färdig kommer det att bli betydligt större trafik än så. Därtill kommer massor att transporteras bort från anläggningen.
Med det föraktfulla bemötandet som narboende ha fått från ABT och fastighetsägaren via media så förtjänar inte anläggningen att kallas annat än soptipp egentligen. Men låt gå då, vi kallar den Sorterings- och deponianläggning för schaktmassor.
ABT's VD säger så här i UNT:
Om du varit i de boendes kläder och du nådde av beskedet att de kanske ska bli granne med en deponi, hur hade du reagerat?
- Jag hade funnit mig i vad länsstyrelsen kommer fram till och inte sprungit runt med plakat, säger R**** K*****.
(till saken hör att ABT i det närmaste försökt mörka ansökan till länsstyrelsen för närboende)
I knvistabyggden skriver markägaren:
Markägaren T*** H*****, som vill arrendera ut till ABT transport tycker att de boende är vansinniga som protesterar mot upplägget.
- De får ju en kälkbacke till ungarna.
Vi betackar oss för detta, Det finns redan utmärkt kuperad teräng åt andra hållet med Boängsåsen.
Richard
Redigerat:
Några har vunnit delseger mot bergtäkt som NCC vill bygga. http://www.folket.se/folket/07_standard_article.php?id=196308&avdelning_1=101&avdelning_2=103 men NCC har t.o.m. 19 juni på sig att överklaga.
Redigerat av moderator:
Medlem
· Uppsala Län
· 389 inlägg
När jag härom veckan pratade med konsultbyrån Golder som hjälp ABT med den preliminära miljökonsekvensbeskrivningen och samråden (det var även planerat att de skulle hjälpa ABT med den slutliga ansökan till Länsstyrelsen) så fick jag beskedet att de avslutat uppdraget och den jag pratade ville mena att det var för att ABT lagt ner planerna.
I dag ser jag i knivstabygden ( http://www.knivstabygden.se ) att det är på tal om att kommunen vill utnyttja sin förköpsrätt för att stoppa planerna genom att köpa fastigheten för 6.5 milj. Beslut väntas tas i Kommunfulmäktige den 4 september.
I dag ser jag i knivstabygden ( http://www.knivstabygden.se ) att det är på tal om att kommunen vill utnyttja sin förköpsrätt för att stoppa planerna genom att köpa fastigheten för 6.5 milj. Beslut väntas tas i Kommunfulmäktige den 4 september.
Medlem
· Uppsala Län
· 389 inlägg
Sammar här fast det är bara strax under 2 månader än :-D.
Ja det måste man säga är stort av kommunen. Det finns andra kommuner som gör tvärtom och säljer eller arrenderar ut mark så att företagen kan starta bergtäkter De skriver först på avtalen med företagen och sen berättar de för kommuninvånarna vad de gjort, men då är det för sent att stoppa det eftersom papprena redan är påskrivna.
Hoppas det går vägen för er i Knivsta.
Hoppas det går vägen för er i Knivsta.
Medlem
· Uppsala Län
· 389 inlägg
Någon som möjligtvis var på kommunfullmäktige igår?
Det var ju öppet för allmänheten.
Jag hade tyrärr inte möjligheten att komma lös.
Det var ju öppet för allmänheten.
Jag hade tyrärr inte möjligheten att komma lös.
Medlem
· Uppsala Län
· 389 inlägg
Hmm. Det verkar för mig som om ABT försöker sätta förköpsmöjligheterna ur spel.
Enligt ABT har man har inhämtat kommunens uppfattning om deras planer för området (strövområde och icke störande lätt industri, ex. kontor) sedan säger man till kommunen:
- Nu tänker vi göra kontor istället det tjänar vi mer på, men näst bäst är fortfarande deponin.
På så sätt hindrar de inte kommunens utveckling och då kan kommunen inte nyttja sin förköpsrätt. ABT säger t.o.m. att de ser det som om kommunen försöker ta över deras affärer.
Kan ABT när fastighetsförvärvet vunnit laga kraft och kommunen beslutat att inte utnyttja sin förköpsrätt, plötsligt inse att det där med kontor var nog ingen bra affär ändå vi går på deponin istället.
Min fråga är alltså, kan kommunen i efterhand utnyttja sin förköpsrätt (då borde det heta något mer i stil med tvångsköprätt)?
När jag hörde detta kändes det för en oinvigd som ett klockrent försök från ABT att kringgå kommunens förköpsrätt.
Enligt ABT har man har inhämtat kommunens uppfattning om deras planer för området (strövområde och icke störande lätt industri, ex. kontor) sedan säger man till kommunen:
- Nu tänker vi göra kontor istället det tjänar vi mer på, men näst bäst är fortfarande deponin.
På så sätt hindrar de inte kommunens utveckling och då kan kommunen inte nyttja sin förköpsrätt. ABT säger t.o.m. att de ser det som om kommunen försöker ta över deras affärer.
Kan ABT när fastighetsförvärvet vunnit laga kraft och kommunen beslutat att inte utnyttja sin förköpsrätt, plötsligt inse att det där med kontor var nog ingen bra affär ändå vi går på deponin istället.
Min fråga är alltså, kan kommunen i efterhand utnyttja sin förköpsrätt (då borde det heta något mer i stil med tvångsköprätt)?
När jag hörde detta kändes det för en oinvigd som ett klockrent försök från ABT att kringgå kommunens förköpsrätt.
Medlem
· Uppsala Län
· 389 inlägg
Tji till deponi
,
Kikade in på Komunfullmäktigemötet idag för att höra hur det gått rörande "deponitomten". Det informerades om att det nu finns ett servitutsavtal rörande fastigheten som förbinder ägaren att inte bedriva deponiverksamhet på fastigheten där deponiverskamheten definieras som mottagande, lagring sortering, kross av avfall eller schaktversamhet undantaget resultat av exploatering av fastigheten. Avfall definieras också men jag kommer inte ihåg exakt formulleringarna som gavs men det kändes rätt heltäckande.
Vid förra komunfulmäktigemötet beslutades att kommunen inte skulle utnyttja sin förköpsrätt förutsatt att ett servitutsavtal som följer med fastigheten vid ägarbyte tecknades där det sades att deponiverksamhet inte skulle ske på fastigheten.
Kikade in på Komunfullmäktigemötet idag för att höra hur det gått rörande "deponitomten". Det informerades om att det nu finns ett servitutsavtal rörande fastigheten som förbinder ägaren att inte bedriva deponiverksamhet på fastigheten där deponiverskamheten definieras som mottagande, lagring sortering, kross av avfall eller schaktversamhet undantaget resultat av exploatering av fastigheten. Avfall definieras också men jag kommer inte ihåg exakt formulleringarna som gavs men det kändes rätt heltäckande.
Vid förra komunfulmäktigemötet beslutades att kommunen inte skulle utnyttja sin förköpsrätt förutsatt att ett servitutsavtal som följer med fastigheten vid ägarbyte tecknades där det sades att deponiverksamhet inte skulle ske på fastigheten.
Nej, det blev ingen deponi.
Körde igenom Alsike idag och såg att Skanska tippar upp ett berg
med sprängsten mittemot skolan.
Tvärs över vägen.....
Sjulle den platsen vara lämpligare att krossa sten på..?
Föredrar Ni verkligen att dumprarna kör ända fram till skolan?
Berget med jordmassor på samma plats antar jag oxå är ditkört.
Och berget med skogsrester på samma plats, ska det flisas där... mittemot plugget??
Körde igenom Alsike idag och såg att Skanska tippar upp ett berg
med sprängsten mittemot skolan.
Tvärs över vägen.....
Sjulle den platsen vara lämpligare att krossa sten på..?
Föredrar Ni verkligen att dumprarna kör ända fram till skolan?
Berget med jordmassor på samma plats antar jag oxå är ditkört.
Och berget med skogsrester på samma plats, ska det flisas där... mittemot plugget??
Det är väl bara under väldigt begränsad tid antar jag, medans de bygger? jag har också sett det. men skadorna är nog mer om man exponeras unde rlång tid. jag tror int een kort periiod påverkar hälsa in the long run. Och tyvärr, Alsike är en byggplats igen, mycket buller!
Medlem
· Uppsala Län
· 389 inlägg
Det man gör på andra sidan brunnbyvägen är att man ordningställer vägar och servicenät för återstoden av detaljplan boängsåsen. Samtidigt pågår iordningställande av dito för industriområdet i AR. Det är väl fullt naturligt att man flyttar massor mellan dessa platser efter behov?
När man iordningställt vägar och servicenät i tidigare delar av detaljplan boängsåsen har man också behövt flytta massor och spränga, naturligtvis till visst förtret för bosatta i närheten. I höstas stod en flisbil och dånade under en dag några hundra meter från där jag byggt. Vad är det för konstigt med det i ett område som håller på att etableras?
ABT's arrändeavtal med markägaren var att man hade rätt att nyttja fastigheten för deponi, omlastning och krossverksamhet etc under 15 år från det datum tillstånd erhållits från länsstyrelsen. Man beräknade från ABT's sida att ett medeltal i storleksordningen 90 tunga lastbilstransporter per dygn skulle gå till och från fastigheten under 15 år!!!
Vad är det att jämföra med några månader med betydligt lägre aktivitet för anläggandet av vägar i blivande bostadsområde?!?!? Visst det är en viss olägenhet.
Kör man verkligen stenkross dessutom?
Fascinerande hur någon uppenbarligen oinsatt kommer och raljerar utifrån vad som setts när man åkt förbi.
Den gamla fastigheten där Uppsala kommun en gång bedrev deponiverksamhet som var på tal för ABTs verksamhet är numera tack vare knivsta kommuns ansträngningar i frågan belastad med ett servitut som reglerar att tipp/deponi/schakt/kross eller därmed förenlig verksamhet inte får bedrivas på fastigheten.
Tomten har köpts upp av RFB förvaltning (ett dotterbolag till ABT) för en köpeskilling av 6,5 miljoner. Såsom jag förstått det har de för avsikt att bygga kontorsfastigheter för uthyrning på den del av tomten som översiktplanen tillåter.
Såsom jag ser det så var ansträngningarna från Alsikebor som engagerade sig samt kommunen mycket lyckade.
Och nej, det är inte så att Skanska istället skall bedriva samma verksamhet som ABT planerade och det betydligt närmare skolan.
När man iordningställt vägar och servicenät i tidigare delar av detaljplan boängsåsen har man också behövt flytta massor och spränga, naturligtvis till visst förtret för bosatta i närheten. I höstas stod en flisbil och dånade under en dag några hundra meter från där jag byggt. Vad är det för konstigt med det i ett område som håller på att etableras?
ABT's arrändeavtal med markägaren var att man hade rätt att nyttja fastigheten för deponi, omlastning och krossverksamhet etc under 15 år från det datum tillstånd erhållits från länsstyrelsen. Man beräknade från ABT's sida att ett medeltal i storleksordningen 90 tunga lastbilstransporter per dygn skulle gå till och från fastigheten under 15 år!!!
Vad är det att jämföra med några månader med betydligt lägre aktivitet för anläggandet av vägar i blivande bostadsområde?!?!? Visst det är en viss olägenhet.
Kör man verkligen stenkross dessutom?
Fascinerande hur någon uppenbarligen oinsatt kommer och raljerar utifrån vad som setts när man åkt förbi.
Den gamla fastigheten där Uppsala kommun en gång bedrev deponiverksamhet som var på tal för ABTs verksamhet är numera tack vare knivsta kommuns ansträngningar i frågan belastad med ett servitut som reglerar att tipp/deponi/schakt/kross eller därmed förenlig verksamhet inte får bedrivas på fastigheten.
Tomten har köpts upp av RFB förvaltning (ett dotterbolag till ABT) för en köpeskilling av 6,5 miljoner. Såsom jag förstått det har de för avsikt att bygga kontorsfastigheter för uthyrning på den del av tomten som översiktplanen tillåter.
Såsom jag ser det så var ansträngningarna från Alsikebor som engagerade sig samt kommunen mycket lyckade.
Och nej, det är inte så att Skanska istället skall bedriva samma verksamhet som ABT planerade och det betydligt närmare skolan.