17 417 läst ·
77 svar
17k läst
77 svar
Soptipp o Bergkross nära villaområde?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
OT: Företag ska vara vinstdrivande och ska maximera vinsten till aktieägarna. Alla beslut ska vara rationella (även om de inte alltid är det). Ett företag har inget samvete, möjligen har personerna som fattar besluten i företaget ett, men företaget som sådant har inget samvete. Ett företag ska bedöma vinsten kontra kostnaden för beslut som ska fattas. Hur mycket tjänar man på att ignorera de boende när kontraktet är klart? Hur mycket kostar badwill om man ignorerar dem? På kort sikt, på lång sikt? Alla dessa frågor vägs in och sen ska det mest lönsamma beslutet fattas.
Det lönar sig att ta med sig skräpet, för det ser bra ut, och det kan generera nya kunder och mer pengar. Det lönar sig att anlita bästa plåslagaren för då blir kunden nöjd vilket genererar nya jobb vilket genererar mer pengar osv. McDonalds källsorterar för att det blir billigare soptransporter om kunderna själva först häller ut all läsk i avloppet innan muggen slängs i soppåsen. Miljöhänsyn ser också bra ut i kundernas ögon, vilket också ett barnsjukhus i McDonalds namn gör, men i slutändan handlar det om att tjäna pengar, att tro något annat är lite naivt.
Det lönar sig att ta med sig skräpet, för det ser bra ut, och det kan generera nya kunder och mer pengar. Det lönar sig att anlita bästa plåslagaren för då blir kunden nöjd vilket genererar nya jobb vilket genererar mer pengar osv. McDonalds källsorterar för att det blir billigare soptransporter om kunderna själva först häller ut all läsk i avloppet innan muggen slängs i soppåsen. Miljöhänsyn ser också bra ut i kundernas ögon, vilket också ett barnsjukhus i McDonalds namn gör, men i slutändan handlar det om att tjäna pengar, att tro något annat är lite naivt.
Redigerat av moderator:
Medlem
· Uppsala Län
· 389 inlägg
Nyss hemkommen från "Informationsmötet" och de var riktigt löjeväckande. De var extremt uppenbart att enda anledningen för mötet var att de var tvungna att kunna säga att de haft samråd med berörda.
Man har haft diskusioner Länsstyrelsen rörande miljökonsekvenser och fått ett utlåtande (men ej beslut) om att miljökonsekvenserna inte anses anmärkningsvärda. Trots detta kunda man inte svara på frågan om samhällets storlek som man planerar deponin aldeles i anslutning till. Man hade uppenbarligen inte heller insikt om skolans läge ett fåtal hundra meter (även ett dagis på samma avstånd) utan pekade ut den flera hundra meter fel.
Det tragiska är att länsstryrelsen inte har annat att gå på än det som kommer in med ansökan om inget görs av närboende. Nu mobileserar vi oss!!!
Man har haft diskusioner Länsstyrelsen rörande miljökonsekvenser och fått ett utlåtande (men ej beslut) om att miljökonsekvenserna inte anses anmärkningsvärda. Trots detta kunda man inte svara på frågan om samhällets storlek som man planerar deponin aldeles i anslutning till. Man hade uppenbarligen inte heller insikt om skolans läge ett fåtal hundra meter (även ett dagis på samma avstånd) utan pekade ut den flera hundra meter fel.
Det tragiska är att länsstryrelsen inte har annat att gå på än det som kommer in med ansökan om inget görs av närboende. Nu mobileserar vi oss!!!
Om det hela har funnits med i översiktsplanen i många år är det väl lite överdramatiskt att helt plötsligt vilja starta värsta kriget när det väl börjar närma sig uppstart av verksamheten! Jag håller med Hemmakatten i mycket av det han säger, det måste få finnas plats för verksamheter som vi i vårt samhälle är beroende av.
Med den fart dagens villamattor breder ut sig så får vi väl skicka våra sopor till månen snart. Här nere i skåne, där vi har landets bästa åkermark finns väl inte en enda fläck 10+ jord kvar snart pga av alla nybyggen. Och med detta tusentals nya "backyards" där man inte får inkräkta med något som upplevs som stötande.
Det är precis samma sak när vindkraft kommer på tal. "Ja det är klart vi ska utveckla vindkraften, men inte här tack."
Vindkraftverk är vackra! Sätt upp de i tusental! - "Nä, det förstör vårt vackra kulturlandskap som helst ska se precis ut som det gjorde på 1850-talet". Jag svär, Astrid Lindgrens Bullerby har förlamat allt vad landskapsutveckling och kulturmiljövård vi har i Sverige!
(Ursäkta raljeringen så här mitt i natten, men ibland kan jag inte låta bli..)
Lycka till med kampen!
/Kalle
Med den fart dagens villamattor breder ut sig så får vi väl skicka våra sopor till månen snart. Här nere i skåne, där vi har landets bästa åkermark finns väl inte en enda fläck 10+ jord kvar snart pga av alla nybyggen. Och med detta tusentals nya "backyards" där man inte får inkräkta med något som upplevs som stötande.
Det är precis samma sak när vindkraft kommer på tal. "Ja det är klart vi ska utveckla vindkraften, men inte här tack."
Vindkraftverk är vackra! Sätt upp de i tusental! - "Nä, det förstör vårt vackra kulturlandskap som helst ska se precis ut som det gjorde på 1850-talet". Jag svär, Astrid Lindgrens Bullerby har förlamat allt vad landskapsutveckling och kulturmiljövård vi har i Sverige!
(Ursäkta raljeringen så här mitt i natten, men ibland kan jag inte låta bli..)
Lycka till med kampen!
/Kalle
Fakta är att:
1. Beslutet från 2005 hör inte hit. Det är ett annat ärende. Detta gäller ABT Transport AB och ingen annan.
2. Detaljplanen över området innebär att de närmaste villatomterna hamnar 50 meter från fastigheten med bergkross/tipp. Kommunen har inte beslutat om ny detaljplan så man får förmoda att detta blir verklighet. Plankartan finns här: www.alsikebolaget.se/links/plankarta.pdf. Det kan vara värt att notera att ABT:s karta över samma område "saknar" vissa väl valda delar. Se nedan.
3. Kommunen har föreslagit en alternativ lokalisering av verksamheten. Företaget vill inte lokalisera sig där utan föredrar att bedriva sin verksamhet nära ett villaområde istället för brevid en annan bergtäkt!
4. Villatomter som är ute för försäljning just nu, av kommunens eget fastighetsbolag (www.alsikebolaget.se), ligger 350 meter från bergkross/tipp. Alsikebolaget nämner inte planerna med ett enda ord. Man vill sälja ett 20-tal tomter för 850-1350 kkr så det är klart att man inte nämner sådant. Att säga att det är offentliga handlingar och allt möjligt är bara nonsens, presumptiva köpare blir indirekt förda bakom ljuset.
5. Redan nu är området belastat av intensiv järnvägstrafik (stambanan, ca 1 km), vägtrafik (E4, ca 1 km) samt inflygning mot Arlanda (1 km, uppåt). Att lokalisera ytterligare miljöbelastande verksamhet, för den är belastande, i Alsike är obra. Summan av alla miljöbelastningar i området måste väl också tas i beaktande, eller?
6. ABT Transport är piskade att hitta en lösning, dom blir utkastade från sin nuvarande verksamhet (Ullnatippen i Täby) ganska snart för där vill kommunen exploatera ett villaområde... Det panik företaget har påverkar såklart deras möjligheter. Självklart är dom inte beredda att diskutera, stöta och blöta alternativa lokaliseringar utan vill snabbt och effektivt hitta en lösning och dom ger blanka f-n i eventuella närboendes protester. ABT:s löjeväckande "information" där det dillas om framtida vintersportanläggningar när dom har smutsat ner klart (om 20-30 år kanske) och deras VD:s uttalande i pressen om Alsikeborna är plakatviftande idioter bekräftar bara denna bild av företaget.
7. Det ligger ju för tusan redan en bergtäkt nån kilometer bort (Olundakrossen). ABT snackar om brist på bergtäkter osv men det är ju inte riktigt sant! ABT blir utkastade och måste med alla medel hitta något nytt. Det är fakta.
Länkar:
a. Alsikebolaget vill sälja dyra tomter utan att nämna närliggande bergrossar här: www.alsikebolaget.se
b. Den information ABT skrivit på dagisspråk och skickat ut är här: http://alsikeknivsta.googlepages.com/Information_odaterad_noname.pdf
c. Den karta ABT gjort som saknar de närmaste villaområdena(!) är här: http://alsikeknivsta.googlepages.com/Situationsplan_deponi.pdf jämför med denna: http://www.alsikebolaget.se/links/plankarta.pdf
d. Olundakrossens tillstånd: www.c.lst.se/upload/551-13418-05.pdf
1. Beslutet från 2005 hör inte hit. Det är ett annat ärende. Detta gäller ABT Transport AB och ingen annan.
2. Detaljplanen över området innebär att de närmaste villatomterna hamnar 50 meter från fastigheten med bergkross/tipp. Kommunen har inte beslutat om ny detaljplan så man får förmoda att detta blir verklighet. Plankartan finns här: www.alsikebolaget.se/links/plankarta.pdf. Det kan vara värt att notera att ABT:s karta över samma område "saknar" vissa väl valda delar. Se nedan.
3. Kommunen har föreslagit en alternativ lokalisering av verksamheten. Företaget vill inte lokalisera sig där utan föredrar att bedriva sin verksamhet nära ett villaområde istället för brevid en annan bergtäkt!
4. Villatomter som är ute för försäljning just nu, av kommunens eget fastighetsbolag (www.alsikebolaget.se), ligger 350 meter från bergkross/tipp. Alsikebolaget nämner inte planerna med ett enda ord. Man vill sälja ett 20-tal tomter för 850-1350 kkr så det är klart att man inte nämner sådant. Att säga att det är offentliga handlingar och allt möjligt är bara nonsens, presumptiva köpare blir indirekt förda bakom ljuset.
5. Redan nu är området belastat av intensiv järnvägstrafik (stambanan, ca 1 km), vägtrafik (E4, ca 1 km) samt inflygning mot Arlanda (1 km, uppåt). Att lokalisera ytterligare miljöbelastande verksamhet, för den är belastande, i Alsike är obra. Summan av alla miljöbelastningar i området måste väl också tas i beaktande, eller?
6. ABT Transport är piskade att hitta en lösning, dom blir utkastade från sin nuvarande verksamhet (Ullnatippen i Täby) ganska snart för där vill kommunen exploatera ett villaområde... Det panik företaget har påverkar såklart deras möjligheter. Självklart är dom inte beredda att diskutera, stöta och blöta alternativa lokaliseringar utan vill snabbt och effektivt hitta en lösning och dom ger blanka f-n i eventuella närboendes protester. ABT:s löjeväckande "information" där det dillas om framtida vintersportanläggningar när dom har smutsat ner klart (om 20-30 år kanske) och deras VD:s uttalande i pressen om Alsikeborna är plakatviftande idioter bekräftar bara denna bild av företaget.
7. Det ligger ju för tusan redan en bergtäkt nån kilometer bort (Olundakrossen). ABT snackar om brist på bergtäkter osv men det är ju inte riktigt sant! ABT blir utkastade och måste med alla medel hitta något nytt. Det är fakta.
Länkar:
a. Alsikebolaget vill sälja dyra tomter utan att nämna närliggande bergrossar här: www.alsikebolaget.se
b. Den information ABT skrivit på dagisspråk och skickat ut är här: http://alsikeknivsta.googlepages.com/Information_odaterad_noname.pdf
c. Den karta ABT gjort som saknar de närmaste villaområdena(!) är här: http://alsikeknivsta.googlepages.com/Situationsplan_deponi.pdf jämför med denna: http://www.alsikebolaget.se/links/plankarta.pdf
d. Olundakrossens tillstånd: www.c.lst.se/upload/551-13418-05.pdf
Kalleman,
Jag håller med dig om att folk alldrig är nöjda med en sådan här anläggning. Men runt oss här, E¤ norrut från Stockholm, finns otroligt mycket mark, arlanda 6min bort och stora områdendär inga bor. Då vill dessa nötter placera deponi o bergskross i princip mitt i ett samhälle.
På mötet framgick vad jag anser en av de allvarligaste bristerna nämligen avsaknad på säkerhetstänkande
Den tilltänktaplatsen ligger så till att lastbilar måste korsa cykelbana där flera barn går till o från både skola och flera dagis/fritids. Då det kommer vara transpotrer var 5:e minut sade tom ABT Transports företrädare att de inte kommer ha en grinnd som kan stängas. Barn som är 6-7 år och som går själva denna väg idag kommer lätt kunna gå rakt in i krossen.
Alla de som har barn som skall gå här får nu allstå antingen 1. flytta, 2. ta ledigt från jobbet och följa med barnan från skola till fritids eller 3. se till att dessa nonsens planer flyttas!
Miljölagstiftningen skall ta hänsyn till samlade föroreningar (buller o partiklar). Ett par 100 meter runtom E4an är redan högsta nivå för sk PM10 partiklar uppnådd (http://slb.nu/lvf//) så stenkrossen har väldigt liten marginal att spela med innan de når lagstiftade maxgränser. I Stockholm innersad är maxgränserna överskridna hela tiden vilket olika miljönämder jobbar på, men det är ju en helt anna sak att anlägga en ny kommerciell verksamhet som överskrider detta. Dett aär EUs miljölagstiftning på hälsofarliga partiklar, mycket kommer sråv vinterdäck o damm i luft.
Jag håller med dig om att folk alldrig är nöjda med en sådan här anläggning. Men runt oss här, E¤ norrut från Stockholm, finns otroligt mycket mark, arlanda 6min bort och stora områdendär inga bor. Då vill dessa nötter placera deponi o bergskross i princip mitt i ett samhälle.
På mötet framgick vad jag anser en av de allvarligaste bristerna nämligen avsaknad på säkerhetstänkande
Den tilltänktaplatsen ligger så till att lastbilar måste korsa cykelbana där flera barn går till o från både skola och flera dagis/fritids. Då det kommer vara transpotrer var 5:e minut sade tom ABT Transports företrädare att de inte kommer ha en grinnd som kan stängas. Barn som är 6-7 år och som går själva denna väg idag kommer lätt kunna gå rakt in i krossen.
Alla de som har barn som skall gå här får nu allstå antingen 1. flytta, 2. ta ledigt från jobbet och följa med barnan från skola till fritids eller 3. se till att dessa nonsens planer flyttas!
Miljölagstiftningen skall ta hänsyn till samlade föroreningar (buller o partiklar). Ett par 100 meter runtom E4an är redan högsta nivå för sk PM10 partiklar uppnådd (http://slb.nu/lvf//) så stenkrossen har väldigt liten marginal att spela med innan de når lagstiftade maxgränser. I Stockholm innersad är maxgränserna överskridna hela tiden vilket olika miljönämder jobbar på, men det är ju en helt anna sak att anlägga en ny kommerciell verksamhet som överskrider detta. Dett aär EUs miljölagstiftning på hälsofarliga partiklar, mycket kommer sråv vinterdäck o damm i luft.
Om man någon gång kommit inflygande till Arlanda dagtid så inser man såklart att ditt resonemang är helt korrekt. Det finns oändligt mycket oexploaterad mark som ligger långt från tättbebyggt område. Men samtigt väldigt centralt så att säga.Kalleman skrev:Om det hela har funnits med i översiktsplanen i många år är det väl lite överdramatiskt att helt plötsligt vilja starta värsta kriget när det väl börjar närma sig uppstart av verksamheten! Jag håller med Hemmakatten i mycket av det han säger, det måste få finnas plats för verksamheter som vi i vårt samhälle är beroende av.
Med den fart dagens villamattor breder ut sig så får vi väl skicka våra sopor till månen snart. Här nere i skåne, där vi har landets bästa åkermark finns väl inte en enda fläck 10+ jord kvar snart pga av alla nybyggen. Och med detta tusentals nya "backyards" där man inte får inkräkta med något som upplevs som stötande.
Det är precis samma sak när vindkraft kommer på tal. "Ja det är klart vi ska utveckla vindkraften, men inte här tack."
Vindkraftverk är vackra! Sätt upp de i tusental! - "Nä, det förstör vårt vackra kulturlandskap som helst ska se precis ut som det gjorde på 1850-talet". Jag svär, Astrid Lindgrens Bullerby har förlamat allt vad landskapsutveckling och kulturmiljövård vi har i Sverige!
(Ursäkta raljeringen så här mitt i natten, men ibland kan jag inte låta bli..)
Lycka till med kampen!
/Kalle
Men VARFÖR ska man göra en bergtäkt några hundra meter från ett villaområde när man kan bygga tusentals bergtäkter som ligger långt ute i bushen men ändå i åtminstone samma kommun?
Kolla in kartorna på Eniro.se, om du slår upp Alsike, zoomar ut lite och flyttar vyn lite österut så finns OÄNDLIGA vidder av nästan obebyggt område som kan inrymma hundratals bergkrossar. Såklart hamnar väl nån enskild stackare i kläm även där, men om man väger det mot hundratals drabbade i Alsike så torde väl beslutet vara enkelt.
Jag vill också ha vindkraft, vägar, järnvägar och tunnlar genom åsar. Men i vårt demokratiska land så måste alla få säga sitt. Man måste väga nyttan mot skadan. Och jag anser att en störande verksamhet som kan ligga i obygden, dvs åtminstone nån kilometer från tättbebyggt område, ska ligga just där. Jag anser också att den som drabbas, även ute i obygden, har rätt att klaga och framföra sin åsikt utan att bli gjord till åtlöje i t.ex. detta forum.
Medlem
· Uppsala Län
· 389 inlägg
Det verkar felaktigt antydas att deponiverksamhet på den berörda fastigheten finns med i översiktsplanen.
Enligt översiktsplanen sidan 154-155 ( se
http://www.knivsta.se/net/Knivsta+K...ersiktsplaner/Knivsta+kommuns+%F6versiktsplan
Direktlänk: http://www.webbkampanj.com/knivsta/2006oversikt/ )
framgår med stor tydlighet
"resursområde för natur och friluftsliv (tillika produktionsmark för jord- och skogsbruk)"
Enligt översiktsplanen sidan 154-155 ( se
http://www.knivsta.se/net/Knivsta+K...ersiktsplaner/Knivsta+kommuns+%F6versiktsplan
Direktlänk: http://www.webbkampanj.com/knivsta/2006oversikt/ )
framgår med stor tydlighet
"resursområde för natur och friluftsliv (tillika produktionsmark för jord- och skogsbruk)"
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Ni verkar ju redan ha börjat organisera er.
Fortsätt och begär att få träfaf och informera kommunen och länsstyrelsen - skicka in namnlistor osv.
I Stäket/Järfälla nott om Stockholm fick precis EON avslag för ett nytt fjärrvärmeverk, pga lokala protester. så visst går det att vinna mot företagen...
http://stoppa-eon.blogspot.com/2008/01/eons-planerade-kraftverk-stoppat-idag.html
/K
Fortsätt och begär att få träfaf och informera kommunen och länsstyrelsen - skicka in namnlistor osv.
I Stäket/Järfälla nott om Stockholm fick precis EON avslag för ett nytt fjärrvärmeverk, pga lokala protester. så visst går det att vinna mot företagen...
http://stoppa-eon.blogspot.com/2008/01/eons-planerade-kraftverk-stoppat-idag.html
/K
Ja, vi skall organisera oss. Vi vill ju i alla fall att rätt inforamtion, rätt kartor osv skall inkomma till kläsnstyrelsen. Vi skall göra allt lagligt vi kan för att förhindra detta.
Det finns som sagt andra mer lämpade platser även dessa nära. Men en 500m - 1000m från bebyggelse är väl rimligt, eller? Speciellt med skolor o dagis.....
Det finns som sagt andra mer lämpade platser även dessa nära. Men en 500m - 1000m från bebyggelse är väl rimligt, eller? Speciellt med skolor o dagis.....
Först tänkte jag drämma till med någon halvt elak klassisk kommentar om att som vanligt vill ingen ha störande verksamhet/vindkraft/kärnkraft/ motorväg eller you name it inpå sig själv men tillgång till allt detta.
Men efter att ha läst tråden försår jag att det känns jobbigt med en stenkross, lastbilar som dundrar över cykelbanor osv.
Det som för mig är obegripligt är att någon vill bygga på det där stället....motorväg inpå knuten från sidan och en flygmotorväg rakt ovan huvudet och sen dessutom betala en miljon eller mer för tomten....addera sen en stenkross till detta samt 1000 grannar inpå knuten.
Nä...tänk om, se över möjligheterna att bygga någon annanstans eller lämna stan helt o hållet och köp en kåk i lappland...
Men självklart ska ni protestera! OM ni nu absolut vill bygga o bo där.
Men efter att ha läst tråden försår jag att det känns jobbigt med en stenkross, lastbilar som dundrar över cykelbanor osv.
Det som för mig är obegripligt är att någon vill bygga på det där stället....motorväg inpå knuten från sidan och en flygmotorväg rakt ovan huvudet och sen dessutom betala en miljon eller mer för tomten....addera sen en stenkross till detta samt 1000 grannar inpå knuten.
Nä...tänk om, se över möjligheterna att bygga någon annanstans eller lämna stan helt o hållet och köp en kåk i lappland...
Men självklart ska ni protestera! OM ni nu absolut vill bygga o bo där.
Medlem
· Uppsala Län
· 389 inlägg
Om ändå lappland varit ett alternativ
. När man gjort misstaget att utbilda sig tills man var 30 och vill ha ett jobb relevant för den utbildningen så är det tyvärr bara fjollträskregionen som gäller jobmässigt. Vill man sedan ha en tomt större än en stjärtlapp under 2 mille inom sjyst pendlingsavstånd så är utbudet av tomter något begränsat som jag uppfattat det.
/En Dalmas i förskingringen
/En Dalmas i förskingringen
Jo, själv bor man ju redan här. ....och har gjort ett par år.........inga planer på detta fanns när vi flyttade hit........
Jag tycker väldigt synd om de som köper svindyra tomter 50m från kanten av tippen nu. Önskar man kunde varna dem lite. huspriset på deras hus kommer ju inte vara de de bygger för om man säjer så.........och svårt att hitta info. Ingen berättar nått.....
Jag tycker väldigt synd om de som köper svindyra tomter 50m från kanten av tippen nu. Önskar man kunde varna dem lite. huspriset på deras hus kommer ju inte vara de de bygger för om man säjer så.........och svårt att hitta info. Ingen berättar nått.....