Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Enligt detaljplanen så ska det bli villatomter på andra sidan stora vägen också hela vägen från åsgatans förlängning och förbi skolan. Det kommunala Alsikebolaget som säljer tomterna är ju de som kommer att drabbas där. Försäljningen av de tomterna är nog några år bort ännu. Detaljplanen finns att beskåda på www.alsikebolaget.se (där finns även tomter till salu nu fast längre bort från det eventuella deponiområdet)
 
Ja, men ju mer jag funderar över detta kanske det är så att informationen som skickades ut till boende var lite väl vinklat. Jag vet faktisk inte vartifrån infon i detta material kommer, ej heller den på hemsidan. Det är ju stor skillnad på stenkross o soptipp och deponi, både i lukt, buller osv.

Vi får se på infomötet.
 
Hemmakatten
Ja, det var tydligen beslut gällande annan plats som jag länkade till. Det bra och positiva var att folk började kolla upp detta själva. En annan positiv sak är att man kan faktiskt se detta beslut som ett "typexempel" på beslut om deponi och kross från Länsstyrelsen. En hel del underlag för argumentation kan man finna i beslutet, bl.a. gränsvärden och riktlinjer för buller och damm.

Jag tror att det är oerhört viktigt att man är påläst och därmed kan ställa relevanta frågor och krav på tex det möte som företaget bjudit in till den 6/5. Man borde också se till att politikerna är inbjudna också, eller i vart fall påtala detta möte för dem. I den bakgrundsresearch man gör borde ingå att studera översiktsplan och detaljplaner för området. Även den fördjupade översiktsplan som tydligen är under utarbetande är intressant, där finns möjlighet att under samrådsförfarandet inkomma med synpunkter och förslag. I framtagandet av översiktsplaner är kommunen enligt lag skyldiga att genomföra en miljökonsekvensbeskrivning.

Ju fler relevanta och initierade frågor man kan ställa på mötet med företaget, desto bättre. Gärna frågor på detaljnivå, tex "Hur skall företaget säkerställa att ljudnivån inte överstiger xx dB vid närmsta planerade bostadsområde?", Vilket antal lastbilar kommer att passera dagligen vid full utbyggnad?" "Hur kommer företaget att kvalitetssäkra sitt arbete och kontroll av partikelnivåer ?" med flera liknande frågor. Viktigt är att visa att det finns en god kunskap men även kanske en viss förståelse för företagets verksamhet. Man kan också ställa frågor om företaget tex kan tänka sig att bekosta ett övergångsställe med trafiksignaler vid bostadsområdet elller något annat som de boende tycker är viktigt för att underlätta. Att fråga hur långt i beslutsprocessen detta ärende kommit är också viktigt. Har företaget varit i kontakt med kommunen? Och i så fall vilka då? Tjänstemän och/eller politiker? har företaget varit i kontakt med länsstyrelsen? Har företaget gjort en miljöanalys av sin verksamhet på det tänkta området?

Ja, det finns många frågor att ställa på mötet, men det viktigaste är att vara lugn, sansad och korrekt.
 
Tack för tipsen!

Som du förstår vadrar jag irritation på forumet och håller på att undersöka saker i ting. Men vad det verkar vet ingen nått än, varken kommunen eller boende. Men att vara litew påläst inför imorgon skadar inte.

Pga den information som boende fick tror jag dock många kommer vara f-bannade. Bådar inte gott för en genomgång av läget direkt.
 
Hemmakatten skrev:
Ja, det var tydligen beslut gällande annan plats som jag länkade till. Det bra och positiva var att folk började kolla upp detta själva. En annan positiv sak är att man kan faktiskt se detta beslut som ett "typexempel" på beslut om deponi och kross från Länsstyrelsen. En hel del underlag för argumentation kan man finna i beslutet, bl.a. gränsvärden och riktlinjer för buller och damm.

Jag tror att det är oerhört viktigt att man är påläst och därmed kan ställa relevanta frågor och krav på tex det möte som företaget bjudit in till den 6/5. Man borde också se till att politikerna är inbjudna också, eller i vart fall påtala detta möte för dem. I den bakgrundsresearch man gör borde ingå att studera översiktsplan och detaljplaner för området. Även den fördjupade översiktsplan som tydligen är under utarbetande är intressant, där finns möjlighet att under samrådsförfarandet inkomma med synpunkter och förslag. I framtagandet av översiktsplaner är kommunen enligt lag skyldiga att genomföra en miljökonsekvensbeskrivning.

Ju fler relevanta och initierade frågor man kan ställa på mötet med företaget, desto bättre. Gärna frågor på detaljnivå, tex "Hur skall företaget säkerställa att ljudnivån inte överstiger xx dB vid närmsta planerade bostadsområde?", Vilket antal lastbilar kommer att passera dagligen vid full utbyggnad?" "Hur kommer företaget att kvalitetssäkra sitt arbete och kontroll av partikelnivåer ?" med flera liknande frågor. Viktigt är att visa att det finns en god kunskap men även kanske en viss förståelse för företagets verksamhet. Man kan också ställa frågor om företaget tex kan tänka sig att bekosta ett övergångsställe med trafiksignaler vid bostadsområdet elller något annat som de boende tycker är viktigt för att underlätta. Att fråga hur långt i beslutsprocessen detta ärende kommit är också viktigt. Har företaget varit i kontakt med kommunen? Och i så fall vilka då? Tjänstemän och/eller politiker? har företaget varit i kontakt med länsstyrelsen? Har företaget gjort en miljöanalys av sin verksamhet på det tänkta området?

Ja, det finns många frågor att ställa på mötet, men det viktigaste är att vara lugn, sansad och korrekt.
Men Du Hemmakatten, undrar; Hur någon kan begära att den enskilde orolige villaägaren skall vara så påläst i miljöfrågor och konsekvensen av hantering av miljöfarligt avfall, att de kan stå upp på ett möte och debatera med motståndarens inhyrda "experter" typ Björn Gilberg? Vem företräder egentligen kommuninvånarna på ett sådant infomöte? Vem tar ansvar?
Din tilltro till Länstyrelser är häpnadsväckande. För ett antal år sedan fick vi i kommunfullmäktige ett ärende på bordet= ett slutgiltligt Ja, till att ett ferrychrome verk i Malmö hamn fick tillstång att deponera 5000 ton cyanidavfall årligen på Spillepeng = ett avfallsberg/station vid Öresund. Länsstyrelsen hade tillstyrkt liksom Miljö-och hälsa i Burlöv! Jag undrade i Fullmäktige om någon förstod allvaret bakom deponering= ingen svarade. Jo hela kommunen kommer att gå upp i rök, t o m självaste kommunalrådet. Det blev ingen deponering. Någon undrade vad man då skulle göra med avfallet? Jo samla ihop skiten och skicka den i kuvert till aktieägarna, var mitt förslag.

Info om vad som händer finns uppsatt på kommunernas anslagstavlor, och normalt är det media som förser kommuninvånarna med nyheter. Förutsätter att det finns artiklar även om trådskaparens ärende.
 
Redigerat av moderator:
Hemmakatten
Som alltid gäller här på forumet att diskussionen skall föras på ett sansat sätt utan personliga påhopp och kränkningar. Jag har därför redigerat något i saturnus inlägg.
 
Jag håller med Saturnus i sak. Jag är förvånad att man som boende skall bli expert o driva saker på detta sätt. Att kommunen inte hjälper till mer, ger informaiton. Jag hoppas att vår kommun dyker upp på mötet som skall hållas.

jag är inte naiv dock och inser att det är boende som tyvärr måste ställa rätt frågor och ta ansvar. vi hoppas att vår gemensamma expertis i området med alla boende kan leda oss rätt. Det lär bli lite överklaganden i alla fall och krav på diverse mätningar och ffa krav på att all informaiton skall ut.

Jag har på sistone bråkat med hantverkare, är i tingsrätten o tjafsar mm mm och lär mig varje dag. Jag jobbar till vardags som forskare och inte alls med Juridik, bygg eller så....fast jag börjar lära mig.

ja det finns en luddig artiekl om ärendet. Jag tror inte kommunen har haft nått på anslagstavlorna. De jag frågat vet inge tom ärendet alls. (Ännu! *ha*)
 
P
Som vanligt är också detaljerna viktiga. Jag känner till ett ärende där en bergkross skulle etableras. Eftersom de boende i området inte ville ha lastbilarna körandes genom området ville de att företaget skulle göra en ny väg genom skogen ut till stora vägen. Detta forumulerades lite olyckligt i slutavtalet ungefär att "företaget xxx åtar sig att göra en väg... vägbygget ska vara påbörjat senast den xxx" osv. Direkt efter avtalets skrivande kom genast ett antal gruslass som planades ut där den nya vägen skulle ansluta till den stora vägen vilket ju var bra. Sen hände dock inget mera och lastbilarna kör än idag 10 år senare genom bostadsområdet och ingen väg har byggts klart. Men eftersom vägbygget *påbörjades* innan det datum som var skrivet i avtalet så har företaget uppfyllt sin del av avtalet. Själklart skulle ett datum när lastbilarna inte längre fick köra genom området också varit inskrivet i avtalet men den detaljen missades och det blev ödesdigert för de boende.
 
Bra byggare:

Det som man verkar kunna konstatera av ditt inlägg är mao att det inte var speciellt störande för de boende i området. Om så hade varit fallet så skulle de förmodligen sett till att det tillkommit ett slutdatum för när vägen ska färdigställas... Känns inte som att det skulle vara omöjligt på ngt sätt att få till en överklagan mot hur företaget hanterat frågan gällande väg.

Så kanske överreagerade de boende i första läget och sedan orkar ingen bry sig eftersom det ändå inte gjorde någon större skada att lastbilarna körde efter vägen i området?
 
P
Jag kan inte detaljerna, men ryktet säger att man ville säkerställa att företaget faktiskt skulle bygga en väg och för att företaget inte skulle kunna dra på vägbygget hur länge som helt så var man "smart" och skrev in en klausul om datum när vägbygget skulle vara påbörjat. Man såg dock inte kryphålet man skapade genom att inte kräva ett slutdatum, men det gjorde företaget...

Jag vet inte hur det gått sedan då min rykteskanal inte bor kvar i området längre. Men även om det överklagas så tar sånt tid och under tiden går åren och lastbilarna kör för fullt i området.
 
Bra-byggare:

Tja, det låter ju precis som vad amn kan förvänta av ett företag. Dåligt.

Jag tror inte det var så att de boende slutade bry sig på det sättet. Uppenbarligen har inte Mattias_M varit i någon tvist med ett företag. Det tär enormt och det gäller att orka. Att överklaga, dra in dyra advokater mm mm tar mycket tid och pengar så min gissning är att de boende inte ville ruinera sig, eller splittra sina familjer och tvingades lägga ned och leva med det eller flytta!

Mycket dåligt!
 
Åsa76 skrev:
Tja, det låter ju precis som vad amn kan förvänta av ett företag. Dåligt.

Du menar att alla företag är sådana??
 
pappskallen skrev:
Du menar att alla företag är sådana??
Ja, jag menar det faktiskt och för varje regel finns få undantag. Om ett företag får något dyrt på halsen och ser en hållbar utväg (dessutom enligt kontrakt helt ok) skulle jag vilja påstå att alla företag (som drivs för vinst, alltså utanför nordkorea) kommer att välja att göra det minimala och lagliga. Vem skulle inte göra det?

Om du som företagare skall bygga en vedbod i guld för fast pris, väljer du då 14karat, eller 24 som är 10ggr dyrare bara för att göra kunden glad? Eller kör du 14 då det är guld?
 
Åsa76 skrev:
Ja, jag menar det faktiskt och för varje regel finns få undantag. Om ett företag får något dyrt på halsen och ser en hållbar utväg (dessutom enligt kontrakt helt ok) skulle jag vilja påstå att alla företag (som drivs för vinst, alltså utanför nordkorea) kommer att välja att göra det minimala och lagliga. Vem skulle inte göra det?

Om du som företagare skall bygga en vedbod i guld för fast pris, väljer du då 14karat, eller 24 som är 10ggr dyrare bara för att göra kunden glad? Eller kör du 14 då det är guld?

Vi använder ofta lösningar som är kostnadsineffektiva för att göra kunden glad, exepelvis så använder vi oss av dom dyraste plåtslagarna på orten trots att vi kunnat köpa deras detaljer betydligt billigare och således tjänat mer pengar, vi tar altid med oss vårat skräp trots att det enl. kontrakt ska bortforslas av kund osv.

Tror faktist dom flesta företag vill ha en sund och trevlig relation till sina närboende och sina kunder.

Känns mest som du är bitter och blivit drabbad av syndromet "bygg gärna men inte här"
Kan tänka mig att företaget ser på er på samma sätt: "Jaha sådana där bittra typer som ska överklaga och överklaga bara för att dra ut på det så vi tvingas starta någon annan stans...."

Sedan vet jag att du haft det jobbigt med ditt badrum o klantiga hantverkare och det förstår till fullo jag din bitterhet till.
 
Nu har infomötet varit.
............Eller det skulle ju vara en överdrift att kalla det info.

...De visste ingenting, inte hur många boende det fanns i området, inte om EU lagstiftning kring partiklar, inte om bullernivåer mm mm. Otroligt okunnigt företag.

Och jag kan garantera dig, pappskallen, att företaget denna tråd handlar om har INGEN lust att folk skall vara nöjda o glada! Men hur svårt kan det inte vara att vara entreprenör som envisas med att lägga steenkrossar 200m från skola, boende, dagis .. ..

Jag säger som många andra boende här: Helt otroligt! att ens komma på tanken....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.