Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Anledningen till att politikerna inte engagerar sig, är för att de inte begriper frågan. Men nu gäller det att de boende i området går samman och slåss på barikaderna. Ring nu politikerna i de där partierna som påstår att de värnar om miljön, även den mänskliga. Är det barnfamiljer som bor i närområdet, är det än värre, då dessa inte kan föra sin talan. Länsstyrelsen...haha ett stort skämt, när det gäller miljöfrågor.
Ni får kanske hyra in undertecknad..........så skall jag min själ sätta fart på politikerna..........
Göran
anmlanBirgittaDahl.jpg

Redigerat:
Hemmakatten
Man bör nog se lite sansat på detta. Annars är det så lätt att missuppfatta och hävda att det blir både soptipp och miljöfarlig verksamhet. På så sätt skadar man bara sin egen trovärdighet.

Såvitt jag förstår är det definitivt inte fråga om soptipp, utan om en deponi av schakt- och krossmassor. Ärendet är prövat och beslutat av Länsstyrelsen i enlighet med bl.a Miljöbalken. rubriken på beslutet är "Tillstånd enligt 9 kap. miljöbalken (MB) till deponering av inert
avfall, sortering, mellanlagring och återvinning av bygg- och
industriavfall samt till kompostering av park- och trädgårdsavfall,
allt på fastigheten Läby-Österby 4:1 i Uppsala kommun".
För tydlighetens skull så innebär 'inert avfall' inte hushållssopor utan avfall som är beständigt och inte genomgår någon kemisk förändring och som inte släpper ut miljöfarliga ämnen, tex betong.

I beslutet finns villkor för utsläpp av dammpartiklar, beslut om gränser för buller mm., tider för när verksamhet får pågå, åtgärder för bevarande och hänsyn till miljön.

Beslutet togs redan år 2005. Det torde ha föregåtts av en flerårig remissrunda.

Detta är ett typexempel på vad man som köpare av en fastighet bör undersöka innan köpet, dvs. vad som är planerat för området och närområdet de kommande åren.

För mig verkar detta inte alls som en miljöfarlig verksamhet som olagligt eller med tvivelaktiga metoder håller på att etableras. Att prata om miljöskandal är nog väldigt långt från sanningen.

Som villaägare är det jättesvårt att få information, även om man aktivt letar. Ingen informaiton har getts boende vad jag vet. Jag vet heller inte vad som kan anses skäligt att en villaägare letar rätt på själv? eller vad som de skall bli upplysta om så de kan ha en åsikt!

Hur hittade du beslutet i länsstyrelsen? Finns det någon länk? vi har letat men inte hittat något?

Vi hittar ingentig på företagets hemsida, inte mycket på kommunens hemsida mm mm.

En deopni anser inte jag heller vara miljöfarlig verksamhet. Men nu i dagarna kom information om stenkross och tipp....det är inte samma sak. Jag får bara anta att de som lämnat info om stenkross till villaägarna vet vad de talar om. Jag har själv inte hittat någon informatio, vilket i sig vibbar skumt!

Det skall ju hållas info 6/5 så då får vi veta mer.............förhoppningsvis.

För va djag förstått är det som följer med vår demokrati. Om ett företag vill starta deopni för att vidareutvekla denna till stenkross och stor tipp krävs beslut av länsstyrelsen. OM inga klagomål inkommer finns inga bekymmer och företaget får tillstånd utan någon prövning. OM klagomål eller krav på diverse miljöanalyser inkommer så blir saken prövad av länstyrelsen. DÅ finns det ju stor anledning för ett företag att dölja all info innan belut tagits såklart.

Är det inte så demokratin funkar?

Redigerat:
Hemmakatten skrev:
Man bör nog se lite sansat på detta. Ärendet är prövat och beslutat av Länsstyrelsen i enlighet med bl.a Miljöbalken. rubriken på beslutet är "Tillstånd enligt 9 kap. miljöbalken (MB) till deponering av inert
avfall, sortering, mellanlagring och återvinning av bygg- och
industriavfall samt till kompostering av park- och trädgårdsavfall,
allt på fastigheten Läby-Österby 4:1 i Uppsala kommun".
.
Jag tror inte detta är ärendet som diskuteras i denna tråd. Läby-Österby är inte i närheten av Alsike så vitt jag vet.....

Hemmakatten skrev:
Länk till Länsstyrelsens beslut 2005.
[länk]

Eftersom verksamheten inte kommit igång ännu så är väl en inte allt för tokig gissning att det beror på att beslutet överklagats.
Detta är fel ärende - det handlar inte om Alsike. Dessutom är Alsike Knivsta Kommun inte Uppsala. Så inläggen från moderator är ang fel ärende.

Så jag håller inte med om att vi bör se mer sansat på det, inte innan vi vet vad det handlar om, det korrekta ärendet!

Redigerat:
P
Det finns tydligen direktiv om att grustagning från naturliga grustag ska begränsas. Det gör att stora anläggningsföretag planerar ganska många bergstäkter just nu. I Sörmland planeras det bergstäkter lite överallt tycker jag mig ha märkt. Kommunen säljer mark över kommuninnevånarnas huvuden och får in lite pengar. Länstyrelsen fattar beslut och kommuninnevånarna rasar. När väl kommunpolitikerna sålt marken kan de inte göra något längre utan det enda som kan stoppa bergstäkterna är överklaganden.

Det snackas gränsvärden hit och dit, men det enda gränsvärde som faktiskt duger för en kringboende är noll (0). Det är klart att ingen vill ha ens ett enda dammkorn på sin bil, inte höra minsta ljud från sprängningarna, inte höra ljudet från 250 lastbilar om dagen som gasar på ut från utfarten till bergtäkten. Det är inte svårt att förstå att kommuninnevånarna är förbannade. I viss fall ger bergstäkterna inte ens ett endaste arbetstillfälle till innevånarna i kommunen utan det enda kommunen fått är en slant på banken och mycket förbannade kommuninnevånare.

Redigerat av moderator:
P
Hemmakatten skrev:
Detta är ett typexempel på vad man som köpare av en fastighet bör undersöka innan köpet, dvs. vad som är planerat för området och närområdet de kommande åren.
När man köper ja. Men har man bott där i 30 år ska man ha varit bra förutseende för att inse att det kommer att bli en bergstäkt i området när man köpte huset.

Hemmakatten
Om du läser i beslutet så ser du att en av alternativa lokaliseringar är AR-tippen i Alsike. Slutsatsen måste fortfarande bli att det är samma verksamhet som i det ursprungliga beslutet. Tippen finns dessutom med i översiktsplanen för Aliske, vilket innebär att den funnits med i planen i många år.

Du skriver ju att du fått information. Dessutom att du fått info om att det blir både kross och soptipp. Var har du fått den ifrån? Som akademiker/forskare är en av de grundläggande egenskaperna att vara logisk/kritisk/analyserande och noga med grundfakta och bevisvärde. Istället för att skriva saker som "det inte finns regler för buller och damm", "miljöskandal", "analyser" på barnnivå om vad demokrati är, att ni aldrig fått någon information, att Länsstyrelsen lättvindigt utan lagstöd ger tillstånd för olika verksamheter, att lokala politiker och tjänstemän går i företags ledband och beslutar vad som helst samt att företag har som regel att "mörka" sin verksamhet, borde det vara läge att ta reda på fakta och undersöka hur beslutsprocessen har varit.

I ett samhälle behövs en infrastruktur, dit hör även en fungerande avfallshantering, även bergkross och deponiverksamhet. Detta bör ligga på avstånd som är miljömässigt försvarbara med tanke på var schaktmassorna kommer ifrån (bostadsbyggande, väggar) och vart de senare skall. Att bygga jordvallar runt en anläggning är en utmärkt bullerdämpande åtgärd.

Jag reagerar ibland på här i forumet hur vår demokrati framställs och på hur den fungerar. Jag vågar påstå att Sverige är en av de minst korrumperade staterna och att just vår parlamentariska demokrati fungerar förvånasvärt väl. Våra politiker är till absolut största delen oavlönade (till skillnad från många andra länder), demokratiskt valda människor som ägnar många timmar varje vecka till ett samhällsengagemang med en önskan att bidra till att utveckla vårt samhälle.

Som ytterligare garant och påtryckare till ett demokratiskt samhälle finns en stor bredd av utomparlamentariskt arbete som pågår inom alla de föreningar och intressegrupper som finns. De ger en ytterligare bild och insikt i olika problemställningar eller intresseområden. Uppernbarligen finns en sådan intressegrupp bildad som arbetar mot en etablering av deponin i Alsike. Utmärkt! Men viktigt att se till att man arbetar med och framför fakta och undviker att hemfalla sig åt känslomässiga, ickerelevanta tyckanden. Då når man framgång bäst.

Redigerat:
Men du hemmakatten,

OM det nu är så som du säger att beslutet göms i ett annat besklut 2005 och vi villaägare får veta detta via mer eller minder rykten och något som andra villaägare skickar ut - är det information?

Väldigt bristfälligt och dessutom efter beslut då?

Jag tror inte du har rätt när du skriver att en bergskross måste man förvänta sig 100m från dagis, skola o villor.....eller miljöfarlig verkamhet (ännu värre). Jag tycker att du är dålig på att hålla dig till faka i dina inlägg.

Dessutom finns i det beslut du hänvisar till information om hur de boende där fått information, då är det väl inte rätt att de nämner AR lägst bak, inte informarar och stödjer sig på detta beslut?

T
Har idag pratat med Miljöprövningsdelegationen i Uppsala (som 2005 fattade beslutet). Enligt dem så har ingen överklagat beslutet som är fattat 2005-05-12. Receptionisten kunde inte säga något mer utan hänvisade till en tjänsteman på miljöenheten med direktnummer 018-195270 .

Redigerat av moderator:
Beslutet från 2005 rör ju en helt annan fastighet (även om Alsike nämns som ett alternativ) och ett annat företag än Dalby Maskin AB (ABT Transport AB). Måste det inte till en ny ansökan då?

Knivsta Bygg och Miljö borde kunna ge guidning.

Sedan måste jag säga att jag tycker det är lite olyckligt hur saken framställs på
http://alsikeknivsta.googlepages.com

Är det denna "information" som boende fått i brevlådan så är det olyckligt. Risken är att folk inte tar det på alvar när det skruvas till så.

Edit:
Det står ju även på inbjudan till mötet att de avser söka tillstånd, så i mina ögon verkar ju allt vara i sin ordning (förutom att jag som fastihetsägare i området inte informerats om mötet då)
http://alsikeknivsta.googlepages.com/Inbjudan_samradsmote.JPG
Det ger ju tillfälle till överklagan.

Redigerat:
Jag hoppas innerligt att de måste in med en ny ansökan då det rör sig om en helt ny plats och helt nya förhållanden - nära dagis, villor mm.

Då informationen var ca 0 från vare sig kommun, företag eller länsstyrelse utan bara kommit via villaägare så finns väl risk att det skruvas upp lite.

Självfallet upplever alla boende det som att något försöker döljas, det är en helt rimlig reaktion som företaget får räkna med. Diverse aktioner utformas alltifrån att alla skall sprida bojkott av företaget, vilket jag naser en bra ide. Av dem som bor i Alsike finns nog många på relativt höga positioner inom många företag i Sto-Uppsala området.

Men vi får se på infomötet på tisdag vart vi står. Kan bara ana det uppror som kommer ske om det visar sig att de kan stödja sig på ett beslut om en helt annan plas, annat företag, och annan verksamhet.-....verkar ju helt absurt.

Redigerat:
T499 skrev:
Har idag pratat med Miljöprövningsdelegationen i Uppsala (som 2005 fattade beslutet). Enligt dem så har ingen överklagat beslutet som är fattat 2005-05-12. Receptionisten kunde inte säga något mer utan hänvisade till en tjänsteman på miljöenheten med direktnummer 018-195246 .
Tack för tel nummret. Anldeningen till att ingen överklagat är ju självfallet att ingen fått information eller ens kunnat hitta den då den ligger gömd i beslutets nedre del, på 2 raders text. Så det stämer nog att länsstyrelsen inte fått in några klagomål från ens de som bor granngårds....va konstigt! *suck*

Kartan på http://alsikeknivsta.googlepages.com är ju tom mer förlåtande än verkligheten då bebyggelse av villor planeras och skall ske ännu närmre än bilden visar, tex förlägningen av Åsagatan där skanska bygger för fullt just nu. Skall inte det bli bostäder? Och mitt emot Alsike skola? Någon som vet vad som skall byggas där? Bostäder?

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.