135 478 läst ·
357 svar
135k läst
357 svar
Sommarstugan - utan allt men med underbart läge
Har en likadan, dem är mycket bra!H husdrommaren skrev:Stort ögonblick! 2016 sa vi att här ska man ha någon form av badtunna/spabad. Nu är vi där, eller nästan iallafall. Lite saker ska monteras men det är ju bara någon timmes jobb eller 3, förhoppningsvis. Det där har vi dock sagt förut, har ju en tendens att underskatta tiden som behövs för att fixa saker och ting.
Vi är lite fundersamma på om man ska försöka få den övre trallen att på nåt sätt, gå delvis runt tunnan. Men där har vi inte klurat klart än. Sedan ska det ju till staket, trappor, bänkar mm.
[bild]
[bild]
Beror lite på temperaturen men räkna med 2-3 timmar. Man kan elda på rätt bra vid behov.H husdrommaren skrev:
Enda nackdelen med denna variant är självcirkulationen genom kaminen, den kan förbättras avsevärt om man vevar runt lite då och då.
En bekant köpte varianten med kaminen i karet, den är snabbare och effektivare men tar ju lite plats .
Ungefär som härhemma.. när vi köpte gården (2013) sa vi att "här ska det vara en balkong"... (med strålande utsikt..)H husdrommaren skrev:Stort ögonblick! 2016 sa vi att här ska man ha någon form av badtunna/spabad. Nu är vi där, eller nästan iallafall. Lite saker ska monteras men det är ju bara någon timmes jobb eller 3, förhoppningsvis. Det där har vi dock sagt förut, har ju en tendens att underskatta tiden som behövs för att fixa saker och ting.
Vi är lite fundersamma på om man ska försöka få den övre trallen att på nåt sätt, gå delvis runt tunnan. Men där har vi inte klurat klart än. Sedan ska det ju till staket, trappor, bänkar mm.
[bild]
[bild]
--- > Det tog ett tag.. och en nära-döden-spark i rumpan.. men 2024 byggde vi balkongen! 👍
Man ska njuta medan man lever och kan!
Igår eldade vi i 4 h pga la in alldeles för lite ved åt gången, men fick en jämn trevlig temperatur på 39 grader. Idag lassade vi in betydligt mera hela tiden så då gick det på under 3 h kanske t.o.m. 2,5 h. Dock så blev det väl varmt idag, var uppe på 43-44 grader. Vårt nästa försök så ska vi lassa mycket i början men när vi kommit upp i 30 grader så ska vi börja elda försiktigare. Vattnet kommer från en djupborrad brunn så det är runt 4 grader när vi startar.K karlmb skrev:
Det är våran plan också, förhoppningsvis får vi till detta snart då vi vill bygga en ”dold” plats för pumpen först. Vi vet nämligen med oss att vi fungerar så att tillfälliga lösningar tenderar att bli permanenta lösningar.
Samma här...H husdrommaren skrev:
Jag ska sätta en fjärrkontroll på pumpen samt en zigbee-styrd motor på en ventil ut mot sjön, som jag kan öppna för att tömma hela systemet bakvägen via tryckledningen upp till tunnan.
Då slipper jag tänka på vad som händer när jag dumpar 1 m3 vatten rakt ut i trädgården, samtidigt som det hela kan automatiseras så jag rent av slipper att något fryser sönder fram på hösten. Och en enda slang att gräva ner.
Hela systemet kan förstås även användas för bevattning med sjövatten dessutom.
Målning av vardagsrum plus alla annan ny yta inomhus dröjer till efter årsskiftet. Fram tills dess blir det att drömma inredning, leka med chat gpt och småförbereda.
Inspo bilder från AI
Hyllor ursågade av en bänkskiva i ek. Funderar på om jag ska göra något liknande med hyllan under tv plus samma material till ett soffbord. Lite rädd dock att det blir för dominant med stavar. Kanske bättre med borden som är på AI bilderna? Oavsett så vill vi ha så mycket naturmaterial som möjligt i inredningen. Typ lite känsla av att man förlänger känslan av skog och naturen in i vardagsrummet.
Inspo bilder från AI
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Hyllor ursågade av en bänkskiva i ek. Funderar på om jag ska göra något liknande med hyllan under tv plus samma material till ett soffbord. Lite rädd dock att det blir för dominant med stavar. Kanske bättre med borden som är på AI bilderna? Oavsett så vill vi ha så mycket naturmaterial som möjligt i inredningen. Typ lite känsla av att man förlänger känslan av skog och naturen in i vardagsrummet.
Logga in
Skapa konto
Klicka här för att svara