135 480 läst ·
357 svar
135k läst
357 svar
Sommarstugan - utan allt men med underbart läge
Bra ide men jag hade gjort tvärtom. Stora huset utan elektronik och friggeboden där man kan glo på skärmar ibland. HeheH husdrommaren skrev:Tack!
Vi har en liten timrad friggebod på tomten, en liten tanke som vi leker med är att sätta in den sparade Jötul kaminen i den, även en mängd fotogenlampor är sparade samt gamla möbler. Och då göra denna friggebod till vårt sällskapsspel ställe. Här ska all modern teknologi samt elektricitet vara förbjudet. Frågan är bara om man använder det eller om det bara blir ett outnyttjat ställe 🤔
Skämt åsido. Tror det är en bra ide men gäller att man har diciplin att ta sig tiden.
Så var det där med att vi har en årstid som heter vinter. Efter att ha haft rekordvarmt i december så vände det snabbt till att det inte gick att fortsätta pga vädret. Men nu är vi äntligen igång igen 🙏🙌. Och hoppet att få premiär bada i spatunnan nu i februari har återvänt plus såklart att äntligen få ett vardagsrum igen!
Materialet är nu på plats.
Pordrän mm och återfyllnad kring grunden är klart.
Imorgon ska ställningen köras hit så ikväll blir det till att både salta och flisa rejält på vår lilla grusväg. Det är inga snälla backar som de ska transportera hit ställningen på. De skämtade lite i fredags att nästan lättare att ta vägen över sjön som nu är isbelagd. Kuriosa, det var faktiskt så som ursprungsstugan kom hit på 50-talet. Alltså i delar över den tjocka isen och delarna drogs till och med av hästar.
Materialet är nu på plats.
Pordrän mm och återfyllnad kring grunden är klart.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Imorgon ska ställningen köras hit så ikväll blir det till att både salta och flisa rejält på vår lilla grusväg. Det är inga snälla backar som de ska transportera hit ställningen på. De skämtade lite i fredags att nästan lättare att ta vägen över sjön som nu är isbelagd. Kuriosa, det var faktiskt så som ursprungsstugan kom hit på 50-talet. Alltså i delar över den tjocka isen och delarna drogs till och med av hästar.
Innan ställningen skulle upp så byggde de bjälklaget.
Ställningen plus lite pill på bjälklaget. Våra noggranna inspektörer var självklart på plats så fort alla hantverkare hade lämnat!
Snart är det dags att börja bygga ytterväggar, jag är riktigt toknyfiken på hur helheten kommer bli. Allt har ju endast funnits i mitt egna huvud plus såklart att jag sedan ritat det på papper. Men att vi denna gång inte tagit in någon som hjälpt oss att rita gör att jag har två meningar rullande i huvudet just nu. Den ena är ”ingen minns en fegis” och den efterföljande meningen är ”men alla minns en idiot”. Jaja, inom några veckor så får jag facit på hur det blir och känns.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ställningen plus lite pill på bjälklaget. Våra noggranna inspektörer var självklart på plats så fort alla hantverkare hade lämnat!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Snart är det dags att börja bygga ytterväggar, jag är riktigt toknyfiken på hur helheten kommer bli. Allt har ju endast funnits i mitt egna huvud plus såklart att jag sedan ritat det på papper. Men att vi denna gång inte tagit in någon som hjälpt oss att rita gör att jag har två meningar rullande i huvudet just nu. Den ena är ”ingen minns en fegis” och den efterföljande meningen är ”men alla minns en idiot”. Jaja, inom några veckor så får jag facit på hur det blir och känns.
Nu är vi inne i den där fasen där varenda gång man tittar till bygget så har det hänt ytterligare spännande saker. Ytterväggarna är i princip klara nu och imorgon ska balken upp samt de sa att om inget oväntat händer så är även takstolar plus kanske alla takluckor på plats innan vi går hem. Hade det varit möjligt så hade jag arbetat hemma imorgon. Kommer ihåg när de hissade upp balken för den so far nya delen av huset som inom ett par månader blir den gamla delen av huset det var riktigt fräckt!
Bygget hittills:
Bygget hittills:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ingen maskin idag så takbalkarna lyftes upp på plats av snickarna. Sjukt imponerad över både deras lösningsorienterade sätt samt deras fysiska styrka.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det ska bli rätt spännande väder med start natten mellan torsdag och fredag. Både blåsa mycket och förväntas komma 20 cm snö. Så fullt fokus på att få det vädertätt är det som gäller. Vissa av fönsterna har de satt tillfälliga skyddsskiva framför som tas bort först när dessa fönster finns på plats.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Först en gul varning som sedan blev till en orange varning men som då max skulle bara vara ett dygn men nu är det förlängt till mera och dessutom har hela dagen varit riktigt skakig här då inget stoppar vindarna över sjön. Men våra underbara snickare har ju såklart levererat, trumvirvel, vi har ett stormsäkrat och vädertätt hus. 🙌🥳. Låt stormen och snön yla bäst den vill 💪, dock kommer det inte hända något mera med bygget förrän vädret lugnat sig. Jag hoppas att bygget kan återupptas någon gång under vecka 7 men känns i dagsläget inte så.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ja denna vinter går till historien.H husdrommaren skrev:Först en gul varning som sedan blev till en orange varning men som då max skulle bara vara ett dygn men nu är det förlängt till mera och dessutom har hela dagen varit riktigt skakig här då inget stoppar vindarna över sjön. Men våra underbara snickare har ju såklart levererat, trumvirvel, vi har ett stormsäkrat och vädertätt hus. 🙌🥳. Låt stormen och snön yla bäst den vill 💪, dock kommer det inte hända något mera med bygget förrän vädret lugnat sig. Jag hoppas att bygget kan återupptas någon gång under vecka 7 men känns i dagsläget inte så.
[bild]
[bild]
[bild]
Ja, det gör den verkligen! Vi brukar aldrig ha sådant väder här nere.K karlmb skrev:
Det som gör det extra ”roligt” är att vår toalett fanns i gamla delen, alltså den rivna delen. Så sedan 1 december är vi tillbaka där vi en gång startade, alltså till utedasset som ligger ca 50 meter från huset. Ger lite karaktär att få lov att skotta upp en gång och sedan slå sig ned på sitsen i minusgrader 😅.
Klockan 7 imorse vaknade vi av att det lät på utsidan. Bättre hälften stack ut och kollade och där stod 2 stycken bilar och våra härliga snickare, påpälsade från topp till tå (-16 grader). Vi blev paffa men väldigt glada!
Imorgon blir det fasad. Sedan efter det har vi ett problem att lösa för varken fönster, altandörrar, yttertaket eller isolering är hitkört.
Det finns inte en chans att man kan köra en bil med en släpkärra nu. Så vänta till våren, något specialfordon typ järnhäst, annat bandfordon eller via isen på sjön är de alternativ vi har. Lite småknip i magen har man allt över vädret.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Imorgon blir det fasad. Sedan efter det har vi ett problem att lösa för varken fönster, altandörrar, yttertaket eller isolering är hitkört.
Det finns inte en chans att man kan köra en bil med en släpkärra nu. Så vänta till våren, något specialfordon typ järnhäst, annat bandfordon eller via isen på sjön är de alternativ vi har. Lite småknip i magen har man allt över vädret.
Det är intressant att se hur proffsen gör. Jag går själv i byggtankar och letar inspiration och har ställt en del frågor på forumet på den här typen av konstruktion. Ser ut som ett riktigt fint bygge!
Är det vedertaget att holka hur takstolarna på det här viset? Kanske är så lite att det inte underminerar bärigheten, men något jag noterade och blev nyfiken på.
Har hittat den här som inspiration tidigare:
Är det vedertaget att holka hur takstolarna på det här viset? Kanske är så lite att det inte underminerar bärigheten, men något jag noterade och blev nyfiken på.
Logga in
Skapa konto
Har hittat den här som inspiration tidigare:
Logga in
Skapa konto