H husdrommaren skrev:
Efter en liten paus är det nu igång igen och strax är det färdigisolerat.
Vi (bättre hälften och jag) är även igång med att planera taklagsfesten. Den blir först när altan och badtunna är på plats så inte dags riktigt än. Anledningen till att det först blir när tunnan är på plats är för att våra hantverkare ska få bli riktigt varma, det har nämligen varit sibiriskt snorkallt och blåst halvstorm under alla för många av deras byggdagar. Jag vet att man inte kan påverka vädret men trots detta skäms man ändå.

Men vad ska vi bjuda på för mat?
Dryck kmr oavsett mat vara: bubbelvatten, läsk, öl, vin och kaffe med avec till tårtan.
Klassisk tårta typ schwarzwaldtårta
Maten som vi velar mellan är:
Alt 1) skaldjurs smörgåstårta och en rostbiff-och-brie smörgåstårta.
Alt 2) grillad kyckling, fläskfilé, revben, potatisgratäng/pommes och såser.
Alt 3) plockmat, klassiska fat med charkuterier, ostar, skaldjur, kex, bröd mm

Vad tror ni hade varit mest uppskattat att bjuda på?

[bild]
Alternativ 2 för hantverkare skulle jag säga ;)

• Gilla
  • Haha
[SKPG]Zamora och 4 till
  • Laddar…
P
#2 👌👍

• Gilla
husdrommaren
  • Laddar…
#1, men alla lär uppskattas!

• Gilla
husdrommaren
  • Laddar…
H husdrommaren skrev:
Dryck kmr oavsett mat vara: två vita och en brun
There, I fixed it.

• Gilla
husdrommaren
  • Laddar…
H
D Dublin skrev:
Jag tar alt 1. När ska vi komma? 😆😆
När badtunnan är på plats 😆

H
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
There, I fixed it.
Det var ett nytt utryck för mig, fick söka upp det.

H
Rörmokaren har varit här och förberett lite. Avlopp, matare till golvvärmen och vatten till blivande handfat.
Plåtslagaren har också varit här och gjort den lite halvkrångliga anslutningen mellan ”gamla” och nya(ste) delen. Kassa bilder men jag var lite för kort så fick sträcka upp armen och ta kort där jag inte såg vad jag tog kort på s.a.s.
Snickarna har fortsatt där inne, nu börjar det verkligen ta form! Ovanför den blivande toaletten blir det ett rakt tak så där kommer det att bli ett litet miniloft med förvaring.
Byggprojekt på tak med träramar och plåttak i bakgrunden, vid en sjö och skogsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Väggisolering och rör för golvvärme i en pågående byggnadskonstruktion, med synliga takbalkar och en stege i förgrunden.
Skapa konto

Renoveringsprojekt visar insidan av ett rum med golvvärmerör och isolerade väggar, under konstruktion med synliga takbjälkar och byggrus på golvet.
Skapa konto

• Gilla
jawen och 4 till
  • Laddar…
Jag röstar för #2

//AA

H
Nu är utsidan klar (förutom 2 stycken panelbitar)! Plåtslagaren fick svettas lite för att få ihop alla delar på ett säkert sätt men nu är alla hantverkare nöjda över avvattning mm.
Delvis färdigställd husfasad med takrännor och stuprör, byggställning och stege synliga, himlen molnig.
Skapa konto

Nybyggd träfasad och tak med mörk plåt på hus, byggställningar runtom och skog i bakgrunden. Utsidan nästan klar.
Skapa konto

Svart tak med nylagd plåt, skog i bakgrunden. Avvattning och hantverksarbete slutfört.
Skapa konto

Svart tak med nylagd plåt och korrekt avvattning, del av ett byggprojekt med kvarvarande arbete med panelbitar, omgärdat av träd.
Skapa konto

Svart hängränna monterad på vit fasad del av avvattningssystem, fångar regnvatten effektivt för att skydda byggnaden.
Skapa konto

Svart plåttak med detalj av vit träpanel, synlig montering av takavvattning och panelbitar vid ett hörn.
Skapa konto

• Gilla
saiter och 6 till
  • Laddar…
H
Nu börjar det på allvar bli dags att ta tag i ytskikten och inredningen.
En del saker är redan beställda och klara.
Vi kmr gå på samma färg på väggarna i vardagsrummet som vi hade på vårt fd boende då vi var väldigt nöjda med den varma färgen och vi tror att färgen kmr ännu mera till sin rätt här ute på landet än mitt inne i en storstad. Golvet blir en en 1-stav parkett ek. Dök upp på erbjudande idag så beställt det och leverans blir om 2 veckor. Vi kmr köra Plejd på belysningen även på denna delen av huset.
Bifogar en bild från vårt fd vardagsrum där man ser färgen, tänker även vitt foder och vitt tak. I övrigt blir det mycket naturmaterial, linnegardiner och ljus ullmatta. Väldigt ”tråkiga” färger såsom beige, vitt, grått och svart, färgklickarna kmr vara krukväxter och tavlor. Jag är lite rädd att jag är för mesig här men å andra sidan jag gillar ju verkligen dessa mesiga färger 😳😆.

Lite av finplanering kring elektroniken är också planerad/snart planerad klar. Mittemot soffan i vardagsrummet så kmr det bli en Samsung frame tv och på båda sidorna av tv:n blir det in-Wall högtalare (dessa är redan beställda och klara då de ska byggas in) som ska sprutmålas i samma färg som väggen. (Det kommer även bli några utomshögtalare.) Sedan ska det dras rör från dessa saker bort till ett hörn där vi kmr samla elektroniken och alla ”fula lådor” i ett skåp. Där ska det sedan kopplas upp mot Google Home så tanken är att det ska vara en otroligt idiot enkel variant av röststyrning på musik, tv och belysning. Säkert glömt hur mkt saker som helst men hoppas att jag glömt lite mindre denna gången än förra gången som vi renoverade 😬
Vårt fd, vardagsrum:
Vardagsrum med varm väggfärg, vit soffa, träbord, ljusa gardiner, affisch på väggen, och växt vid fönstret.
Skapa konto

Golvet som vi beställt idag:
Ljust vardagsrum med vattenfallsbänk, vita väggar, ekparkett, modern soffa, rosa kudde, växt vid fönstret och elegant matplats i bakgrunden.
Skapa konto

Högtalarna som ska byggas in:
TV med två inbyggda högtalare på en vit vägg i ett vardagsrum.

• Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
P
Härligt! Hur funkar det med fortplantning av ljud/bas i stommen när du bygger in högtalarna sådär? Finns det inte risk att väggen bli någon sorts resonanslåda?

H
P Posselosse skrev:
Härligt! Hur funkar det med fortplantning av ljud/bas i stommen när du bygger in högtalarna sådär? Finns det inte risk att väggen bli någon sorts resonanslåda?
Vi kmr att bygga en låda som är 5 cm större än högtalarna på alla sidor som kläs med dämpningstyg runt om och sedan sätts osb och gips på utsidan av lådan. Därefter skär vi upp ett hål och fäster högtalarna där i. Man behöver inte göra såhär enligt Sonos men vi tänkte att det känns bäst. En nackdel är dock att det blir 3 cm mindre isolering i väggen då lådan är djupare än installationsskiktet.

Det finns ju "tavelhögtalare" som låter en flytta ljudet enklare vid behov. Hade det funnits behov av skärmväggar och ljud samtidigt finns ju Magnepan Planar. Men jag tycker att det är bra att fråga ett ljudnördsforum om hur det blir bäst då resonans och sugljud är en svår nöt att knäcka även i "vanliga" lådor, så inbyggda är ett par snäpp krångligare.
Jag har sagt det flera gånger känner jag. Men ska man göra det kan man lika gärna göra det rätt. Och jag är inte audiofil egentligen, jag lovar! Men uppväxt med en far som var entusiast, vilket är en mer praktisk läggning... Där en audiofil hade använt spikar och sandfyllda lådor för att höja upp elementen till rätt höjd körde min far på klappstolar istället då deras korslagda ben tog upp vibrationerna tillräckligt bra för volymen man har i en lägenhet. Jag försöker mest säga att det finns många olika lösningar på ett problem. Exempelvis kanske du en stenfirma i närheten? De har säkert plattor av sämre kvalitet som du kan få billigt att ha som klädnad av dina urtag för att få något som motarbetar stomljud. (annars finns det betong om det är ett alternativ)

• Gilla
husdrommaren och 1 till
  • Laddar…
P
H husdrommaren skrev:
Vi kmr att bygga en låda som är 5 cm större än högtalarna på alla sidor som kläs med dämpningstyg runt om och sedan sätts osb och gips på utsidan av lådan. Därefter skär vi upp ett hål och fäster högtalarna där i. Man behöver inte göra såhär enligt Sonos men vi tänkte att det känns bäst. En nackdel är dock att det blir 3 cm mindre isolering i väggen då lådan är djupare än installationsskiktet.
Ok, spännande! Du får återkomma med en recension av det :)

H
VidarH VidarH skrev:
Det finns ju "tavelhögtalare" som låter en flytta ljudet enklare vid behov. Hade det funnits behov av skärmväggar och ljud samtidigt finns ju Magnepan Planar. Men jag tycker att det är bra att fråga ett ljudnördsforum om hur det blir bäst då resonans och sugljud är en svår nöt att knäcka även i "vanliga" lådor, så inbyggda är ett par snäpp krångligare.
Jag har sagt det flera gånger känner jag. Men ska man göra det kan man lika gärna göra det rätt. Och jag är inte audiofil egentligen, jag lovar! Men uppväxt med en far som var entusiast, vilket är en mer praktisk läggning... Där en audiofil hade använt spikar och sandfyllda lådor för att höja upp elementen till rätt höjd körde min far på klappstolar istället då deras korslagda ben tog upp vibrationerna tillräckligt bra för volymen man har i en lägenhet. Jag försöker mest säga att det finns många olika lösningar på ett problem. Exempelvis kanske du en stenfirma i närheten? De har säkert plattor av sämre kvalitet som du kan få billigt att ha som klädnad av dina urtag för att få något som motarbetar stomljud. (annars finns det betong om det är ett alternativ)
Fina tips! Och håller med om att man ska göra saker och ting ordentligt men nu fick jag kanske oss att låta mkt mera ljud intresserade än vad vi är, vi är lite mera på stadiet ”gillar att lyssna på Spotify” ”lite extra ljud än tv när man kollar på film” ”trevligt med musik när man grejar i trädgården” stadiet så väldigt icke höga krav. Något vi uppskattar är dock att (vi har inga grannar) kunna spela samma musik i hela huset plus även utomhus, på sommaren så står dörrarna öppna och vi rör oss mkt ut och in.
Det vi har beställt är: Sonos in-Wall, Sonos Amp, Sonos outdoor. Lådan köper vi inte deras (behövs ej) utan gör en egen och sätter en formbar filt för akustik inuti. Budgeten för ovan plus tv är absolut Max 50000 kr så det är tajt för ljud är dyrt 😬. Eller ja, det är som allt annat när man bygger hus, lönen tar slut fort om man säger så 😆

• Gilla
VidarH
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.