Det är helt ok att göra så.

• Gilla
husdrommaren
  • Laddar…
H
G greenkarma skrev:
Det är intressant att se hur proffsen gör. Jag går själv i byggtankar och letar inspiration och har ställt en del frågor på forumet på den här typen av konstruktion. Ser ut som ett riktigt fint bygge!

Är det vedertaget att holka hur takstolarna på det här viset? Kanske är så lite att det inte underminerar bärigheten, men något jag noterade och blev nyfiken på. :)
[bild]

Har hittat den här som inspiration tidigare:
[bild]
Tyvärr har jag ingen som helst koll på ovan. Men det jag kan säga är att de är inga nybörjare, iallafall 15-20 års erfarenhet per snickare, och detta är def. inte deras första hus som de bygger. Jag har för mig från när vi byggde senast med denna firma och kommunen var inblandad att Derome (eller vilket företag det nu var) hade en beräkningstjänst på takstolar mm för alla dessa papper var man tvungen att scanna in och skicka med. Men som sagt ingen koll själv. Brakar taket så lovar jag att skriva om det 😉

• Gilla
greenkarma
  • Laddar…
H
Det kanske löser sig med en plåtslagare snart så all fokus idag låg på att fixa klart inför detta. Vi håller tummarna!
Bilder från lite olika vinklar, tycker att man på dessa bilder får en liten bättre idé om hur det brutna hörnet kommer bli när det är klart.

Byggarbetsplats med tak under konstruktion och ställningar, omgiven av skog. Fokus på brutet hörn och träreglar på taket. Snö på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Byggarbetsplats i vinterskog med halvfärdigt tak och ställningar runt huset för renovering och plåtslageriarbete.
Skapa konto

• Gilla
Kjell_G och 5 till
  • Laddar…
H
Idag blåste det riktigt kallt så den äldre inspektören vände i dörren och endast den unga inspektören gick dagens runda för att se vad som hänt.

Bygget av en byggnad med takstolar under uppförande, täckt av ställningar, omgiven av snö, i en kall miljö.
Skapa konto

En byggarbetsplats med ett hus under konstruktion, täckt av snö med byggnadsställningar runt omkring.
Skapa konto

Hus under renovering med byggnadsställning och snö på marken, skog i bakgrunden. En grå katt går i snön framför huset.
Skapa konto

• Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
H
Idag blir det väldigt spännande, fönster och skjutdörren ska köras hit och sättas in (Hantverkarfirman hade redan löst transportfrågan). Väldigt glad över att jag har semester idag. Lite före bilder och förhoppningsvis i em blir det efter bilder. Där byggdörren sitter ska det sitta en pardörr i glas men den dröjer tills det är isolerat och klart där inne då den sitter i bef. Huset.
Bygge av husinteriör i trä, med halvt färdiga väggar och en byggdörr. Snön utanför och verktyg syns på en hylla.
Skapa konto

• Gilla
jawen och 7 till
  • Laddar…
H
Vilken bergochdalbana det är att bygga hus. Jag tror för min sinnesfrid att det är bäst att jag inte är ledig när det händer roliga saker här. Igår när de bar skjutdörrspartiet ned för backen och runt altanen för att lyfta den plats (skottad men det är ju vinterväglag) så försökte man dra sitt strå till stacken, i mitt fall blev det att sitta på övervåningen och vara blickstilla och hålla andan. Tveksamt hur mycket min syresbrist hjälpte de men allting höll och nu har vi samtliga fönster och skjutdörrar på plats 🥳

Blåste inte halvt storm idag så äldste inspektören var först plats så fort snickarna hade lämnat.
Katt tittar ut genom nyinstallerad skjutdörr i hus under byggnation, med snöklätt landskap och byggställning i bakgrunden.
Skapa konto

Nybyggt hus med altan och skjutdörrar, omgivet av snötäckt mark och skog i bakgrunden. Scenen visar vintrig miljö vid ett byggprojekt.
Skapa konto

Bygget av ett vitt hus med ställningar kring fasaden i en snötäckt miljö, omgivet av skog.
Skapa konto

Byggarbetsplats för hus under vinterväder, med byggnadsställning och stege vid husets tak, snö på marken.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
jawen och 15 till
  • Laddar…
Dem verkar jävla bra tempo minst sagt!

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
H
E erikjakan skrev:
Dem verkar jävla bra tempo minst sagt!
Det har de verkligen! Detta i kombination med att de är duktiga på att lösa problem och utmaningar som dyker upp vid vårat lite speciella ställe. Som vi sagt till de ett antal gånger, vi hade inte löst detta bygget utan de.

• Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
P
Vad är det för kluriga utmaningar ni stött på?

H
P Posselosse skrev:
Vad är det för kluriga utmaningar ni stött på?
Det är vår väg som är det stora bekymret. Det går inte att ta sig hit med lastbil. Så precis allt material och all inredning har körts till en av snickarna som bor ett par kilometer bort och har lastas av där sedan omlastar de allt och kör hit på släpkärra. Tack vare deras kontaktnät så har vi fått hit rörmokare, elektriker och framförallt brunnsborrare. De har haft traktorer och annat i beredskap ifall det går snett och ja några bärgningar har det blivit.

• Gilla
Kjell_G och 7 till
  • Laddar…
P
Ah fattar, skönt att de är handlingskraftiga

H
Fasaden är klar sedan ett par dagar tillbaka och det är dags att börja isolera. Plåttaket ska komma vecka 9 men då vädret blir stökigt så får vi se om det går att få hit det.
Vit träfasad med byggnadsställning, snö på marken och delar av tak syns. Saker intill väggen, redo för nästa byggfas.
Skapa konto

Byggnadsfasad med isolerat träpanel, byggställning runt om och en provisorisk dörr av plywood, vintermiljö i bakgrunden.
Skapa konto

Inomhuslager med staplad isolering i plastförpackningar, synliga träbalkar i taket och en gul skyddsväst hänger. En katt går på golvet.
Skapa konto

Hus med ny fasad under vintertid, omgiven av snö och skog.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
jawen och 10 till
  • Laddar…
H
Efter en liten paus är det nu igång igen och strax är det färdigisolerat.
Vi (bättre hälften och jag) är även igång med att planera taklagsfesten. Den blir först när altan och badtunna är på plats så inte dags riktigt än. Anledningen till att det först blir när tunnan är på plats är för att våra hantverkare ska få bli riktigt varma, det har nämligen varit sibiriskt snorkallt och blåst halvstorm under alla för många av deras byggdagar. Jag vet att man inte kan påverka vädret men trots detta skäms man ändå.

Men vad ska vi bjuda på för mat?
Dryck kmr oavsett mat vara: bubbelvatten, läsk, öl, vin och kaffe med avec till tårtan.
Klassisk tårta typ schwarzwaldtårta
Maten som vi velar mellan är:
Alt 1) skaldjurs smörgåstårta och en rostbiff-och-brie smörgåstårta.
Alt 2) grillad kyckling, fläskfilé, revben, potatisgratäng/pommes och såser.
Alt 3) plockmat, klassiska fat med charkuterier, ostar, skaldjur, kex, bröd mm

Vad tror ni hade varit mest uppskattat att bjuda på?

Ett nybyggt rum under isoleringsarbete med staplade isoleringsbalar och en person stående vid fönstret, med sjöutsikt utanför.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
saiter och 4 till
  • Laddar…
H husdrommaren skrev:
Jag tar alt 1. När ska vi komma? 😆😆

• Gilla
  • Haha
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
H husdrommaren skrev:
Efter en liten paus är det nu igång igen och strax är det färdigisolerat.
Vi (bättre hälften och jag) är även igång med att planera taklagsfesten. Den blir först när altan och badtunna är på plats så inte dags riktigt än. Anledningen till att det först blir när tunnan är på plats är för att våra hantverkare ska få bli riktigt varma, det har nämligen varit sibiriskt snorkallt och blåst halvstorm under alla för många av deras byggdagar. Jag vet att man inte kan påverka vädret men trots detta skäms man ändå.

Men vad ska vi bjuda på för mat?
Dryck kmr oavsett mat vara: bubbelvatten, läsk, öl, vin och kaffe med avec till tårtan.
Klassisk tårta typ schwarzwaldtårta
Maten som vi velar mellan är:
Alt 1) skaldjurs smörgåstårta och en rostbiff-och-brie smörgåstårta.
Alt 2) grillad kyckling, fläskfilé, revben, potatisgratäng/pommes och såser.
Alt 3) plockmat, klassiska fat med charkuterier, ostar, skaldjur, kex, bröd mm

[bild]
#2 så här i polarvintern.

• Gilla
[SKPG]Zamora och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.