Den billigaste lösningen är dyra hörlurar. Men det är ju tråkigt. 😉
Men jag är för snål för att köra annat än second hand och arvegods. Jag hade funderingar på att öppna upp en kattvind efter inflyttningen för att gömma undan högtalare, förstärkare, spelkonsoler och sådant men det övergav jag när jag insåg att det ändå var för lågt i tak på övervåningen just där för TVn pga halvvåning och hur stora de moderna tvapparaterna blivit. Men Sonos har ju heltäckande lösningar för dig så det kommer att vara fullt tillräckligt så länge du inte behöver mullrande bas överallt.

Ang taklagsfest så tror jag att era byggare blir glada oavsett vilka av era alternativ ni kör på.

De som varit och jobbat länge med mina projekt har jag köpt en present. En golfgalen snickare fick golfbollar exv.

För övrigt så får nu så jäkla fint. Kul se yrkeskunniga som levererar :)

• Gilla
husdrommaren och 1 till
  • Laddar…
H
Nischerna för högtalarna innan auktstikfilten samt nischen för tv där Hdmi och vägguttag ska sitta. Sista bilden är rördragningar till det blivande elektronikskåpet.
Oisolerad innervägg med synliga reglar och kablar under byggprocess. Fönster till höger med utsikt över skog och sjö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träram och gröna rör i vägg med isolering. Synliga trästöd och byggmaterial i ett pågående bygg- eller renoveringsprojekt.
Skapa konto

Renovering av rum med reglar, isolering och synliga elrör. Halvfärdigt tak och fönster syns, samt en elkabeltrumma på golvet.

• Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
H
Våra grannar är bäst 😍. Igår fick vi reda på att de som ska spruta in lösullsisolering kommer idag, onsdag. Kanonbra men vi har fått ett märkligt hål i vägen, det började med en rot från en gran som stack upp och efter att vi sågade av den roten så har det blivit en lerig, bred och djup grop som är konstant vattenfylld. Detta funkar ju inte när de ska komma med utrustningen för att spruta in isoleringen. Även våran bil med hög markfrigång gnäller när vi kör där. Först ett samtal till en granne om vi kunde få paniklåna grus av de, svaret var självklart ja. Så bara att maka sig ut och börja fylla hålet, vi började med hinkar. Efter 6 stycken hinkar med grus som bara försvann ned i hålet utan att synas något av så hämtade vi skottkärra. Efter att ha hällt i flera lass så började vi se lite stenar dyka upp men inte i närheten av att kunna funka. Varje vända till gruset är några hundra meter. När vi stod där och insåg att där här kommer vi hålla på med hela natten, så dök grusgrannen plus en till granne upp och frågade om de skulle hämta en grävmaskin och hjälpa till ”lite”. Så istället för att köra grus hela kvällen så var det snabbt fixat och blev istället en lång och trevlig pratstund.
Så nu är även taket isolerat och klart 🥳
Tak med nyinstallerad lösullsisolering och exponerade träbalkar, sett inifrån ett rum under renovering, med kablar dragna ovanför isoleringen.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Dortmunder DAB och 14 till
  • Laddar…
RoTe
H husdrommaren skrev:
Nu börjar det på allvar bli dags att ta tag i ytskikten och inredningen.
En del saker är redan beställda och klara.
Vi kmr gå på samma färg på väggarna i vardagsrummet som vi hade på vårt fd boende då vi var väldigt nöjda med den varma färgen och vi tror att färgen kmr ännu mera till sin rätt här ute på landet än mitt inne i en storstad. Golvet blir en en 1-stav parkett ek. Dök upp på erbjudande idag så beställt det och leverans blir om 2 veckor. Vi kmr köra Plejd på belysningen även på denna delen av huset.
Bifogar en bild från vårt fd vardagsrum där man ser färgen, tänker även vitt foder och vitt tak. I övrigt blir det mycket naturmaterial, linnegardiner och ljus ullmatta. Väldigt ”tråkiga” färger såsom beige, vitt, grått och svart, färgklickarna kmr vara krukväxter och tavlor. Jag är lite rädd att jag är för mesig här men å andra sidan jag gillar ju verkligen dessa mesiga färger 😳😆.

Lite av finplanering kring elektroniken är också planerad/snart planerad klar. Mittemot soffan i vardagsrummet så kmr det bli en Samsung frame tv och på båda sidorna av tv:n blir det in-Wall högtalare (dessa är redan beställda och klara då de ska byggas in) som ska sprutmålas i samma färg som väggen. (Det kommer även bli några utomshögtalare.) Sedan ska det dras rör från dessa saker bort till ett hörn där vi kmr samla elektroniken och alla ”fula lådor” i ett skåp. Där ska det sedan kopplas upp mot Google Home så tanken är att det ska vara en otroligt idiot enkel variant av röststyrning på musik, tv och belysning. Säkert glömt hur mkt saker som helst men hoppas att jag glömt lite mindre denna gången än förra gången som vi renoverade 😬
Vårt fd, vardagsrum:
[bild]
Golvet som vi beställt idag:
[bild]
Högtalarna som ska byggas in:
[bild]
Håll inte på att bygga in sånt trams som ljud, en Soundbar monterad dikt under teven smälter in fint och låter sanslöst bra idag, baslådan är så klart trådlös och läggs under soffan. Sen när grejerna går sönder är det enkelt att byta till nytt. Din nästa teve är garanterat så stor att högtalarna du byggt in täcks ändå.

• Arg
  • Ledsen
Anotaren och 1 till
  • Laddar…
H
På tisdag smäller det! Eller kanske inte smäller men känslan i kroppen är sådan. Då ska det nämligen vara gipsat och klart så den dörren som varit mellan det gamla och det nya ska tas bort och flyttas till sin plats. Vi är så sjukt förväntansfulla inför detta, typ som barn som ska fylla år eller väntar på jultomten 🎉🥳.
På onsdag kommer golvet och detta ska vi lägga själva, tyvärr har vi först semester efter påsk så vi kmr nog inte hinna så långt innan dess. Där (vi har båda fyllt 40 år) märker vi rejäl skillnad, när vi var i 20-årsåldern så arbetade vi hela kvällarna efter jobbet med renoveringar. Nu orkar vi 1 max 2 h på vardagskvällarna. Menmen det får ta lite tid, känns gott att göra något själva åtminstone.
Ett par bilder på hur det ser ut nu:
Renoveringsspåntak med stege och fönster; gipsat och klart för kommande golvläggning.
Skapa konto

Renoveringsprojekt med osb-skivor monterade på väggarna, gipsplattor och verktyg på golvet. Ett rum under konstruktion med takisolering synlig.
Skapa konto

• Gilla
SC Aero och 7 till
  • Laddar…
H
Milstolpe är nådd! Dörren är flyttad, ställningen är borta och nu känns det som att vi äntligen har ett hus 😀

Vitt hus med ny flyttad dörr och borttagen ställning, omgiven av skog och gräsmatta.
Skapa konto

Interiör av ett hus under renovering med utsikt över ett staket och sjö. Ett verktyg och en katt syns på golvet.
Skapa konto

Ny dörröppning inomhus visar renoverad passage med en katt bland skor och verktyg.
Skapa konto

Interiör av byggprojekt med stora fönster mot en sjö, stegar, verktyg och byggmaterial på golvet.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Maria T och 21 till
  • Laddar…
Finaste kissen <3

(Huset blir fint med)

• Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
H
Jag vet att jag redan gnällt över att jag inte längre har en 20-årings återhämtningen och energi men oj vad sant det är 😂. Nu har vi lagt ca 30m2 golv och kroppen beter sig som att man haft leg day på gymmet, sjuk träningsvärk i låren och rumpan. Eller så kanske det är dags att börja träna lite mera! 😬
Imorgon efter jobbet så börjar vi med att lägga golvet i kontoret, detta ska/ behöver bli klart på långfredag för vi har kommit på att vi måste hinna spackla och tapetsera toaletten innan snickarna kommer tillbaka och sätter listerna.
Kissarna är väldigt nöjda över att soffan är återigen på plats 💕

Byggarbetsplats med öppna balkongdörrar mot sjöutsikt. Isoleringsmaterial och verktyg på golvet, kartong i förgrunden.
Skapa konto

Trägolv och underlag läggs i ett rum med stora fönster och utsikt över vatten. Byggmaterial syns på golvet.
Skapa konto

Nylagt trägolv i ett rum med stora fönster och utsikt över en sjö och skog, byggmaterial syns utanför på en veranda.
Skapa konto

Ett rum med trägolv, en katt som tittar ut genom stora glasdörrar mot en sjö och skog i bakgrunden.
Skapa konto

Nytt ljust trägolv i ett rum under konstruktion med stora glasfönster som vetter mot en stuga och skog i bakgrunden.
Skapa konto

Två katter ligger tillsammans och sover på ett mönstrat täcke i en soffa.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Maria T och 15 till
  • Laddar…
H
Det blev inte som vi planerat. Igår natt/väldigt tidig morgon så vaknade jag av att hälften kastade sig upp från sängen och rusade mot badrummet. Även idag har det antingen varit sängen eller badrummet för den stackaren. Så idag fick det bli det som jag kunde lösa själv.

En liten lustig sak med att vi alltid har byggt ihop är att vi båda har bra koll på vad och hur något ska göras (på en amatör nivå dvs) men vi har både fått våra ”specialiteter” samt efter 25 år tillsammans så har vi en viss rytm när vi arbetar. Det var så många gånger idag som jag stod som ett fån och bara väntade på den där vanliga handen som skulle dyka upp och komplettera mig. Men den dök ju inte upp utan det fick bli både axel, haka, knä och fot som fick assistera när det behövdes. Tog lite tid och glad att ingen filmade för det såg nog för roligt ut.
Igår kväll och idag har det blivit tippen, sortering, ett par bräder golv, panel, lister och fix i hallen.
En hall med klädhängare överbelastad med jackor, skor på golvet och en katt liggande i hörnet på en papperspåse.
Skapa konto

Väggen i hallen är klädd med vertikala träpaneler, en del av renoveringsprojektet. Jackor hänger till vänster, och ett träram i dörröppningen syns.
Skapa konto

Stege i hall med nyinstallerad mörk ribbpanel på väggen, flera färgglada ytterkläder synliga till vänster.
Skapa konto

Entré med klädhängare, röda och gröna jackor, skoställ med skor. Nyrenoverat golv, panel och dörrkarm. Verktyg och stege i förgrunden.
Skapa konto

Garderob med hängande jackor och skor i hall, paraply och golv av grått kakel. Sportväska bredvid skoförvaring, del av angränsande rum synlig.
Skapa konto

• Gilla
Snigla och 9 till
  • Laddar…
Trodde hälften rusade upp för att det var vattenläcka

Och pustade ut när jag insåg att det var ofrivillig diet "bara"

Krya :)

H
Appendix Appendix skrev:
Trodde hälften rusade upp för att det var vattenläcka

Och pustade ut när jag insåg att det var ofrivillig diet "bara"

Krya :)
Det hade varit ännu värre! Då är detta att föredra många gånger om.

Tack 😊

H
Firade ledigheten med att ställa klockan på att ringa kl 05:30 imorse. Men det var det värt, för nu är golvet klart! 😀
Prioriteringen ser kanske lite konstig ut då det sitter lite förvaringshyllor på väggen i det blivande kontoret men det är för att det var ett uppdrag jag klarade av att göra själv och allt ska ju göras. Så dessa hyllor sattes upp igår.
Nästa sak på listan är att spackla väggarna på toaletten men det blir nog imorgon för nu är vi både trötta, hungriga och har som alltid lyckats hamra sig på lite fingrar och andra småblessyrer pga klantighet/trötthet.
Nylagd ljust trägolv i ett rum, med några skyddspapper och kartonger i bakgrunden. Vägghyllor och verktyg är inte synliga.
Skapa konto

Ett delvis möblerat rum med nygjort golv, skjutdörrar mot utsikt över en sjö utanför. Byggmaterial syns på golvet.
Skapa konto

Ett rum med nylagt trägolv, fönster och klädförvaring på väggen med jackor och arbetskläder hängande.
Skapa konto

Idag fick vi inget sällskap av kissarna, de låg och gottade sig i solen utomhus istället för att övervaka oss.
Brygga med flytbrygga vid sjö, två katter på gräsmatta i förgrunden, träskjul bredvid, solbelyst scen.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Snigla och 16 till
  • Laddar…
H
Länge sedan det uppdaterades och det har inte hänt sådär supermycket men lite har det allt gått framåt. Nu är vi båda nämligen inne i hektiska månader på jobbet så kvällarna och helgen ska delas upp på jobba med huset, jobba över och fixa allt det vanliga runtomkring.

Vi har tagit beslutet att målning inomhus får vänta till i januari, ROT är slut och snålfisen slog till rejält där. Istället satsar vi på det som vi verkligen måste plus att vi kör i trädgården och på vår grusväg för det får vi ändå inget rot-avdrag på. Samt att vi fortsätter att göra en del själva, av både stolthet och såklart ekonomiska skäl samt att vår byggfirma är väldigt uppbokade så vi behöver försöka få ut det viktigaste för oss när de är här.
Det som hänt är:
- klinker på toaletten, dock fortfarande inte fått det tapetserat även om vi är ruggigt nära nu i tidsplanen.
- altanen som spatunnan ska stå på är klar. Äntligen handlat en sänksåg, den gjorde arbetar mycket enklare! Verktyg är inte dumt alltså.
- ramen till altanen som uteköket ska vara på är klart.
- el i nya delen.
- lister i nya delen
- foder i nya delen
- dragit kablar för högtalare och installerat dessa. Kommer få plocka ned ytteramen till högtalarna dock när det ska målas.
- samt en mängder av besök till tippen. Tur att det är gratis i vår kommun!
- egengjorda hyllplanen i ek som ska ha all elektronik på sig är utsågade, slipade och behandlade (men inte uppsatta). Kanske blir först efter målningen av väggarna.

Dagens arbete var göra trallen så att spatunnan kan lyftas på plats. Räcken och trappor kommer senare.
IMG_3754.jpeg
Skapa konto

• Gilla
Byggaren Bengt och 8 till
  • Laddar…
H
Stort ögonblick! 2016 sa vi att här ska man ha någon form av badtunna/spabad. Nu är vi där, eller nästan iallafall. Lite saker ska monteras men det är ju bara någon timmes jobb eller 3, förhoppningsvis. Det där har vi dock sagt förut, har ju en tendens att underskatta tiden som behövs för att fixa saker och ting.
Vi är lite fundersamma på om man ska försöka få den övre trallen att på nåt sätt, gå delvis runt tunnan. Men där har vi inte klurat klart än. Sedan ska det ju till staket, trappor, bänkar mm.
IMG_3771.jpeg
Skapa konto

IMG_3772.jpeg
Skapa konto

• Gilla
Byggaren Bengt och 12 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.