Jag gissar på Masonite

• Gilla
Kurt-olsson
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag gissar på Masonite
Låter mycket trevligt, för jag har som plan att smälla upp Masonite igen. Hoppas man kan lösa det utan att behöva ta bort trösklar och lister i taket. Men tror det är för mycket begärt...

Finns ens Masonite nuförtiden, jag ser bara utländsk board i handeln

• Gilla
Kurt-olsson
  • Laddar…
K Kurt-olsson skrev:
Låter mycket trevligt, för jag har som plan att smälla upp Masonite igen. Hoppas man kan lösa det utan att behöva ta bort trösklar och lister i taket. Men tror det är för mycket begärt...
Du vet att den ska fuktas innan och låta ligga så den hinner svälla innan du ska "smälla upp" den, om du nu alltså eftersträvar en slät vägg

• Gilla
Kurt-olsson
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Finns ens Masonite nuförtiden, jag ser bara utländsk board i handeln
Undrar också vad det är man ska ha och om alla boards är av samma typ...

K Kurtivan skrev:
Du vet att den ska fuktas innan och låta ligga så den hinner svälla innan du ska "smälla upp" den, om du nu alltså eftersträvar en slät vägg
Det visste jag INTE. Hm fan va svårt detta är. Jag vill ha nåt enkelt att smälla upp, skall behålla charm så ska inte vara gipsslätt.

Vilken noja jag har...
Spännpapp.. masonite... Pärlspont.. moelven... Regla med gips...

Suck...

Hm.. verkar inte så svårt att fukta masoniten. Oljehärdad board behöver man inte göra det på om jag läser rätt.

Ett alternativ kan ju vara oljehärdad board och sen renoveringstapet och sedan färg. Då fäster den nog bättre och renoveringstapeten kan gå över kanterna mellan skivorna.

Redigerat:
Så här ser alla tak ut uppe vid nock. Skall man satsa på nockpannor eller ska jag behålla samma stuk.

Blir ju mycket jobb att justera ner bärläkten på ena sidan för att få rätt avstånd vid nocken.

• Screenshot_2026-06-09-08-08-05-684_com.mi.globalbrowser.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K Kurt-olsson skrev:
Hm.. verkar inte så svårt att fukta masoniten. Oljehärdad board behöver man inte göra det på om jag läser rätt.

Ett alternativ kan ju vara oljehärdad board och sen renoveringstapet och sedan färg. Då fäster den nog bättre och renoveringstapeten kan gå över kanterna mellan skivorna.
Varför skulle du ha oljehärdad board innomhus?

F fribygg skrev:
Varför skulle du ha oljehärdad board innomhus?
Verkar som alla boards idag är oljehärdade. Har inte hittat nån ÅF som säljer "vanliga" boards. Det hade varit mycket ättre till målning förstår jag.

K Kurt-olsson skrev:
Så här ser alla tak ut uppe vid nock. Skall man satsa på nockpannor eller ska jag behålla samma stuk.

Blir ju mycket jobb att justera ner bärläkten på ena sidan för att få rätt avstånd vid nocken.
Gör om taket rätt, med nockpannor och ny läkt osv.
Sen slipper du det problemet i minst 30år.

Varken svårt eller dyrt.

• Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
K Kurt-olsson skrev:
Verkar som alla boards idag är oljehärdade. Har inte hittat nån ÅF som säljer "vanliga" boards. Det hade varit mycket ättre till målning förstår jag.
Ljungberg Fritzoe är väl iaf en sörmländsk grosist så din lokala bygghandlare borde inte ha svårt att beställa hem board åt dig.

• Gilla
Kurt-olsson
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Ljungberg Fritzoe är väl iaf en sörmländsk grosist så din lokala bygghandlare borde inte ha svårt att beställa hem board åt dig.
Danke

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.