Verkar vara konstruktionsvirke man skall ha. limträpelare är nog inte dumt alls...

Om din lokala virkesleverantör saknar 6tum6 kan du beställa på tex Beijer.
Om stolpen inte ska synas och du ändå inte ska hålla fast vid just det mtrl som fanns byggåret 1914 kan du lika gärna bygga en egen stolpe av 3 st 45*145, (fabrikstillverkat limträ;i specialdim är knappast nödvändigt i ett hus som ditt)

• Gilla
Kurt-olsson och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Om din lokala virkesleverantör saknar 6tum6 kan du beställa på tex Beijer.
Om stolpen inte ska synas och du ändå inte ska hålla fast vid just det mtrl som fanns byggåret 1914 kan du lika gärna bygga en egen stolpe av 3 st 45*145, (fabrikstillverkat limträ;i specialdim är knappast nödvändigt i ett hus som ditt)
japp, var lite inne på det också då jag ska täcka för med pärlspont. Smälla på lite konstruktionslim och sicksackskruva så borde det vara klart sen. =)

K Kurt-olsson skrev:
japp, var lite inne på det också då jag ska täcka för med pärlspont. Smälla på lite konstruktionslim och sicksackskruva så borde det vara klart sen. =)
3 st 45*145 ihopsatta med spik eller skruv duger gott, spiken är som du väl vid det här laget märkt snabbare och billigare..

• Gilla
Kurt-olsson
  • Laddar…
F fribygg skrev:
3 st 45*145 ihopsatta med spik eller skruv duger gott, spiken är som du väl vid det här laget märkt snabbare och billigare..
Fast jobbigare att slå i och skapar högre vibrationer. =)

K Kurt-olsson skrev:
Fast jobbigare att slå i och skapar högre vibrationer. =)
Det är kanske relevant om du jobbar med det 40/h veckan i ett helt yrkesliv, att det är lite jobbigt att spika och renovera en gammal kåk privat ingår liksom i konceptet om man skaffar en kåk från 1914 (och avser göra jobbet själv) orkar du inte spika har ju tex Älvsbyhus prisbilliga bekväma hus där du inte behöver slå i en enda spik själv.

• Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Älvsbyhus prisbilliga bekväma hus där du inte behöver slå i en enda spik själv.
Om man renoverar en gammal timmerkåk och tycker det är jobbigt att spika, tycker nog jag att skruv är ett rimligare alternativ än ett Älvsbyhus. 😉

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Om man renoverar en gammal timmerkåk och tycker det är jobbigt att spika, tycker nog jag att skruv är ett rimligare alternativ än ett Älvsbyhus. 😉
Jag är benägen att hålla med dig 🙂

• Gilla
Kurt-olsson
  • Laddar…
Orka spika gör nog de flesta men det jag menar med vibrationer är tex att spika reglar och brädor på taket som får tegelpannorna att hoppa runt, då tycker jag skruv är en bättre lösning just där och då. Samt när man håller en regel med ena handen och ska skruva med andra.

Det är ju personlig preferens, inget rätt eller fel.

Huset är sannolikt byggt med trådspik från början och det var knappast negativt, om du väljer skruv kommer du (eller mer sannolikt framtida ägare) få problem i framtiden då taket ska renoveras, spiken går ju bra att dra ur med en kofot men en åldrad rostig skruv kanske måste sågas av.

Visst kan du använda limträ och skruv i din renovering, men då tar du huset onödigt långt från orginalet och tanken att behålla det som är 1914

• Gilla
Kurt-olsson
  • Laddar…
Det är helt korrekt, när det gäller rivning vinner spiken lätt. Ett helvette att riva skruvade reglar, då måste man såga sönder. Tur att det jag river idag inte var skruvat, det kan jag lätt säga.

Trådspik passar hus byggda de sista 200 åren, det är enkelt snabbt och billigt och du kan använda galvad spik nu även om det bara fanns blank då huset byggdes.

• Gilla
Kurt-olsson och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.