K Kurtivan skrev:
Jag har en vedeldad vattenvärmare, badkar och en duschvägg på trall med uppladdningsbar dusch. På en halvtimme kan man få 100 liter riktigt hett vatten att blandas med kallvatten till ett bad, eller blandas i en hink för en dusch.
Det här var en underbar text att läsa. Jag testade nyss att duscha med en hink varmvatten i duschen och det var INGA problem att hinna skölja av sig, tvätta håret och skölja igen. Med 20L så kan man ju lätt stå och njutduscha en stund. Att värma en hink vatten tar ju inte alls lång tid.

Ska definitivt satsa på vedeldad vattenvärme. En stor tank som du har och en kopplad till bastun och en till vedspisen. Sen har jag el och induktionshäll så kan värma vatten där också.

Satan vad bra detta blev, dusch och badproblemen är lösta! Kommer pumpa från dagvattenbrunn samt regntunna.

Iom att regnrunnans vatten inte runnit åå något tak kommer jag lätt att duscha med det vattnet. Man kan tvätta tunnan när den är slut sen efter varje besök till stugan.

Fan, jag kommer bara ha fasta kostnader för el+ husförsäkring. Thats it!

Tar jättegärna tips om produkter för att vedelda upp större volymer typ 100L.
Just nu har jag noll koll på vad man bör satsa på där.

Oh yeah baby. Mulltoernas Rolls Roys.
IMG_20260525_214523.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
kattlucka och 1 till
  • Laddar…
Nu har man dusch, toa och snart el. Rena rama lyxen!

• Gilla
Peter #11
  • Laddar…
K Kurt-olsson skrev:
Oh yeah baby. Mulltoernas Rolls Roys.
[bild]
nja... mer som ett utedass inne, men jag tror funktionen finns där :) Enkel är; enda tekniken är en elfläkt som ska gå, inga kretskort eller värmeelement som kan gå sönder.

• Gilla
Kurt-olsson
  • Laddar…
K Kurtivan skrev:
nja... mer som ett utedass inne, men jag tror funktionen finns där :) Enkel är; enda tekniken är en elfläkt som ska gå, inga kretskort eller värmeelement som kan gå sönder.
Den här stolen kommer flyttas till utedasset när jag är klar med mitt "inne-torr-dass" som kommer bli extremt lyxigt med kaklad sits etc men samma funktion i grunden som mulltoan bara att det är platsbyggt med högre finish.

Nu är jag här igen och det är dags för första övernattningen.

Dock har stött på problem iform av vidrig lukt. På ovanvåningen fanns gamla kläder i högar som komposterats och blivit jord.

Efter jag röjde upp allt började det lukta fan ordentligt. Det sitter i trägolvet . Hoppas man kan sanera för materialet är bra och det var själva spånskivan + plastmatta över innan.

Har knappt hunnit göra nåt, måste riva golven för att bli av med lukten annars är det inget kul att vara här. Det är endast en liten bit av golvet i hallen uppe och på nedervåningen i hallen. Båda har samma typ av plastmatta. Övriga rum luktar friskt.

Tog upp golvet i form av enkel board i "finrummet" där jag ska sova. Kul att det satt typ 6000 spik i golvet och jag har en uppblåsbar säng! Herregud. Två timmar tog det att rensa området där sängen står.

• IMG_20260605_205505.jpg
    Skapa konto
Kul! Jag duschade också med batteridriven campingdusch och sov på en likadan madrass när jag byggde vårt hus (hade lägenhet jag sov i också några dagar i veckan dock). Gick bra att duscha med en 20L hink och uppvärmt vatten även mitt i vintern när det var -15, stod på en lastpall så jag inte skulle frysa fötterna av mig!

Gick igenom två madrasser innan bygget var klart, ett piss att vakna med röven på golvet och böjd som en ostbåge när man redan hade ont i ryggen pga. fysiskt arbete! 😂

Jag hade en värmefilt under lakanet på madrassen dels för att få värme och dels för att jag upplevde madrassen som att den ledde bort värme från kroppen. Fick inte igång riktig värme i huset förens ca en månad innan slutbesked och inflytt, så levde så i nästan två år.

• Gilla
Kurt-olsson
  • Laddar…
Lukten är nog till 99% identifierad. Det. Något lim eller material som stinker. Det har gått ner i trägolvet. Varför jag känner det extremt i trappan är för att näsan är i exakt höjd med golvet.

Samma lukt stinker också ute på gården där jag lagt allt bråte. Så frågan är nu bara om ättikslösningen tar bort det. Annars måste golvet åka. Trist isåfall.

• IMG_20260606_110940.jpg
    Skapa konto
  • IMG_20260606_110937.jpg
    Skapa konto
Lär av tidigare ägares misstag, undvik spånskiva och plastmatta så långt det går.

• Gilla
Oldboy och 1 till
  • Laddar…
lägg madrassen på utlagd vanlig mataluminiumfolie eller man hittar mer slittålig 'nödfilt i aluminiumfolie' så kommer en del av värmestrålningen nedåt att studsa upp tillbaka igen, finns det någon mellanlager närmare så lägg den där.

värmestrålningen som smiter iväg från ryggen när man (försöker) sover och inte kommer tillbaka igen är fruktansvärt när man ligger i tält med luftmadrasser mot kall mark...

• Gilla
Kurt-olsson
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Lär av tidigare ägares misstag, undvik spånskiva och plastmatta så långt det går.
Ja den saken är klar. Skulle aldrig få för mig att besudla ett fint hus med en plastmatta. River jag golvet blir det plankgolv igen. =)

X xxargs skrev:
lägg madrassen på utlagd vanlig mataluminiumfolie eller man hittar mer slittålig 'nödfilt i aluminiumfolie' så kommer en del av värmestrålningen nedåt att studsa upp tillbaka igen, finns det någon mellanlager närmare så lägg den där.

värmestrålningen som smiter iväg från ryggen när man (försöker) sover och inte kommer tillbaka igen är fruktansvärt när man ligger i tält med luftmadrasser mot kall mark...
Nu var det dyngvarm inatt då det var runt 20c på kvällen och min sovsäck går ner till 4 grader. Men helt klart en poäng när det blir kallare. Jag hoppas dock snart ha en vanlig säng på plats med duntäcken etc inför vintern och förhoppningsvis kaminen igång samt en gasolvärmare (om inte elen är igång)

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
K Kurt-olsson skrev:
Ja den saken är klar. Skulle aldrig få för mig att besudla ett fint hus med en plastmatta. River jag golvet blir det plankgolv igen. =)
Till badrum i äldre trähus kan plastmatta trots allt vara ett vettigt val..

• Gilla
Kurt-olsson
  • Laddar…
Undrar om detta är endast spännpapp på väggen eller om det är board och tapet? Screenshot_2026-06-07-15-55-27-123_com.mi.globalbrowser.jpg
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.