Hinner jag så ska jag också köpa 120x45 reglar 20 st och börja bygga en ställning inför jag ska fixa taket ordentligt.

K Kurt-olsson skrev:
Huset är timmrat men med utanpåliggande panel
Om det är ett torp så är chansen stor att timret består av ett lapptäcke av korta timmerbitar mellan timmerreglar.
Själv bytte jag halva baksidan på ett av husen här.

K Kurt-olsson skrev:
2: Laga hålet i taket på två ställen med board underifrån.
Det viktiga, punkt 1 bör vara att laga taket utifrån. När taket är tätt kan du fixa med fönster, lås och annat...

L LaT skrev:
Om det är ett torp så är chansen stor att timret består av ett lapptäcke av korta timmerbitar mellan timmerreglar.
Själv bytte jag halva baksidan på ett av husen här.
Inte i detta fallet. Heltimmrad lada och huset är ett stående fackverk av stora långa stockar.

• Gilla
LaT
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det viktiga, punkt 1 bör vara att laga taket utifrån. När taket är tätt kan du fixa med fönster, lås och annat...
Så blir det. Planen är att få in board under taket men tillräckligt långt ut så att vattnet rinner utmed väggen med god marginal.

Ena sidan enkel, andra sidan värre för jag måste riva insidan eller bygga ställning på utsidan.

Jag chansar på insidan denna gången. Hoppas jag gör rätt.

Att börja med fönster eller lås innan taket är tätt är inte rätt.

• Gilla
Kurt-olsson
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Att börja med fönster eller lås innan taket är tätt är inte rätt.
Håller med, skrev lite fel.

Här är planen att få in en stor board som blir lite kupad så att vattnet rinner mot mitten och sedan ut från väggen.

• Screenshot_2026-05-05-20-08-09-885_com.mi.globalbrowser.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bilen packad... Väckarklockan ställd på 05:45.

Antal googlingar på "reparera faltak" är nu uppe i över 7689st.

Tillbaka från huset!
Efter att ha rensat och städat så fick jag täckt ett av hålen i taket men har fortfarande framsidan kvar att laga.

Nästa punkt vid nästa besök är att bygga ställning och förhoppningsvis kunna lägga upp tre fyra stora boards och täcka läckorna på framsidan.

Jag rev lite också och såg att de har använt cellplast under taket på framsidan. Därför tror jag det är i sämre skick och jag förväntar mig att taket på den sidan är duktigt skadat.

Lösningen blir att regla upp underifrån så jag kan lägga ny plank och fästa dessa utan generalskarvar och kunna kapa hur jag vill.

Antingen blir det 70x45 reglar med cc 40 eller om jag får plats med 90x45 reglar med en massa kortlingar.

Cellplasten och gipskivorna bygger runt 70mm så hoppas ev få plats med 90.

Allt ytskikt behövs rivas men jag kommer ta ett rum i taget och hallen blir först paralellt med sovrummet.

En suddig bild på hallen

• Screenshot_2026-05-11-20-36-42-283_com.mi.globalbrowser.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vattensystem 1.0 inhandlat.

1x regntunna 75l med filterduk.
1x batteridriven duschpump med munstycke.

Då kan man duscha av sig efter renoveringsdagar. Vill man lyxa så kan man ju värma upp lite vatten över elden men på sommarn kan man duscha kallt.

Version 2.0 innebär bastu med vattenmantlad kamin på typ 40l.
Då kan man duscha varmt före och efter badtubadet.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Sen ska jag mura upp ett lyxigt badkar på baksidan som man ska vedelda. Den kommer jag också koppla till en dusch brevid som man ska skölja av sig innan bad samt tvätta sig och sen kan man bada spabad efteråt.

Möjligheterna är oändliga när man kna vedelda och inte behöver duscha just NU.

K Kurt-olsson skrev:
Sen ska jag mura upp ett lyxigt badkar på baksidan som man ska vedelda. Den kommer jag också koppla till en dusch brevid som man ska skölja av sig innan bad samt tvätta sig och sen kan man bada spabad efteråt.

Möjligheterna är oändliga när man kna vedelda och inte behöver duscha just NU.
Jag har en vedeldad vattenvärmare, badkar och en duschvägg på trall med uppladdningsbar dusch. På en halvtimme kan man få 100 liter riktigt hett vatten att blandas med kallvatten till ett bad, eller blandas i en hink för en dusch.

• Gilla
Kurt-olsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.