20 382 läst ·
266 svar
20k läst
266 svar
Sommarhusdrömmen i Södermanland
Är 50 min bort vid sjön Yngaren. Bra med ett alternativ. Har ett lokalt snickeri som jag vill hjälpa öka omsättningen för de är supertrevliga men alltid bra med options om det inte går att få tag på.F fribygg skrev:
Fan också. Vilket nederlag...
Behöver nog byta hammarband samt flera överliggande stockar. Även hörnet är som kexchoklad det jag undersökt.
Just nu fosterställning ..
Behöver nog byta hammarband samt flera överliggande stockar. Även hörnet är som kexchoklad det jag undersökt.
Just nu fosterställning ..
Ok. Kurt-Olsson is back!
Efter lite distans till bakslaget så kommer följande fakta:
Det finns mycket kvar av liggande timmerstockarna. Man kan ev halvsula.
Det stående timmret i badrummet och hörnet som är kexchoklad är stående timmer. Just det, stående. Det är perfekt för detta kommer jag att byta ut mot vanliga reglar. Samma konstruktion men reglar iställtet för mindre stående timmerstockar.
Taket är lagat provisoriskt. Tack gode gud för min vän som hjälpte mig bygga ställning så jag hann fixa taket med board både utifrån samt underifrån. Vi testade med att kaste vatten och det är tätt.
Ja, det är ett bakslag men nu taggar vi till istället för att bryta ihop...
Att byta taket själv blir en jävla utmaning. Kanske större än vad jag trodde. Men jag kan göra detta i omgångar.
Tyvärr måste jag regla upp och fixa innan jag ger mig på taket för jag är beroende av ett friskt hammarband.
Jag kommer troligtvis ta in en duktig byggare/ingenjör som får visa hur jag ska regla men jag kommer fortfarande kunna göra allt jobb själv.
Då blir det också en standardvägg med vindduk och hunton isolering.
Till er alla från oss alla:
Ge fan i cellplast i gamla timmerhus!!!
Efter lite distans till bakslaget så kommer följande fakta:
Det finns mycket kvar av liggande timmerstockarna. Man kan ev halvsula.
Det stående timmret i badrummet och hörnet som är kexchoklad är stående timmer. Just det, stående. Det är perfekt för detta kommer jag att byta ut mot vanliga reglar. Samma konstruktion men reglar iställtet för mindre stående timmerstockar.
Taket är lagat provisoriskt. Tack gode gud för min vän som hjälpte mig bygga ställning så jag hann fixa taket med board både utifrån samt underifrån. Vi testade med att kaste vatten och det är tätt.
Ja, det är ett bakslag men nu taggar vi till istället för att bryta ihop...
Att byta taket själv blir en jävla utmaning. Kanske större än vad jag trodde. Men jag kan göra detta i omgångar.
Tyvärr måste jag regla upp och fixa innan jag ger mig på taket för jag är beroende av ett friskt hammarband.
Jag kommer troligtvis ta in en duktig byggare/ingenjör som får visa hur jag ska regla men jag kommer fortfarande kunna göra allt jobb själv.
Då blir det också en standardvägg med vindduk och hunton isolering.
Till er alla från oss alla:
Ge fan i cellplast i gamla timmerhus!!!
Det där taket har nog varit dåligt i många år..
Jag tror jag skrev för två månader sen att du skulle se till att få taket tätt i 1:a hand, inte hålla på med dörrar, lås eller nått annat sekundärt du då tänkte pyssla med.
Nu i juli med de väntade sommarregnen är det ju inte kul men fullständigt nödvändigt att snabbt fixa både tak och vägg, ta hjälp av ett par vana snickare istället för en ingenjör. Att få taket tätt innan hösten är det viktiga, isolerings val och montering av isoleringen och sånt kan du fundera på när taket är tätt.
Jag tror jag skrev för två månader sen att du skulle se till att få taket tätt i 1:a hand, inte hålla på med dörrar, lås eller nått annat sekundärt du då tänkte pyssla med.
Nu i juli med de väntade sommarregnen är det ju inte kul men fullständigt nödvändigt att snabbt fixa både tak och vägg, ta hjälp av ett par vana snickare istället för en ingenjör. Att få taket tätt innan hösten är det viktiga, isolerings val och montering av isoleringen och sånt kan du fundera på när taket är tätt.
Nu är det så att jag inte hållt på med något sekundärt alls förutom taket. Visst har jag fixat ett lås men det kan vara värt 1h jobb mot att få inbrott och snodda verktyg varje besök.F fribygg skrev:Det där taket har nog varit dåligt i många år..
Allt annat har varit för att ens komma in i huset samt riva för att få se taket så jag vet var problemen är. Vi är överens där.
Nuvarande status och prio är som tidigare.
1: Taket
2: Taket
3: Taket
Just nu är taket tätt. Jag och en polare fixade senaste besöket. Vi gjorde vattentest och kastade hinkar fulla på taket och jag kollade inifrån att det inte läcker.
Det är mycket ruttet pga läckorna men just nu måste jg fixa hammarbandet så jag kan bygga upp nya taket. Min lösning nu är Åsa-Nisse delux. Kommer hålla sommaren utan problem men jag räknar att vara tillbaka och laga taket riktigt om max en månad.
Jag ska posta här snart hur jag ska lösa allt så får ni gärna komma med input sen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu har jag tänkt ut hur jag enkelt kan växla av hammarbandet med att regla upp på sidorna och lägga en 45x145 tvärgående mot taket en bit ovanför hammarbandet på ett enkelt sätt.
Då kan jag ta bort två stora bitar v hammarbandet och ersätta med tre stycken ihopskruvade 145x45 reglar.
Det var så mina snickare växlade av för att bygga takkupan i mitt hus i Varberg.
Då kan jag ta bort två stora bitar v hammarbandet och ersätta med tre stycken ihopskruvade 145x45 reglar.
Det var så mina snickare växlade av för att bygga takkupan i mitt hus i Varberg.
Vad roligt att du bevarar detta gamla hus! Tummen upp och heja 
Tack så himla mycket! Jag blir glad och pepp av dessa komplimanger. När jag skulle köpa virke på byn så kom det fram en kvinna som sade att hon var glad att jag tagit över torpet så att det inte går till graven.H Hundliv i Näsåker skrev:
Kul att höra!
Jag kommer att ta in en snickare som går med mig en dag och sätter planen men jag vill ändå bolla mitt tänk. När jag ser min plan så känns det såklart overkill. När man är en glad amatör som går det oftast åt dubbelt så mycket virke och tar tre gånger så lång tid att bygga. Men man känner sig oftast tio gånger mer stolt efteråt. =)