Kanske. Får se hur vibbarna är nr jag börjar riva.

Jag kommer börja renovera taket från framsidan nedre högra hörnet och sedan gå uppåt och vänster.

Min plan är att ta en rad vertikalt i taget så inte taket riskerar att bli öppet pga tidsbrist.

Ska överlappa gamla taket mot nya. Tror det går då jag bara lägger till en ströläkt under och inte bygger mer på höjden.

@fribygg Den oljehärdade boarden jag tänker köpa är 3mm. Det finns 6mm men 3mm verkar vanligast. Vad tycker du?

Jag tror 3,2 mm oljehärdad board räcker.

• Gilla
Kurt-olsson
  • Laddar…
Generellt gäller att ju grövre mtrl desto bättre livslängd.
Ska oljeboarden vara fribärande mellan takstolar så är 6 mm definitivt att föredra. Ska den ligga på ett faltak så duger 3 mm.

• Gilla
Kurt-olsson
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Ska oljeboarden vara fribärande mellan takstolar så är 6 mm definitivt att föredra. Ska den ligga på ett faltak så duger 3 mm.
K Kurt-olsson skrev:
Antal googlingar på "reparera faltak" är nu uppe i över 7689st.
K Kurt-olsson skrev:
Sen måste jag mäta dinensionerna på faltaket så jag kan ersätta med samma dimension.
Fick du tag i brädor med rätt dimension? Är de befintliga brädorna kantade jämn breda eller följer de trädets form? Ska du hyvla eller fräsa spår/ vattenrännor i faltaket eller nöjer du dej med att spika igen hålen och lägga oljehärdad board över?

F fribygg skrev:
Fick du tag i brädor med rätt dimension? Är de befintliga brädorna kantade jämn breda eller följer de trädets form? Ska du hyvla eller fräsa spår/ vattenrännor i faltaket eller nöjer du dej med att spika igen hålen och lägga oljehärdad board över?
Jag ska ta mått när jag är på plats och se om snickeriet kan såga fram åt mig. Annars tar jag material som är så nära som möjligt.

Ska inte ha vattenrännor då nuvarande ej har samt det är mycket jobb samt tror inte man behöver när man lägger board över.

Men planen är att snedsåga kapningarna och ersätta med nya falor i samma vinkel så det inte kan droppa emellan.

Sen måste jag regla upp under faltaket på kattvindarna då jag ska ersätta 20-30% av längden på brädorna och då finns inget stället att skarva på om jag inte reglar. Tror dock taket blir mycket starkare av detta så det blir bra.

F fribygg skrev:
Jag tror 3,2 mm oljehärdad board räcker.
Tack!

Oldboy Oldboy skrev:
Faltak så du bekräftar mitt val. Tack.

Jag tror du behöver ha kontakt med ett sågverk eller en lokal bygghandlare istället för ett snickeri när du ska ha tag i brädor.

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Ganska säker på att mit tak är väldigt lik detta. IMG_20260702_083058.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

F fribygg skrev:
Jag tror du behöver ha kontakt med ett sågverk eller en lokal bygghandlare istället för ett snickeri när du ska ha tag i brädor.
Tror de kan beställa från sågverk. Men inte hundra, det visar sig

Det går ju ann att välja lite grövre virke också om det är så, sitter det tex drygt hundratio år gamla entumsbrädor kan du välja 28 mm om du vill ha hyvlat standardvirke och inte sågade entumsbrädor direkt från sågveket

• Gilla
Kurt-olsson
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det går ju ann att välja lite grövre virke också om det är så, sitter det tex drygt hundratio år gamla entumsbrädor kan du välja 28 mm om du vill ha hyvlat standardvirke och inte sågade entumsbrädor direkt från sågveket
Sant, bättre att gå upp istället för ner i dimension. 28mm har de säkert och då kan jag köpa direkt över disk. Perfekt.

Jag vet ju inte var i Sörmland du håller hus, men Traditionella Byggvaror i Mölnbo har vanlig sågad entumspanel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.