Hejsan allihopa. Efter att mina möjligheter att ta över ett hus i Kroatien dog så har jag en ny chans och stor möjlighet just nu. Att få loss ett gammalt hus i Södermanland.
Huset är timmrat men med utanpåliggande panel och just nu kommer jag att köpa det huset oavsett hur dåligt skick det än är i. Det har med att göra att jag vill förverkliga min absoluta dröm att snickra/bygga på ett hus och inget får komma ivägen för detta nu. Livet går för fort för att "ta det lugnt och inte ta några risker". =)
Jag kommer få möjlighet att åka dit innan köpet men ser inte hur jag skall kunna undersöka timmret när ytterpanelen är ivägen. Om ytterpanelen är rutten så kan man ju enkelt byta ut den men det är svårt att veta om även timmret är ruttet bakom. Jag misstänker att huset är i ok skick då det funnits tak på det hela tiden samt ytterpanel.
Jag startar upp den här tråden som en byggtråd.
Jag kommer att riva ner alla ytskick invändigt men panelen kommer behållas om den är bra.
Så här kommer första frågan:
Om panelen är i bra skick, hur kan jag utvändigt undersöka timmret? Invändigt kommer jag ju åt eftersom jag river. Ska jag öppna upp luckor i panelen utifrån för att kontrollera? Framförallt sylltimmret och hörnen kanske?
mvh
En glad amatör som kanske får en dröm realiserad snart...
Huset är timmrat men med utanpåliggande panel och just nu kommer jag att köpa det huset oavsett hur dåligt skick det än är i. Det har med att göra att jag vill förverkliga min absoluta dröm att snickra/bygga på ett hus och inget får komma ivägen för detta nu. Livet går för fort för att "ta det lugnt och inte ta några risker". =)
Jag kommer få möjlighet att åka dit innan köpet men ser inte hur jag skall kunna undersöka timmret när ytterpanelen är ivägen. Om ytterpanelen är rutten så kan man ju enkelt byta ut den men det är svårt att veta om även timmret är ruttet bakom. Jag misstänker att huset är i ok skick då det funnits tak på det hela tiden samt ytterpanel.
Jag startar upp den här tråden som en byggtråd.
Jag kommer att riva ner alla ytskick invändigt men panelen kommer behållas om den är bra.
Så här kommer första frågan:
Om panelen är i bra skick, hur kan jag utvändigt undersöka timmret? Invändigt kommer jag ju åt eftersom jag river. Ska jag öppna upp luckor i panelen utifrån för att kontrollera? Framförallt sylltimmret och hörnen kanske?
mvh
En glad amatör som kanske får en dröm realiserad snart...
Redigerat:
Nån med vana av timmerhus kan ofta rätt snabbt leta på problem områden där risken för skador på timmerstomme är störst, sen kan det ju finnas skador på andra ställen av gammla tak läckor som är åtgärdare osv osv
Rent spontant är det ju nästan alltid stockarna längst ner som man först hittar skador på ofta pga av avsaknad av skydd mellan plintar grundstenar torpargrund och stock. ibland finns det näver ibland syllpapp ibland ingenting..
Att kontrollera sånt från alla håll som är möjliga och det finns ju även möjlighet att provborra och limma å plugga igen hålen efteråt om man vill kolla där man inte ska renovera just nu..
Med säljarens godkännande så kan ju borrning och filmning från tex krypgrind torpargrund göras med minimalt ingrepp
Beroende på vad för panel det är på huset så kan det ju gå att ta ner fasad för kontroll om man hittar eller misstänker skador
Rent spontant är det ju nästan alltid stockarna längst ner som man först hittar skador på ofta pga av avsaknad av skydd mellan plintar grundstenar torpargrund och stock. ibland finns det näver ibland syllpapp ibland ingenting..
Att kontrollera sånt från alla håll som är möjliga och det finns ju även möjlighet att provborra och limma å plugga igen hålen efteråt om man vill kolla där man inte ska renovera just nu..
Med säljarens godkännande så kan ju borrning och filmning från tex krypgrind torpargrund göras med minimalt ingrepp
Beroende på vad för panel det är på huset så kan det ju gå att ta ner fasad för kontroll om man hittar eller misstänker skador
Kolla framförallt stockarna längst ner som sagt. Det är ännu värre om de står mot betong, det är ett perfekt recept för röta.
Det är inte jag som sagt, utan en sörmländsk byggnadsvårdare: Filip Berti. Rekommenderar varmt hans FB, insta eller att bara ringa och tjöta!
https://www.instagram.com/filip_berti_bygg/
Det är inte jag som sagt, utan en sörmländsk byggnadsvårdare: Filip Berti. Rekommenderar varmt hans FB, insta eller att bara ringa och tjöta!
Produkter som diskuteras: "byggnadsvårdare"
Byggnadsvårdarens bibliotek
Fem böcker om byggnadsvård
999 kr inkl moms
1 066 kr
Läs mer
Stort tack. Det är verkligen bra att hitta en riktig timmermann som får göra en analys. Oavsett så kommer jag ju köpa huset men mycket bra att ha någon lokalt på plats som kan detta utan och innan.jonmo skrev:
Jag får gå runt med kniven så gott jag kan och försöka mäta fukt etc.
Nu tog den här processen ett STORT steg framåt till att bli verklighet och inte bara en dröm.
Det är dags att dela med mig min priolista innan bilder kommer.
1: Fixa taket - se till att det inte läcker in.
2: Analysera och undersöka timmret
3: städa ur och göra väderskyddat
4: Riva allt ytskickt.
Vad tror ni om det, är väl logiskt va?
Det är dags att dela med mig min priolista innan bilder kommer.
1: Fixa taket - se till att det inte läcker in.
2: Analysera och undersöka timmret
3: städa ur och göra väderskyddat
4: Riva allt ytskickt.
Vad tror ni om det, är väl logiskt va?
Är lite mer glad idag. Processen går vidare för köpet.
Samtidigt har jag läst på mycket om att kallställa huset när ingen är där på vintern. Mycket tankar och ideer som är bra. Jag vill inte köra med grundvärme utan huset skall vara kallställt och vatten kommer tappas ur och elen stängas av.
Känns skönt och tryggt när man är på 4h avstånd.
En ska som jag tänkte på. Min vind har ju varit kallställd hela tiden sedan mitt hus byggdes 1977 utan mögel och fuktproblem så att kallställa bör ju inte vara något problem. Skall nog ha en ordentlig luftspalt mot taket före isoleringen sen.
Jaja, inget konkret men kul stt tänka framåt lite.
Samtidigt har jag läst på mycket om att kallställa huset när ingen är där på vintern. Mycket tankar och ideer som är bra. Jag vill inte köra med grundvärme utan huset skall vara kallställt och vatten kommer tappas ur och elen stängas av.
Känns skönt och tryggt när man är på 4h avstånd.
En ska som jag tänkte på. Min vind har ju varit kallställd hela tiden sedan mitt hus byggdes 1977 utan mögel och fuktproblem så att kallställa bör ju inte vara något problem. Skall nog ha en ordentlig luftspalt mot taket före isoleringen sen.
Jaja, inget konkret men kul stt tänka framåt lite.
Tänk på att det är viktigt att verkligen få ur allt vatten ur ledningar och ev värmesystem innan det kallställs.. om systemet inte är specialbyggt för detta kan det det vara väldigt svårt ibland nästan omöjligt att få ur vattnet ur vissa delar..
Ibland är det värt det att ta hjälp och dra om rör och grejer och sätta in avtappningar som gör det enkelt att tömma systemet i fortsättningen. några extra t rör med kran för avtappning på rätt punkter gör det enkelt att lyckas varje gång.
Och se till att varmvattenberedare inte körs igång utan vatten i , det brukar ju vara standard tabben att det sker i fel ordning innan man fått ur all luft ur beredaren.. många elpatroner som gått åt skogen på den missen
Ibland är det värt det att ta hjälp och dra om rör och grejer och sätta in avtappningar som gör det enkelt att tömma systemet i fortsättningen. några extra t rör med kran för avtappning på rätt punkter gör det enkelt att lyckas varje gång.
Och se till att varmvattenberedare inte körs igång utan vatten i , det brukar ju vara standard tabben att det sker i fel ordning innan man fått ur all luft ur beredaren.. många elpatroner som gått åt skogen på den missen
Ett sommarhus i timmer från 1977 behöver nog inte så mycket arbete, se över och lägg om taket om det inte är gjort och måla och fräscha upp invändigt om du känner för det.K Kurt-olsson skrev:
Ah sorry, jag borde varit tydligare att jag menade mitt boningshus som jag bor i idag.F fribygg skrev:
Huset som jag kommer ta över är nog i tidseran 1920-1950 isch om jag får gissa.
Ska försöka ta reda på så mycket historia jag kan om sommarhuset. Vad jag vet så bodde där ett äldre par fram till 80 talet innan ägorna såldes.
Tack! Kommer ta mycket input här innan jag drar in rören för en permanent lösning. Vad jag vet nu är att det finns en vattenbrunn som troligtvis kommer att vara ok så att jag kan pumpa in vatten. Men jag tänker också flertalet ventiler där jag kan stänga av flera sektioner på ett enkelt sätt. Utanför huset samt inanför med någon sorts dränering. Kanske också ska försöka isolera hårt men tror inte det finns någon isolering som kan stå pall emot -20 som det kan bli ibland.P polaris78 skrev:Tänk på att det är viktigt att verkligen få ur allt vatten ur ledningar och ev värmesystem innan det kallställs.. om systemet inte är specialbyggt för detta kan det det vara väldigt svårt ibland nästan omöjligt att få ur vattnet ur vissa delar..
Hade varit häftigt om det vore 1800-tal men jag är för osäker. Ekonomibyggnaden har jag sett att dimensionen på timmret är ganska kraftigt (typ 30x30). Har för mig att ju "nyare" timmerkåkarna är desta mindre dimension på timmret. Men gissar lite nu dock.F fribygg skrev:
Bingo! Hittade en artikel om huset. Det byggdes 1914. Mer detaljer kommer när affären är säkrad. =)