Henningelvis Henningelvis skrev:
Öppna en kran inne. Låter det i röret är det avlopp.
Bygger inte det på att man har fungerande rinnande vatten innomhus?

F fribygg skrev:
Bygger inte det på att man har fungerande rinnande vatten innomhus?
Jo, det gör det förstås. Annars behöver man vara två. En som slår i en hink vatten inne och en som står ute och lyssnar.

• Gilla
Kurt-olsson och 1 till
  • Laddar…
Slå i två liter mjölk inne i avloppet så ser du om det kommer ute i brunnen.

• Gilla
Utsliten och utdömd och 1 till
  • Laddar…
K Kurt-olsson skrev:
Ännu ett par dagars arbete i huset. Helt underbart. Vet inte vad som är bäst, huset, arbetet, läget eller tröttheten av att arbeta med kroppen.

En ska är säker också, nyförälskad i SPIK. Fan enklare och smidigare än skruv. Bättre när man ska riva med. Skruven går av också medans spiken böjer sig. Ingen skruv i detta hus..

Nu till frågan, vad är det vi ser på filmen? Avlopp? Dagvatten?
Antagligen en dränering-/dagvattenbrunn, har själv en liknande vid attefallshuset.

https://markgrossen.se/brunnar/dagv...er=3&msclkid=5c86e26d31c31122e86a8bc29abe347f

Mvh

• Gilla
Kurt-olsson
  • Laddar…
Fan, trodde det kunde vara en dyr septiktank. 😀 Men får leta runt lite på tomten bland gräset och se vad man hittar.

F fribygg skrev:
Troligtvis har du ett öppet system med ett expansionskärl på vinden
Korrekt igen!

• Rostig varmvattenberedare med kopplade rör syns monterad på trävägg, med en annan vägg t.v. som ser vitmålad ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Man kan nog till och med säga att du har ett gammalt system med ett gammalt öppet expansionskärl på vinden.

Med glykol i fryser det inte sönder.

• Gilla
Kurt-olsson
  • Laddar…
Ny information och nya funderingar!

Jag har INTE avlopp/septiktank/minireningsverk eller inkopplat vatten i huset.

Jag har ju ett jääävligt gammalt vattenburet system men som jag funderar att ta bort. Varför då?

Jo, för att jag ska inte bo i huset permanent och ett elelement kan värma så mycket snabbare och enklare.

Sen vill jag att all eldning bara skall vara trivseleldning. Jag vill inte förstöra det underbara med att elda en brasa genom att se det som något nödvändigt.

Visst, elen kanske är dyrare men min plan är att ha ETT rum bara med värme när det är som kallast och ett element värmer hela natten utan att behöva åtgärd. I det rum som jag planerar att ha uppvärmt finns också en kakelugn som man kan elda i också för mysfaktor och extravärme.

Som det ser ut nu så finns inte ens vatten att fylla acktanken.

Ska jag ha vattenburet så kan jag installera ett nytt modernare system sen om jag bor där oftare.

Så nu vill jag höra:
Du gör helt rätt, fimpa det gamla systemet och kör med några radiatorer.

K Kurt-olsson skrev:
Ny information och nya funderingar!

Jag har INTE avlopp/septiktank/minireningsverk eller inkopplat vatten i huset.

Jag har ju ett jääävligt gammalt vattenburet system men som jag funderar att ta bort. Varför då?

Jo, för att jag ska inte bo i huset permanent och ett elelement kan värma så mycket snabbare och enklare.

Sen vill jag att all eldning bara skall vara trivseleldning. Jag vill inte förstöra det underbara med att elda en brasa genom att se det som något nödvändigt.

Visst, elen kanske är dyrare men min plan är att ha ETT rum bara med värme när det är som kallast och ett element värmer hela natten utan att behöva åtgärd. I det rum som jag planerar att ha uppvärmt finns också en kakelugn som man kan elda i också för mysfaktor och extravärme.

Som det ser ut nu så finns inte ens vatten att fylla acktanken.

Ska jag ha vattenburet så kan jag installera ett nytt modernare system sen om jag bor där oftare.

Så nu vill jag höra:
Du gör helt rätt, fimpa det gamla systemet och kör med några radiatorer.
Om du går på den linjen, undersök om det går att fjärrstyra radiatorerna så att du kan slå på dem några timmar innan du anländer. Vet inte om det är så jättestor tidsskillnad mellan att få varmt från en elradiator jämfört med att du eldar i din köksspis som både värmer det vattenburna systemet och ger spillvärme i köket + ev tänder en brasa i öppna spisen. Dessa ser du till att ladda innan du lämnar huset så det bara är att sticka in en tändsticka när du kommer nästa gång.

Att elradiatorn värmer under natten är smidigt. Med ved behöver du elda det sista du gör på kvällen och direkt på morgonen, och ibland kan det ändå ha hunnit bli rätt kallt under natten.

Det tänkte jag inte på att uppvärmningstiden är snarlika. Dock är det stora problem att fylla ackumulatortanken när jag inte har vatten. Sen vet jag inte ens om den är tät...

Kan ju behålla initialt.

Är i huset nu och den stora tanken är nog för dusch och annat än för elementen och självcirkulationssystemet. Så kanske behöver man inte så mycket vatten for att fylla upp.

När jag är här känns det givet att spara. Massiva grejor...

Nyss hemkommen och har mycket nya ideer.

Hjälp mig sluta fundera ihjäl mig.

Det nya taket skall ha följande:
1: råspont/gamla taket
2: papp (vad för något)
3: ströläkt
4 bärläkt
5: lertegel

Vilken papp är bra och öppen för detta? Skal lägga om taket i omgångar så bra om det går att skarva enkelt

Det blir klassisk yap 2200 under. Ett beprövat koncept!

Update!
På Fredag-Söndag kommer det hända grejor!

1: Container 22kubik på plats
2: Elektriker på plats
3: Plastglas inhandlat
4: Två polare till hjälp.
5: Lås ingandlat.

Mål att klara dessa dagar.

1: Täcka för 6 fönster med plastglas på ett snyggt sätt så man slipper tänka på det närmaste två åren.
2: Laga hålet i taket på två ställen med board underifrån.
3: Installera lås på båda byggnader.
4: Riva ner ytskikt i sovrum nr 1.

Så om allt går enligt plan så kommer detta vara sista besöket då jag inte kan sova över. Nästa gång är planen att övernatta och med el förhoppningsvis bekvämt.

• Gilla
YuGi
  • Laddar…
Sån sjukt magiskt fin plats!

• Messenger_creation_AA4E3ACC-858A-458A-8B59-811AA241A02F.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nilstyko
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.