Hm...

Nu kommer jag inte riva bort något i första taget men jag kommer nog köra på elelement.

Sen om man vill bo där permanent om 10-15 år så får jag sätta in vattenburet då och då blir det nog en modernare lösning.

Elelement är så sjukt smidigt att de värmer hela tiden så länge det är på utan stt man behöver elda

Så ett rum med ett 2000w elelement och seda vedspis och kamineldning på det så kan man nog lätt sova där på vintern också.

Lite planering baserat på hur det faktiskt ser ut planmässigt på bottenvåningen. Är inte säker på skicket men jag tror att en stor septiktank finns nergrävd. Så himla bra att allting som kräver anslutning finns samlat på höger sida av huset. Kommer göra saker och ting mycket enklare att positionera.

• Planlösning av bottenvåning med markerad septiktank, element och diverse anslutningar på högra sidan, inkluderar kök, vedkamin och WC.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skorstenen är i dåligt skick. Tror jag får fixa den först innan man tar dit sotarn.

Får se om man kan ersätta enskilda tegelstenar eller om man måste montera ner och upp allting.

Får börja bygga en ordentlig ställning som nog kommer stå på baksidan i ett par år iaf...

Konkret fråga:

Vilken dimension skall de bärande reglarna ha i min byggställning.
Jag tänker köpa 45x120 i 4m+. Är det overkill? kanske räcker med 45x90?
Kommer ändå sträva en massa och dra dit en massa kortlingar.
Bult och fransk skruv kommer användas.

Jag känner mig själv, allting kommer bli löjligt överdimensionerat och förstärkt då jag är räddhare och säkerhetstänksnisse deluxe...

Svarar på min egen fråga. Jag kommer köra på 120x45 för att jag kommer använda virket sen till att regla väggar med i ladugården. Då är det bra med 120 om man vill klämma in lite isolering.

Tack till mig själv för snabbt svar.

• Gilla
  • Haha
YuGi och 2 till
  • Laddar…
Dags för tomtgränsdragning och fransk träskruv till byggställningen.

Var sjukt nära att köpa inomhusbult till ställningen... Självförtroendet fick sig en törn...

Men men ... Man lär sig alltid nya saker

• Gulmarkerade märkpinnar och en hammare ligger på ett ljust trägolv nära ett eluttag.
    Skapa konto
  • Förpackning med franska träskruvar, varmförzinkade 8x40 mm, innehållande 15 skruvar för byggställning.
    Skapa konto
Franska skruvarna är ju för korta nu också ser jag. Behöver ju typ 100mm långa.

Jaja... Som sagt. Man lär sig.

K Kurt-olsson skrev:
Franska skruvarna är ju för korta nu också ser jag. Behöver ju typ 100mm långa.

Jaja... Som sagt. Man lär sig.
4tums galvspik är nog att föredra

• Gilla
Peter #11 och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
4tums galvspik är nog att föredra
Tänker att det blir jobbigt att spika initalt men kan faktiskt dra i spik sen när man har skruvat ihop lite. Mycket bra ide!

Spiken är "seg" och brister inte plötsligt som skruv kan göra.

Jag föreslår att du spikar ihop ställningen, är du ovan vid spikning kan du börja med att dra ihop reglarna med Julas billiga träskruv 5*80 ( 600st för 300kr) eller sätta ihop dem med en snabbtving medans du spikar.

• Gilla
  • Älska
Huddingebo och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Spiken är "seg" och brister inte plötsligt som skruv kan göra.

Jag föreslår att du spikar ihop ställningen, är du ovan vid spikning kan du börja med att dra ihop reglarna med Julas billiga träskruv 5*80 ( 600st för 300kr) eller sätta ihop dem med en snabbtving medans du spikar.
Tack! Gör som du föreslår, först skruv för att hålla ihop och sen spik. Toppen!

Ännu ett par dagars arbete i huset. Helt underbart. Vet inte vad som är bäst, huset, arbetet, läget eller tröttheten av att arbeta med kroppen.

En ska är säker också, nyförälskad i SPIK. Fan enklare och smidigare än skruv. Bättre när man ska riva med. Skruven går av också medans spiken böjer sig. Ingen skruv i detta hus..

Nu till frågan, vad är det vi ser på filmen? Avlopp? Dagvatten?

K Kurt-olsson skrev:
En ska är säker också, nyförälskad i SPIK. Fan enklare och smidigare än skruv. Bättre när man ska riva med. Skruven går av också medans spiken böjer sig.
Gissar att jag redan rekomenderat dig att spika byggställning..

• Gilla
Kurt-olsson
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Gissar att jag redan rekomenderat dig att spika byggställning..
Yes, självklarr blir det spik nu. :)

K Kurt-olsson skrev:
Nu till frågan, vad är det vi ser på filmen? Avlopp? Dagvatten?
Öppna en kran inne. Låter det i röret är det avlopp.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.