7 239 läst ·
110 svar
7k läst
110 svar
Sommarhusdrömmen i Södermanland
Hm...
Nu kommer jag inte riva bort något i första taget men jag kommer nog köra på elelement.
Sen om man vill bo där permanent om 10-15 år så får jag sätta in vattenburet då och då blir det nog en modernare lösning.
Elelement är så sjukt smidigt att de värmer hela tiden så länge det är på utan stt man behöver elda
Så ett rum med ett 2000w elelement och seda vedspis och kamineldning på det så kan man nog lätt sova där på vintern också.
Nu kommer jag inte riva bort något i första taget men jag kommer nog köra på elelement.
Sen om man vill bo där permanent om 10-15 år så får jag sätta in vattenburet då och då blir det nog en modernare lösning.
Elelement är så sjukt smidigt att de värmer hela tiden så länge det är på utan stt man behöver elda
Så ett rum med ett 2000w elelement och seda vedspis och kamineldning på det så kan man nog lätt sova där på vintern också.
Lite planering baserat på hur det faktiskt ser ut planmässigt på bottenvåningen. Är inte säker på skicket men jag tror att en stor septiktank finns nergrävd. Så himla bra att allting som kräver anslutning finns samlat på höger sida av huset. Kommer göra saker och ting mycket enklare att positionera.
Skorstenen är i dåligt skick. Tror jag får fixa den först innan man tar dit sotarn.
Får se om man kan ersätta enskilda tegelstenar eller om man måste montera ner och upp allting.
Får börja bygga en ordentlig ställning som nog kommer stå på baksidan i ett par år iaf...
Får se om man kan ersätta enskilda tegelstenar eller om man måste montera ner och upp allting.
Får börja bygga en ordentlig ställning som nog kommer stå på baksidan i ett par år iaf...
Konkret fråga:
Vilken dimension skall de bärande reglarna ha i min byggställning.
Jag tänker köpa 45x120 i 4m+. Är det overkill? kanske räcker med 45x90?
Kommer ändå sträva en massa och dra dit en massa kortlingar.
Bult och fransk skruv kommer användas.
Jag känner mig själv, allting kommer bli löjligt överdimensionerat och förstärkt då jag är räddhare och säkerhetstänksnisse deluxe...
Vilken dimension skall de bärande reglarna ha i min byggställning.
Jag tänker köpa 45x120 i 4m+. Är det overkill? kanske räcker med 45x90?
Kommer ändå sträva en massa och dra dit en massa kortlingar.
Bult och fransk skruv kommer användas.
Jag känner mig själv, allting kommer bli löjligt överdimensionerat och förstärkt då jag är räddhare och säkerhetstänksnisse deluxe...
Svarar på min egen fråga. Jag kommer köra på 120x45 för att jag kommer använda virket sen till att regla väggar med i ladugården. Då är det bra med 120 om man vill klämma in lite isolering.
Tack till mig själv för snabbt svar.
Tack till mig själv för snabbt svar.
Dags för tomtgränsdragning och fransk träskruv till byggställningen.
Var sjukt nära att köpa inomhusbult till ställningen... Självförtroendet fick sig en törn...
Men men ... Man lär sig alltid nya saker
Var sjukt nära att köpa inomhusbult till ställningen... Självförtroendet fick sig en törn...
Men men ... Man lär sig alltid nya saker
Produkter som diskuteras: "fransk träskruv"
Träskruv T6S A4 rostfri C5 utomhus FAST
Montering av grövre material i trä
330 kr inkl moms
Läs mer
Franska skruvarna är ju för korta nu också ser jag. Behöver ju typ 100mm långa.
Jaja... Som sagt. Man lär sig.
Jaja... Som sagt. Man lär sig.
Spiken är "seg" och brister inte plötsligt som skruv kan göra.
Jag föreslår att du spikar ihop ställningen, är du ovan vid spikning kan du börja med att dra ihop reglarna med Julas billiga träskruv 5*80 ( 600st för 300kr) eller sätta ihop dem med en snabbtving medans du spikar.
Jag föreslår att du spikar ihop ställningen, är du ovan vid spikning kan du börja med att dra ihop reglarna med Julas billiga träskruv 5*80 ( 600st för 300kr) eller sätta ihop dem med en snabbtving medans du spikar.
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer
Tack! Gör som du föreslår, först skruv för att hålla ihop och sen spik. Toppen!F fribygg skrev:
Ännu ett par dagars arbete i huset. Helt underbart. Vet inte vad som är bäst, huset, arbetet, läget eller tröttheten av att arbeta med kroppen.
En ska är säker också, nyförälskad i SPIK. Fan enklare och smidigare än skruv. Bättre när man ska riva med. Skruven går av också medans spiken böjer sig. Ingen skruv i detta hus..
Nu till frågan, vad är det vi ser på filmen? Avlopp? Dagvatten?
En ska är säker också, nyförälskad i SPIK. Fan enklare och smidigare än skruv. Bättre när man ska riva med. Skruven går av också medans spiken böjer sig. Ingen skruv i detta hus..
Nu till frågan, vad är det vi ser på filmen? Avlopp? Dagvatten?
Renoverare
· Uppsala
· 2 164 inlägg