8 157 läst ·
132 svar
8k läst
132 svar
Sommarhusdrömmen i Södermanland
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Plankor som läggs vertikalt från nocken och ner mot väggen. Takstolar finns inte ens. Plankorna läggs mot inre kattvindsväggarna som agerar takstol.
Är det raka plankor så blir detta jobb enkelt. Då kan jag inifrån regla upp på kattvinden där jag sen kan skarva planken omlott för att undvika generalskarv.
Som sagt. Denna tråd kommer ändras och svamlas en hel del i. Men det får ni ta.
Glömde ta bild men det fanns ett stort rör med lock som jag antar är en septiktank.
Så troligtvis kommer jag ha en toalett inomhus som jag spolar med regnvatten. Den toaletten får man BARA göra nummer två på för att spara vatten. 😀
Så troligtvis kommer jag ha en toalett inomhus som jag spolar med regnvatten. Den toaletten får man BARA göra nummer två på för att spara vatten. 😀
Vi kör en liten frågelek så får ni fylla i vilket svar ni tror är korrekt.
Fråga: Kan man värma upp detta rum från -15 grader en kall Januaridag med stängda dörrar genom att använda endast denna braskamin?
A: Inte en chans
B: Med hjälp av ett elelement så kanske
C: Jajemen, om du eldar hela tiden så kan man nog sova i rummet efter ett par timmar.
Fråga: Kan man värma upp detta rum från -15 grader en kall Januaridag med stängda dörrar genom att använda endast denna braskamin?
C: Jajemen, om du eldar hela tiden så kan man nog sova i rummet efter ett par timmar.
Jag gissar på C, men det beror såklart på massa saker, t ex att skorstenen inte är igenkorkad och att väggen bakom ryggen på fotografen håller någotsånär tätt.K Kurt-olsson skrev:Vi kör en liten frågelek så får ni fylla i vilket svar ni tror är korrekt.
Jag ser bara en öppenspis, visst kan du elda upp temperaturen så det blir drägligt innomhus men det fodras mycket ved med en sån ineffektiv eldstad.K Kurt-olsson skrev:
Hurra, tack så mycket för svar!
Planen är att sova med dubtäcke + underställ på vintern men just nu kommer jag att montera bort alla gamla vvs rör.
Tydligen finns det ett vattensystem som även är kopplat till vedspisen och det finns två stora vattenburna element, en på varje våning.
Jag kommer inte att spara detta vattenburna system pga:
A: Måste kunna kallställa kommande 10-15 åren
B: Tror systemet är rätt ineffektivt
C: Teknisk livslängd slut för länge sedan.
Kommer elda i vedspisen och kaminen som ligger bredvid varandra. När dessa värmer murstocken samt att jag har ett flyttbart element med stickpropp vid sängen i samma rum så kommer man kunna sova där på vintern med.
Ingen modern komfort men det vill jag inte ha.
Planen är att sova med dubtäcke + underställ på vintern men just nu kommer jag att montera bort alla gamla vvs rör.
Tydligen finns det ett vattensystem som även är kopplat till vedspisen och det finns två stora vattenburna element, en på varje våning.
Jag kommer inte att spara detta vattenburna system pga:
A: Måste kunna kallställa kommande 10-15 åren
B: Tror systemet är rätt ineffektivt
C: Teknisk livslängd slut för länge sedan.
Kommer elda i vedspisen och kaminen som ligger bredvid varandra. När dessa värmer murstocken samt att jag har ett flyttbart element med stickpropp vid sängen i samma rum så kommer man kunna sova där på vintern med.
Ingen modern komfort men det vill jag inte ha.
Fan va bra att du skriver detta. Misstänkte att det kunde vara självcirkulation. Då ska detta system bevaras. Måste man tömma det på vintern även om man har i glykol?F fribygg skrev:
Rören är så sjukt feta och tunga. Riktiga grejor alltså.
Kolla in detta. Notera de två rören som går ut från vedspisen och in i väggen. Tror och hoppas på ett slutet system till två element som går utan pump.
Då är det jackpot!
Får tömma det på vintern även fast det kanske blir bökigt...
Då är det jackpot!
Får tömma det på vintern även fast det kanske blir bökigt...
Hallelulja! 50/50 glykol o vatten så klarar man temperaturer ner till -30c. Så kallt blir det aldrig!
Fan, detta projekt blir bara bättre och bättre. Snart är det väl bara städa och flytta in kvar. Haha
Fan, detta projekt blir bara bättre och bättre. Snart är det väl bara städa och flytta in kvar. Haha
Får ta mig upp på vinden och kolla.
Antar att ett expansionskärl måste installeras av säkerhet för övertryck.
Frågan är om det kan frysa om det är glykol i systemet. Om den kan frysa sönder så är det ingen optimal lösning för mig. Då blir det nog elelement...
Antar att ett expansionskärl måste installeras av säkerhet för övertryck.
Frågan är om det kan frysa om det är glykol i systemet. Om den kan frysa sönder så är det ingen optimal lösning för mig. Då blir det nog elelement...