7 810 läst ·
126 svar
8k läst
126 svar
Sommarhusdrömmen i Södermanland
Någon som har input på följande plan gällande takrenoveringen?
Jag kommer att ha ont om tid på platsen i början så jag tänkte ta en del i taget på taket och fixa.
Jag börjar längst nere med en papplängd och ersätter läkten och lagar råsponten samtidigt på den delen. Rör mig sedan uppåt längd för längd med papprullen.
Här kommer frågan:
Ska jag sikta på ett permanent resultat eller behöver man ändå göra om och ta en hel sida i taget för att det ska bli bra?
Jag kommer att ha ont om tid på platsen i början så jag tänkte ta en del i taget på taket och fixa.
Jag börjar längst nere med en papplängd och ersätter läkten och lagar råsponten samtidigt på den delen. Rör mig sedan uppåt längd för längd med papprullen.
Här kommer frågan:
Ska jag sikta på ett permanent resultat eller behöver man ändå göra om och ta en hel sida i taget för att det ska bli bra?
Gör ett tillägg här och berättar att jag kommer använda mig av YEP 2500 underlagspapp när jag fixar taket.
Mycket svängningar i denna tråd!
Man får nog inte göra reklam men köpte en viss bok om byggnadsvård och min plan är att restaurera allt nu till 1914 års status. Mycket är behålla och enklare lösningar.
Jag ska se vad som finns under taket men hoppas jag kan testa oljebaserad board nu istället för papp. Enkelt att fixa bit för bit också. Lättare än papp.
Sedan kommer jag skippa hängrännor, tror på att det inte är bra att fixera vattnet till hörnen då man har liggande timmerhus med mycket integritet i hörnen.
Sedan skall jag återanvända lerteglet.
Lerklining blir det först om jag inte får upp värmen i huset på vintern.
Så just nu blir min renovering av huset följande:
1: Fixa taket
2: Städa ur huset
Klart hehe.
Man får nog inte göra reklam men köpte en viss bok om byggnadsvård och min plan är att restaurera allt nu till 1914 års status. Mycket är behålla och enklare lösningar.
Jag ska se vad som finns under taket men hoppas jag kan testa oljebaserad board nu istället för papp. Enkelt att fixa bit för bit också. Lättare än papp.
Sedan kommer jag skippa hängrännor, tror på att det inte är bra att fixera vattnet till hörnen då man har liggande timmerhus med mycket integritet i hörnen.
Sedan skall jag återanvända lerteglet.
Lerklining blir det först om jag inte får upp värmen i huset på vintern.
Så just nu blir min renovering av huset följande:
1: Fixa taket
2: Städa ur huset
Klart hehe.
Produkter som diskuteras: "byggnadsvård"
Byggnadsvård för lägenheter
Renovera din lägenhet tidstypiskt
470 kr inkl moms
Läs mer
Tack för svar. Du känns väldigt kunnig kring gamla hus så tack för qtt du svarar i tråden.F fribygg skrev:
Min plan nu är att inte ha isolering någonstans. Jag vill se hur jag kan värma med endast timmerväggar först. Så taket ska vara luftigt bara men hålla tätt.
Jag tänkte att boarden skall vara för att hålla regnet ute. Vet att spån är fantastiskt också på att hålla och släppa fukt långsamt. Hade varit ännu coolare om man då bara kan använda takspån istället.
Dock hittar jag inget ställe som säljer detta? Måste man tillverka själv?
Oljehärdad board under lertegel är bra, inte så bra som råspont och underlagspapp men snabbare och billigare, dock tillverkades det ingen Masonit år 1914 utan den kom nog ett par årtionden senare.K Kurt-olsson skrev:
Ska bli så spännande att se vad som finns under teglet idag. Kan nog säga att jag blir besviken om det ligger råspont och papp. Hoppas på mer tidsenlig lösning.F fribygg skrev:
Update deluxe!
Nu har jag varit vid huset i ett par timmar.
Mycket att återkoppla!
Positivt
Stående timmer med klädd panel, inte timmerväggar. Detta kommer göra det enklare för mig som inte är timmerman att fixa och dona på väggarna
Snustorrt överallt! Alla stockar som jag kommer åt och tom ytterpanelen är torr. Panelbrädan som är över syllen är lite murken på 10% men det är ju bara en panel, stocken under är snustorr!
Ladan är riktig timmervägg, snustorr den också. Fanns även golv på loftet! Stabilt som fan och torrt och fint.
Negativt!
Taken är i sämre skick än väntat. Vet inte riktigt nu hur jag kan laga planktaket. Det är inte råspont utan planktak på boningshuset.
Taket på ladan är också planktak.
Se bild för största utmaningen på huset.
Är mycket nöjd med min första undersökning, ingen lukt och inget mögel i huset. Luktade friskt överallt!
Nu har jag varit vid huset i ett par timmar.
Mycket att återkoppla!
Positivt
Stående timmer med klädd panel, inte timmerväggar. Detta kommer göra det enklare för mig som inte är timmerman att fixa och dona på väggarna
Snustorrt överallt! Alla stockar som jag kommer åt och tom ytterpanelen är torr. Panelbrädan som är över syllen är lite murken på 10% men det är ju bara en panel, stocken under är snustorr!
Ladan är riktig timmervägg, snustorr den också. Fanns även golv på loftet! Stabilt som fan och torrt och fint.
Negativt!
Taken är i sämre skick än väntat. Vet inte riktigt nu hur jag kan laga planktaket. Det är inte råspont utan planktak på boningshuset.
Taket på ladan är också planktak.
Se bild för största utmaningen på huset.
Är mycket nöjd med min första undersökning, ingen lukt och inget mögel i huset. Luktade friskt överallt!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Just, glömde säga att jag kunde se på vinden och kände med kniven på halva taket. Det är hårt som fan och inte en enda mögelfläck.
Det är stora problem på sista biten av takpanelen på ena sidan. Känns mycket onödigt att riva allt utan skulle vilja laga uthängetthänget på något vis.
Det är stora problem på sista biten av takpanelen på ena sidan. Känns mycket onödigt att riva allt utan skulle vilja laga uthängetthänget på något vis.
Samma taktyp men inte lika illa vid takfoten som på mitt.
Är det en klassisk tjock tjärpapp eller en modern tunnare? De modernare kräver tätningsremsor under bärläkten för att inte läcka genom spikhålen.K Kurt-olsson skrev:
Massor av folk har fått problem med dropp från spikarna vid slagregn.
Hallå. Dessa planer får nog ligga på is.Huddingebo skrev:
Just nu är planen att försöka rädda planktaket, men om det inte går så tror jag att det kna bli tjock råspont och papp, läkt och tegelpannor.
Jag vill göra allt för att ev rädda planktaket. Fatta att taket hållt i snart 100 år utan ens en pappbit.
Skulle vilja köra med mer naturligt material och old school.
Om taket inte går att skarva på så kan man ju alltid köra tjock råspont vertikalt och sedan lägga papp och sedan strö och bärläkt. Just i mitt fall tror jag det kommer få exakt samma höjd på taket.
Nuvarande: -> 2st Plankor om lott + Bärläkt för telgel
Nytt tak -> Råspont + Papp + Ströläkt + Bärläkt.
Det skulle möjliggöra att jag kan lägga om en sida åt gången...
Jag tror tyvärr det är omöjligt att laga taket bit för bit, man måste nog bestämma sig och sedan bygga en ordentlig ställning och sedan riva allt på en gång och lägga nytt på en gång.
Nuvarande: -> 2st Plankor om lott + Bärläkt för telgel
Nytt tak -> Råspont + Papp + Ströläkt + Bärläkt.
Det skulle möjliggöra att jag kan lägga om en sida åt gången...
Jag tror tyvärr det är omöjligt att laga taket bit för bit, man måste nog bestämma sig och sedan bygga en ordentlig ställning och sedan riva allt på en gång och lägga nytt på en gång.