Går lite långsamt nu i processen men skissar lite.

Den skiss kommer att uppdateras och jag tar gärna input. Just nu är det viktigaste att inte vara beroende av teknik som går sönder utan att jag skall kunna kallställa huset och låsa nyckeln och dra om jag behöver.
Tror att jag kanske inte kommer att vara i huset på tre månader ibland. Så viktigt att man kan stänga ner allt säkert.

En annan sak. Om vi rangordnar en lista på "Worst case scenario" Är det något annat som jag glömmer att man skall titta efter?

1: Genomruttet timmer som inte går att rädda
2: Kreosot överallt
3: Hussvamp

Jag kommer ju riva ytskickt innan jag börjar lägga pengar på huset men det kanske är en bra ide att hyra en besiktningsman som går igenom allt, han borde ju kunna ticka av de värsta av fällorna?

Vad tycker ni?

• Skiss av husplan med loft, dusch, WC, eldning, elskåp, och BDT-system, visar värmepump och ackumulatortanks placering. Text om dusch och vintersäkring.
V
Om tanken är att lösa det viktigaste inför vintern så låter det klokt att provisoriskt fixa ev läckor på taket, byta trasiga pannor osv. Samma sak med fasaden om det finns risk för regn och snö att komma in där (trasiga fönster t.ex.). Och kolla att det är bra ventilerat, vilket det väl borde vara i ett sekelskifteshus om ingen plastat in det under åren.

Det blir sedan spännande att lite noggrannare undersöka skicket. Är det lockpanel kan det nog vara ganska lätt att ta loss en panelbräda här och var och se hur det ser ut. Och ska du ändå riva ytskikt inneså kommer det ju ge mycket info, hur det ser ut där bakom.

Vågar du då bryta upp golvet? Risken är ju att hitta stora arbetsprojekt. Om det luktar bra så kanske det inte behövs?

Vad som ska göras långsiktigt beror på hur du ska använda huset. Det låter som ett fritidshus som ska stå kallställt i perioder. Då kanske värmelösningar inte är nr 1. Om det är ett mindre hus som skissen antyder så räcker eldstaden och några elelement för sommar och höstvistelse. Jag funderar på vad ackumulatortank fyller för syfte?

Reningsverk tillhör nog varken billigaste eller enklaste lösningen för BDT och kan kräva el. Är det sådana krav i området?

Vad är det för hustyp och vad vill du att det ska bli för hus? Är det före detta torp/ manbyggnad på gammalt småbruk och du vill behålla stilen på hus och omgivning? I så fall kan betongpannor bli helt fel, likaså ev. målning med plastfärger.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.