Går lite långsamt nu i processen men skissar lite.

Den skiss kommer att uppdateras och jag tar gärna input. Just nu är det viktigaste att inte vara beroende av teknik som går sönder utan att jag skall kunna kallställa huset och låsa nyckeln och dra om jag behöver.
Tror att jag kanske inte kommer att vara i huset på tre månader ibland. Så viktigt att man kan stänga ner allt säkert.

En annan sak. Om vi rangordnar en lista på "Worst case scenario" Är det något annat som jag glömmer att man skall titta efter?

1: Genomruttet timmer som inte går att rädda
2: Kreosot överallt
3: Hussvamp

Jag kommer ju riva ytskickt innan jag börjar lägga pengar på huset men det kanske är en bra ide att hyra en besiktningsman som går igenom allt, han borde ju kunna ticka av de värsta av fällorna?

Vad tycker ni?

• Skiss av husplan med loft, dusch, WC, eldning, elskåp, och BDT-system, visar värmepump och ackumulatortanks placering. Text om dusch och vintersäkring.
V
Om tanken är att lösa det viktigaste inför vintern så låter det klokt att provisoriskt fixa ev läckor på taket, byta trasiga pannor osv. Samma sak med fasaden om det finns risk för regn och snö att komma in där (trasiga fönster t.ex.). Och kolla att det är bra ventilerat, vilket det väl borde vara i ett sekelskifteshus om ingen plastat in det under åren.

Det blir sedan spännande att lite noggrannare undersöka skicket. Är det lockpanel kan det nog vara ganska lätt att ta loss en panelbräda här och var och se hur det ser ut. Och ska du ändå riva ytskikt inneså kommer det ju ge mycket info, hur det ser ut där bakom.

Vågar du då bryta upp golvet? Risken är ju att hitta stora arbetsprojekt. Om det luktar bra så kanske det inte behövs?

Vad som ska göras långsiktigt beror på hur du ska använda huset. Det låter som ett fritidshus som ska stå kallställt i perioder. Då kanske värmelösningar inte är nr 1. Om det är ett mindre hus som skissen antyder så räcker eldstaden och några elelement för sommar och höstvistelse. Jag funderar på vad ackumulatortank fyller för syfte?

Reningsverk tillhör nog varken billigaste eller enklaste lösningen för BDT och kan kräva el. Är det sådana krav i området?

Vad är det för hustyp och vad vill du att det ska bli för hus? Är det före detta torp/ manbyggnad på gammalt småbruk och du vill behålla stilen på hus och omgivning? I så fall kan betongpannor bli helt fel, likaså ev. målning med plastfärger.

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
V Vinkelkaka skrev:
Om tanken är att lösa det viktigaste inför vintern så låter det klokt att provisoriskt fixa ev läckor på taket, byta trasiga pannor osv. Samma sak med fasaden om det finns risk för regn och snö att komma in där (trasiga fönster t.ex.). Och kolla att det är bra ventilerat, vilket det väl borde vara i ett sekelskifteshus om ingen plastat in det under åren.

Det blir sedan spännande att lite noggrannare undersöka skicket. Är det lockpanel kan det nog vara ganska lätt att ta loss en panelbräda här och var och se hur det ser ut. Och ska du ändå riva ytskikt inneså kommer det ju ge mycket info, hur det ser ut där bakom.

Vågar du då bryta upp golvet? Risken är ju att hitta stora arbetsprojekt. Om det luktar bra så kanske det inte behövs?

Vad som ska göras långsiktigt beror på hur du ska använda huset. Det låter som ett fritidshus som ska stå kallställt i perioder. Då kanske värmelösningar inte är nr 1. Om det är ett mindre hus som skissen antyder så räcker eldstaden och några elelement för sommar och höstvistelse. Jag funderar på vad ackumulatortank fyller för syfte?

Reningsverk tillhör nog varken billigaste eller enklaste lösningen för BDT och kan kräva el. Är det sådana krav i området?

Vad är det för hustyp och vad vill du att det ska bli för hus? Är det före detta torp/ manbyggnad på gammalt småbruk och du vill behålla stilen på hus och omgivning? I så fall kan betongpannor bli helt fel, likaså ev. målning med plastfärger.
Tack för ditt svar. Mycket bra info här.
Kommer att försöka göra minimalt med ingrepp om det inte är något som är galet fel. Istället för att "blåsa ur" så vill jag gå mycket varsamt fram och återanvända så mycket material som möjligt.

Ackumulatortank är bara för att ev kunna duscha varmt samt ha varmvatten när man diskar. Men det får verkligen bli i slutskedet isåfall.

Husets strategi är att hålla det så enkelt som möjligt utan tekniska lösningar som kräver underhåll eller kan gå sönder.

Just nu har processen gått vidare så jag känner mig bekväm med att avslöja lite mera. =)

Jag bifogar bild på huset som är byggt 1914.

• Ett gammalt rött trähus med vita knutar och en lada i bakgrunden, omgivet av åker och höstackar, troligen från 1940-talet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
När det gäller avlopp så skulle jag köra med 3-kammare och infiltrering/markbädd för BDT+KL alla dar i veckan om kommunen går med på det och du har markyta för det - den lösningen behöver ingen ström och mycket lite underhåll - möjligen är jobbet att få genom en avloppsventilation genom i huset upp till tak (1 st och i varmaste huset) som kan avskräcka en smula. - ventilationen blir viktig om det är mer än en sporadisk vistelse då och då för livslängden av avloppet (framförallt infiltreringen/bädden där huvuddelen av nedbrytningen sker och kräver mycket syre ) .

Du har 2 hus och se till att söka för storleken att avloppet då räcker för 2 hushåll (10 PE)

En riktig WC och kan sitta på tronen i frid i var hus slår alla krystade lösningar för '1' och '2', du kan ha vettig dusch, diskbänk, diskmaskin, även badkar.

Du behöver inte göra all detta nu, men när du söker för och sedan gräver avloppet så skall det vara dimensionerat för detta.

• Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Vi har också en äldre fastighet där vi haft en tveksam toalettlösning. Nu mera en trekammarbrunn och helt vanligt avlopp. Bara att har vattentoalett och riktig dusch inne är mer värt än samtliga renoveringar och tillbyggnader vi gjort.
Sedan att slippa div medel och övervakning el mm som ofta dessa reningsverk kräver, nä det ska vara enkelt och driftsäkert.

• Gilla
Kurt-olsson
  • Laddar…
Jag kanske kommer att ändra mig men just nu är planen att ha ett utedass i ekonomibyggnaden och kompostera materialet.

Minns utedassen från tiden med scouterna och jag tror man kan göra det riktigt bra.

Min plan är att göra mig fri från staten och så självförsörjande som det bara går.

Just nu finns el frmadraget så kommer dock troligen köra vidare på fast lina men med sänkt ampere maxbelastning.

• Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
Update. Det går framåt i processerna. =)

Just nu har jag börjat med en priolista och det är egentligen bara en punkt i starten som är viktig som kommer att hålla mitt fokus. Det är att taken skall hålla tätt. Jag kommer inte att kunna lägga om taket inom snar framtid så det blir aktuellt att "lappa och laga" tills jag får mycket tid på sommrarna att lägga om hela taket sen.

Så här ser det ut på ladugården. Det är det risigaste taket. Taket till boningshuset är mycket bättre men jag behöver riva inomhus och se så det inte läcker samt fixa några lerpannor.

Några frågor som dyker upp.

Räcker det att tvätta lertegelpannorna eller ska man behandla med något som är vattenavvisande. Kommer INTE att skaffa nya betongpannor till den här typen av hus. Jag vill ha kvar tegelpannorna då det är otroligt mycket charm i dessa.

Ny papp och läkt blir det givetvis sen.

Skeptiskt till om ladugården ens har råspont så det måste också på plats sen.

Hur fixar man hålet snabbast? Pressening? Eller ska jag försöka pilla in en plåtskiva eller något?
Regla lite temporärt och försöka lägga upp nya tegelpannor?

Vad tror ni är bäst akutlösning?

Gammal ladugård med rött trä och slitet tak av tegelpannor, belägen på landsbygden med träd och vegetation i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Älska
Workingclasshero
  • Laddar…
K Kurt-olsson skrev:
Update. Det går framåt i processerna. =)

Just nu har jag börjat med en priolista och det är egentligen bara en punkt i starten som är viktig som kommer att hålla mitt fokus. Det är att taken skall hålla tätt. Jag kommer inte att kunna lägga om taket inom snar framtid så det blir aktuellt att "lappa och laga" tills jag får mycket tid på sommrarna att lägga om hela taket sen.

Så här ser det ut på ladugården. Det är det risigaste taket. Taket till boningshuset är mycket bättre men jag behöver riva inomhus och se så det inte läcker samt fixa några lerpannor.

Några frågor som dyker upp.

Räcker det att tvätta lertegelpannorna eller ska man behandla med något som är vattenavvisande. Kommer INTE att skaffa nya betongpannor till den här typen av hus. Jag vill ha kvar tegelpannorna då det är otroligt mycket charm i dessa.

Ny papp och läkt blir det givetvis sen.

Skeptiskt till om ladugården ens har råspont så det måste också på plats sen.

Hur fixar man hålet snabbast? Pressening? Eller ska jag försöka pilla in en plåtskiva eller något?
Regla lite temporärt och försöka lägga upp nya tegelpannor?

Vad tror ni är bäst akutlösning?

[bild]
En pressening ovanpå pannorna är en variant jag sett användas ibland i alla fall. Om den är den bästa akutlösningen eller inte vet jag inte. Borde ju funka tycker jag, om du lyckas förankra den bra. Inte så snyggt och charmigt dock

• Gilla
Kurt-olsson
  • Laddar…
Hej
Vilket projekt du åtagit dig :-)
Vad bra om du kan behålla lerteglet på bägge byggnaderna, det är så fint.
Börja med att försök få taken täta, det kan räcka med nya bärläkt och komplettera med nya/gamla pannor, med lite tur finns ett lager på gården redan i någon gömma.
Även om enkupigt lertegel inte är riktigt tätt så fördröjer du processen bara med att komplettera men nytt tegel, och då det inte finns moderna material i byggnaden står den emot fukt bättre.
Men, prioritera taken.
/Workingclasshero

• Gilla
Kurt-olsson
  • Laddar…
Om du själv inte har några reservpannor kanske grannarna har bytt tak och har ett överskott av begagnat tegel?
Vill/ behöver du köpa lertegel har annars Hedenstedt i Trosa annars det mesta innom beg lertegel.

• Gilla
Kurt-olsson
  • Laddar…
Tack för alla svar. Jag tror jag kommer att hitta fler pannor runt gården samt få möjlighet att köpa av tidigare ägare från andra byggnader som rasat.

Pressenning får nog bli första lösningen som jag har med mig direkt vid första besöket. Den får man surra fast med en regel över snörena så hoppas jag att den inte blåser bort direkt. Måste ju täcka lite av nocken för att göra verkan.

Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hej
Vilket projekt du åtagit dig :-)
Vad bra om du kan behålla lerteglet på bägge byggnaderna, det är så fint.
Tack och kul att höra att det är ett stort projekt. Jag är livrädd för att det skall bli färdigt så detta låter bra. =)

Håller med lertegel är en klass för sig.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Om du själv inte har några reservpannor kanske grannarna har bytt tak och har ett överskott av begagnat tegel?
Vill/ behöver du köpa lertegel har annars Hedenstedt i Trosa annars det mesta innom beg lertegel.
Tack. Skall försöka få loss från gården men bra att veta att det finns alternativ annars.

Skriver detta som en notis till mig själv efter mycket funderande.

I boningshuset skall väggarna endast bestå av lerklining. Sedan kan man exponera timmerväggen i några rum också.

Min plan nu är att inte isolera alls förutom med lera och se till att huset är tätt med bra ventilation.

Då har jag svart på vitt om det går bra att få upp temperaturer med elelement, vedspis och kakelugn.

Detta måste prövas innan jag ev reglar väggar. Detta hus ska ha känslan 1914, inte 2014. :)

Beställde nyss en bok om byggvård härifrån forumet. Hoppas den ska ge ideer hur man bevarar bäst.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
K Kurt-olsson skrev:
Sedan kan man exponera timmerväggen i några rum också.
Välj en mellanvägg isåfall.

• Gilla
skogaliten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.