Byggmästarfyll
K Kurt-olsson skrev:
Stämmer. Nu när jag "minns rätt" så är det enkupigt tegel.
På dagens bild är det tvåkupigt..

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Byggmästarfyll

På dagens bild är det tvåkupigt..
Det är inte ladugårdens tak. Huset har tvåkupigt och ladugården enkupigt. Bara för att inte göra det enkelt. =)

F fribygg skrev:
Byggmästarfyll
Vad betyder det?

K Kurt-olsson skrev:
Vad betyder det?
En gammal benämning på det blandade skräp som ofta sopades/skyfflades ner i bjälklaget innan golvet spikades.

• Gilla
Kurt-olsson
  • Laddar…
Haha. Detta är på gränsen till komiskt. Precis dår stolpen vilar är skadan som störst.

Min plan just nu är att dra på två 145x45 reglar till höger ca 15-20cm där virket är friskt för att stämpa av. Men jag kommer nog låta dem sitta där efter jag lagat stolpen då de är limmade och fastskruvade.

Sen måste jag komma åt och se hur hörnet i toppen av stolpen är byggd. Vilar den inåtgående regeln PÅ stolpen måste jag stämpa av den också. Lite lurigt då jag inte vill stämpa av mot trappen utan för göra det från golvet lige snett mot hörnet.

Då ska stolpen inte ha någon funktion längre och då ska jag kapa den lite över mitten och sätta in nytt virke samt kapa ur under till det friska.

Träskada i hörnet ovanför en trappa, med ruttnande virke vid en stolpe och plankor i taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Spännande! Cliffhanger efter cliffhanger.😉

• Haha
Kurt-olsson
  • Laddar…
Efter att ha fått på käften av huset igen är det dags för en rundspark tillbaka!

Låt mig presentera min masterplan för att kunna bygga på ett riktigt tak utan att behöva röra något annat som tar tid att fixa med.

Med denna plan ber jag till högre makter att jag skall få på nytt planktak + board + falor + bärläkt och nya pannor under nästa besök där jag har ca 15h byggtid.

Det blir Vittinge tvåkupigt där hålet satt. Kanske snyggare att sprida ut pannorna, men har inte tid med det just nu och vittinge skall ha 375mm i läktavstånd så kan bara ändra på nedersta just nu. Skiss över takstolskonstruktion med instruktioner för att förstärka ett hammarband. Text och pilar visar metoder och steg i reparationsprocessen.
Skapa konto

Oldboy Oldboy skrev:
Spännande! Cliffhanger efter cliffhanger.😉
Den här aväxlingen är inte för amatörer. Aväxlingen behöver en egen aväxling som behöver en egen... ja ni fattar. Haha.

Skall regla upp en helt ny stolpe bredvid den dåliga stolpen samt stämpa upp taket till kupan sen när taket är klart så kan jag gå och mys-fajna ur det ruttna och fixa och trixa med överliggarna utan att känna stress.

Hela jävla hörnet av huset är ruttet sen också. Men det är en annan historia och kapitel 2...

Just ja. Nästa besök ska jag sätta fast en förankringspunkt i balken på takkupan och sen koppla på med fallskyddet. Då är planen att vara smidig som en ninja och typ hoppklättra upp på taket. Skulle man vurpa så hänger man i repet och får skämmas, men inte värre än så iaf.

Mer positiva nyheter!

Hålet är ju såklart inte vattenskada utan det var där man jackade in hammarbandet. Den lilla röta som är på sidan fejnar jag bort enkelt.

Träbjälke med spår av röta och urjackning för hammarband i en byggnadssituation.
Skapa konto

K Kurt-olsson skrev:
Den lilla röta som är på sidan fejnar jag bort enkelt.
Det fungerar såklart, men personligen föredrar jag hammare och stämjärn överallt där det går att komma åt. Bullrar inte, så man slipper hörselskydd och kan höra fågelkvitter istället. Vågar nästan slå vad om att det också går fortare om man kan tekniken.

• Gilla
Kurt-olsson
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Det fungerar såklart, men personligen föredrar jag hammare och stämjärn överallt där det går att komma åt. Bullrar inte, så man slipper hörselskydd och kan höra fågelkvitter istället. Vågar nästan slå vad om att det också går fortare om man kan tekniken.
Kommer köra en "håller med" körde mycket med stämjärn och hammare förra besöket med mycket bra resultat.

Dock ska jag köpa bosch 5/5 sågblad för trä. Testade deras gamla och det gick som smör.

Men dessa två verktyg konkurrerar just nu ut tigersågen som är bättre på att kapa än att finlira.

• Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Alltså jag blir faktiskt galen gällande taket.
Det är ju omöjligt att renovera i olika sektioner om jag höjer bärläkten med 15-20mm. Lägger jag oljehärdad board så måste jag höja med ny ströläkt.

Då är det omöjligt att arbeta i olika sektioner med nya och gamla taket.

Jag har ingen möjlighet att komplettera med oljehärdad board som jag ser det då jag inte kan lägga boarden under falorna på taket heller då det blir för tätt om jag förstår det korrekt.

Lägger jag Oljehärdad board så måste ny ströläkt adderas Slitet tak med faltak och tegeltak, visande skadade och exponerade träplankor under takpannor i behov av renovering.
Skapa konto
vilket gör min renovering omöjlig att göra i sektioner.

Jag är helt enkelt tvungen att laga faltaket och tegeltaket som det var enligt orginal.

Eller ser ni någon lösning? Det är kritiskt att kunna arbeta med i etapper.

• Gilla
husdrömmar89
  • Laddar…
Om du tar smala sektioner från takfot till nock då? , plocka av 125- 130cm brett, lägg boarden nerifrån med överlapp, läkta lägga tegel om du hinner och sen ta nästa sektion när du kommer till kåken nästa gång, han du inte lägga pannorna 1a gången kan du bara flytta pannorna från sektion två uppe på taket och behöver inte ens ta ner dem på marken eller ställningen.

• Gilla
Kurt-olsson
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Senaste
Det här kan faktiskt funka... Om den nya läkten ligger högre än den gamla så kan tegelpannorna kanske linjera på sidorna i luften typ även om de inte har kontakt pga höjdskillnaderna.

Fast det blir nästan omöjligt för de övre pannorna att lägga sig över de högre nedre.

Detta bygger på att jag måste hinna en hel rad tyvärr.

Problemet är ju egentligen inte boarden och läkten utan att jag är långsam/själv/amatör.

En firma blåser ju alla pannor och läktar om på tre dagar...

Redigerat:
Det närmaste som skulle kunna funka med boarden är att vissa hävdar att det är tillräckligt om du gör glipor på 2-3mm mellan varje 120cm på bärläkten. Det skulle göra att vattnet kan ta sig ut och rinna nedåt.

Men jag tycker inte den lösningen känns tillräckligt bra för att jag vill satsa. Jag vill nog ha en riktig ströläkt om man går på board.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.